A140 -00 ilmastoinnin kompressori pitää ääntä

Vastaa Viestiin
julleropaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 16.8.2007 11:40
Paikkakunta: Tuusula

A140 -00 ilmastoinnin kompressori pitää ääntä

Viesti Kirjoittaja julleropaaja »

Otsikon mukainen laite tullut hankittua.....

Jo ostettaessa kuului kierrosten mukaan muuttuva vinkuminen/ulvominen/laakerin loppumista ennustava ääni...pikainen soitto Vehon pikahuoltoon jouduttamaan kaupantekotilanteessa tinkimistä. Vastaus oli selkeä, apulaitehihnojen rullien laakeri mennyt, joten hihna ja rullat vaihtoon (ilmastoidussa kiristin ja 2 ohjainrullaa).

Paikalliseen varaosaliikkeeseen ja koko paketti mukaan ja hinta vain 71e. Sitten auto pukeille, hihna irti ja rullat irti yksitellen, sitä mukaan kun lähimmän rullan sai irti, mahtui käsi aina vaan syvemmälle seuraavaa rullaa irroittamaan ja uudet kiinni päinvastaisessa järjestyksessä. Uuden hihnan pujottelu parin ohuen kepin avula sujui suht helposti ja 15mm avaimella kiristin löysälle ja hihna paikalleen....... Ei ollenkaan loppujen lopuksi paha homma, en tosin tuota ihan huvin vuoksi tahtoisi tehdä kovin montaa kertaa, mutta tunnin kun touhusi niin sai aika kohtuullisen tuntipalkan, pajalla se olisi ollut osineen useamman satasen homma.

Auto käyntiin ja mitä prklettä!!!!! xxxxx :o( sama ääni oli siellä yhä edelleen.......... ja auton alle vain takaisin ja ihmettelemään.... no seuraavat vaihtoehdot oli sitten laturi ja ilmastoinnin kompressori, sieltä ääni kuului, mutta kapistukset on niin vierekkäin että oli lähes mahdoton sanoa kummasta ääni tulee...... veikkasin kompuraa ja vehon pikahuolto vahvisti asian, korjausarvio: uusi kompura 1200e + työt + ilmastoinnin täyttö ym, yhteensä noin 1500e paukku, siinä vaiheessa jo toivoin että olisi ollut laturi mieluummin (vehossa noin 500e ja paikallisesta varaosaliikkeestä 206e, jos vanhan antaa vaihdossa).... vastaus ei ollut kiva joten aloin perehtymään aiheeseen enemmän....

Auton alle ja kompurasta hihnapyörästä päätykansi irti jolloin vain ulkokehä pyörii, sisäosat ei, auto käyntiin ja ääni oli samanlainen elikkäs hihnapyörässä oleva laakeri sökö..... pari tuntia soittelua ja laakeria ei saa mistään, ei hihnapyörän kanssa eikä ilman, halvin vaihtoehto Merteilistä kompura 890e mikäli vanhan palauttaa..... ei vieläkään vastaus tyydyttänyt....

Hihnapyörä laakereineen lukittuu sokalla kiinni kompuraan, sokka irti ja hihnapyörä laakereineen käteen, prässillä laakeri irti ja sitä tilaamaan.... ja taas seinä nousi pystyyn, siellä on NSK:n vain mersua varetn tekemä laakeri jota ei saa varaosana ollenkaan....... kirjallisuudesta löytyi vastaava laakeri Koyolta ja sitä oli vain japanissa yms ja tilausaika noin viikko, mutta hinta viidenkympin luokkaa, nyt oltiin oikeassa maailmassa...

Jatkoin etsintää ja mittojen mukaan k.o kohteeseen sopiva laakeri lopulta löytyi, hintaa mahtavat 24,60e......

Eli viitseliäisyys ja kyseenalaistaminen kannatti taas kerran. koko remontin hinta 24,60e + tunnin verran puhelinlaskua, seuraavan kerran menee ilman puhelinlaskua tuo homma. Ja mikä parasta, homma hoituu kompura paikallaan helposti, ei tarvitse irroittaa letkuja tms eli ilmastointi ei vaadi täyttöä tai huoltoa tuon seurauksena ja kompuraa ei tarvitse irroittaa ollenkaan jolloin ei vaaranneta liitoksia tms ja vältetään tahattomat murtumiset letkuissa, putkissa yms.

Ja mikä parasta/pahinta, Veho tekee jatkuvasti kompuran vaihtoja tuohon 1500e hintaan ja nopea kysely asentajien keskuudessa kertoi että syynä on nimenomaan tuo päätylaakerin hajoaminen, mitään sisäistä vikaa ei ole havaittu ja ilmastoinnit on toimineet tuota ääntä lukuunottamatta. Ja monesti asiaa kysyin ja aina vastaus oli että kompura ei ole purettavissa eikä tuo laakeri ole vaihdettavissa, ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin uusia koko kompura aina........

Edit 17.8.07 Tutkin uudemman kerran kuittia ja ei ihan noin halvalla selvinnytkään, katsoin väärää riviä ja laakerin hinta olikin peräti 36.90e......... Enkulle yksi laakeri jäi hyllyyn seuraavaan remontoijaa odottamaan **wink**
Viimeksi muokannut julleropaaja, 17.8.2007 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

tekaseppa tuosta vaihdosta ohjeet tuonne mekkaan :!: näin saa muutkin vinkkiä vastaaviin ongelmiin ja säästävät sun ansioista pitkän pennin.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
kaupparitsa
Viestit: 1
Liittynyt: 14.8.2007 21:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kaupparitsa »

Mulla on sama ongelma A190:n kompuran kanssa ja ole yrittänyt netistä etsiä tietoa laakerista.
Jostain olin tälläisen kopioinunt talteen:

NSK (Japan) type 35BD5222DUM18A. has an inside diameter is 35mm. outside diameter 52mm,and width is 22mm.
Korean 'KOYO' can offer you same type of bearing DAC355222

Tuollaisilla joku oli fiksannut oman A140:n kompuran. Mistään en ole vielä toistaiseksi saanut selville onko A190:ssa sama laakeri.. pitänee purkaa tuo omakin osiksi ja katsoa mitä laakerissa lukee..

Mistä hankit laakerin?

Lisäksi viime perjantaina ilmastointi lopetti toimintansa kokonaan. Diagnostiikka huutaa tarkistamaan control valve:n ja sen piuhat eli taas on uusi ongelma ihmeteltäväksi..
julleropaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 16.8.2007 11:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja julleropaaja »

Teen selkokielisemmän "ohjeversion" tuonne Mekkaan ja voin samalla katsoa olisiko muuta hyödyllistä, jota olen tehnyt, josta olisi iloa muillekin :)


Laakerin ostin Enkun varaosasta Tuusulasta, heille su tulee HL Groupilta (sieltä ei yksityinen saa suoraan ostaa), HL Group on myös noiden Koyo:n laakerien maahantuoja ja sieltä saa tuota mainitsemaasi DAC355222 laakeria, mutta niitä ei tosiaan ollut Suomessa eikä Euroopan varastoissa, mutta noilla kyseisillä mitoilla (52 x 35 x 22mm) sai vastaavan laakerin ja hinta tosiaan tuo 24.60e.

Kun laakerin käyttötarkoituksen ja sijainnin ja mitat tietää, saa tuolta HL Groupilta lähes takuuvarmasti sopivan.

Itse olen niin nihilisti, etten liikoja ala maksamaan ja osakokonaisuuksia uusimaan pienten komponenttien rikkoonnuttua ja siksi saa aina noita tutkia ja oikeastaan se on enemmänkin harrastus ja itsensä voittamista ja onnistumisen riemua, kun mahdottomaksi väitetty homma on taas kerran tehty (ja halvalla).......
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Jaahas, Tervetuloa Meselle, molemmat, "julleropaaja" ja "kaupparitsa"!

Asiallista pioneerihenkeä selvittää tuollaiset ongelmat maalaisjärjellä ja sinnikkyydellä. Valitettavasti niin usein taivutaan siihen testerin ilmoitukseen ja vaihdetaan kokonainen apulaite kerralla kun pientä viitseliäisyyttä hyväksi käyttäen päästään samaan lopputulokseen murto-osalla kustannuksista. Tämä kompuraremontti on loistava esimerkki!
Tietysti apulaitteen hinta toimi varsin tehokkaana motivaattorina :D
esim. peruslaturit ovat nykyään niin edukkaita ettei niiden kimppuun kannata ehkä käydä mutta löytyy mersuistakin muutama laturityyppi joka kaipaisi kunnostusohjeita vastaavalla tavalla.

:D
julleropaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 16.8.2007 11:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja julleropaaja »

Tuo laturi olisi tuolla 206 eurolla jäänyt avaamatta, kuitenkin jo laakerit, hiilet ym olisivat maksaneet toista sataa euroa pelkästään....

Miten ja minne tuonne mekkaan voisi ohjeita lisätä? Tuo kompurahommeli esim löytyisi Word:nä kuvien kera....
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

julleropaaja kirjoitti: Miten ja minne tuonne mekkaan voisi ohjeita lisätä? Tuo kompurahommeli esim löytyisi Word:nä kuvien kera....

Mikäs se A:n tyyppi olikaan? No mene kumminkin ensin tälle sivulle, ja avaa sitten linkki siltä kohtaa mikä se W-tyyppi on:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... arjoittain

Muokkaat sivua, eli teet sinne uuden otsikon näin:

[[Otsikko tähän]]

Poistut sivulta ja nyt näet uuden otsikon, jota muokkaat lisäämällä siihen ne ohjeesi. En osaa tämän paremmin selittää, mutta toivottavasti joku muu osaa. :shock:
julleropaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 16.8.2007 11:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja julleropaaja »

Osaisiko joku neuvoa kuinka tuonne mekkaan lisäämääni ohjeeseen (W168) saisin lisättyä kuvat tai ainakin linkin kuviin, jotka olen tallentanut mekan tidostoihin?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

julleropaaja kirjoitti:Osaisiko joku neuvoa kuinka tuonne mekkaan lisäämääni ohjeeseen (W168) saisin lisättyä kuvat tai ainakin linkin kuviin, jotka olen tallentanut mekan tidostoihin?
Kas tässä:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=Kuvia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168 lämmitys, ilmastointi”