Vitossa vikaa. Kellään vastaavaa ongelmaa ?

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Vitossa vikaa. Kellään vastaavaa ongelmaa ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyseessä 112 CDI W638, automaattilaatikolla.

Vikamuistissa yksi vika joka taltioituu sinne aina uudelleen: railputken paine liian korkea.
Paineanturi ja -säädin vaihdettu uusiin, ei mitään vaikutusta ongelmaan.

Kokeillaan:

- Auto paikallaan ja vaihde "D" asentoon.
- Liikkeelle, kaasu pohjassa :arrow:

- Jossain 80 vauhdeissa kun laatikko vaihtaa kolmosta auto sammuu kuin saunalyhty, kerrasta pelit seis.

Joskus tekee jo kakkoselle vaihdossa.
Juuri silloin kun vaihtaa.

Virta pois ja starttaus :arrow: taas mennään.
Joka kiihdytys sama juttu.
Ellet tee täyskaasukiihdytystä vika ei ilmene.

Railputken paine ei nouse missään vaiheessa yli 145 hPa:n eikä välttämättä ole korkeimmillaan silloin kun kone sammuu.

Minä en (ainakaan vielä) tiedä yhtään missä vika on, mites te ? :?
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Pitäisikö sen oikeasti edes sammua jos tuo vikailmoitus olisi "aito"?
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eihän autossa vain ole jotain "tuning-boxia" ?

Osa niistä toimii huijaamalla rail-putken paineanturia.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vetokoukun töpselissä piuhat / kytkennät huonolla hapella :roll:

Yksi softattu Vito, ei minun softaamani, herjaili myös samaisia antureita ja uusilla sama tilanne. Se tosin kävi ja kolisi....suutinvikainen vempele :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän autossa vain ole jotain "tuning-boxia" ?
Osa niistä toimii huijaamalla rail-putken paineanturia.
Auto on nyt toisella omistajallaan, edelliselle omistajalle soitettiin eikä ole kuulemma kumpikaan virittänyt ohjelmamuutoksella eikä viriboxilla.
Työkaveri tuota tutki ja hänelläkin tuli moinen mieleen, alkuun katseltiin johtoja olisiko paineanturin piuhojen välissä viriboxi mutta ei ole.

Pitäisikö sen oikeasti edes sammua jos tuo vikailmoitus olisi "aito"?


Ilmeisesti kyllä - toisaalta vikailmoitus tallentui jo lyhyen varovaisen ajolenkin aikana jolloin auto ei sammunut kertaakaan. :?

Tässä mallissa on korkeapainepumpussa jonkinlainen lisäsammutin, sen tarvetta ja toimintaperiaatetta en tarkemmin tiedä mutta johdon irrottaminen siitä aiheutti vain "EDC" valon palamista, kulut / toiminta muuten ja vika oli entisellään.

Myöskään luistoneston kytkeminen päältä ei vaikuttanut vikaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetokoukun töpselissä piuhat / kytkennät huonolla hapella
Tämäkin kävi mielessä, kokeiltiin ajella ilman valoja yms... ei ollut aikaa tutkia pistoketta tarkemmin.

Edellinen omistaja (kolmen vuoden takaa) kertoi että kerran pari auto sammui hänelläkin samaan tapaan, silloin oli syynä kuulemma tarvike-polttoainesuodatin jonka vaihdolla ongelma poistui.
Nyt ei auttanut ja paluuputkikin on auki.

Ihmetyttää vaan tuo sammumishetki, vain ja ainoastaan vaihtohetkellä.
Mitähän silloin tapahtuu moottorinohjauksen puolella ?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuupatkaa se lintta tänne, niin mulukastaan mitä se on syöny. 8) :lol:
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Olisko uusi paineensäätöventiili viallinen.
Oliko nyt niin että se vikakoodi tulee aina liian korkeasta paineesta?
Ettei tule liian pienestä paineesta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisko uusi paineensäätöventiili viallinen.
Onhan sekin mahdollista.
Oliko nyt niin että se vikakoodi tulee aina liian korkeasta paineesta?


Nimenomaan.
HVM kirjoitti:Tuupatkaa se lintta tänne
:idea: Annan omistajalle sinun puhelinnumeron ja kerron että siinä on guru joka varmasti löytää vian, soitteleppa tuonne. :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:
:idea: Annan omistajalle sinun puhelinnumeron ja kerron että siinä on guru joka varmasti löytää vian, soitteleppa tuonne. :lol:
8) Täällä jo venttaillaan 8)
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

:idea: tulipas tässä aamuyöstä mieleen että suutinkin voi temppuilessaan aiheuttaa tuota vikakoodia, mutta pitäisi antaa suuttimellekkin vikakoodia :? .
Mulla ei ole tullut kuin yksi tälläinen tapaus vastaan.
Ja sekin oli rennaultti, tosin boschin käikäleillä oli varustettu.
Ja taisi jossain vaiheessa sitä suutintakin herjailla kun aikansa kiusasi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, jokunen CDI on sammahdellut johtosarjavian takia, suuttimelle menevistä piuhoista yksi kun ei saa kontaktia niin kone sammuu.
Niissä on jäänyt vikakoodi suuttimesta muistiin.

Tässä ei jää ja suuttimien vertailuarvot on hyvät eivätkä suuttimet vuoda mihinkäänpäin.

Tässä miettiessä alkaa ajatukset kallistua siihen suuntaan että ohjainlaitteessa on vikaa joka ilmenee sammumisena siinä vaiheessa kun vaihtohetkellä syöttöä pienennetään tai mitä nyt sitten tapahtuukin.... :?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Öö, vaihtaako se kyllä normaalisti, meinaan että eihän kierrokset vinkaise vaihtohetkellä oikeinpaljon ylöspäin :? ......aattelin vaan notta jos laatikolta ei tuu kyllä selvää komentoa pumpulle että NYT VAIHDETAAN niin menee pumppu sekaisin kun mielestään kesken kovan kiihdytyksen (kaikki pelissä) tuleekin sykäys joka on enemmän kuin pystyy antamaan....... :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

dealer kirjoitti:Tässä miettiessä alkaa ajatukset kallistua siihen suuntaan että ohjainlaitteessa on vikaa joka ilmenee sammumisena siinä vaiheessa kun vaihtohetkellä syöttöä pienennetään tai mitä nyt sitten tapahtuukin.... :?
Pääseekös sieltä lukemaan paineensäätimen virrankulutusta ja ohjearvoa? Täsmäävätkö arvot testerissä ja A-mittarilla mitattuna?
Ohjausyksikkövika voi tosiaan olla. Yleensä se liittyy siihen paineensäätimen ohjaukseen. Noita tullut muutama vastaan. Vielä pitää päätä kaivella, kun ei muista, että vaihdettiinko uusi yksikkö vai ohjelmoitiinko yksikkö uudelleen :roll: .
Onko johtosarjaa mitattu ja maadotuspisteitä tarkastettu?
Joskus on johtosarja viat tulleet esille vasta kuormittaessa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

vaihtaako se kyllä normaalisti
Kyllä vaihtaa. Tosin laatikon toiminta kokonaisuutena ei mielestäni ollut ihan kuten pitäisi, jossain vaiheessa kierrokset seilasivat 200-300 verran tasakaasulla ajaessa (VAG Tiptronicissahan se olisi lähestyvän tuhon oire...).
Pääseekös sieltä lukemaan paineensäätimen virrankulutusta ja ohjearvoa? Täsmäävätkö arvot testerissä ja A-mittarilla mitattuna?
En tiedä pääseekö, olin vain kuskina kaverille joka tutki autoa.
Onko johtosarjaa mitattu ja maadotuspisteitä tarkastettu?
Ei ole, aikaa oli niin vähän tuon tutkimiseen tällä kertaa.
Sehän se on tuossa mittaamisessakin että tavan ajossa kun toimii oikein ... osatappa sitten sanoa jostain kohtaa että tuo ja tuo on kunnossa. :(
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mutta vika siis tulee kuitenkin aina täyskaasulla kierroksilla?
Kummallista auto sammuu kun menee vikatilaan. Vikatilassahan sen ei pitäisi sammua, vaan rajoittaa tehoja/kierroksia.
Polttoaineen ilma ongelmat tulee myös mieleen, mutta silloin vikakoodin pitäisi olla liian pienestä paineesta, eikä liian suuresta paineesta. Silloin jos saa ilmaa niin silloinhan auto voi myös sammua täyskiihdytyksessä. Mutta sen vikakoodin pitäisi olla liian pienestä paineesta. Ehkä tarkastisin kuitenkin vielä että ilmaa ongelmaa ei ole.
Olikos näissä cdi vitoissa mitään pa-siirtopumppua?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mutta vika siis tulee kuitenkin aina täyskaasulla kierroksilla?
Kyllä, ja ainoastaan silloin kun vaihde vaihtuu.
Kummallista auto sammuu kun menee vikatilaan. Vikatilassahan sen ei pitäisi sammua, vaan rajoittaa tehoja/kierroksia.
Niinpä, ja tämä ei vikatilaan mene missään vaiheessa vaan tehot on tallella - kunnes sammuu.
Polttoaineen ilma ongelmat tulee myös mieleen, mutta silloin vikakoodin pitäisi olla liian pienestä paineesta, eikä liian suuresta paineesta. Silloin jos saa ilmaa niin silloinhan auto voi myös sammua täyskiihdytyksessä. Mutta sen vikakoodin pitäisi olla liian pienestä paineesta. Ehkä tarkastisin kuitenkin vielä että ilmaa ongelmaa ei ole.
EsiTronicin mukaan tämäkin vikakoodi voi johtua mm. tukkeutuneesta pa-suodattimesta, tukoksesta paluuputkessa tms.
Jahka tuota päästään tutkimaan pitää vielä perehtyä mahdolliseen ilmavuotoon.
Olikos näissä cdi vitoissa mitään pa-siirtopumppua?
On, kannen päässä korkeapaine- ja alipainepumpun vieressä.
Avatar
vito500tkm
Viestit: 276
Liittynyt: 10.12.2006 21:40
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Niin, ehkä se kannattaa alottaa tuosta ilmavuodon ja siirtopumpun toiminnan tarkastamisesta ennen kun mitään muuta tekee.
Ja eikös näissä ollut sitä painepumpun o-rengas vikaakin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

vito500tkm kirjoitti:tulipas tässä aamuyöstä mieleen että suutinkin voi temppuilessaan aiheuttaa tuota vikakoodia, mutta pitäisi antaa suuttimellekkin vikakoodia
Kolmosen suuttimen vaihto = kuntoon tuli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”