Ison auton ominaisuudet huonossa säässä.
Ison auton ominaisuudet huonossa säässä.
Tänään ajelin pussimersulla (siis tuo meidän 310D -90) noin 80 kilometriä varsin huonossa kelissä, siitä tämä teksti.
Liikkeellä oltiin valoisan aikana, lunta pyrytti todella kovasti ja tuulta oli melkoisesti.
Tähän kun yhdistetään reilun 10 asteen pakkanen joka tekee satavasta lumesta kevyttä ja erittäin pöllyävää ja jäädyttää tuulilasinpyyhkijät, ollaan mielenkiintoisella matkalla.
Huomioita:
- Lumipölly ei häiritse kun istutaan korkealla mutta sivupailistä näki kuinka jokaisen vastaantulijan jarruvalot syttyivät.
- Sivutuuli ottaa korkeaan isoon autoon aavan kohdalle tullessa mutta painosta johtuen liikkeet ovat rauhallisia.
- Paikoin olleet jopa parikymmensenttiset keskitien kinokset eivät aiheuta mitään ohjausliikkeitten tarvetta jäädessään vasemmanpuoleisten renkaiden alle.
- Tuulilasin alalaitaan jää kylmä kohta, lämmityslaitteen suuttimia ei ole suunnattu niin alas. Juuri sillä kohdalla ovat pyyhkijät parkissa joten ne jäätyvät nopeasti eivätkä pyyhi juuri mitenkään. Suunnitteluvirhe.
- Pyry aiheuttaa tuulilasin huurtumista, ilmeisesti suoraan eteenpäin suunnatut ilmanottoaukot keräävät hieman myös lunta. Huurtuminen tosin tapahtuu vasta risteykseen hiljentäessä, lasin keskiosaan pystysuora raita. Oma osuutensa tähän on toki auton lattialle kulkeutuvassa lumessa.
Liikkeellä oltiin valoisan aikana, lunta pyrytti todella kovasti ja tuulta oli melkoisesti.
Tähän kun yhdistetään reilun 10 asteen pakkanen joka tekee satavasta lumesta kevyttä ja erittäin pöllyävää ja jäädyttää tuulilasinpyyhkijät, ollaan mielenkiintoisella matkalla.
Huomioita:
- Lumipölly ei häiritse kun istutaan korkealla mutta sivupailistä näki kuinka jokaisen vastaantulijan jarruvalot syttyivät.
- Sivutuuli ottaa korkeaan isoon autoon aavan kohdalle tullessa mutta painosta johtuen liikkeet ovat rauhallisia.
- Paikoin olleet jopa parikymmensenttiset keskitien kinokset eivät aiheuta mitään ohjausliikkeitten tarvetta jäädessään vasemmanpuoleisten renkaiden alle.
- Tuulilasin alalaitaan jää kylmä kohta, lämmityslaitteen suuttimia ei ole suunnattu niin alas. Juuri sillä kohdalla ovat pyyhkijät parkissa joten ne jäätyvät nopeasti eivätkä pyyhi juuri mitenkään. Suunnitteluvirhe.
- Pyry aiheuttaa tuulilasin huurtumista, ilmeisesti suoraan eteenpäin suunnatut ilmanottoaukot keräävät hieman myös lunta. Huurtuminen tosin tapahtuu vasta risteykseen hiljentäessä, lasin keskiosaan pystysuora raita. Oma osuutensa tähän on toki auton lattialle kulkeutuvassa lumessa.
wiimax.fi
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Re: Ison auton ominaisuudet huonossa säässä.
Eipä ole "ison" auton sivutuuliominaisuuksia tarvinnut vähän aikaan taas koetella kun enimmäkseen kaupungissa pyörittelee. Välillä tulee käytyä kuitenkin tuolla tilausajopuolella linjurin kanssa ja siellä sitä saa välillä pitää ratista kaksin käsin kiinni kun tulee metsästä pellolle.dealer kirjoitti: - Sivutuuli ottaa korkeaan isoon autoon aavan kohdalle tullessa mutta painosta johtuen liikkeet ovat rauhallisia.
Aikanaan kun ajoin tuulisena päivänä linjurilla inssiajoa sattui kohta jossa tultiin metsästä järven rantaan tuuli-ilmiö oli melkoinen ja auto alkas vängätä ojaa kohti: Meinasin jo kokemattomuuttani sanoa insinöörisedälle että mikäs tähän nyt tuli, mutta ymmärsin kuitenkin olla hiljaa kun tajusin mistä on kyse .
Kein siknatuur
Tyhjänä sivutuuli painaa aika lailla
Lumessa on massasta hyötyä ei hötkyile
Lumessa on massasta hyötyä ei hötkyile
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Käväistiin lyhyellä lomareissulla Vantaalla, perjantaina pakkasimme pussimersuun perheen (10) ja tavarat (valtavasti).
Onneksi autossa on tilaa, kahdeksan lapsen luistimet ja sukset sun muut eivät farkkujen kontteihin mahdu.
Lähdimme liikkeelle neljän maissa iltapäivällä.
Lomamatkan ollessa kyseessä aikaa on luonnollisesti varattu sekä meno- että paluumatkaan niin ettei tien päällä tarvitse raivota muka "tientukkona oleville" tai yrittää mitään erikoisia ajosuoritteita.
Mietiskelin lähtiessä että kahden pysähdyksen taktiikalla 530 km matkaan menisi noin 7 tuntia - ja aikalailla näin kävi.
Keli oli märkä ja illasta myös pimeä, erityisesti Jyväskylä-Lusi väli on melkoista kiemuraa, kapea ränni kuin mikäkin.
Vastaantulevaa liikennettä ei kovin paljoa ollut, mersun lipassa olevat toiset apukaukovalot pääsivät näyttämään kyntensä tällä välillä.
Menomatkalla sattui kohdalle kolme ohittajaa joilla ei järki toiminut; Volvo V40, Volvo S80 ja Volvo V70 ohittelivat kohdissa joissa näkyväisyys erittäin huono ja keltaista viivaa jäi jokaisen alle vähintään 50 metriä.
Joku pikkumersumies väläytteli pitkiä takana, ilmeisesti nelostie oli varattu hänen ohitukselleen mutta enhän minä sitä voinut tietää ja ohittelin rekkaa.
Katsoin kyllä visusti peilistä ennenkuin vaihdoin kaistaa ettei kukaan muu ole tulossa ja vilkku oli ollut vasemmalle jo puolenkymmenen vilautuksen verran...
Tauot pidimme Hirvaskankaalla ja Heinolan jälkeen olevalla Tuuli?????llä.
Kotimatkalle lähdimme 10 aikoihin tänään, 7 tuntia aurinkoisessa säässä sulilla teillä, mukava oli ajella.
Liikenne oli rauhallista, uhkarohkeita ohituksia tai kaahareita ei sattunut yhtaikaa samoille seuduille.
Nelostien 80 alueella 90 mittarinopeus riitti hyvin; ketään ei tarvinnut ohittaa eikä meitäkään moni ohittanut, kiltisti ajelivat perässä jotka taakse sattuivat.
Eräällä ohituskaistalla noin -96-98 Escort vaihtoi kaistaa ja tuli rinnalle, ajoi siinä varmaan melkein kilometrin samaa vauhtia ja sitten vaivalloisesti ohitti.
Hartolan seutuvilla oli Volvo ojassa, liikaa vauhtia risteyksessä.
Kotimatkan tauot olivat kahdella ABC:llä, Vaajakoski ja Viitasaari.
Tulikohan Jösse Kärsämäellä vastaan etelää kohti ?
Polttoaineenkulutus oli 10,2 litraa sadalle, mukana noin 1,5 tuntia tyhjäkäyntiä.
Autoahan ei sammuteta eväiden syönnin ajaksi.
Vastaan tuli W124 rekkarilla KV-1 , lie kaikkien korinvaihtojen äiti.
Eräässä maasturissa oli rekkarina SIP-51.
Onneksi autossa on tilaa, kahdeksan lapsen luistimet ja sukset sun muut eivät farkkujen kontteihin mahdu.
Lähdimme liikkeelle neljän maissa iltapäivällä.
Lomamatkan ollessa kyseessä aikaa on luonnollisesti varattu sekä meno- että paluumatkaan niin ettei tien päällä tarvitse raivota muka "tientukkona oleville" tai yrittää mitään erikoisia ajosuoritteita.
Mietiskelin lähtiessä että kahden pysähdyksen taktiikalla 530 km matkaan menisi noin 7 tuntia - ja aikalailla näin kävi.
Keli oli märkä ja illasta myös pimeä, erityisesti Jyväskylä-Lusi väli on melkoista kiemuraa, kapea ränni kuin mikäkin.
Vastaantulevaa liikennettä ei kovin paljoa ollut, mersun lipassa olevat toiset apukaukovalot pääsivät näyttämään kyntensä tällä välillä.
Menomatkalla sattui kohdalle kolme ohittajaa joilla ei järki toiminut; Volvo V40, Volvo S80 ja Volvo V70 ohittelivat kohdissa joissa näkyväisyys erittäin huono ja keltaista viivaa jäi jokaisen alle vähintään 50 metriä.
Joku pikkumersumies väläytteli pitkiä takana, ilmeisesti nelostie oli varattu hänen ohitukselleen mutta enhän minä sitä voinut tietää ja ohittelin rekkaa.
Katsoin kyllä visusti peilistä ennenkuin vaihdoin kaistaa ettei kukaan muu ole tulossa ja vilkku oli ollut vasemmalle jo puolenkymmenen vilautuksen verran...
Tauot pidimme Hirvaskankaalla ja Heinolan jälkeen olevalla Tuuli?????llä.
Kotimatkalle lähdimme 10 aikoihin tänään, 7 tuntia aurinkoisessa säässä sulilla teillä, mukava oli ajella.
Liikenne oli rauhallista, uhkarohkeita ohituksia tai kaahareita ei sattunut yhtaikaa samoille seuduille.
Nelostien 80 alueella 90 mittarinopeus riitti hyvin; ketään ei tarvinnut ohittaa eikä meitäkään moni ohittanut, kiltisti ajelivat perässä jotka taakse sattuivat.
Eräällä ohituskaistalla noin -96-98 Escort vaihtoi kaistaa ja tuli rinnalle, ajoi siinä varmaan melkein kilometrin samaa vauhtia ja sitten vaivalloisesti ohitti.
Hartolan seutuvilla oli Volvo ojassa, liikaa vauhtia risteyksessä.
Kotimatkan tauot olivat kahdella ABC:llä, Vaajakoski ja Viitasaari.
Tulikohan Jösse Kärsämäellä vastaan etelää kohti ?
Polttoaineenkulutus oli 10,2 litraa sadalle, mukana noin 1,5 tuntia tyhjäkäyntiä.
Autoahan ei sammuteta eväiden syönnin ajaksi.
Vastaan tuli W124 rekkarilla KV-1 , lie kaikkien korinvaihtojen äiti.
Eräässä maasturissa oli rekkarina SIP-51.
pussimersullaLomamatkan ollessa kyseessä aikaa on luonnollisesti varattu sekä meno- että paluumatkaan niin ettei tien päällä tarvitse raivota muka "tientukkona oleville"
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
Tänään käväistiin pohjoisen suunnassa vajaan 500 kilometrin lenkki, aikaa meni pysähdyksineen vajaa 8 tuntia.
Kyydillä viisi aikuista (tai aikuisen kokoista) ja viisi lasta, perässä kahden hevosen koppi jossa menomatkalla yksi hevonen.
Matkanopeutena pyrin pitämään mittarin mukaan 85-90.
Näyttötaulut kertovat nopeudeksi 82-87 kun mittarissa on 90.
Paluumatkalla tuuli oli yltynyt huimiin puhalluksiin, Limingan seutuvilla Pohjantiellä pussi ei jaksanut mennä viitosella riittävästi ja mietin jo hetken että onko autossa jotain vikaa; ei, moottoripyöräilijän ohittaessa huvitti suoralla tiellä 45 asteen kallistus tuulta vastaan...
Puuskittainen sivu/sivuviisto tuuli on muutenkin myrkkyä korkealle autolle, ohjaamaan joutuu enemmän kuin haluaisi.
Omalla kaistalla kuitenkin pysytään kohtuudella.
Keskikulutus oli 10,6 l/100km jota en pidä lainkaan pahana - koppi ei paljoa kulutusta tunnu lisäävän vaikka savua se lisää...
Rekkaribongauksia Audi-merkkisistä autoista:
JED-1
BX-10
KÄS-1
Kyydillä viisi aikuista (tai aikuisen kokoista) ja viisi lasta, perässä kahden hevosen koppi jossa menomatkalla yksi hevonen.
Matkanopeutena pyrin pitämään mittarin mukaan 85-90.
Näyttötaulut kertovat nopeudeksi 82-87 kun mittarissa on 90.
Paluumatkalla tuuli oli yltynyt huimiin puhalluksiin, Limingan seutuvilla Pohjantiellä pussi ei jaksanut mennä viitosella riittävästi ja mietin jo hetken että onko autossa jotain vikaa; ei, moottoripyöräilijän ohittaessa huvitti suoralla tiellä 45 asteen kallistus tuulta vastaan...
Puuskittainen sivu/sivuviisto tuuli on muutenkin myrkkyä korkealle autolle, ohjaamaan joutuu enemmän kuin haluaisi.
Omalla kaistalla kuitenkin pysytään kohtuudella.
Keskikulutus oli 10,6 l/100km jota en pidä lainkaan pahana - koppi ei paljoa kulutusta tunnu lisäävän vaikka savua se lisää...
Rekkaribongauksia Audi-merkkisistä autoista:
JED-1
BX-10
KÄS-1
Kävin kauppareissulla pussilla ja tuultahan nyt piisaa, puuskittain.
Sivutuulesta ja sen vaikutuksista autoon tuli mieleen pussimersun ajo-ominaisuudet kun se ostettiin meille.
Katsastuksessa oli merkitty korjauskehotus etukallistuksenvakaajan kumeista jotka olivat täysin lopussa - korkea painava auto kallisteli ajossa niin että heikkopäistä hirvitti.
Uusien kumien asentaminen helpotti aikalailla - ja nyt kun kesällä asentelin taaksekin kallistuksenvakaajan meno on taas vähän vakaampaa.
Kyllähän tuuli ottaa aavalla kohdalla isoon kylkeen enemmän kuin pikkuautoon mutta ei enää vaadi nopeita vastaohjauksia.
Sivutuulesta ja sen vaikutuksista autoon tuli mieleen pussimersun ajo-ominaisuudet kun se ostettiin meille.
Katsastuksessa oli merkitty korjauskehotus etukallistuksenvakaajan kumeista jotka olivat täysin lopussa - korkea painava auto kallisteli ajossa niin että heikkopäistä hirvitti.
Uusien kumien asentaminen helpotti aikalailla - ja nyt kun kesällä asentelin taaksekin kallistuksenvakaajan meno on taas vähän vakaampaa.
Kyllähän tuuli ottaa aavalla kohdalla isoon kylkeen enemmän kuin pikkuautoon mutta ei enää vaadi nopeita vastaohjauksia.