Pumpun ajoitus ropleema 310D

Vastaa Viestiin
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Pumpun ajoitus ropleema 310D

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Nyt on odoteltu alfameriltä kaapin korjauskirjaa kohta 3 kuukautta saapuvaksi mutta lukuisista lupauksista huolimatta eivät ole saaneet sitä toimitettua perille joten laitetaan pieni kysmäri tänne. Tuolta mekan puolelta löyty kyllä selvät ohjeet pumpun ajoituksen säätöön mutta onkelma on tämä;

Kuva

kuvassa näkyy hyvin kampiakselin asteikko mutta eikös lohkossa pitäis olla joku "viisari" joka osoittaa tuohon kehälle että asteet voidaan lukea? Ja mikä hiton tappi tuossa kehällä törröttää vai liittyykö asiaan mitenkään? Tässä tilanne etupuolelta katsottuna:

Kuva

Entäs mikä on tuossa kampiakselin kehän oikealla puolella lohkossa oleva sinkitty peltikannake jossa on kierretangon pätkä, näkyy tässä kuvassa paremmin:
Kuva

Tämän hetkinen oletukseni on siis että tuosta ilmeisesti puuttuu se "viisari" ? Kait se on 250D:ssä samanlainen kun tuossakin kun molemmissa on käytännössä sama kone, yritin kaivella netin ihmemaailmasta kuvaa tuosta tilanteesta mutta en löytänyt, kait täällä sentään joku muukin on ajoitusta ruuvannut. Tuon ajoituksen kun sais vielä tarkastettua niin sitte vois vihdoin ottaa ensi savut kaappirojektista, tai ainaski yrittää ottaa... :lol:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Taitaa puuttua se viisari.
Eihän nenäakselia ole käytetty pois? No hyvä.
Pyöritä sen merkit kohale ja merkkaa keuhlaan OT-kohta, siittä sitte normaalisti etheenpäin.
No Merc at the moment
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Nokka-aksila oli kyllä irti kun vaihoin kannentiivisteen ja kansi oli plaanattava, nokkapyörä oli kyllä lukittuna jakoketjuun joten ajoitus ei ole kyllä muuttunut. Täytyy tänään taas jatkaa ruuvailua...
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Nonih, tilanne selvitetty, selostus on pitkä ja monilla kuvilla koristeltu, meinaan vaan että jos joku muukin painiin saman asian kanssa niin meikäläisen sepustuksista saattais olla vaikka apua. Aloin miettiä hommaa pp d:n ohjeistuksen mukaan laittamalla nokka-akseli nollakohtaan näin:

Kuva

Sitten aloin kuitenkin miettimään että jos laitan kampiakselin nollakohtaan nokka-akselin mukaan niin 300 tkm ajettu jakoketju on varmasti sen verran venynyt että kampiakselille ei saada absoluuttista oikeaa nollakohtaa (oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu :D ) Aloin jo miettimään yhden suuttimen ja esikammion purkamista että saisin selville absoluuttisen nolla kohdan, mutta aloin katsomaan tarkemmin että minne ne asteluvut kampiakselin kehältä olivat pyörähtäneet? No vähän aikaa peilin kanssa asiaa tutkiessani huomasin että ne hän osoittivat suoraan maata kohti eikä ylöspäin missä olin olettanut niiden olevan. Tilanne näytti tältä:

Kuva

Sieltähän se "viisarikin" löytyi :oops: Ei tietysti tullut aikaisemmin mieleen ettei ne asteluvut päältäpäin olekaan luettavissa kun eihän tuonne koneen etupuolelle nää mitään silloin kun koko keula on kasassa...
No kuvasta voimme kuitenkin todeta että jakoketju on venynyt noin 1 asteen verran. No sitten pyörittelin koneen asentoon 15 jykk ja pumpun kyljestä tähystelemään ajoitusmerkkiä, näin:

Kuva

Sitten tarkastamaan kampiakselin kehältä tämänhetkinen ruiskutusennakko:

Kuva

Kuvasta voimme todeta että pumpun ajoitus on noin 16,5 astetta joten jakoketjun venymä on hiukan muutanut ajoitusta. jotta ajoitus saataisiin optimaaliseen 13 asteeseen, täytyy pumpun kiinityspultit löysätä: (punaisella merkityt)

Kuva

Ja:

Kuva

Sitten kääntämään pumpunajoituksenmuutosruuvia, heh heh hieno yhdyssana.. :

Kuva

Ja sitten tarkastamaan kehältä oikea ennakko:

Kuva

Noin problem ohi. Sitten pitäisi vielä laittaa suutinputket kiinni, hihnankiristyssysteemit, hihna, flekti, syyläri, jäähdytysnesteet, keulapala jne mutta se on jo toinen tarina. tarkoitus olisi kuitenkin saada vehje tällä viikolla käyntiin...
kiitos pp d:lle alkuvihjeestä nollaasentoon laitosta. Toivottavasti opimme tästä sähellyksestä jotakin :wink:
Avatar
qeedu
Viestit: 2
Liittynyt: 17.11.2013 15:40

Viesti Kirjoittaja qeedu »

Piti ihan kuule kirjautua sisään ja tulla sanomaan, että hitosti Kiitoksia näistä kuvista ja tiedoista! Huomenna saa hyvillä mielin ruveta ruuvaamaan pumppua takas ku tietää mitä tekee!
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Hyvä että on kolmen vuoden sisällä edes jollekkin ollut kuvista hyötyä :wink: Kyseinen kaappi on livahtanut allekirjoittaneen käsistä uudelle omistajalle jo vuosia sitten mutta muisto ei kuole koskaan :lol:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sitten pieni varoituksen sana: Tuo viisariosa on lohkossa kiinni soikeilla reijillä, ja mahtuu liikkumaan lipo kymmenen astetta päästä päähän, joten ensmäisenä kannattaa todellakin tarkistaa että viisari on kohdallaan. Siihen kyllä tuo nokan ajoituksella tsekkaaminen on varmaan näppärin konsti, itse kellotin kampiraudasta kun oli öölipohia poissa :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”