Pumpun ajoitus ropleema 310D
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Pumpun ajoitus ropleema 310D
Nyt on odoteltu alfameriltä kaapin korjauskirjaa kohta 3 kuukautta saapuvaksi mutta lukuisista lupauksista huolimatta eivät ole saaneet sitä toimitettua perille joten laitetaan pieni kysmäri tänne. Tuolta mekan puolelta löyty kyllä selvät ohjeet pumpun ajoituksen säätöön mutta onkelma on tämä;
kuvassa näkyy hyvin kampiakselin asteikko mutta eikös lohkossa pitäis olla joku "viisari" joka osoittaa tuohon kehälle että asteet voidaan lukea? Ja mikä hiton tappi tuossa kehällä törröttää vai liittyykö asiaan mitenkään? Tässä tilanne etupuolelta katsottuna:
Entäs mikä on tuossa kampiakselin kehän oikealla puolella lohkossa oleva sinkitty peltikannake jossa on kierretangon pätkä, näkyy tässä kuvassa paremmin:
Tämän hetkinen oletukseni on siis että tuosta ilmeisesti puuttuu se "viisari" ? Kait se on 250D:ssä samanlainen kun tuossakin kun molemmissa on käytännössä sama kone, yritin kaivella netin ihmemaailmasta kuvaa tuosta tilanteesta mutta en löytänyt, kait täällä sentään joku muukin on ajoitusta ruuvannut. Tuon ajoituksen kun sais vielä tarkastettua niin sitte vois vihdoin ottaa ensi savut kaappirojektista, tai ainaski yrittää ottaa...
kuvassa näkyy hyvin kampiakselin asteikko mutta eikös lohkossa pitäis olla joku "viisari" joka osoittaa tuohon kehälle että asteet voidaan lukea? Ja mikä hiton tappi tuossa kehällä törröttää vai liittyykö asiaan mitenkään? Tässä tilanne etupuolelta katsottuna:
Entäs mikä on tuossa kampiakselin kehän oikealla puolella lohkossa oleva sinkitty peltikannake jossa on kierretangon pätkä, näkyy tässä kuvassa paremmin:
Tämän hetkinen oletukseni on siis että tuosta ilmeisesti puuttuu se "viisari" ? Kait se on 250D:ssä samanlainen kun tuossakin kun molemmissa on käytännössä sama kone, yritin kaivella netin ihmemaailmasta kuvaa tuosta tilanteesta mutta en löytänyt, kait täällä sentään joku muukin on ajoitusta ruuvannut. Tuon ajoituksen kun sais vielä tarkastettua niin sitte vois vihdoin ottaa ensi savut kaappirojektista, tai ainaski yrittää ottaa...
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Nonih, tilanne selvitetty, selostus on pitkä ja monilla kuvilla koristeltu, meinaan vaan että jos joku muukin painiin saman asian kanssa niin meikäläisen sepustuksista saattais olla vaikka apua. Aloin miettiä hommaa pp d:n ohjeistuksen mukaan laittamalla nokka-akseli nollakohtaan näin:
Sitten aloin kuitenkin miettimään että jos laitan kampiakselin nollakohtaan nokka-akselin mukaan niin 300 tkm ajettu jakoketju on varmasti sen verran venynyt että kampiakselille ei saada absoluuttista oikeaa nollakohtaa (oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu ) Aloin jo miettimään yhden suuttimen ja esikammion purkamista että saisin selville absoluuttisen nolla kohdan, mutta aloin katsomaan tarkemmin että minne ne asteluvut kampiakselin kehältä olivat pyörähtäneet? No vähän aikaa peilin kanssa asiaa tutkiessani huomasin että ne hän osoittivat suoraan maata kohti eikä ylöspäin missä olin olettanut niiden olevan. Tilanne näytti tältä:
Sieltähän se "viisarikin" löytyi Ei tietysti tullut aikaisemmin mieleen ettei ne asteluvut päältäpäin olekaan luettavissa kun eihän tuonne koneen etupuolelle nää mitään silloin kun koko keula on kasassa...
No kuvasta voimme kuitenkin todeta että jakoketju on venynyt noin 1 asteen verran. No sitten pyörittelin koneen asentoon 15 jykk ja pumpun kyljestä tähystelemään ajoitusmerkkiä, näin:
Sitten tarkastamaan kampiakselin kehältä tämänhetkinen ruiskutusennakko:
Kuvasta voimme todeta että pumpun ajoitus on noin 16,5 astetta joten jakoketjun venymä on hiukan muutanut ajoitusta. jotta ajoitus saataisiin optimaaliseen 13 asteeseen, täytyy pumpun kiinityspultit löysätä: (punaisella merkityt)
Ja:
Sitten kääntämään pumpunajoituksenmuutosruuvia, heh heh hieno yhdyssana.. :
Ja sitten tarkastamaan kehältä oikea ennakko:
Noin problem ohi. Sitten pitäisi vielä laittaa suutinputket kiinni, hihnankiristyssysteemit, hihna, flekti, syyläri, jäähdytysnesteet, keulapala jne mutta se on jo toinen tarina. tarkoitus olisi kuitenkin saada vehje tällä viikolla käyntiin...
kiitos pp d:lle alkuvihjeestä nollaasentoon laitosta. Toivottavasti opimme tästä sähellyksestä jotakin
Sitten aloin kuitenkin miettimään että jos laitan kampiakselin nollakohtaan nokka-akselin mukaan niin 300 tkm ajettu jakoketju on varmasti sen verran venynyt että kampiakselille ei saada absoluuttista oikeaa nollakohtaa (oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu ) Aloin jo miettimään yhden suuttimen ja esikammion purkamista että saisin selville absoluuttisen nolla kohdan, mutta aloin katsomaan tarkemmin että minne ne asteluvut kampiakselin kehältä olivat pyörähtäneet? No vähän aikaa peilin kanssa asiaa tutkiessani huomasin että ne hän osoittivat suoraan maata kohti eikä ylöspäin missä olin olettanut niiden olevan. Tilanne näytti tältä:
Sieltähän se "viisarikin" löytyi Ei tietysti tullut aikaisemmin mieleen ettei ne asteluvut päältäpäin olekaan luettavissa kun eihän tuonne koneen etupuolelle nää mitään silloin kun koko keula on kasassa...
No kuvasta voimme kuitenkin todeta että jakoketju on venynyt noin 1 asteen verran. No sitten pyörittelin koneen asentoon 15 jykk ja pumpun kyljestä tähystelemään ajoitusmerkkiä, näin:
Sitten tarkastamaan kampiakselin kehältä tämänhetkinen ruiskutusennakko:
Kuvasta voimme todeta että pumpun ajoitus on noin 16,5 astetta joten jakoketjun venymä on hiukan muutanut ajoitusta. jotta ajoitus saataisiin optimaaliseen 13 asteeseen, täytyy pumpun kiinityspultit löysätä: (punaisella merkityt)
Ja:
Sitten kääntämään pumpunajoituksenmuutosruuvia, heh heh hieno yhdyssana.. :
Ja sitten tarkastamaan kehältä oikea ennakko:
Noin problem ohi. Sitten pitäisi vielä laittaa suutinputket kiinni, hihnankiristyssysteemit, hihna, flekti, syyläri, jäähdytysnesteet, keulapala jne mutta se on jo toinen tarina. tarkoitus olisi kuitenkin saada vehje tällä viikolla käyntiin...
kiitos pp d:lle alkuvihjeestä nollaasentoon laitosta. Toivottavasti opimme tästä sähellyksestä jotakin
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Sitten pieni varoituksen sana: Tuo viisariosa on lohkossa kiinni soikeilla reijillä, ja mahtuu liikkumaan lipo kymmenen astetta päästä päähän, joten ensmäisenä kannattaa todellakin tarkistaa että viisari on kohdallaan. Siihen kyllä tuo nokan ajoituksella tsekkaaminen on varmaan näppärin konsti, itse kellotin kampiraudasta kun oli öölipohia poissa
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje