Aikani selasin nettiautoa ja huonolta näytti.
Kriteereiksi oli asetettu alle 10k€ hintalappu kera alv. vähennysoikeuden, automaattivaihteisto ja ilmastointi.
Amerikkaa olisi tehnyt mieli, mutta tarjonta on surkeaa varsinkin kun ottaa mukaan tuon alv. asian.
Lisäksi polttoainetalous ei ole ihan tältä vuosisadalta. Vanha 6.2D vani olisi vielä siedettävissä rajoissa, mutta niitä on kovin vähän ehjiä ja vielä vähemmän alvillisia.
Annettuihin kriteereihin sopivia autoja jos katselee, niin mersut sieltä vahvasti pistävät esille.
Ihan sattumalta vilkaisin paikallisen autoliikkeen riviä ohi ajaessa ja rivin päästä osui silmiin hopean värinen W639.
Ajoin lenkin pihasta ja hylkäsin auton mielessäni heti, hintalapussa ei mainittu alvia.
Poikkesin kuitenkin toisena päivänä liikkeeseen sisälle asti ja myyjä varmisteli asiaa autosihteeriltä joka kertoi auton kuitenkin veron sisältävän.
Myyjä antoi avaimet ja läksin autoa kokeilemaan.
Vuosimalli on -06 joten ruoste näyttelee isoa osaa, tämä on yllättävän siisti.
Konepellistä ja molempien ovien alareunoista autoa on maalattu vääränsävyisellä maalilla, takaovessa on kukka ja helmoissa alkavaa ruostetta. Yleisilme on kuitenkin huomattavan siisti verraten ikään ja 245tkm mittarilukemaan.
Ei tämä mahdottomasti innosta, sillä vaatimukset eivät täyty vaihteiston osalta.
Tässä on 6vaihteinen manuaalivaihteisto, en ole koskaan ajanut tällaista kovalla askilla joten täytyyhän sitä koittaa voiko sellaisen kanssa elää.
Risteyksestä kadulle ja lappu lattiaan

Tämä on 111CDI joten tiesin suorituskyvyn olevan "hiukan" toista maata emännän ajossa olevaan v6-Vianoon verraten, mutta tämä ei mene mihinkään.
Kiihtyvyys on samaa luokkaa joskus nöösinä ajamani W123 220D:n kanssa.
Aikansa kaasua pohjassa pitämällä saa moottorin häiriövalon syttymään.
Takaisin liikkeeseen neuvottelemaan asiasta. Myyjä lupaa korjata auton ja soittaa minulle koska pääsisin koittamaan sitä ehjänä.
Tässä vaiheessa juttuun puuuttuu liikkeen yrittäjä itse joka sattuu kulkemaan ohi ja kuulee keskustelumme. Mies on tuttu työskenneltyään aiemmin toisessa liikkeessä, josta olen ostanut useamman auton.
Hän hoitaa auton samantien naapuriin korjaamolle jossa viaksi paljastuu coolerin päästä irronnut ahtoputki.
Autoa ei saada heti kuntoon ja samalla neuvotellaan josko se voitaisiin katsastaa myös. Leimaa on jäljellä reilut pari kuukautta ja tuulilasi on apparin puolelta halki.
Tiedän joutuvani vaihtamaan lasin jos katsastan auton itse, autoliikkeelle leima saattaa hellitä ilman vaihtoa. Minulle asia on merkityksetön muuten, mutta en halua maksaa vaihtoa nyt. Vuoden päästä lasi on todennäköisesti rikki vaihdettiin se nyt tai ei.
Yrittäjällä on painetta saada kauppa aikaan ja pian huomaan sitoutuneeni ostamaan auton kunhan ahtoputki on korjattu ja katsastus hoidettu

Papereita tosin ei ehditä tekemään, koska omat kiireeni alkavat painaa päälle, mutta tässä tapauksessa miehen sanaan luotetaan kuten kauppakirja olisi jo allekirjoitettu.