GD300 ei lähde käyntiin

Vastaa Viestiin
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

GD300 ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Mikä voisi olla vialla, kun startti veivaa konetta mutta mylly ei innostu tulille? Polttoainepuoli jäätyi muutama päivä sitten, sen jälkeen vaihdettu suodatin ja ajettu normaalisti jonkin verran. Siitä jäänyt pariksi päiväksi seisomaan. Hehkut on ainakin tähän asti toimineet. Aiemmin lähti ilman lohkolämmitintä -10 asteessa hyvin käyntiin. Nyt ei lupaakaan -6asteessa vaikka on koko yön ollu roikassa kiinni?

Liikkeelle pitäisi päästä, avusta olisin kiitollinen.
Viimeksi muokannut Hpee, 10.2.2007 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikäs kone tuossa sun Gee:ssä on OM617 vai OM603?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Taitaapi olla OM617 turboton. Auto on 80 luvun alusta ja kone vaihdettu. En tiedä onko sitten OM617 vai OM616. Mistä koneet erottaa?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

616: 4-sylinetrinen
617: 5-syl
603: 6-syl
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaa, tulikin mieleen... koitas löysätä jotain suutinputkea suuttimen juuresta. Tuleeko polttoainetta kun starttaa?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Sivonen kirjoitti:616: 4-sylinetrinen
617: 5-syl
603: 6-syl
Tästä sitten on kysymys. Eli 5pyttynen 3ltr. Autossa on muuten nappihehku. Mitenköhän pitkä hehkutusaika tuolle koneelle passaa? Hitaat tuntuvat hehkut olevan, mutta palavatko jo yli minuutin hehkutuksella?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mulla oli sama kone pystärissä. Kyllä se lasien raaputuksen plus tupakin mittaisen hehkutuksen kesti. :lol:

edit. kesti siis monta kertaa, eikä hajonnut
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ennemmin loppuu akusta virta, ennen kuin hehkut palavat..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Sivonen kirjoitti:Jaa, tulikin mieleen... koitas löysätä jotain suutinputkea suuttimen juuresta. Tuleeko polttoainetta kun starttaa?
Ykkösen suutinputkea avasin ja startatessa nestettä tulee jotenkuten laiskasti läpi. Vähä nihkeältä tuntui, mutta pumppaa kuitenkin. Kaikille hehkuille tulee virtaa. Ohmeja en oo tsekannu. Voisiko pa-putket jumittaa? on kuitenkin toiminut tässä talven mittaan normaalisti.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ja pumpun kyljessä oleva käsisammutus vipstaaki ei ole jostain syystä jäänyt pohjaan? :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

piippu kirjoitti:Ja pumpun kyljessä oleva käsisammutus vipstaaki ei ole jostain syystä jäänyt pohjaan? :oops:
Eihän se ole ei.

Nyt on jo tovi veivattukin, ja alkaa 100ah akku hyytyä. Jääkö tuo käynnistymättä jos startti vie puoliteholla?

Niin, ja kyseessä on henkilöauton 300nen moottori, jos niillä nyt mitään eroa vauhtipyörän koon lisäksi on.

Tuntuu kovin, ettei kone vain saa polttoainetta. Käsipumpulla pystyy kyllä pumpata ainetta kevyesti suodattimen läpi aina pumpunlähdölle saakka, joten linjakin pitäisi olla ok. Toisaalta voihan olla että kaikki hehkut ovat hajonneet mystisesti. Nämä esikammiokoneet ei taida kesälläkään startata ilman hehkutusta. Kiskoon kuitenkin tulee virta normaalisti.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Hpee kirjoitti: Nämä esikammiokoneet ei taida kesälläkään startata ilman hehkutusta. Kiskoon kuitenkin tulee virta normaalisti.
Äh, meinasin ehdottaa kurkkaamaan sinne kuskinpuolen lokasuojassa olevaan hehkujen "mustaan laatikkoon" josta saa sen päädyn auki-> siellä olisi se hehkujen latta sulake joka kaverilta kärähtänyt useamman kerran samanlaisesta autosta, mutta jos kerran virta kiskoon tulee niin :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hehkutuksen toiminnan voi tarkistaa niin että laittaa esim sisävalon päälle ja hehkuttaa. Jos sisävalo himmenee kun hhkuttaa niin ainakin osa hehkutulpista toimii. :D

Lataa akku täyteen ja hehkuta ja starttaa kaasupohjassa :idea:

Tiisseli ei käynnisty jos startti ei jaksa pyörittää kunnolla.
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Ei himmene sisävalo. Saattavat kaikki hehkut olla siis pimeänä. Mikähän noiden hehkujen jännite pitäisi olla? Edellisen omistajan toimesta vedettyyn kiskoon tulee kuitenkin vähän reilu 12V, joten esivastusta ei matkalla ole. Jos alkuperäiset tulpat ovat pienemmällä jännitteellä, niin se selittäisi palamisen.
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Irroitin hehkut ja 9V näyttäisivät olevan. Koko sarja pimeänä.
Missä henkilö 300sen vuosimalleissa on ollut nämä hehkut? Kysyn ihan siinä mielessä, että tietäisin hankkia oikean esivastuksen uusille hehkuille. Ovatko GD:n alkuperäiset 12V (11.5V) hehkut saman kokoiset fyysisesti, joita voisin käyttää tästä eteenpäin?
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Nuo lähempänä 12V hehkut ovat kaikki 12mm ja 1,5 nousulla. Tuossa koneessa on kuiten 18mm x 1,5. Täytynee siis laittaa takaisin uudet 9V hehkut. Tähän asti konetta on hehkutettu jopa yli minuutin pituisia aikoja ja ehkä siksi hehkut ovat palaneet.

Kestävätkö nuo 9V hehkut n. 30 sek. hehkutuksen 12V:lla?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko kone sitä vanhempaa mallia jossa hehkut on kytketty sarjaan? vai meneekö jokaiselle hehkutulpalle oma johto?
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Kaikille hehkuille menee oma johto. Kone on jotain 78-81 300D mallista OM617. Koneenvaihdon yhteydessä on ainakin hehkun ajastin/katkaisu-rele jätetty pois välistä, eli hehkuja ohjataan kokonaan mekaanisesti 12V suoralla virralla.
Hpee
Viestit: 11
Liittynyt: 10.2.2007 12:30

Viesti Kirjoittaja Hpee »

Hyvin hehkuttaa mutta nyt ei startti pelaa! :D
Jep, tunnostaa siltä ettei saa kunnolla virtaa. Yritti kehnosti pyörittää kunnes lakkasi, ja nyt vain naksuttaa solenoidia. Ei pyörinyt paremmin vaikka kaapeleilla koetti käyntiin. Tosin kaapelit olivat mallia 5e ja johdonpaksuus hintaluokan mukaan.

:roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”