Myymäläautot!

Vastaa Viestiin
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Myymäläautot!

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

En löytänyt täältä tällasta aihetta vielä joten päätin tehdä uuden. olisi kiva kuulla minkälaisia myymäläautoja foorumilaisilta löytyy :) http://aijaa.com/0087110097340.jpg http://aijaa.com/0047210097341.jpg mulla on kuvassa oleva om352 turbo koneella. aika ruosteinen alkaa olemaan joten en tiedä onko enää kannattavaa entisöidä koria. jarrutkin jumittaa. isän mökki projektilla ollut työmaa varastona nyt viimeset pari vuotta. mutta tekniikka toimii älyttömän hyvin. reilu 200tkm ajettu. tallista löytyy sitten myös 60-70 luvulta oleva sininen mersun om352 vapari tekniikalla oleva myymäläauto jolla ei edes 200tkm ole ajettu. 4 vuotta oli moottori ollut käymättömänä ja senkin jälkeen koneen ei tarvinnut kuin kerran pyörähtää niin lähti käyntiin ja ilman pilottia. yleensä muutaman vuoden välein käyty aina käynnistää ja annettu käydä lämpöseks ja jarrupaineiden nousta. viime syksynä oli auto seisonut paikoillaan 20 vuotta liikkumatta metriäkään. renkaat täyteen ja auto liikkeelle. ei jarruissa minkäänlaista jumitusta ja mitä nopeesti alle vilkasin niin ei ruostettakaan ole pahemmin tuon ikäseks. mielessä jopa käynyt että jos innostuu niin yrittäis tuon toisen auton turbo tekniikan laittaa tuohon siniseen ja muutenkin kunnostaa auto :roll: onko mitään järkeä? keskustelua. sinisestä laitan kuvaa myöhemmin kun pääsen landelle. keulakuvan voin ottaa kun auto tallissa mutta koko kuvaa ku tiiän kestääkö pelto ajaa yli.kaasuvivusto vaatii myös pienen korjauksen.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Myymäläautot!

Viesti Kirjoittaja jovihava »

On niin komeita kuvia että pistetääs näkysälle :idea:

Kuva
Kuva

Joskus ihastellut että tuommoseen saisi aika hyvän matkakämpän tehtyä 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

mistäs tommosia kannattais kysellä vai ihanko vaan olet netistä kattonu ja ostanut? :shock:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

netistä kattelin nii tuon kuvissa olevan tyyppisiä ainaki yks myynnissä. nuo on isä joskus 80 luvun lopulla tai 90 luvun alussa hommannu jostai jäämistöstä. sitten pisnes pyöri ilman myymäläautoja eli kukkatarha myi kasvihuoneesta vaan. sininen lähti ensiksi talliin seisontaan ja kuvan auto oli muistaakseni liikenteessä vielä -99 :roll: tuolla lisää kuvia! http://www.minunauto.com/auto/18347
Viimeksi muokannut valmetmies, 29.4.2012 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Nämä vehkeet olisi ihan kiehtovia, mutta..
Tyhjätaskuna ei kannata edes ajatella. Uudet akut, katsastus, polttoaineen hinta, renkaat, ym,ym.

Joku vuosi sitten podin jonkinlaista kuumeilua näihin laitteisiin, mutta oli pakko tunnustaa omien rahavarojen riittämättömyys. :(
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

en tiiä kyllä yhtää mitä nuo on aikoinaa maksanu :? tässä vaiheessa vois sanoo ku noi on noi kauan ollu nurkissa että kaikkee pitää olla :lol: mut mites tuo turbo tekniikan nosto tuon vaparin tilalle? onko ihan hullun hommaa. varmaan paremmin valottuu juttu ku saan kuvia otettua toisesta myllystä
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

KIVAAA, vaan jos meinaat ajoon laittaa ni täältä:

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/

saattaapi löytä tietoa taitoineen nuihi isompiin, sen verran olen nuita juttuja lueskellu että ihan halpaa se touhu ei ole.

Tuolta kylähulluilta on mullekki tullu tietoa kummonen kannattais hommata..jos ylipäätään tulee hommattua :lol:
Mutta ite taidan vaan ajella sellaset matkat mihkä tarviin enempi tilaa ni vuokra-autolla..ja bussialustalla, ihan saman se maksaa ku nämä "tupperware"tkin eli asuyntoautot...siis vuokralle otettuna.

Mutta tutustuppa nuihi kylähullujen sivuihin, jos ei muuta ni saa sieltä linkkienkautta osista tietoa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

mun mielestä toi sininen pitäis ainaki olla iha katsastus kunnossa :? renkaat ok. akkuina nyt menee ei niin uudet. jarrut tossa sinisessä toimi normaalisti eikä ykskää pyörä jääny laahamaa ja joka pyörä kulma tuntu pitävän. ainaki siltä se näytti ja tuntu :lol:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Juttuhan on niin ettei vanhat linja-autot, ym vastaavat laitteet pahan hintaisia ole.
Ylläpito sitä paalua sitten vaatiikin.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

romu kirjoitti:Juttuhan on niin ettei vanhat linja-autot, ym vastaavat laitteet pahan hintaisia ole.
Ylläpito sitä paalua sitten vaatiikin.
Juurikin näin on asia.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

ois mulla pari kysymystäki noitte isojen myllyjen ja kuorma-auto tekniikan päälle ymmärtäville. eli, missä tossa koneen kyljessä on kompressori? onko se tuo joka on hihnalla vai joka on tuossa lohkon kyljessä? ja missä on öljypumppu ja öljynpaine anturi? tai jos putkella mittarille niin missä lähtö?
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

Hiljentyny tämä aihe. nostetaa vähäse
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

valmetmies kirjoitti:ois mulla pari kysymystäki noitte isojen myllyjen ja kuorma-auto tekniikan päälle ymmärtäville. eli, missä tossa koneen kyljessä on kompressori? onko se tuo joka on hihnalla vai joka on tuossa lohkon kyljessä? ja missä on öljypumppu ja öljynpaine anturi? tai jos putkella mittarille niin missä lähtö?
Laitappa tuonne kylähullujen sivulle nämä kysymykset, siellä on muutama jotka tuntevat isommat koneet paremmin, vastuksen tuleminen saattaa kestää päivän kaks..mutta tulee kunhan lukevat.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

Kuva tuollainen tuli omiin nimiin tuossa vuoden vaihteessa. kattoo mitä aika tuo tullessaa. keväällä kun lumet häipyy niin ois tarkotus ainakin pihaan ajaa tallista pois ja tehä katsaus mitä 20 vuotta kuivassa tallissa on tehny tuolle. kilometrejä reilu 180tkm :wink: saunahan se ois haave ja musa laitteet kyytii ja sit vaa rantaa. käytelty lähes joka vuosi lämpöseks ja vähän liikutettu. pisin aika käyttämättä varmaan 6 vuotta mutta senkin jälkeen lähti mukisematta käyntiin. vapari 5.7 litraa
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Ja minä oon taas vihriänä kateudesta :supersad:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaveri yrittää nuilla tehä vielä leipää. Ei se kauppiaana olo mahollista olis ilman autokorjaamonkin omistamista. :D Syssyllä tehtiin remontinkorjuuta Volvoon. Vaihettiin inssin käskystä olkatapit, eli akseli pois alta ja 20t prässiin jne, uudet helat, laakerit yms. Valoja ja puskureita räpöstettiin kasaan, vaihettiin kuormaventtiiliä ja takajarrukenkiin niitattiin uudet hihnat, akseliin stefoja ja laakeria, öljyjä, suodattimia, syöttöpumpun tiivistettä jne. Matkalla uusintanäyttöön meni sitte etunorra poikki. :lol: Pihassa yks Mersu joka potki kangen pihalle ja Scania jossa myös konevikaa. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

tuossa tuli toissa keväänä muistaakseni pyörätkin täytettyä ilmalla ja hyvin on vissii pysyny :wink: paineet lähtee heti nousemaan kun myllyn lyö tulille ja nouseekin kyllä aika ripeesti sinne 7 baarin tienoolle. avain on tuosta vaa hukkunu vuosien aikana niin ainoo puute on virtalukko joka pitäis vaihtaa. nykysellää johoista pyörähtää startti vaa. LP-1138 rekistöröity ekan kerran -71
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

Ei tossa sitten satu olemaan "Bosch" mallista virtalukkoa niinkon 508? Siis sellanen mikä on melkein jokaisessa saksalaisessa työkoneessakin.

Avaimen reikä mallia: -o-

Tämmönen (jos tämä nyt näkyy): http://www.treckergarage.de/contents/me ... 1010_1.jpg

Tämmösen avaimen vois löytää ihan varaosaliikkeestä.
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
poutsi
Viestit: 196
Liittynyt: 16.5.2007 22:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Tuostahan sitä pääsisi myymäläautoyrittäjäksi .
http://www.tori.fi/pohjois-karjala/Mb_9 ... htm?ca=9&w
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

täytyy tuosta ukon mersusta käyä avain hakee lainaa ja kokkeilla:) jos ei toimi nii kyllä jotain keksii
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

tässä jo kovasti odotellaan lumien vähenemistä. 10cm lunta ja aamupakkanen niin mersu starttaa tallista ja matka pellon yli kotipihaan alkaa :roll: ilman pakkasta ollaan kyllä akseleita myöten kurassa. ihan ekaks laiteltava kaasuvivusto kuntoon ja virtalukkoa tutkittava että saa lataukset toimimaan ja tauluun lukemia. keksin miksi öljynpaine mittarikaan ei näytä mitään. mehän ollaan vaan lyöty johot yhteen että saatu kone käyntii. :oops: jarrupaine ainut mikä on näyttäny jotain ku se on manuaalinen :lol: oli eilen intoa sen verran että yritin traktorilla tallin luokse mutta ei siinä lumessa ilman ketjuja mihkään pellolla pääse :idea:
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
siinäpä uusimpia kuvia. musiikki laite ongelma ratkastu ainakin, eli seuraavaksi alkaa saunan nakerrus kun vauhtiin pääsis eka.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Voisikohan valmetmiehen auto olla entinen Oulaisten kirjastoauto?
Meillähän oli täällä identtinen peli aikoinaan. Takavalot olivat silloin pyöreitä ja päällekkäin, muistaakseni 3kpl puolellaan.
Alkuperäinen väri oli Oulaisten vaakunan vihreä+ valkoinen. Myöhemmin toimi teepussina paikallisella helluntaiseurakunnalla. Jossain vaiheessa sitten sai tuollaisen samanlaisen sinisen väri niskaansa.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

valmetmies kirjoitti:Kuva
Lienee SOKoksen kauppa-auto, jollaisesta haettiin 60-70 luvun vaihteessa (nuorille huomautan, että viimevuosituhannella) jätskit tai jopa limpparikorikin juhannukseksi.

Reilu vuosi sitten myytiin kirjastoauto uuden hankinnan johdosta, meniköhän peräti tuonne Karjalan suuntaan, ja monen mielestä halavalla. Tarjoajia tais olla kuitenkin vain joku sellainen, joka keksii käyttöä tai välittää eteenpäin sopivasti muunneltuaan.
Saattoi olla jopa 90-luvulta ja 4-numeroinen hinta ilman pilkkua (tarkistan tarvittaessa, jos tuntuu kalliille :wink: )
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Jos teet saunan, niin kiinnitä sitten erityistä huomiota siihen että kosteus poistuu rakennelmasta asianmukaisesti. Muuten alkaa korikehikko kyllä mädäntyä ja eristeet vetää homeeseen. Olen yhdestä matkailubussista saunaa purkanut ja se oli kyllä aiheuttanut melkoiset vauriot.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

onre kirjoitti:Jos teet saunan, niin kiinnitä sitten erityistä huomiota siihen että kosteus poistuu rakennelmasta asianmukaisesti. Muuten alkaa korikehikko kyllä mädäntyä ja eristeet vetää homeeseen. Olen yhdestä matkailubussista saunaa purkanut ja se oli kyllä aiheuttanut melkoiset vauriot.
Joo,o, näin se kosteus tuppaa tekemään. Mädännyttää eka puu osat sitte alla olevat raudat ja yhtäkkiä saattaa saunan alunen pikkisen "nitkahtaa" ja pahimmassa tapauksessa loppuu reissu siihen.

Viime syssynä näin kävi yhdelle keikkabussille mistä oli sauna jo poistettu, mutta eipä oltu katottu kui pahaks oli takarunko menny kun olivat saunatilan muuttaneet lasti tilaks, ihmetyttää vaan moinen ku oli kuitenki lastaus ramppi ovineen tehty siiher missä oli sauna ja lattiat ollu auki.

Olivat tehneet 4 tuntia hommia jotta saivat sen romikselle....joka oli 7km:n päässä hajoamis paikasta, oli kuulamma hetkeä ennen lattia "keununu" ja sopivassa kuopassa sitte peräpää tippunu ja bändin kamat ollu sikinsokin pitkin piennarta, kaveri lappeenrannasta oli sitte lähteny 609 mersulla niitä kamoja hakemaan jotta bändi kerkes keikalle :lol:

Se taka-osa rungosta oli tipahtanu ja tippuessaan yhden palkin varaan oli pellitetyt takaikkunoiden kohdalta kylki auennu pikkisen, kuorma siirtyny sitä repeämää kohden makoilemaan ja sitte se oli suurentunu ja kamoja alkanu tipahtelemaan ulos alareunasta.

Yhden bussin raakileen oon porissa nähny misä oli koko se takakelkka nii ruosteessa että sitä ei ees uskaltanu pahemmin siirrellä, mutta joku sen sitte osti ja aikoi tehdä siitä matkakulkineen, nuihin sauna juttuihin saa kyllä kylähullujen sivuilta tietoa kui sen tuuletus kannattaa tehdä...ja rungon korjaukset vahvikkeineen, niin että siihen saa "hyväksytty" leimanki kerralla, tosin eipä ne nykyään pahemmin kattele, kunhan on penkit, laveri, kaappi ja istuimet hyvin kinnija se SAMMUTIN jossa on tarpeeks tuore tarkistusleima kyljessä.

Olikohan se nii jotta joensuussa parhain leimakonttori isommille matkakulkineille, sekin tieto kyllä löytyy kylähullujen sivuilta, niitä välillä itekki lueskelen...lähinnä huvikseni :lol: Kun siellä on muutama tyyppi matkabusilla menny portugaliin lomalle talveks ja yks pariskunta just kotiutui epsanjan nurkilta.

Kaj Nyyssönen kun kuukkeliin kirjoittaa ni löytyy jopa kuviakin, ja häneltä saa tietoa mistä mitäkin kannattaa kysellä.

https://picasaweb.google.com/108494370080971186320

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... f=2&t=4202

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... f=2&t=3727

ja tuolta niitä säädöksiä lukemaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900637
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

Jostakin olin lukevinani asiakirjoista että kåärmenäyttelyn omistuksessa ollut ja alkuperäset vehon paperit löyty myös. 90 luvun alussa kukkia tuosta myyty viimesenä kunnes jäi talliin
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

Auto on saimaanrannalta meille tullut. Sen verran isä ties. Kaasuvivuston kiinniruostunut ja tangon päästä katkennut nivel korjattu ja eilen autolla lenkki ajettu. Ohjaus on hitailla nopeuksilla raskas verrattuna tehostettuun,mutta ajettava. Moottoriin pitäis kaikki suodattimet vaihtaa ja öljyt,muuten ok. Saunaa on suunniteltu jo kovasti ja musiikki laitteita haalittu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”