
Kaksi viikkoa sitten kävin konttorilla ja tuomioksi tulivat oikea taka alapallonivel ja vasen taka poikittainen tukivarsi (tie rod). Kermana päälle vielä kallistuksen vakaajan kumet edessä, mutta vielä selvittiin pelkällä huomautuksella.
Ainakin noita alapalloniveliä saa vähän joka paikasta, alkaen motonetin 20e varaosaan, mutta mielestäni aika kriittinen osa joten päädyin tilaamaan vähän laadukkaampaa suoraan saksanmaalta. Kyselin kustannuksia vaihtotyölle MB-osalta, mutta tietoisena siitä että iso auto syö näitä osia hauskuuttaan, päätin tehdä työn itse.
Suoraan saksanmaalta:
Mielen HD pallonivel 67e
Lemföeder tukivarsi 102e
Kallistuksen vakaajan puslat 11e
Postit 20e
(www.carmaster.de)
Osat saapuivat saksanmaalta vajaassa viikossa. Sitten alkoikin se hauskin vaihde, niiden asentaminen. Ikinä en ole alustaan / jousitukseen koskenut edes pitkällä tikulla, joten puuhastalua oli tiedossa aikalailla. Etukäteen osasin kuites ebaysta tilata sellaisen hammastetun jättiholkin jolla alapallonivel (aikaisemmin prässäytty, uusi kiristimellä) saadaan paikalleen. Postikuluineen 35e.
Auto etupihalle ja lidlistä 4 vuotta sitten ostettu työkalusarja esiin. Rengas, jarrulevy ja käsijarrun hilppeet irtosivat aika helposti. (kahta viimeistä ei tarvi välttämättä irroittaa). Seuraavaksi piti naksutella niveliä irti, joten motonetin kautta jatkamaan ja ylä, ala, sekä poikittaistukivarsi irtosivat navasta hommaan tarkoitetulla työkalulla. Tai no, alatukivarren pallonivelen kanssa sai taistella yhden illan kun ylämutteri pyöri tyhjää ja lopulta poraamisoperaation jälkeen ostin rälläkän millä sen silppusin hyväksi. Loput nivelestä lähti mosalla paukuttaen
Tässä vaiheessa olin hakenut jo motonetistä isojen poikien momenttiavaimen millä alapallonivel (300nm) saataisiin oikeaa momenttiin, mutta remontin realiteetit iskivät vastaan kun huomasin että pallonivel ei istu paikalleen ilman navan irroittamista.. ja miten vääntää napa auki kun kaikki tuenta on irti..
Kompuraa kun ei ole, niin seuraavaksi biiltemaan hakemaan sähkökäyttöinen (450nm) pulttipyssy. (yllättävän hyvä, vaikka aika isokokoinen). Naps ja kops, navan mutteri irtosi ja sitten hakkasin kaksin käsin napaa irti vetarista. Pallopää vasara oli oiva filtteri vetoakselin ja mosan välillä, joku viisaampi osasi neuvoa että muuten vetarin pää leveää. CRC:stä ja raivokkaita iskuja jälkeenpäin napa lähti irtoaamaan ja napaan pulttipyssyllä ammuttu uusi pallonivel taittui alatukivarren reikään. Voitto!
Tämän jälkeen kaikki takaisin kassaan ja toiselle puolelle vielä poikittais tukivarsi paikalleen. Siihen ei mennyt edes tuntia.
Kallistuksenvakaajan kumien kanssa alkoi vituttamaan niin paljon kun napapultit alkoivat pyörimään tyhjää (isolla pulttipyssyllä ei mahtunut alatapäin) että päätin vaihdattaa ne kesällä jossain paikallisessa nyrkkipajassa.
Mitä tulee alapallonivelen vaihtoon, on oppimiskäyrä aika jyrkkä, mutta tekemällähän näitä oppii.

