Leemun Vito

Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Leemun Vito

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Työkalurintamalla on ollut tuulinen syksy. Vivaro vaihtui uuteen, joka meni työmiehen ajoon jolta taas palautui allekirjoittaneelle T5 Transporter.
Aikani selasin nettiautoa ja huonolta näytti.
Kriteereiksi oli asetettu alle 10k€ hintalappu kera alv. vähennysoikeuden, automaattivaihteisto ja ilmastointi.
Amerikkaa olisi tehnyt mieli, mutta tarjonta on surkeaa varsinkin kun ottaa mukaan tuon alv. asian.
Lisäksi polttoainetalous ei ole ihan tältä vuosisadalta. Vanha 6.2D vani olisi vielä siedettävissä rajoissa, mutta niitä on kovin vähän ehjiä ja vielä vähemmän alvillisia.

Annettuihin kriteereihin sopivia autoja jos katselee, niin mersut sieltä vahvasti pistävät esille.
Ihan sattumalta vilkaisin paikallisen autoliikkeen riviä ohi ajaessa ja rivin päästä osui silmiin hopean värinen W639.
Ajoin lenkin pihasta ja hylkäsin auton mielessäni heti, hintalapussa ei mainittu alvia.
Poikkesin kuitenkin toisena päivänä liikkeeseen sisälle asti ja myyjä varmisteli asiaa autosihteeriltä joka kertoi auton kuitenkin veron sisältävän.
Myyjä antoi avaimet ja läksin autoa kokeilemaan.
Vuosimalli on -06 joten ruoste näyttelee isoa osaa, tämä on yllättävän siisti.
Konepellistä ja molempien ovien alareunoista autoa on maalattu vääränsävyisellä maalilla, takaovessa on kukka ja helmoissa alkavaa ruostetta. Yleisilme on kuitenkin huomattavan siisti verraten ikään ja 245tkm mittarilukemaan.
Ei tämä mahdottomasti innosta, sillä vaatimukset eivät täyty vaihteiston osalta.
Tässä on 6vaihteinen manuaalivaihteisto, en ole koskaan ajanut tällaista kovalla askilla joten täytyyhän sitä koittaa voiko sellaisen kanssa elää.
Risteyksestä kadulle ja lappu lattiaan :shock: Meinasin kääntyä heti takaisin.
Tämä on 111CDI joten tiesin suorituskyvyn olevan "hiukan" toista maata emännän ajossa olevaan v6-Vianoon verraten, mutta tämä ei mene mihinkään.
Kiihtyvyys on samaa luokkaa joskus nöösinä ajamani W123 220D:n kanssa.
Aikansa kaasua pohjassa pitämällä saa moottorin häiriövalon syttymään.
Takaisin liikkeeseen neuvottelemaan asiasta. Myyjä lupaa korjata auton ja soittaa minulle koska pääsisin koittamaan sitä ehjänä.
Tässä vaiheessa juttuun puuuttuu liikkeen yrittäjä itse joka sattuu kulkemaan ohi ja kuulee keskustelumme. Mies on tuttu työskenneltyään aiemmin toisessa liikkeessä, josta olen ostanut useamman auton.
Hän hoitaa auton samantien naapuriin korjaamolle jossa viaksi paljastuu coolerin päästä irronnut ahtoputki.
Autoa ei saada heti kuntoon ja samalla neuvotellaan josko se voitaisiin katsastaa myös. Leimaa on jäljellä reilut pari kuukautta ja tuulilasi on apparin puolelta halki.
Tiedän joutuvani vaihtamaan lasin jos katsastan auton itse, autoliikkeelle leima saattaa hellitä ilman vaihtoa. Minulle asia on merkityksetön muuten, mutta en halua maksaa vaihtoa nyt. Vuoden päästä lasi on todennäköisesti rikki vaihdettiin se nyt tai ei.
Yrittäjällä on painetta saada kauppa aikaan ja pian huomaan sitoutuneeni ostamaan auton kunhan ahtoputki on korjattu ja katsastus hoidettu :shock:
Papereita tosin ei ehditä tekemään, koska omat kiireeni alkavat painaa päälle, mutta tässä tapauksessa miehen sanaan luotetaan kuten kauppakirja olisi jo allekirjoitettu.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

WDF639603********
Model 111KA/ L4X2 3200
Engine 646982 50 183942
Transmission 716652 00 240355
Order Number 5 5 529 00889
Order Location FINLAND
Paint 1 PAINT COLOR, BRIL.SILVER METALLIC MB 9744 (9744)
Release Date 2005-10-28
Delivery Date 2005-11-02
Code Description
529L FINLAND
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
925
929K No code designation available
AC1 AXLE RATIO I = 3,455
BB3 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
CM5 BUMPERS/BODYSIDE MOLDINGS PAINTED IN VEHICLE COLOR
E57 ELECTRICS FOR TRAILER-COUPLING SOCKET
EE8 12V BATTERY 100 AH
EL0 BROADBAND LOUDSPEAKER FRONT
ER0 RADIO PREINSTALLATION
F61 INSIDE REARVIEW MIRROR
F68 HEATED AND ELECTRICALLY ADJUSTABLE OUTSIDE MIRROR
GD1 6-SPEED MANUAL TRANSMISSION NSG 370
H12 HOT WATER ADDITIONAL HEATER
H16 SEAT HEATER FOR DRIVER
HF2 POLLEN FILTER
HH9 SEMI-AUTOMATICALLY CONTROLLED TEMPMATIC A/C
HZ0 ELECTRIC HEATER BOOSTER
IL2 EXPORT CODE
J65 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
L04 AUTOMATIC DIM-DIP LIGHT
M40 ALTERNATOR 14 V / 200 A
MC2 ENGINE OM646 DE22LA 80KW (109HP) 3800RPM
MS3 ENGINE VERSION EURO III
RD8 FULL WHEEL COVER
RF8 TIRE MANUFACTURER MICHELIN (80)
RG6 TYRES 195/65 R16
RR6 SPARE WHEEL WITH JACK
RS4 STEEL WHEELS 6J X 16
S23 CO-DRIVER'S SEAT DOUBLE OCCUPANCY
SB1 DRIVER SEAT, COMFORT
V30 SIDE WALL INTERIOR PANELLING IN CARGO/PASS.COMP.
VT0 MATEO ANTHRACITE FABRIC
W17 RIGHT FRONT WINDOW,FIXED IN SIDE WALL/SLIDING DOOR
W50 DOUBLE-WING REAR-END DOOR 180 DEGREES W/O WINDOW
W78 LIFTGATE/REAR-END DOOR WINDOW W/ WIPER+WASHER SYS.
X47 PLATES / PRINTED MATERIALS FINNISH
XA0 WEIGHT VARIANT 2,770 KG (1,470/1,470)
Z41 APPROVAL AS TRUCK
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Kauppaa väännettäessä viikonpäiväksi kirjoitettiin torstai. Seuraavan viikon maanantaina soi puhelin ja myyjä ilmoitti auton olevan kunnossa ja katsastettu, että sopisi tulla sorvaamaan papereita.

Iltapäivästä poikkesin liikkeeseen ja hoidimme paperiasiat kuntoon.
Auton käynnistäminen ja pysäköinti tuottaa lieviä ongelmia johtuen kuljettajan aivoihin piintyneistä tavoista :lol:
Minulla ei ole ollut kuin yksi manuaalivaihteinen Mersu ja siitäkin alkaa olla liki vuosikymmen aikaa.
Älli ei meinaa piisata siihen, että istutaan Mersussa ja avainta täytyy pitää starttausasennossa kunnes moottori käynnistyy.
Samaten pysäköidessä täytyisi muistaa joko sammuttaa moottori tai ottaa vaihde pois päältä ennen seisontajarrun polkaisua :lol:

Jotain häslinkiä moottoripuolella on kyllä edelleen.
Voimaa on kuten tällaisessa kuuluu, mutta vajaan 3000 kierroksen kohdalla on outo "kuollut" kohta. Aivan kuin jarrulla painettaisiin vastaan n.sekunnin sykleissä. Kun kierrokset saa nousemaan yli kolmen tuhannen piisaa vetoa taas normaalisti.
Ilmansuodattimen vaihdoin jo ensiavuksi ja se auttoi hieman, vanha oli aivan tukossa. Täytynee käydä johdon päässä luetuttamassa koodit josko sieltä selkiäisi jotakin. Lisäksi joutokäynnillä pakokaasu haisee todella kitkerälle, tulee ihan nokkamalli Transit mieleen :lol:

Pari kuvaa likaisesta autosta.

Kuva

Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Meinasi vähän rengaspuolella vastustaa tuossa yhtenä päivänä.
Auton mukana tuli kaksi sarjaa "talvirenkaita". Pinnatut joiden merkkiä en muista ja Hakkapeliitat.
Tutkimus osoitti luuloni oikeaksi ja Hakkapeliitoista löytyi yksi runkovikainen, laitoin siis ne surkeat pinnatut alle ajatellen, että niillä nyt pärjää hetken.

Olin sitten ihan normaalisti työreissussa Vihdissä, matkaa tulee jotain 80 kilometrin paikkeilla kotoa. Päivän päätteeksi ajelin siitä Hyvinkäälle hakemaan villaa tehtaalta ja sitten vielä Riihimäkeen eräälle teollisuuslaitokselle tekemään yhden virka-ajan jälkeen suoritettavan pikkuhomman pois.
Hyvinkäällä lykättiin kontti piukkaan villaa (rapea 500kg) ja huomasin apumiehen takapyörän olevan hiukan tyhjän näköinen.
No Rekkarastilta ilmaa lisää ja kohti Riihimäkeä.
Viiden jäljestä sain homman kuntoon ja lampsin työkalujen kanssa autolle.
Kummi tyhjä :shout:

No ei hätä ole tämän värinen se on ruskea, autosta löytyi sentään vararengas ja tarvittavat työkalut. Huoltomies oli auraamassa pihaa ja toi ystävällisesti kunnon tunkin. Vararengaskin tuli auton alta esille aika pienellä kiroamisella.
Vajaahan sekin oli, mutta ilmaa saatiin kyllä lisätyksi.

Ei muuta kun usvaa putkeen ja on the road. Puolisen tuntia tuhrautui ylimääräistä, vielä ehtii kotiin kokolailla ihmisten aikaan. Matkaa on kokolailla samat 80 kilometriä kuin aamullakin.

Parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen jossakin Lopen nurkilla alkaa ajettavuus muuttua hieman oudoksi.
Arvaan ilman erillisiä toimia alla olevan vararenkaan tyhjentyneen :ttu:
Sen verran alkoi verenpaine olla tapissa, että en edes hidastanut vauhtia saati että olisin pysähtynyt.
Kyllä Michelin on vahva rengas, reilut 50 kilometriä tyhjällä renkaalla kotiin ja tietämättömälle sen voisi myydä ihan käyttökelpoisena jos vaan saisi ilman pysymään sisällä :lol:

Kotona sitten reippain mielin lumihangessa vaihtamaan vielä kerran rengasta, että pääsi aamulla taas jatkamaan.
Ensiksi hajonneesta talvirenkaasta oli runko pettänyt aika huolella, kulutuspinnassa liki viiden sentin patti lähes puolen kierroksen matkalla ja kyljestä rautalangat läpi :shock:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Missäs tällaisessa vitossa asustaa puhaltimenmoottorin esivastus?
Puhallin pimeni lukuunottamatta suurinta nopeutta, joten vika löytynee vastuksesta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”