Imurungon läpät
Imurungon läpät
Elikä kyse ml 400cdi.
Edellä mainitussa autossa alkoi ilmoitella egr vikaa ja tehot hukku täysin. Max kierrokset 3400. Lisäks musta savupilvi.
Vein auton alan huoltoon jossa kaveri sano, että vika toisessa egr-venttiilissä(tupla venttiili). Ei voi kuulemma korjata - vaan täytyy vaihtaa koko venttiili. Hinta oli 850€ egr-venttiili + työt noin 1000€.
Vajaalle parille tuhannelle on parempaakin käyttöä, joten teen homman itse.
Egr:stä oli kuskinpuoleinen venttiili täynnä paskaa ja jumittunut kiinni. Putsasin venttiilin ja se lähti aika helposti liikkumaan samanlailla kuin toimivan puolen ventiilikin.
Ajattelin sitten putsata imukotelotkin. Ja siellä kuskin puolella kanavat ja läpät olikin aivan paskassa. Toisella puolella kanavat ja läpät oli ainoastaan hiukan mustuneet.
Samassa yhteydessä huomasin, että kuskin puolelta oli läppäakseli mennyt poikki säätimen kohdalta.
Varsinainen kysymys on, että johtuuko akselin katkeaminen jumiin menneestä egr-venttiilistä - vai toisin päin? Muutenkin kiinnostaisi tuo koko systeemin toimintatapa tässä kyseisessä koneessa.
Ja mistähän löydän uuden läppäakselin, vai joutuuko ostaan koko rungon kaikineen päivineen? Jos joutuu, niin olisiko ehdotuksia miten saisi muuten korjattua?
Läpät oli muuten juuttuneet auki asentoon. Ja toimintaa tuntemattomana ihmettelinkin miksi sitä paskaa oli niin paljon kertynyt. Olisi olettanut että jos läpät olisi jumittuneet kiinnipäin, niin silloin sitä paskaa vasta olisi kertynyt.
Edellä mainitussa autossa alkoi ilmoitella egr vikaa ja tehot hukku täysin. Max kierrokset 3400. Lisäks musta savupilvi.
Vein auton alan huoltoon jossa kaveri sano, että vika toisessa egr-venttiilissä(tupla venttiili). Ei voi kuulemma korjata - vaan täytyy vaihtaa koko venttiili. Hinta oli 850€ egr-venttiili + työt noin 1000€.
Vajaalle parille tuhannelle on parempaakin käyttöä, joten teen homman itse.
Egr:stä oli kuskinpuoleinen venttiili täynnä paskaa ja jumittunut kiinni. Putsasin venttiilin ja se lähti aika helposti liikkumaan samanlailla kuin toimivan puolen ventiilikin.
Ajattelin sitten putsata imukotelotkin. Ja siellä kuskin puolella kanavat ja läpät olikin aivan paskassa. Toisella puolella kanavat ja läpät oli ainoastaan hiukan mustuneet.
Samassa yhteydessä huomasin, että kuskin puolelta oli läppäakseli mennyt poikki säätimen kohdalta.
Varsinainen kysymys on, että johtuuko akselin katkeaminen jumiin menneestä egr-venttiilistä - vai toisin päin? Muutenkin kiinnostaisi tuo koko systeemin toimintatapa tässä kyseisessä koneessa.
Ja mistähän löydän uuden läppäakselin, vai joutuuko ostaan koko rungon kaikineen päivineen? Jos joutuu, niin olisiko ehdotuksia miten saisi muuten korjattua?
Läpät oli muuten juuttuneet auki asentoon. Ja toimintaa tuntemattomana ihmettelinkin miksi sitä paskaa oli niin paljon kertynyt. Olisi olettanut että jos läpät olisi jumittuneet kiinnipäin, niin silloin sitä paskaa vasta olisi kertynyt.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Imurungon läpät
Sanoisin että juurisyy on tuo kuskinpuolen EGR-venttiilli, joka nyt lopulta oli juminut kiinniasentoon, mutta on todennäköisesti jo aiemmin jumitellut myös aukiasentoon, joka on sitten sotkenut imusarjan niin että läppät ovat alkaneet takellella. Pilalle kartstoittuneet läpät ovat sitten jumineet ja läppäakseli on katkennut.mlmese kirjoitti: Egr:stä oli kuskinpuoleinen venttiili täynnä paskaa ja jumittunut kiinni. Putsasin venttiilin ja se lähti aika helposti liikkumaan samanlailla kuin toimivan puolen ventiilikin.
Ajattelin sitten putsata imukotelotkin. Ja siellä kuskin puolella kanavat ja läpät olikin aivan paskassa. Toisella puolella kanavat ja läpät oli ainoastaan hiukan mustuneet.
Samassa yhteydessä huomasin, että kuskin puolelta oli läppäakseli mennyt poikki säätimen kohdalta.
Varsinainen kysymys on, että johtuuko akselin katkeaminen jumiin menneestä egr-venttiilistä - vai toisin päin? Muutenkin kiinnostaisi tuo koko systeemin toimintatapa tässä kyseisessä koneessa.
Ja mistähän löydän uuden läppäakselin, vai joutuuko ostaan koko rungon kaikineen päivineen? Jos joutuu, niin olisiko ehdotuksia miten saisi muuten korjattua?
Läpät oli muuten juuttuneet auki asentoon. Ja toimintaa tuntemattomana ihmettelinkin miksi sitä paskaa oli niin paljon kertynyt. Olisi olettanut että jos läpät olisi jumittuneet kiinnipäin, niin silloin sitä paskaa vasta olisi kertynyt.
Ei ole sotkun osalta väliä oliko ne imusarjan läpät auki- vai kiinni asennossa. Tuhon syy on jumittelevassa EGR-venttiilissä.
Todennäköisesti on saatavilla uusi läppäakseli. Auton valmistenumerolla selviäisi esimerkiksi merkkiliikkeestä tai KL-varaosista.
Re: Imurungon läpät
mites täällä,tuliko ajokki kuntoon em.vikojen korjauksien jälkeen??mlmese kirjoitti:Elikä kyse ml 400cdi.
Edellä mainitussa autossa alkoi ilmoitella egr vikaa ja tehot hukku täysin. Max kierrokset 3400. Lisäks musta savupilvi.
Vein auton alan huoltoon jossa kaveri sano, että vika toisessa egr-venttiilissä(tupla venttiili). Ei voi kuulemma korjata - vaan täytyy vaihtaa koko venttiili. Hinta oli 850€ egr-venttiili + työt noin 1000€.
Vajaalle parille tuhannelle on parempaakin käyttöä, joten teen homman itse.
Egr:stä oli kuskinpuoleinen venttiili täynnä paskaa ja jumittunut kiinni. Putsasin venttiilin ja se lähti aika helposti liikkumaan samanlailla kuin toimivan puolen ventiilikin.
Ajattelin sitten putsata imukotelotkin. Ja siellä kuskin puolella kanavat ja läpät olikin aivan paskassa. Toisella puolella kanavat ja läpät oli ainoastaan hiukan mustuneet.
Samassa yhteydessä huomasin, että kuskin puolelta oli läppäakseli mennyt poikki säätimen kohdalta.
Varsinainen kysymys on, että johtuuko akselin katkeaminen jumiin menneestä egr-venttiilistä - vai toisin päin? Muutenkin kiinnostaisi tuo koko systeemin toimintatapa tässä kyseisessä koneessa.
Ja mistähän löydän uuden läppäakselin, vai joutuuko ostaan koko rungon kaikineen päivineen? Jos joutuu, niin olisiko ehdotuksia miten saisi muuten korjattua?
Läpät oli muuten juuttuneet auki asentoon. Ja toimintaa tuntemattomana ihmettelinkin miksi sitä paskaa oli niin paljon kertynyt. Olisi olettanut että jos läpät olisi jumittuneet kiinnipäin, niin silloin sitä paskaa vasta olisi kertynyt.
Mitä jos sinne jättäs tyhjät/katkennet akselit vaan pyörimään.
Ois yksi murhe vähemmän, tietysti voihan se hieman alavääntöön vaikuttaa mutta sen kanssa varmaan oppii elämään.
Ois yksi murhe vähemmän, tietysti voihan se hieman alavääntöön vaikuttaa mutta sen kanssa varmaan oppii elämään.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
mitä hiitttä ne imuläpät sinne on ikinä laitettu jos ei niil ole mitään oikeeta moottorin toimintaan vaikuttavaa virkaa.kaikki on vain joukkueella joka puolel,niin bemareist ku mersuist repimässä läppiä kiireen vilkkaa pois.sit ku kysyn mitä virkaa ne siel toimittaa,ei tuu muuta vastaan ku et joutaa pois..kuka kertoo tyhmälle mitä ne siel tekee ja kun se tekeminen loppuu,kuin ei vaikuta moottorin toimintaan mitenkään.
toinen ja kolmas on egr ja maffit.jos egr kärttyilee,voi kuulemma eliminoida sen nyppäämällä maffien johdot irti,no sit on jo kolmas elementti jolla ei tee moottorissa mitään eli maffit eli niiden toimintaan kai vaikuttaa jotenkin kun kaapelit otetaan irti.olis kyl jännä oikeesti tietää,mitä niihin rahaa upottaa jos ei niil mitään tee.kuin käy päästöjen sit?meneekö katsastaa näiden poistojen jälkeen?kuin käy polttoaineen kulutuksen ku kukaan ei enää kerro järjestelmälle moottoriin menevän ilman määrää??ja kuin käu mulle ku näin tyhmä oon??
toinen ja kolmas on egr ja maffit.jos egr kärttyilee,voi kuulemma eliminoida sen nyppäämällä maffien johdot irti,no sit on jo kolmas elementti jolla ei tee moottorissa mitään eli maffit eli niiden toimintaan kai vaikuttaa jotenkin kun kaapelit otetaan irti.olis kyl jännä oikeesti tietää,mitä niihin rahaa upottaa jos ei niil mitään tee.kuin käy päästöjen sit?meneekö katsastaa näiden poistojen jälkeen?kuin käy polttoaineen kulutuksen ku kukaan ei enää kerro järjestelmälle moottoriin menevän ilman määrää??ja kuin käu mulle ku näin tyhmä oon??
Bemaripuolelta opittuna, läpät pudottaa päästöjä pienillä kierroksilla, joka onkin syy miksi ne siellä on. Himpun verran vaikuttavat alavääntöön, jonkin verran myös moottorijarrutukseen.
EGR virkahan nyt on sitten selkiö, kylmän koneen päästöt ja sen ainoa etu päästöjen lisäksi on mahdollinen hieman nopeammin lämpeäminen.
Sehän nyt toisaalta on tiedetty aina ettei tehdas yritäkkään tehdä mahdollisimman hyvää moottoria, vaan mahdollisimman halvalla hieman kilpailijaa vähemmän kuluttavan, parempitehoisen ja pienempipäästöisen moottorin. Näin ollen sinne sitten ympätään kaikkea tarpeetonta/haitallista paskaa mukaan joka ikääntyessään on vain yksi murhe muiden päälle. Tuo toimintamalli sitten näkyy myös aivottomassa turbojen mitoituksessa kun pitää se EGR saada pelaamaan, eli pakopuolella on oltava enemmän painetta kuin imupuolella.
EGR virkahan nyt on sitten selkiö, kylmän koneen päästöt ja sen ainoa etu päästöjen lisäksi on mahdollinen hieman nopeammin lämpeäminen.
Sehän nyt toisaalta on tiedetty aina ettei tehdas yritäkkään tehdä mahdollisimman hyvää moottoria, vaan mahdollisimman halvalla hieman kilpailijaa vähemmän kuluttavan, parempitehoisen ja pienempipäästöisen moottorin. Näin ollen sinne sitten ympätään kaikkea tarpeetonta/haitallista paskaa mukaan joka ikääntyessään on vain yksi murhe muiden päälle. Tuo toimintamalli sitten näkyy myös aivottomassa turbojen mitoituksessa kun pitää se EGR saada pelaamaan, eli pakopuolella on oltava enemmän painetta kuin imupuolella.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
[quote="Mulqvist"]Bemaripuolelta opittuna, läpät pudottaa päästöjä pienillä kierroksilla, joka onkin syy miksi ne siellä on. Himpun verran vaikuttavat alavääntöön, jonkin verran myös moottorijarrutukseen.
EGR virkahan nyt on sitten selkiö, kylmän koneen päästöt ja sen ainoa etu päästöjen lisäksi on mahdollinen hieman nopeammin lämpeäminen.
Sehän nyt toisaalta on tiedetty aina ettei tehdas yritäkkään tehdä mahdollisimman hyvää moottoria, vaan mahdollisimman halvalla hieman kilpailijaa vähemmän kuluttavan, parempitehoisen ja pienempipäästöisen moottorin. Näin ollen sinne sitten ympätään kaikkea tarpeetonta/haitallista paskaa mukaan joka ikääntyessään on vain yksi murhe muiden päälle. Tuo toimintamalli sitten näkyy myös aivottomassa turbojen mitoituksessa kun pitää se EGR saada pelaamaan, eli pakopuolella on oltava enemmän painetta kuin imupuolella.[/quote
Ok, mut entäs moottorin lämpeneminen pakkasella,vaikuttaako siihen?
EGR virkahan nyt on sitten selkiö, kylmän koneen päästöt ja sen ainoa etu päästöjen lisäksi on mahdollinen hieman nopeammin lämpeäminen.
Sehän nyt toisaalta on tiedetty aina ettei tehdas yritäkkään tehdä mahdollisimman hyvää moottoria, vaan mahdollisimman halvalla hieman kilpailijaa vähemmän kuluttavan, parempitehoisen ja pienempipäästöisen moottorin. Näin ollen sinne sitten ympätään kaikkea tarpeetonta/haitallista paskaa mukaan joka ikääntyessään on vain yksi murhe muiden päälle. Tuo toimintamalli sitten näkyy myös aivottomassa turbojen mitoituksessa kun pitää se EGR saada pelaamaan, eli pakopuolella on oltava enemmän painetta kuin imupuolella.[/quote
Ok, mut entäs moottorin lämpeneminen pakkasella,vaikuttaako siihen?
W163 400CDI
Ei voi maffien johtoja irrottaa ,ilman moottorin vikavaloo joka ei johtojen kiinnittämisen jälkeen sammu,vaikka starttaillut ja ajellut jokusia kertoja vaan,kyllästyin ja poistin "vian" staarilla. Olen kokeillut tätä parissa eri korimallissa. Toisessa oli se vanhempi 250hv. Toisessa on uudempi 260hv ,moottori.