Tuli tuossa pari viikkoa sitten -01 316 Cdi sprintteriin pikku häikkää ja alkoi puskemaan nestettä pihalle. Nestettä tuli paisarin saumasta mikä ihmetytti, että miksei korkin kautta päästänyt. No sivuseikka.
Pika korjaus oli tiivisteen irroitus korkista ja nesteet pysyivät sisällä. Nyt kun on komeat kelit ja kesälomaa niin mikäs sen mukavampaa kun pikku fiksaus..
Täytin paisarin pintaa myöten ja kupliahan sieltä tuli, välillä neste vähän vetäytyi ja sitten taas muutama iso kupla. Käyttelin useita minuutteja, lämmöt pysy normaalissa. Ajossa auto pelasi hienosti jopa iso asuntovaunu perässä mennyt ja kulkenut hienosti.
Testien tulos oli kuitenkin selkeä, että kannentiiviste todennäköisesti mennyt koska teki painetta syyläriin. Öljy ja neste oli normaalia.
Purin kannen irti ja kappas vaan, ihan yks ja kaks halkeamaa kannessa. Oli jokaisen 5 sylinterin hehkutulpan molemmilla puolin halkeama, lisäksi lähes jokainen venttiiliväli pako-imu oli halki.
Olen hämmentynyt. Odotin, että uusi kannentiiviste ja matka jatkuu. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tarvitaan aika velho joka hitsaa kannen kuntoon. Epäilen että paine pääsi jäähdytyspuolelle ykkössylinterin halkeamasta termostaatin puolelle. Mahdollisesti jostain muualta, mutta näky aivan kuin olisi valua lohjennut jostain ja palanen oli termostaatin takana.
Mutta kysymys siis kuuluu. Millaisia velhoja Suomen maasta löytyy jotka noita kansia hitsaavat? Alla kuva yhden sylinterin kohdan halkeamista.
Tuomioita, idoita, arvailuja?
Yhteystietoja?
