Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koska, muistaakseni vanhassa kannessa ( jäi vaihdossa nokialle) venttiilien ympäristö (pyöreä alue, näkyy ylemmissä kuvissa) oli hiukka sisällä kannen pinnasta (pohjasta), ja taas mäntä tulee hiukka lohkon tasopinnan yläpuolelle joiltakin osin (ei venttiilien kohdalta), kun taas uusi kansi on täysin tasainen pohjastaan??????
Kannet on ihan tasaisia kaikki. Ei tarvitse mittailla, kyllä se sopii.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

ok. Kiitos.
Huomenna kuvia uudesta kannesta, ja pääsee pikkusen aloittamaan kasausta. Tuleekin nyt vähän muutakin huoltoa samalla, öljyt, suodatin, dieselsuodatin, hehkut, hihna, ohjaustehostimen öljyt, nesteet (osittain, kun on 6 kk sitten asennettu uus termari ja nesteet), ilmanputsari, (raitisilmasuodattimen vaihdoinkin jo), joitakin uusia o-renkaita,kannen pultit ja tietysti imu- ja pakosarjojen tiivisteet. Ja suuttimethan oli jo kunnostetut/uusi.
Ja saa nyt nähdä mitä tuossa vielä eteen tulee...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Pega kirjoitti:Katot eka viivaimella ett tuleeko ne männät lohkon tasosta ylös, mulla oli ainakin ihan tasanen toi kansi 220cdi koneessa tosin c mesen keulilla.
Kyl ne lohkon tasosta tulee yli, mutta täytyy huomenna vielä tarkistaa tiivisteen kanssa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kuva

Eli, nämä kohdat tulee lohkon pinnasta yli.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

janiperho kirjoitti:Kuva

Eli, nämä kohdat tulee lohkon pinnasta yli.
Juu, osin aloitettu. kansi meni paikoilleen.
Ilman tiivistettä tuli mäntä yli, mutta tiivisteen kanssa jäi jokusen osamillin alapuolelle.

Kuva
Kuva
Kuva

Kuinka jäykät nokat tulee olla, kun käsin yrittää pyörittää. On nimittäin aika jäykän oloiset??
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

muistithan laittaa öljyä nokan laakerikauloihin saattaa muuten hirttää kiinni ennen kuin öljynpaine kerkeää sinne
nokatkin kannattaa öljytä
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

xr kirjoitti:muistithan laittaa öljyä nokan laakerikauloihin saattaa muuten hirttää kiinni ennen kuin öljynpaine kerkeää sinne
nokatkin kannattaa öljytä
Joo, laitoinhan minä. Korkilla kaadoin jokaiseen kaulaan ylös ja alas pikkusen öljyä ennen asennusta. Ajattelin vielä pistää nokille kunnon öljykylvyn ennen venttiilikannen kiinnittämistä, ja pyöräytystä perään.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

janiperho kirjoitti:Kuinka jäykät nokat tulee olla, kun käsin yrittää pyörittää. On nimittäin aika jäykän oloiset??
Onhan ne pirun jäykät, venttilit panee aika lujasti vastaan.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta sanon kuitenkin varuilta, sori. Tiedäthän tietysti että venttiilit voi saada solmuun jo kasatessa jos nokka on väärässä asennossa alakertaan nähden, eli jako kait pitäs olla jokseenkin hehtaarilla kun kannen laittaa paikalleen.

Isännällä on hermot kohillaan, ei ihan pienesti sitten olekaan vastustanut tämän vehkeen kanssa :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

jovihava kirjoitti:Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta sanon kuitenkin varuilta, sori. Tiedäthän tietysti että venttiilit voi saada solmuun jo kasatessa jos nokka on väärässä asennossa alakertaan nähden, eli jako kait pitäs olla jokseenkin hehtaarilla kun kannen laittaa paikalleen.
Joo, kyllä minä laittaessa yritin suoraan nokkien merkkeihin, imunokka meni ensiksi yhden hampaan väärään paikkaan, eikun purkaen ja uudestaan, öljyä sinne tänne ja pyöräytykset, ei ainakaan isompaa kolinaa kuulunut ja merkit pysyi kohillaan.
Kuva
jovihava kirjoitti:Isännällä on hermot kohillaan, ei ihan pienesti sitten olekaan vastustanut tämän vehkeen kanssa :wink:
Tää on ollut aikalainen projekti, ja tästä sais aikamoisen tarinan, tuossa 3 kuukauden aikana on tapahtunut yhtä jos toista, ehkä joskus jaksan kirjoittaa kaikki... Kyllähän tuo sprintteri alkaa oleen hinnoissaan, aikaa sitten meni tullin arvioima hinta umpeen, eihän tätä enään kannata myydäkään...

Kuva
Eikös tuossa ylemmässä pumpun muoviletkussa olevasta liittimestä puutu valkoinen muovisokka???????????????
Kuva
Mikä siis aiemmin putosi sinne jakopään pohjalle.
Saakohan noita irto-osina????
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuskin saa. Kaikki muoviset polttoaineputket on tullut laitettua uusiksi kansiremonteissa, mutta eihän se välttämätöntä ole.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

ok.
Huomasin että myös polttoaine suodattimen päällä olevassa keskimmäisessä liittimessä on samanlainen sokka.
Pitää katsoa, putket saa vaihdettua myöhemminkin helposti, imusarjan yläosan irrotuksella selviää. Kun venttiilikopan suojakansikin jäi jonnekin maailmalle, ei kait se pakollinen ole?
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kohta selviää miten meni...
Tänään laitettu loput polttoaine puolen tavarat paikoilleen, pakosarjat ja turbo myös, uus hihna ja öljyt pihalle, myös uus ilmansuodatin tuli laitettua, vanha oli aika musta ja puolisen desiä hiekkaa tuli. Venakoppa ja suuttimet myös valmiina paikoillaan. Sähköjohtorypäskin tuli laiteltua ja kaikille löyty oma paikka (no, oli ne merkattu).
Huomiselle jää syylärin takaisin laitto, polttoainesuodattimen vaihto ja kaikki nesteet sisään, sitten virtaa akkuun ja kokeilu.

Onko vielä jotain mitä pitäisi tietää/ odottaa kun starttaa ekan kerran uudella kannella ja venttiileillä?

Kuva

Kuva

Kuva

(Niin, ja se valkoinen muovisokka polttoaine letkuissa ilmeisesti on vaan sitä varten, että liittimen saa ehjänä auki sen avulla, se ei kait pidä itse letkua)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, irrotusta varten. Jos putkessa olevat molemmat muovipinnit ja niiden välissä oleva kaari on ehyet niin OK.

Pyörittele moottoria ennen käynnistystä useita kierroksia pyörimissuuntaansa räikällä+hylsyllä kampiakselin päästä, olet varmaan jo niin tehnytkin.
Ei muuten mutta varmistuu ettei mikään tökkää mihinkään.

Käyntiin kannattaa kokeilla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, lyhyeksi hetkeksi voi laittaa käyntiin jopa ennen syylärin asennusta kun tuossahan ei taida olla sähköistä lisälämmitintä - jos ilmenee heti jotain ongelmaa on vähemmän pois purettavaa.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mättäitä :D
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

dealer kirjoitti: Pyörittele moottoria ennen käynnistystä useita kierroksia pyörimissuuntaansa räikällä+hylsyllä kampiakselin päästä, olet varmaan jo niin tehnytkin..
Joo, olen pyöritellyt vähän väliä, ja laitellut öljyä nokkien päälle ennen venakoppaa, ja viimeksi pyörittelin hihnan vaihdon jälkeen.
Pyörittäessä osa kierroksesta menee jotenkin kevyemmin ja jossain kohtaa hiukan jäykemmin, ei kuitenkaan tunnu mihinkään ainakaan kolahtavan. Muistaakseni oli kyllä näin aiemminkin.
dealer kirjoitti: Käyntiin kannattaa kokeilla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, lyhyeksi hetkeksi voi laittaa käyntiin jopa ennen syylärin asennusta kun tuossahan ei taida olla sähköistä lisälämmitintä - jos ilmenee heti jotain ongelmaa on vähemmän pois purettavaa.
Tässä on kyllä sellainen sähköinen lisälämmitin, mikä toimii vain auton ollessa käynnissä, napista alkaa suhina kuulua edestä pyörän takaa jostain. ( kysymys liittyen tähän lämmittimeen: onko mahdollista saada tämä lämmitin toimimaan kellolla?)

Ja tuota xr:n "mättäitä" en oikein ymmärtänyt :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pyörittäessä osa kierroksesta menee jotenkin kevyemmin ja jossain kohtaa hiukan jäykemmin, ei kuitenkaan tunnu mihinkään ainakaan kolahtavan. Muistaakseni oli kyllä näin aiemminkin.
Joo, puristuksen kohdalla on jäykempi mutta sekään ei konetta kasatessa tule tasaisin välein kun pikkusen aina nostimet jumii ym.
Ja tuota xr:n "mättäitä" en oikein ymmärtänyt
Jotain se tohon kirjoitti mutta sitten tuli toisiin aatoksiin, eli ei tarttekkaa ymmrätää :lol:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

selvä.
Oliko jotain ilmattavaa, ilmeisesti dieseliä ei ainakaan tarvii, entäs ohjaustehostin tai jäähdytys järjestelmä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Polttoainejärjestelmäkin kannattaa ilmata tai käynnistys voi olla akulle rankkaa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Miten ilmataan polttoaine järjestelmä?

Ja joudun joka tapauksessa antamaan virtaa toisesta autosta, kun on patteri ollu loppussa jo pitkään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä ilmaan työpaikalla niin että vedän pumpulla systeemin täyteen, mutta onnistuu kai se vaikka niin että ottaa siirtopumpun ylemmän putken irti ja puhaltaa tankkiin painetta kunnes putkesta tulee polttoainetta ... miten lie muut kotona ilmailleet ?
Kunhan saa siirtopumpulle asti ilmattua niin loput menee kohtuudella starttaamalla.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Cdi-järjestelmästä en mittään tiijä, mutta esikammoikoneissa näppärä aputyökalu ilmaamiseen on iso apteekista ostettu ruisku, normitiisselissä sillä kun ruutaa suotimen päältä tulolinjasta suotimen, pumpun ja letkustot täyteen niin alakaa olla ilmat niin vähinä että loppuilmat lähtee aika lyhyellä tarttisoololla.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

meil on vanhast löpputkest tehty sillei ett lisäsin letkunpätkän ja veneen ilmaus tyynyn
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Semmonen perämoottorin "lutkutin" se meilläkin on. Hyvä tuohon hommaan.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

siirtopumpun kun nappaa irti ja pyörittää sitä akkuporakoneella
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Tänään ei ehtinytkään hoitaa muuta kun syyläri, öljyt sisään ja nesteet sisään. Eli ei päässyt vielä kokeilemaan...
Mulla on sellanen 12v öljypumppu, oiskohan siitä tuohon ilmaushommaan?
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Päivitystä....

Tänään sain vihdoin kaikki kasattua aamulla ja en kummemmin ilmaillut työnsin vähän diisseliä uuden polttoaine suodattimen keskireiästä.

Nyt illalla sitten starttailemaan...

No eihän se lähtenyt, sahailin aikalailla, niin, että akkukaapelit alkoi jo sulailemaan muoviosiltaan.

Kokeilin sahailun jälkeen avata suuttimelle tulevaa putkea, suhahti kun ilmaa tuli sieltä, mutta ei diisseliä.
Avasin vähän liitosta lisää ja sahasin hetken... katsomaan... ei ollut märkä putken juuresta.
Jonkinlaista "pumpun ääntä, ilman imun ääntä, tms" kuulin startatessa, mutta tosissaan en tiedä mitä halusin edes kuulla.. vai kuulinko omiani.

edit: Niin ja korkeapainepumpulta commonrailille menevässä putkessa näkyi ilmakuplia.

No jokatapauksessa sahailin vielä aikani, ja sitten en enempää jaksanut sahailla, joten nyt arvailuja missä vika?

Itse veikkaisin ilmausta (eli ajattelin imeä( yrittää) 12v pumpullani siirtopumpun menopuolelta niin kauan kun ei enään ilmaa tule)

Toinen veikkaukseni on ilmavuoto polttoaineputkista (joku liitos)

Pyörittäessä startilla konetta äänet oli suht normaalit isoilla kierroksilla, sitten kun akku alkoi hyytyä alkoi vähän heilua ja olin kuulevani kun jotain osuisi runkoon. Mutta tää voi olla stressin aiheuttamaa luulo/kuulo häiriötä, ainakin toivon niin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattaa ilmata tosiaan joku railiputki raollaan niin ei tarvi sen korkeapainepumpun turhaa ilmaa koittaa pumpata.

Hajoaa vähemmästäkin.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Pystyisikö ilmaamaan niin, että ?paksumpaan (suodattimelta) putkeen, kait paluu putki, laittaisi kompuralla ja pillillä painetta, ja avaisi vaikka suuttimien putkia. Onko kokemuksia menisikö noin päin?
Kun olis kompura just autossa. Eikä tarttis availla liittimiä vaikeista paikoista. Ja samalla vois huomata mahdolliset vuodot.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suuttimen putkia ei tartte availla, kun saat ilmattua kannen päässä olevalle siirtopumpulle saakka niin lähtee kohtuudella käyntiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”