Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...

Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Terve taas.

Siirretään keskustelu

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=46 ... sc&start=0

tuosta topikista jatkumaan tänne uudella otsakkeella.

Nyt siis suutin remontin jäljiltä todettu, ettei kierreholkitkaan enään pidä suuttimia tarpeeksi tiukassa ja vuoto jatkuu. Isompia kierreholkkeja ei enään pysty muutenkaan käyttämään, kun on jo niitä isoimpia :roll:

Nyt muutaman päivän murehtimisen jälkeen ei auta muuta kuin jatkaa. Talvi tekee tuloaan ja sprinter pitäisi saada ajoon.

Eli kansi siis menee nyt vaihtoon ja pari parasta vaihtoehtoa on nyt:

-porista (240 km matkan päästä) käytetty tasohiottu kansi ventiileillä, ei sis. jousia 790 euroo, samassa paikassa myös käytetty kansi ilman venttiileitä taikka tasohiontaa 250 euroo ( ventiileillä 380).
-nokialta tehdas uusi kansi 690 ja he kasaisivat myös ventiilit, jouset, ohjurit asennusvalmiiksi, asennusvalmiina 920 euroo

Eli näistä pitäisi valita, ellei jollain ole parempaa ehdotusta.

Apua tarvitsisin myös itse työssä, auto on tuossa parkkipaikalla. Ja ei ihan helposti ainakaan pysty hinailemaan pitkiä matkoja. Luultavasti alan purkamaan pikku hiljaa tuossa.

Kaikki vinkit kannen pois saamiseksi ja myöskin uuden saamiseksi tilalle olisi nyt tervetulleita.

Kanteen asti ainakin osaan jo purkaa, mutta siitä eteenpäin, pakosarjat, imusarjat, ajoituksen puoli, hehkut, ynnämuut mitä siinä tulee vastaan.

Ilmeisesti vedet täytyy tyhjentää ja öljytkö? Onko tarvista mennä auton alle vai onnistuuko kaikki työt päältä päin?
Paljon kysymyksiä mielessä, mitä vaihtaisi samalla, ainakin hehkut varmaan.
Viimeksi muokannut janiperho, 04.12.2013 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Jotain tälläisiä ohjeita kenties ja vinkkejä lisää.

http://ww2.justanswer.com/uploads/Cheza ... shafts.pdf
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

:?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tuossa tarvitse alle päästä, sen kun alkaa purkamaan niin sitä mukaa selviää mitä milloinkin joutuu irrottamaan.
Tässä tapauksessa kun ei ole suuttimetkaan jumissa niin ei pitäisi tulla vastaan ylipääsemättömiä ongelmia, edellyttäen tietysti että työkaluja ja osaamista on.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Hyvä kiitos, oliko myös öljyjen vaihto suositus vain, nesteet tietysti tyhjään.
Tuo nokka-akselien, rattaiden, ketjun irrotus ja ajoituksen Sekä niiden paikoilleen saaminen on vielä kysymysmerkki, jotain ohjeita on, mutta niksit puuttuu. Mekassa oli aika hyvä ohje, mutten ole varma onko sprinterissä samat kuviot?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljyjä ei ole välttämätöntä vaihtaa ellei kantta irrottaessa mene esim. nestettä öljyn sekaan. Tietysti jos vaihtoväli alkaa olla täyttymässä ...

Ajoitus on minun mielestä erinomaisen helppo. Helppo tietysti sanoa, mutta ... merkit kohdalleen purkaessa, ja kasatessa :)
Sitten kasausvaiheessa moottorin pyörittelyä muutaman kerran kampiakselin päästä ja varmistus että ajoitus on OK.

Cdi.ssä helpottaa kun ei ole pumppua ajoitettavana, vain kampiakseli <-> nokat.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

OK. Katsotaan kun pääsen siihen asti, kiitokset tähän mennessä, maanantaina laitan kannen tilaukseen.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Purkaminen aloitettu, commonrail putki irti + letkut, johtosarjat melkein, imukanavat irti mutta vielä paikoillaan (ei mahdu tulemaan ylös vielä?), jotain muuta hilpettä poistettu.
Tulevaa ajatellen, onko syyläri syytä ottaa pois edestä? , tuntuu ettei mahdu kampiakselia pyörittämään muutoin.
Edessä (ketjun) kotelon päällä jotain, ilmeisesti jarrupumppu, ja jotain muutakin, voiko purkaa huoletta ? ,dieselsuodatin hässäkkä ehkä mahtuu nostettavaksi sivuun, tai katotaan jos irrotan letkut.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kuva
Autosta löyty sähköjohdon kuori(halkaistu) ja sähköteippiä.
___-
-
-
-
-
-

-
--
>>
---
-
-
--
-
-
-
-
->

<
>
Kuva
Niillä vehkeillä sitten onnistui tyhjentämään jäähdytysnesteet.
Kunhan oli ensin vähän alfamerin mersukirjaa selaillut ja ihmetellyt?????
Ja purkanut puskurin :fu:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Siis asiaan.

Kuva
Eli nämä pumput?

Voiko purkaa huoletta, vai lentääkö jotain osia jos irroittaa?

Ja onko se siinä viskoflektin alla se kampi mistä voi pyöräyttää? Kyllä siihen vois ylettääkin ilman syylärin ja viskon purkua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pumput voi irrotella, isoimmassa on irrallinen palikka välittämässä liikkeen mutta sen ottaa samalla talteen.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kuva

Tässä muuten myös yks vanhempi kuva mitä aiemmin jo mietin. Eli tämä "anturi" huohotus putkessa joka menee turbolle päin. "Anturista" lähtee kaksi piuhaa ja ne menee sinne suuttimienkin piuhoille päin, toinen niistä oli aiemmin irti (oranssi) ja sen päässä oli sellainen pyöreä prikan näköinen liitin niinkuin yleensä maapiuhoissa. Kokeilin piuhaa koneen käydessä aiemmin laittaa maihin ja irti, ei vaikutusta.
Mikähän anturi on kyseessä? Ja onhan se sen maapiuha?
Kiitos taas.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ettei ois huohottimen lämmitin ihan vaan? :)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän se :roll:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Vensku_ kirjoitti:Ettei ois huohottimen lämmitin ihan vaan? :)
:wink: No hyvä, ei kuulosta vaaralliselta.

Vastaten aiempaan ihmettelyyni syylärin poistamisesta, niin kyllä se on nyt lähdössä, aika ahtaan oloista on sen ollessa paikalla.

Siitä menee kait ohjaustehostimen putket syylärin edestä, joten joutu senkin tyhjäämään öljystä, ja olipas pahanhajuista (kuten palanut tms.) ja aivan mustaa...
Kuva
Vähän tärähtänyt kuva.

Pakkasnestekin on vaihdettu 6 kuukautta sitten, mutta oli hiukan samean tummaa. Onko normaalia, ja onko jotain konstia millä voisi tietää onko pakkasnesteen seassa öljyä?

Projekti etenee hitaamman puoleisesti, kun ei ehdi kuin välillä iltasin ja viikonloppuisin purkamaan.

Ja tarvisko ketjun tai nokka-akselien ratasten purkuun jotain erikoistyökaluja? Jos vaikka viikonloppuna sais irti ne.
Ketjukiristimen pultin jo paikallistinkin.
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Pakkasnestekin on vaihdettu 6 kuukautta sitten, mutta oli hiukan samean tummaa. Onko normaalia, ja onko jotain konstia millä voisi tietää onko pakkasnesteen seassa öljyä?
Öljy "tarttuu" sormeen, klykooli ja vesi ja sen johdannaiset ei "tartu".
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Juu, sekä öljy alkaa vääjäämättä kellumaan veden pinnalla. Vesi ja öljy eivät sekoitu kovin luontevasti, elleivät sitten pääse oikein todenteolla sekaantumaan.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Hyvä, hyvä -------->

Eli kait se on vielä jäähdytysnestettä sitten.

Toinen ennakoiva kysymys:

-miten todeta, onko nokka akselit kuluneet liian pahasti taikka ketju löysä? (kun on näkö ja kosketusyhteys nokkiin, ketjuun)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei nokka-akselit kulu dieselmersuissa.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

dealer kirjoitti:Ei nokka-akselit kulu dieselmersuissa.
Tätä vastausta vähän odottelinkin... :D

Kyl tuo cdi moottori on aikamoinen taidonnäyte, kun sitä on tässä pikkuhiljaa availlut.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Purkaminen jatkuu, naapurin pyöräilevä "puli" ukkokin tokaisi ohi ajaessaan: "Iisakin kirkkoakos rakennat"

Pakosarjat ja turbo poistettu, samoten syyläri ym. muu mitä lähti samassa paketissa. Nyt alkaa olemaan tilaa, vaikka siltikin pakosarjojen pultit oli vähän hankalissa paikoissa, ja turbon alla olevat pultit olis varmaan altapäin helpommat, no kumminkin lähti.

Nyt vinkkejä, miten hihna vaihdetaan? (varmaan helppo, mutta sen vaihto olis nyt edessä myös, oli aika orginaalin näköinen)
Ja turbo sisältä aivan musta piestä, miten turbo puhtaaksi vahingoittamatta?
Pakosarjassa 2 metallitiivistettä päällekäin, onko normaalia?

Myöhemmin tänään vielä kuvia ja päivitystä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pakosarjan tiiviste taitaa olla monikerroksinen juu.
Hihnan kiristimessä on avainkanta josta voi vääntää löysälle, sitten hihna pois katsomatta tarkemmin miten se pyörillä kulkee ja uutta paikalleen kaksi tuntia miettien että miten "#¤)%&/()een kautta se menikään :shout:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Niimpä. Tarvii vissiin piirtää joku kuva siitä ennen irroitusta, se menee kyllä aikamoisen radan, että ainakaan minun muistilla se ei menis edes vahingossa oikein.
Nyt olis egr:n osat kannesta irrotettava, että saa imusarjat pois paikoiltaan.
Sitten pumput edestä,venakoppa, suuttimet ja sitten pääsis ihmettelemään nokka-akseleita ja ilmeisesti niiden alta hydrauliset nostimet. Vai oliko niin, että hydrauliset nostimet täytyy nostella pois ennen laakeri kelkkaa (tai mikä lie) ?
Toinen kysymys myös, voiko breakcleanerillä putsata turboa (lähinnä turbiineja) ilman, että purkais koko hökötystä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nostimet nousee kehikon mukana, ei tarvitse erikseen irrotella.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Hyvä, kiitti.

Laitetaan kuvavirta päivän tapahtumista.

Kuva
Syyläriä irroittamassa, leikkaamalla kuvassa merkattu ylimääräinen kannake lampusta, ei tarvinnut irroittaa lamppuja, että saa metalliosan jossa on konepellin lukko mm. irti

Kuva
Syyläri irrotettu, ja vähän muuta

Kuva
Pakosarjat ja turbokin lähti

Kuva
Pumput lähti edestä , paitsi yks (2 ruuvia otin ylhäältä, taitaa olla alla vielä yks?)
Imupuolikin tuli jo purettua, siitä ei nyt kuvia vielä, koska pimeä alko tulla

Huomenna jatkuu... :ropinhuud:
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Turboa en menisi puhdistamaan laisinkaan. Ja kyseessä pelkästään pelko epätasapainoon menosta (kiertää joitakin kymmeniä tuhansia rpm/min, pienet taitavat mennä yli 100 000 rpm).

Ja jottei tule turhaan peloiteltua, niin edellämainittu epätasapainonpelko perustuu puhtaasti omaan tietämättömyyteen => kun ei tiedä, niin on varovainen =>> toisaalta liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Enins kirjoitti: => kun ei tiedä, niin on varovainen =>>
Juuri tämän takia kyselinkin, jos ei ole jotain toimivaksi todettua tapaa, jätän noet sinne, ei se kuitenkaan ole oireillut muutoin.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Tän aamupäivän jäljiltä.

Kuva
Imusarjat poistettuna

Kuva
Suuttimet lähti helposti ihan sormin vetelemällä, fairitestin jälkiä näkyy yläosassa

Kuva
viimeinen pumppukin lähti

Kuva
Venakopan jälkeen.
Yksi huomio muuten, että kierreholkeilla korjatut kierteet näyttäisi ettei ole nousseet, joten voi olla, että aiemmin ei suuttimet pitänyt koska holkit hiukan pinnalla ja pultin kierre loppuu siinä kohilla ja ei sen takia pystynyt kiristämään suuttimia tiukalle. Joten olisi tän kannen vielä pystynyt korjaamaan, hiomalla pinnat tasaisiksi, mutta uus on jo tilattu, niin vaihdetaan kumminkin. (puoli moottoria purettu) Täytyy laittaa vaikka myyntiin vanha kansi ventiileillä ym.

Kuva
Kampiakselista ot-merkkiin

Kuva
Ja nokkien merkit näyttäisi olevan kohillaan

Kuva
Ja tuolta ketjukiristäjä pois

Kaikki lähti suht hyvin irti (kop kop) kannen ja nokat jätin vielä paikoilleen. Täytyy irrotella sitten kun uusi on tulollaan.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Ja muuten nokat tuntui ihan sileiltä, joten pisteet dealerille.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alkaapa olla hyvässä mallissa purun osalta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”