Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...
Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...
Terve taas.
Siirretään keskustelu
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=46 ... sc&start=0
tuosta topikista jatkumaan tänne uudella otsakkeella.
Nyt siis suutin remontin jäljiltä todettu, ettei kierreholkitkaan enään pidä suuttimia tarpeeksi tiukassa ja vuoto jatkuu. Isompia kierreholkkeja ei enään pysty muutenkaan käyttämään, kun on jo niitä isoimpia
Nyt muutaman päivän murehtimisen jälkeen ei auta muuta kuin jatkaa. Talvi tekee tuloaan ja sprinter pitäisi saada ajoon.
Eli kansi siis menee nyt vaihtoon ja pari parasta vaihtoehtoa on nyt:
-porista (240 km matkan päästä) käytetty tasohiottu kansi ventiileillä, ei sis. jousia 790 euroo, samassa paikassa myös käytetty kansi ilman venttiileitä taikka tasohiontaa 250 euroo ( ventiileillä 380).
-nokialta tehdas uusi kansi 690 ja he kasaisivat myös ventiilit, jouset, ohjurit asennusvalmiiksi, asennusvalmiina 920 euroo
Eli näistä pitäisi valita, ellei jollain ole parempaa ehdotusta.
Apua tarvitsisin myös itse työssä, auto on tuossa parkkipaikalla. Ja ei ihan helposti ainakaan pysty hinailemaan pitkiä matkoja. Luultavasti alan purkamaan pikku hiljaa tuossa.
Kaikki vinkit kannen pois saamiseksi ja myöskin uuden saamiseksi tilalle olisi nyt tervetulleita.
Kanteen asti ainakin osaan jo purkaa, mutta siitä eteenpäin, pakosarjat, imusarjat, ajoituksen puoli, hehkut, ynnämuut mitä siinä tulee vastaan.
Ilmeisesti vedet täytyy tyhjentää ja öljytkö? Onko tarvista mennä auton alle vai onnistuuko kaikki työt päältä päin?
Paljon kysymyksiä mielessä, mitä vaihtaisi samalla, ainakin hehkut varmaan.
Siirretään keskustelu
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=46 ... sc&start=0
tuosta topikista jatkumaan tänne uudella otsakkeella.
Nyt siis suutin remontin jäljiltä todettu, ettei kierreholkitkaan enään pidä suuttimia tarpeeksi tiukassa ja vuoto jatkuu. Isompia kierreholkkeja ei enään pysty muutenkaan käyttämään, kun on jo niitä isoimpia
Nyt muutaman päivän murehtimisen jälkeen ei auta muuta kuin jatkaa. Talvi tekee tuloaan ja sprinter pitäisi saada ajoon.
Eli kansi siis menee nyt vaihtoon ja pari parasta vaihtoehtoa on nyt:
-porista (240 km matkan päästä) käytetty tasohiottu kansi ventiileillä, ei sis. jousia 790 euroo, samassa paikassa myös käytetty kansi ilman venttiileitä taikka tasohiontaa 250 euroo ( ventiileillä 380).
-nokialta tehdas uusi kansi 690 ja he kasaisivat myös ventiilit, jouset, ohjurit asennusvalmiiksi, asennusvalmiina 920 euroo
Eli näistä pitäisi valita, ellei jollain ole parempaa ehdotusta.
Apua tarvitsisin myös itse työssä, auto on tuossa parkkipaikalla. Ja ei ihan helposti ainakaan pysty hinailemaan pitkiä matkoja. Luultavasti alan purkamaan pikku hiljaa tuossa.
Kaikki vinkit kannen pois saamiseksi ja myöskin uuden saamiseksi tilalle olisi nyt tervetulleita.
Kanteen asti ainakin osaan jo purkaa, mutta siitä eteenpäin, pakosarjat, imusarjat, ajoituksen puoli, hehkut, ynnämuut mitä siinä tulee vastaan.
Ilmeisesti vedet täytyy tyhjentää ja öljytkö? Onko tarvista mennä auton alle vai onnistuuko kaikki työt päältä päin?
Paljon kysymyksiä mielessä, mitä vaihtaisi samalla, ainakin hehkut varmaan.
Viimeksi muokannut janiperho, 04.12.2013 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotain tälläisiä ohjeita kenties ja vinkkejä lisää.
http://ww2.justanswer.com/uploads/Cheza ... shafts.pdf
http://ww2.justanswer.com/uploads/Cheza ... shafts.pdf
Hyvä kiitos, oliko myös öljyjen vaihto suositus vain, nesteet tietysti tyhjään.
Tuo nokka-akselien, rattaiden, ketjun irrotus ja ajoituksen Sekä niiden paikoilleen saaminen on vielä kysymysmerkki, jotain ohjeita on, mutta niksit puuttuu. Mekassa oli aika hyvä ohje, mutten ole varma onko sprinterissä samat kuviot?
Tuo nokka-akselien, rattaiden, ketjun irrotus ja ajoituksen Sekä niiden paikoilleen saaminen on vielä kysymysmerkki, jotain ohjeita on, mutta niksit puuttuu. Mekassa oli aika hyvä ohje, mutten ole varma onko sprinterissä samat kuviot?
Öljyjä ei ole välttämätöntä vaihtaa ellei kantta irrottaessa mene esim. nestettä öljyn sekaan. Tietysti jos vaihtoväli alkaa olla täyttymässä ...
Ajoitus on minun mielestä erinomaisen helppo. Helppo tietysti sanoa, mutta ... merkit kohdalleen purkaessa, ja kasatessa
Sitten kasausvaiheessa moottorin pyörittelyä muutaman kerran kampiakselin päästä ja varmistus että ajoitus on OK.
Cdi.ssä helpottaa kun ei ole pumppua ajoitettavana, vain kampiakseli <-> nokat.
Ajoitus on minun mielestä erinomaisen helppo. Helppo tietysti sanoa, mutta ... merkit kohdalleen purkaessa, ja kasatessa
Sitten kasausvaiheessa moottorin pyörittelyä muutaman kerran kampiakselin päästä ja varmistus että ajoitus on OK.
Cdi.ssä helpottaa kun ei ole pumppua ajoitettavana, vain kampiakseli <-> nokat.
Purkaminen aloitettu, commonrail putki irti + letkut, johtosarjat melkein, imukanavat irti mutta vielä paikoillaan (ei mahdu tulemaan ylös vielä?), jotain muuta hilpettä poistettu.
Tulevaa ajatellen, onko syyläri syytä ottaa pois edestä? , tuntuu ettei mahdu kampiakselia pyörittämään muutoin.
Edessä (ketjun) kotelon päällä jotain, ilmeisesti jarrupumppu, ja jotain muutakin, voiko purkaa huoletta ? ,dieselsuodatin hässäkkä ehkä mahtuu nostettavaksi sivuun, tai katotaan jos irrotan letkut.
Tulevaa ajatellen, onko syyläri syytä ottaa pois edestä? , tuntuu ettei mahdu kampiakselia pyörittämään muutoin.
Edessä (ketjun) kotelon päällä jotain, ilmeisesti jarrupumppu, ja jotain muutakin, voiko purkaa huoletta ? ,dieselsuodatin hässäkkä ehkä mahtuu nostettavaksi sivuun, tai katotaan jos irrotan letkut.
Tässä muuten myös yks vanhempi kuva mitä aiemmin jo mietin. Eli tämä "anturi" huohotus putkessa joka menee turbolle päin. "Anturista" lähtee kaksi piuhaa ja ne menee sinne suuttimienkin piuhoille päin, toinen niistä oli aiemmin irti (oranssi) ja sen päässä oli sellainen pyöreä prikan näköinen liitin niinkuin yleensä maapiuhoissa. Kokeilin piuhaa koneen käydessä aiemmin laittaa maihin ja irti, ei vaikutusta.
Mikähän anturi on kyseessä? Ja onhan se sen maapiuha?
Kiitos taas.
No hyvä, ei kuulosta vaaralliselta.Vensku_ kirjoitti:Ettei ois huohottimen lämmitin ihan vaan?
Vastaten aiempaan ihmettelyyni syylärin poistamisesta, niin kyllä se on nyt lähdössä, aika ahtaan oloista on sen ollessa paikalla.
Siitä menee kait ohjaustehostimen putket syylärin edestä, joten joutu senkin tyhjäämään öljystä, ja olipas pahanhajuista (kuten palanut tms.) ja aivan mustaa...
Vähän tärähtänyt kuva.
Pakkasnestekin on vaihdettu 6 kuukautta sitten, mutta oli hiukan samean tummaa. Onko normaalia, ja onko jotain konstia millä voisi tietää onko pakkasnesteen seassa öljyä?
Projekti etenee hitaamman puoleisesti, kun ei ehdi kuin välillä iltasin ja viikonloppuisin purkamaan.
Ja tarvisko ketjun tai nokka-akselien ratasten purkuun jotain erikoistyökaluja? Jos vaikka viikonloppuna sais irti ne.
Ketjukiristimen pultin jo paikallistinkin.
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Purkaminen jatkuu, naapurin pyöräilevä "puli" ukkokin tokaisi ohi ajaessaan: "Iisakin kirkkoakos rakennat"
Pakosarjat ja turbo poistettu, samoten syyläri ym. muu mitä lähti samassa paketissa. Nyt alkaa olemaan tilaa, vaikka siltikin pakosarjojen pultit oli vähän hankalissa paikoissa, ja turbon alla olevat pultit olis varmaan altapäin helpommat, no kumminkin lähti.
Nyt vinkkejä, miten hihna vaihdetaan? (varmaan helppo, mutta sen vaihto olis nyt edessä myös, oli aika orginaalin näköinen)
Ja turbo sisältä aivan musta piestä, miten turbo puhtaaksi vahingoittamatta?
Pakosarjassa 2 metallitiivistettä päällekäin, onko normaalia?
Myöhemmin tänään vielä kuvia ja päivitystä.
Pakosarjat ja turbo poistettu, samoten syyläri ym. muu mitä lähti samassa paketissa. Nyt alkaa olemaan tilaa, vaikka siltikin pakosarjojen pultit oli vähän hankalissa paikoissa, ja turbon alla olevat pultit olis varmaan altapäin helpommat, no kumminkin lähti.
Nyt vinkkejä, miten hihna vaihdetaan? (varmaan helppo, mutta sen vaihto olis nyt edessä myös, oli aika orginaalin näköinen)
Ja turbo sisältä aivan musta piestä, miten turbo puhtaaksi vahingoittamatta?
Pakosarjassa 2 metallitiivistettä päällekäin, onko normaalia?
Myöhemmin tänään vielä kuvia ja päivitystä.
Niimpä. Tarvii vissiin piirtää joku kuva siitä ennen irroitusta, se menee kyllä aikamoisen radan, että ainakaan minun muistilla se ei menis edes vahingossa oikein.
Nyt olis egr:n osat kannesta irrotettava, että saa imusarjat pois paikoiltaan.
Sitten pumput edestä,venakoppa, suuttimet ja sitten pääsis ihmettelemään nokka-akseleita ja ilmeisesti niiden alta hydrauliset nostimet. Vai oliko niin, että hydrauliset nostimet täytyy nostella pois ennen laakeri kelkkaa (tai mikä lie) ?
Toinen kysymys myös, voiko breakcleanerillä putsata turboa (lähinnä turbiineja) ilman, että purkais koko hökötystä?
Nyt olis egr:n osat kannesta irrotettava, että saa imusarjat pois paikoiltaan.
Sitten pumput edestä,venakoppa, suuttimet ja sitten pääsis ihmettelemään nokka-akseleita ja ilmeisesti niiden alta hydrauliset nostimet. Vai oliko niin, että hydrauliset nostimet täytyy nostella pois ennen laakeri kelkkaa (tai mikä lie) ?
Toinen kysymys myös, voiko breakcleanerillä putsata turboa (lähinnä turbiineja) ilman, että purkais koko hökötystä?
Hyvä, kiitti.
Laitetaan kuvavirta päivän tapahtumista.
Syyläriä irroittamassa, leikkaamalla kuvassa merkattu ylimääräinen kannake lampusta, ei tarvinnut irroittaa lamppuja, että saa metalliosan jossa on konepellin lukko mm. irti
Syyläri irrotettu, ja vähän muuta
Pakosarjat ja turbokin lähti
Pumput lähti edestä , paitsi yks (2 ruuvia otin ylhäältä, taitaa olla alla vielä yks?)
Imupuolikin tuli jo purettua, siitä ei nyt kuvia vielä, koska pimeä alko tulla
Huomenna jatkuu...
Laitetaan kuvavirta päivän tapahtumista.
Syyläriä irroittamassa, leikkaamalla kuvassa merkattu ylimääräinen kannake lampusta, ei tarvinnut irroittaa lamppuja, että saa metalliosan jossa on konepellin lukko mm. irti
Syyläri irrotettu, ja vähän muuta
Pakosarjat ja turbokin lähti
Pumput lähti edestä , paitsi yks (2 ruuvia otin ylhäältä, taitaa olla alla vielä yks?)
Imupuolikin tuli jo purettua, siitä ei nyt kuvia vielä, koska pimeä alko tulla
Huomenna jatkuu...
Turboa en menisi puhdistamaan laisinkaan. Ja kyseessä pelkästään pelko epätasapainoon menosta (kiertää joitakin kymmeniä tuhansia rpm/min, pienet taitavat mennä yli 100 000 rpm).
Ja jottei tule turhaan peloiteltua, niin edellämainittu epätasapainonpelko perustuu puhtaasti omaan tietämättömyyteen => kun ei tiedä, niin on varovainen =>> toisaalta liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Ja jottei tule turhaan peloiteltua, niin edellämainittu epätasapainonpelko perustuu puhtaasti omaan tietämättömyyteen => kun ei tiedä, niin on varovainen =>> toisaalta liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Tän aamupäivän jäljiltä.
Imusarjat poistettuna
Suuttimet lähti helposti ihan sormin vetelemällä, fairitestin jälkiä näkyy yläosassa
viimeinen pumppukin lähti
Venakopan jälkeen.
Yksi huomio muuten, että kierreholkeilla korjatut kierteet näyttäisi ettei ole nousseet, joten voi olla, että aiemmin ei suuttimet pitänyt koska holkit hiukan pinnalla ja pultin kierre loppuu siinä kohilla ja ei sen takia pystynyt kiristämään suuttimia tiukalle. Joten olisi tän kannen vielä pystynyt korjaamaan, hiomalla pinnat tasaisiksi, mutta uus on jo tilattu, niin vaihdetaan kumminkin. (puoli moottoria purettu) Täytyy laittaa vaikka myyntiin vanha kansi ventiileillä ym.
Kampiakselista ot-merkkiin
Ja nokkien merkit näyttäisi olevan kohillaan
Ja tuolta ketjukiristäjä pois
Kaikki lähti suht hyvin irti (kop kop) kannen ja nokat jätin vielä paikoilleen. Täytyy irrotella sitten kun uusi on tulollaan.
Imusarjat poistettuna
Suuttimet lähti helposti ihan sormin vetelemällä, fairitestin jälkiä näkyy yläosassa
viimeinen pumppukin lähti
Venakopan jälkeen.
Yksi huomio muuten, että kierreholkeilla korjatut kierteet näyttäisi ettei ole nousseet, joten voi olla, että aiemmin ei suuttimet pitänyt koska holkit hiukan pinnalla ja pultin kierre loppuu siinä kohilla ja ei sen takia pystynyt kiristämään suuttimia tiukalle. Joten olisi tän kannen vielä pystynyt korjaamaan, hiomalla pinnat tasaisiksi, mutta uus on jo tilattu, niin vaihdetaan kumminkin. (puoli moottoria purettu) Täytyy laittaa vaikka myyntiin vanha kansi ventiileillä ym.
Kampiakselista ot-merkkiin
Ja nokkien merkit näyttäisi olevan kohillaan
Ja tuolta ketjukiristäjä pois
Kaikki lähti suht hyvin irti (kop kop) kannen ja nokat jätin vielä paikoilleen. Täytyy irrotella sitten kun uusi on tulollaan.