Sprinter 318 suuri dieselin tarve

Vastaa Viestiin
Tylonen
Viestit: 5
Liittynyt: 14.12.2015 18:03

Sprinter 318 suuri dieselin tarve

Viesti Kirjoittaja Tylonen »

Olen uusi, osin tyytyväinenkin sprinterin omistaja. Kuukauden olen ajellu ja ihmeissään tuosta polttoaineen tarpeesta. Kulutus on n. 22 litran luokkaa/100km. Ja mitattu perinteisin keinoin, ei mistään mittarista tai ajotietokoneesta. Ei savuta, hyvin on vetoja, käy hyvin ja lähtee käyntiin kylmänä/kuumana. Kuvittelin, että edellisen auton jälkeen (chevy van 6.2 V8 ) kulutus hieman laskee kun lähes 20 vuotta uudempi on kyseessä. Toisin kävi :( mulla on obd-pistokkeessa lukija ja kännykällä voi seurata anturiarvoja mm. Hetkellistä-ja keskikulutusta. KeskiKulutus tämän mukaan on 12,3l/100km. Oisko vinkkejä ennen testeriin pääsyä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Josko paluulinja vuotaa löpöt tielle tai tankissa reikä?

Ja tervetuloa forumille.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Meil on 319 613 ajettu ja se vie nurkissa ilman wepaston käyttöö 14 sadalle
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Tylonen
Viestit: 5
Liittynyt: 14.12.2015 18:03

Viesti Kirjoittaja Tylonen »

Kiitoksia vain toivotuksista. Tuota paluupuolta olen ajatellu, mutta ei näy ainakaan pihassa lammikkoa vaikka auto käy. Ajossa hankalampi havaita. On niin kylmä nyt, -20 ettei kehtaa lähteä pihalle konttaamaan. Pittää yrittää kuhan ilma lämpenee, tutkia alustaakin. Dieselin hajua joskus viipyilee auton vieressä. Ilmanputsarin just vaihdoin, se kyllä oli melko tukkosen oloinen, mutta ei ehkä yksinään selitä nuin suurta kulutusta.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kuinka kulutus on laskettu ja minkälaisella matkalla.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Jokunen v6 rintteri ollut tukkosella dpf:llä aika syöläs.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Tylonen
Viestit: 5
Liittynyt: 14.12.2015 18:03

Viesti Kirjoittaja Tylonen »

Kulutus mitattu tankkaamalla tankki täyteen ja uudestaan täyteen kun tarve vaatii eli aika pian. Reilun kuukauden olen ajellu ja myötäänsä saa olla tankilla. Viiminen tankkaus 300km/68 litraa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tutulla ollu kaks 319:ä ja molemmat vieneet 17-18l satkulle.
Toinen uusi ja toinen 100tkm ajettuna dpf poistettuna.

Järjettömän isoruokanen kone tuossa korissa.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kulutuksia spritmonitorista, 11 - 16 litraa. Ajotietokone on ainakin oikealla alueella, keskimäärin sivulla näyttää menevän 12 litraa ja risat:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Jospa siinä käy webasto yötä päivää :roll:
Tylonen
Viestit: 5
Liittynyt: 14.12.2015 18:03

Viesti Kirjoittaja Tylonen »

Tänään vähän koodinlukua harrastettiin ja yllättävän vähän oli "vikoja". Kaks hehkua pimeänä ja hiukkassuodatin: tuhkapitoisuuden maksimiarvo ylitetty. Liekö tuo tukkoinen loukku ja tukkoinen ilmansuodatin selittäisi nuin isoa kulutusta. Pitää alkaa suunnittelemaan pöntön tyhjennystä.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jos ajotietokone on oikeassa niin tarkoittaa että löpö vuotaa maahan jostain.
AK47 kirjoitti: Josko paluulinja vuotaa löpöt tielle tai tankissa reikä?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kone kirjoitti:Jos ajotietokone on oikeassa niin tarkoittaa että löpö vuotaa maahan jostain.
AK47 kirjoitti: Josko paluulinja vuotaa löpöt tielle tai tankissa reikä?
Ja kyllä tuommosen vuodon huomaa jo auton perästäkin. Vähemmästäkin menee aivan tahmaiseksi.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kyllähän nämä w906 Sprintterit ovat ihan yleisestikkin ottaen varsin janoisia, minulla 315cdi manuaali -08 eikä edes kesällä puhtaassa matka-ajossa lähellekkään kymppiä!
Talvella nurkka-ajossa 14-16l/100km, mutta naftaahan saa onneksi huoltoasemilta ja hybridi autot on erikseen :ope:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Uskomattomia lukemia. Mitä ohjekirja sanoo tuollaisen 318 kulutukseksi?
Tylonen
Viestit: 5
Liittynyt: 14.12.2015 18:03

Viesti Kirjoittaja Tylonen »

Tänään taas tankilla 250km ja meni 62 litraa dieseliä. Eiku pahenee. Soitin optimointifirmaan ja kysyin tuota dpf-asiaa ni kertoi, että kulutus johtuu siitä. Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa. Dpf:n ohjelmallinen poisto 390€. Sen lisäksi tietenki pöntön tyhjennys. Koko homma 800€ jos jollaki tarvetta moiselle. Uusi pönttö näytti olevan tuon 800€. Pöntönhän voi itsekin tyhjentää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Soitin optimointifirmaan ja kysyin tuota dpf-asiaa ni kertoi, että kulutus johtuu siitä. Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa.
Kun suodatin on tukkeutumassa syttyy ensimmäiseksi vikavalo palamaan, Starilla voi regeneroida tarvittaessa. Ei pidä paikkaansa että tukkeutunut DBF aiheuttaisi vain suurta kulutusta aiheuttamatta vikavalon syttymistä (ja vikatilaa).
Kyllä kulutus joka tapauksessa pienenee ohjelmoinnilla / DBF poistolla.
Trafi on ilmoitellut että hiukkaspönttöjen toimintaa aletaan seurata katsastuksessa tarkemmin kuin ennen, mitä sitten tarkoittaneekin. Ajatuksena kuitenkin estää hiukkaspönttöjen poistaminen.
wiimax.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Meillä firman edellinen purkki, -07 209 vei kolmisen litraa enemmän sataselle, kuin kesällä pakasta kiskaistu 210, joka btw. tuntuu laiskemmalta. Ehkäpä optimointia on alettu tekemään jo tehtaalla. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Tylonen kirjoitti:Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa
Mun käsittääkseni ainoastaa starilla pakkopolttaessa antaa suuttimien läpi ylimäärästä tavaraa polton aloittamiseksi. Pönttöön itseensä ei sumuteta löpöä.

Normaali "ohjelmallinen" poltto perustuu tukkeutumisesta johtuvaan pakopaineen kasvuun ja siitä aiheutuvaan lämpötilan nousuun. :tuumaus:

Tuskin kovin väärässä sentäs olen, vaikkei nää nykyriisselit niin järin lähellä sydäntä ole :ei_tajuu:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Näkyykö tuollainen kymmenen litran ylimääräinen kulutus satasella pakoputkesta?

1840 puolikkaalla (kärry peräs) kun kiersin Suomesta Espanjan ja Unkarin kautta niin tuli keskikulutukseksi 26 litraa satasella :D
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kulutusmittari ei käyttäne tankkianturia ja kilometrimäärää mittausperusteina, vaan railipaine+suutinarvoja/kilometrit. :?:

Ajotietokoneen äly ei siis riittäne laskemaan täyspa5kojen läpiku5evien suuttimien korjausta kulutuslukemaan. :?:

Ei sillä että tämä olisi diagnoosi ja valmis jakoon, mietin vain systeemin toimintaa kulutusmittauksen kohilta.. :?

Pelkkä laaduton tarvikenaftasuodin voi nykyvehkeissä päästää sontaa läpi ja "porata suuttimet ylikokoon" . Paitsi että löpöä menee läpi enemmän se ei sumuunnu kuten kuuluu, joten pedaalia tarvitaan enemmän. Jos railipaine ei notkahda ja suuttimista siltikin menee enemmän ainetta läpi kuin ohjelmaan on laskettu, ei mitään vikakoodia ehkä tulekaan.

Menee vaan EGR ja nokiloukku tukkoon. :D

Nämä vain mietelmiä, kokeneemmat korjakkoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Puukkoa haavaan


Kuva
hessut81
Viestit: 88
Liittynyt: 08.12.2006 21:22

Viesti Kirjoittaja hessut81 »

Minulla kans 318cdi ja tuikku tehnyt ohjelman ja poistettu dpf. Justiin äsken kävin 345km reissun, tankkasin lähtiissä täyteen ja palatessa samasta mittarista taas täyteen ja meni 33,9 litraa. Eli kulutus 9,8 l/100km ja ajotietokone näytti kans 9,8l/100km. Eikä pyörityksessäkään oo koskaan yli neljäätoista litraa mennyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”