sprinter 313 cdi 4x4 tärisee
sprinter 313 cdi 4x4 tärisee
Elikkäs omasta pääkopasta loppunut jo ymmärrys kyseiseen vaivaan
Jos ja kun jollakin on enemmän tietoa/kokemusta kyseisestä ajokista niin olisin hyvin kiitollinen jos asiaan tulis joku selko.
Kyseessä siis sprinter 313cdi vm.01 4x4 josta hirtti etuperä kiinni.
Autoon tilattiin saksasta uusi etuperä jonka yhteydessä vaihdettiin kardaanin kannatin laakeri paketti ja kaikki ristikot uusittiin (7kpl) sekä kardaanit käytettiin tasapainotuksessa.
Liikkeelle lähdettäessä auto varistaa hiukan joka loppuu kokonaan 20km/h vauhdin jälkeen, mutta kun taas vauhti nousee yli 80km/h alkaa värinä uudelleen. Värinä ei ole tasaista vaan noin sekunnin sykleissä tuntuu selvästi kuskin penkkiin melko tiheä taajuuksista värinää. eli sekunti värinää,hetken tasaista ja taas sekunti tärinää jne.... riippumatta kierroksista 80km/h vauhdin jälkeen. Kun nostaa jalan kaasulta tai laittaa vapaalle värinä lakkaa, mutta kun koskeekaan kaasu polkimeen alkaa taas väristä....?
Autossa on sprintshift vaihteisto josta kytkin/kaksoismassa paketti uusittu noin 4000km sitten, olettasin että ei sieltä värise. Etupyörän laakerit uusittu, puslat läpikäyty etupäästä, jakolaatikon kiinikkeet näyttää ehjiltä.....
Etuperä rusahti liukkaalla tiellä, eturenkaat kävi lukossa mutta alkoi heti taas rullaamaan,laakeri hajos perän sisään= ruokalusikallinen öljyä etuperän sisällä
Voiko kardaani linjaus muuttua sellaisesta tai voiko jakolaatikosta sisältä hajota jotain joka aiheuttaisi sellaisen värinän/resonoinnin?
Sen verta tyyris oli etuperä että ei ihan hupia viitsis jakista uusia
Itseltä ideat lopussa jos jollakin ois jotain valottaa niin kiitos jo etukäteen
Jos ja kun jollakin on enemmän tietoa/kokemusta kyseisestä ajokista niin olisin hyvin kiitollinen jos asiaan tulis joku selko.
Kyseessä siis sprinter 313cdi vm.01 4x4 josta hirtti etuperä kiinni.
Autoon tilattiin saksasta uusi etuperä jonka yhteydessä vaihdettiin kardaanin kannatin laakeri paketti ja kaikki ristikot uusittiin (7kpl) sekä kardaanit käytettiin tasapainotuksessa.
Liikkeelle lähdettäessä auto varistaa hiukan joka loppuu kokonaan 20km/h vauhdin jälkeen, mutta kun taas vauhti nousee yli 80km/h alkaa värinä uudelleen. Värinä ei ole tasaista vaan noin sekunnin sykleissä tuntuu selvästi kuskin penkkiin melko tiheä taajuuksista värinää. eli sekunti värinää,hetken tasaista ja taas sekunti tärinää jne.... riippumatta kierroksista 80km/h vauhdin jälkeen. Kun nostaa jalan kaasulta tai laittaa vapaalle värinä lakkaa, mutta kun koskeekaan kaasu polkimeen alkaa taas väristä....?
Autossa on sprintshift vaihteisto josta kytkin/kaksoismassa paketti uusittu noin 4000km sitten, olettasin että ei sieltä värise. Etupyörän laakerit uusittu, puslat läpikäyty etupäästä, jakolaatikon kiinikkeet näyttää ehjiltä.....
Etuperä rusahti liukkaalla tiellä, eturenkaat kävi lukossa mutta alkoi heti taas rullaamaan,laakeri hajos perän sisään= ruokalusikallinen öljyä etuperän sisällä
Voiko kardaani linjaus muuttua sellaisesta tai voiko jakolaatikosta sisältä hajota jotain joka aiheuttaisi sellaisen värinän/resonoinnin?
Sen verta tyyris oli etuperä että ei ihan hupia viitsis jakista uusia
Itseltä ideat lopussa jos jollakin ois jotain valottaa niin kiitos jo etukäteen
noniin elikkäs seuraava kysymys kuuluukin että voiko tasapainotettu kardaani heittää/väpättää pyöriessään?
käytin autoa nosturilla ja pyöriteltiin taka ja nelivedolla hiljaisella vauhdilla ja selvästi etuperän ja jakolaatikon välinen kardaani heittää vähäsen pyöriessään. voiko olla sen merkki että jakolaatikossa jotain häikkää vai onko normaalia. kyseinen kardaaniin on vaihdettu moottori koneistamolla molemmat ristikot ja se on tasapainotettu sen jälkeen.
toinen kysymys tuli selville kun kaveri oli laittanut vetoakselit paikalleen ne oli ilmeisesti mennyt väärille puolille eli kuskin vetari vänkärin puolelle ja jne.
vetarit on identtiset mutta nyt ilmeisesti pyörivät toiseen suuntaan onko mahdollista että kuluvat nyt toisin päin ja aiheutaa resonointia?
jakolaatikon ja etuperän laipoissa on pienet stanssatut pisteet.onko niillä jokin merkitys vaikkakaan niitä ei samaan linjaan saa laitettua mitenkään.
ei tietenkään tullut huomattua vanhaa perää irrotettaessa miten päin laipan piste oli.
käytin autoa nosturilla ja pyöriteltiin taka ja nelivedolla hiljaisella vauhdilla ja selvästi etuperän ja jakolaatikon välinen kardaani heittää vähäsen pyöriessään. voiko olla sen merkki että jakolaatikossa jotain häikkää vai onko normaalia. kyseinen kardaaniin on vaihdettu moottori koneistamolla molemmat ristikot ja se on tasapainotettu sen jälkeen.
toinen kysymys tuli selville kun kaveri oli laittanut vetoakselit paikalleen ne oli ilmeisesti mennyt väärille puolille eli kuskin vetari vänkärin puolelle ja jne.
vetarit on identtiset mutta nyt ilmeisesti pyörivät toiseen suuntaan onko mahdollista että kuluvat nyt toisin päin ja aiheutaa resonointia?
jakolaatikon ja etuperän laipoissa on pienet stanssatut pisteet.onko niillä jokin merkitys vaikkakaan niitä ei samaan linjaan saa laitettua mitenkään.
ei tietenkään tullut huomattua vanhaa perää irrotettaessa miten päin laipan piste oli.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4257
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Vetarit jos meni "väärin päin" niin vanhasta kulumasta mikä on toiseen suuntaan,
yksi mahdolinen jakolaatikon välitys
E:jos kardanin kunto epäilyttää niin komet juvan malmi espoo
sen jälkeen on kardani pois epälysyy listalta
yksi mahdolinen jakolaatikon välitys
E:jos kardanin kunto epäilyttää niin komet juvan malmi espoo
sen jälkeen on kardani pois epälysyy listalta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kardaanit on tasapainotettu jyväskylässä keski suomen koneistamolla.
Oli siellä ihan digitaaliset laitteet ja tasapainotuksesta virallinen pöytäkirja ennen/jälkeen painoista, en muuta tuohon osaa sanoa.
Ja kaikki ristikot mukaan lukien kannatinkumi laakereineen on vaihdettu rysäyksen jälkeen. Oisko välitys uudessa perässä ollut 37:9, tuli vanhan perän sarjanumerolla tehtaalta.
Vaan uusi ongelma jo kerkesi ilmaantua elikkäs meni vaihde vahingossa vapaalle loivassa alamäessä (n. 50-60km/h) ja annoin vauhdin vielä vähän tippua ennen ylämäkeä, laitoin vaihteen a asentoon ja automaatti alkoi itsestään vaihtamaan ylämäessä vaihdetta pienemmälle kunnes auto seisoi rinteessä.
Aikani asiaa murehtiessa kun auto ei suostunut liikkeelle lähtemään huomasin kaverin kanssa että vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaani pyörii eteenpäin yrittäessä eli jakolaatikko löi tyhjää ????
Rele irti akku 5 min irti ja auto uudestaan käyntiin ei vaikutusta, tyhjää suttaa jakiksessa.
Nelivedon kytkeminen ei auttanut mutta alennusvaihteen (oletettavasti alennusvaihde koska auto ei kulje tällä asennolla 90 kovempaa,auto jyrkässä mäessä symboli) kytkemisen jälkeen auto lähti manuaali vaihteisena liikkeelle. Vaan alennusvaihde ei suostu enää kytkeytymään irti ??? Vaihdelaatikko kävi välillä vikatilassa ( F näytössä ) mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi manuaali vaihteisena.
Auto menossa huomenna veholle piuhan päähän, jospa jotain selvii.
Jos joku on tietoinen kyseisen jakolaatikon sielunelämästä olis mukava kuulla miten se käytännossä toimii kuorien sisäpuolella.(sähkö/alipaine hässäkät)
Oli siellä ihan digitaaliset laitteet ja tasapainotuksesta virallinen pöytäkirja ennen/jälkeen painoista, en muuta tuohon osaa sanoa.
Ja kaikki ristikot mukaan lukien kannatinkumi laakereineen on vaihdettu rysäyksen jälkeen. Oisko välitys uudessa perässä ollut 37:9, tuli vanhan perän sarjanumerolla tehtaalta.
Vaan uusi ongelma jo kerkesi ilmaantua elikkäs meni vaihde vahingossa vapaalle loivassa alamäessä (n. 50-60km/h) ja annoin vauhdin vielä vähän tippua ennen ylämäkeä, laitoin vaihteen a asentoon ja automaatti alkoi itsestään vaihtamaan ylämäessä vaihdetta pienemmälle kunnes auto seisoi rinteessä.
Aikani asiaa murehtiessa kun auto ei suostunut liikkeelle lähtemään huomasin kaverin kanssa että vaihdelaatikon ja jakolaatikon välinen kardaani pyörii eteenpäin yrittäessä eli jakolaatikko löi tyhjää ????
Rele irti akku 5 min irti ja auto uudestaan käyntiin ei vaikutusta, tyhjää suttaa jakiksessa.
Nelivedon kytkeminen ei auttanut mutta alennusvaihteen (oletettavasti alennusvaihde koska auto ei kulje tällä asennolla 90 kovempaa,auto jyrkässä mäessä symboli) kytkemisen jälkeen auto lähti manuaali vaihteisena liikkeelle. Vaan alennusvaihde ei suostu enää kytkeytymään irti ??? Vaihdelaatikko kävi välillä vikatilassa ( F näytössä ) mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi manuaali vaihteisena.
Auto menossa huomenna veholle piuhan päähän, jospa jotain selvii.
Jos joku on tietoinen kyseisen jakolaatikon sielunelämästä olis mukava kuulla miten se käytännossä toimii kuorien sisäpuolella.(sähkö/alipaine hässäkät)
Moro.
Hommasin tuommosen 412d 4x4 jolla ajettu 208tkm. Neliveto ei ole suostunut kytkeytyyn kuin siitä maastojajo napista. Kulkee kumminkin normaalisti. Nyt 4x4 jäi päälle eikä kytkeydy enää pois. Jyrkästikäännettäessä joskus etuperä paukahtaa. Oisko sama vika tulossa tai tullut jo kuin sinulla. Paljonko etuperä makso saksasta? Miten muuten mersun kanssa menee? Mikä on muuten kulutus sinulla? Kiitos jos ehdit vastata. Pitäskö tänne perustaa oma sprinter 4x4 osio?
Hommasin tuommosen 412d 4x4 jolla ajettu 208tkm. Neliveto ei ole suostunut kytkeytyyn kuin siitä maastojajo napista. Kulkee kumminkin normaalisti. Nyt 4x4 jäi päälle eikä kytkeydy enää pois. Jyrkästikäännettäessä joskus etuperä paukahtaa. Oisko sama vika tulossa tai tullut jo kuin sinulla. Paljonko etuperä makso saksasta? Miten muuten mersun kanssa menee? Mikä on muuten kulutus sinulla? Kiitos jos ehdit vastata. Pitäskö tänne perustaa oma sprinter 4x4 osio?
Moro.oskupe kirjoitti:noniin elikkäs seuraava kysymys kuuluukin että voiko tasapainotettu kardaani heittää/väpättää pyöriessään?
käytin autoa nosturilla ja pyöriteltiin taka ja nelivedolla hiljaisella vauhdilla ja selvästi etuperän ja jakolaatikon välinen kardaani heittää vähäsen pyöriessään. voiko olla sen merkki että jakolaatikossa jotain häikkää vai onko normaalia. kyseinen kardaaniin on vaihdettu moottori koneistamolla molemmat ristikot ja se on tasapainotettu sen jälkeen.
toinen kysymys tuli selville kun kaveri oli laittanut vetoakselit paikalleen ne oli ilmeisesti mennyt väärille puolille eli kuskin vetari vänkärin puolelle ja jne.
vetarit on identtiset mutta nyt ilmeisesti pyörivät toiseen suuntaan onko mahdollista että kuluvat nyt toisin päin ja aiheutaa resonointia?
jakolaatikon ja etuperän laipoissa on pienet stanssatut pisteet.onko niillä jokin merkitys vaikkakaan niitä ei samaan linjaan saa laitettua mitenkään.
ei tietenkään tullut huomattua vanhaa perää irrotettaessa miten päin laipan piste oli.
ensin toi vetari juttu,mä ny kerron asioita jotka vaikuttaa Maasturipuolel..on korotettu autoa,vain hieman 40mm.kyseessä G.kardaanin nivelet ,uusittu n.tuhat kilometriä ennen korotusta.noin pieni muutos murroskulmaan aiheutti huomattavan tärinän autoon joten uskon että veto akseleiden puolenvaihto aiheuttaa myös samankaltaista ongelmaa.sinne on kuulat tehneet jo kulku-uransa ja nyt ne rullaa siel erireittejä kulkien vanhojen ylitse.Tällainen kuluma on maasturipuolen harrastajille hyvin tuttu juttu.
Stanssatut pisteet on kaiken A ja O.pisteet löytyy molemmista perien laipoista,sekä jakolaatikon laipoista,löytyy kyllä kunhan puhdistat ne kunnolla.jos ne on pielessä niin takuulla on epätasapainoa havaittavissa.Vanhemmat 4x4 pakut on lähes identtiset ainakin W460 alustan kans,paitsi että noin kilometrin pidempi etukardaani.
Jotenkin tuntuu kuitenkin et jotain on isomminkin pielessä,jos kardaanissa voit nähdä silmin heittoa..Nuo pisteiden kohdistukset ymmärrän,siinähän pyörii etu ja takakardaani eripäin..ainakin vanhemmissa malleissa on näin,samoin G-mallissa.
Mä lähtisin purkaan vyyhtii noista kardaaninlaippojen kohdistamisesta oikein.
Mä ku en osaa linkittää mitään ni katso haulla Gd 300 kardaanien kulmat.siel on vanha topic missä oli pojilla ongelmia saman asian tiimoilta.ja muistin kun luin vanhan kertomani,et sielt löytyy nuolet pooriputkesta,eli kolmiot stanssattu,niitä kohdistelemaan vain ja testille..tulee ristikot ihan järjenvastaisesti toisiinsa nähden,mutta toimii.
atkaa jo jokunen vuosi,en enää muista ihan ulkoo kaikkia asetuksia,mut täst se ongelma alkaa purkaantuun.
W163 400CDI