Onko muilla ollut samoja ongelmia? Kyseessä Sprinter 316 CDI vm.2000.
Kylmänä lähdettäessä ajopiirturin näyttöön tulee huutomerkki ja mittaristossa piirturin merkkivalo syttyy. Välillä nopeusmittari putoo nollaan ja hyppää takaisin näyttämään nopeutta, km-mittarista häviää lukema ja tilalle tulee pelkkiä viivoja. Eikä siinä vielä kaikki, mittariston oikeanpuoleiset merkkivalot välähtää silloin tällöin.
Kun autolla on hetki ajettu viat häviää ja kaikki toimii normaalisti. En tiedä varmasti johtuuko kajuutan lämpenemisestä vai mistä.
Sprintterissä on ilmeisesti joku CAN-väylä, jota pitkin tietoja (nopeus, ym.) siirrellään. Mittaako Sprintteri nopeuden ABS-kiekoista pyörissä, kuulin tällaisen huhun.
Sprinter 316 mittari
Kyllä tuossa asiassa kääntyisin semmoisen piirturi huollon puoleen.
Voi olla jossain kosketus häikkä tai nopeus anturi rikki
Ainakin 412d:ssä ottaa nopeuden laatikossa.
Samalla kun käytät huollossa niin tarkastuta piirturi ja pyydä paperi siitä .
Samalla pyydä uusittavan sinetit ei tule katsastuksessa ongelmia
Ootko käyttänyt kiekkoja piirturissa
jos et niin äkkiä jottiin kiekot sinne ettei hajoo neulat
Siinähän mallissa on jo kiekon paikat siinä rammarin alapuolella. muistaissani kummallekkin oma kelkka.
EDIT:
Tervetulloo foorumille
Voi olla jossain kosketus häikkä tai nopeus anturi rikki

Ainakin 412d:ssä ottaa nopeuden laatikossa.
Samalla kun käytät huollossa niin tarkastuta piirturi ja pyydä paperi siitä .
Samalla pyydä uusittavan sinetit ei tule katsastuksessa ongelmia
Ootko käyttänyt kiekkoja piirturissa

Siinähän mallissa on jo kiekon paikat siinä rammarin alapuolella. muistaissani kummallekkin oma kelkka.
EDIT:
Tervetulloo foorumille

mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Kävin paikallisessa Raskoneessa ja pistivät diagnostiikkalaitteen kiinni.
Tallennettuja vikoja löytyi monta, mutta "KI mittaristo" antoi seuraavat tallennetut viat:
* Vika CAN-yteydessä moottorin ohjainlaitteen kanssa
* Häiriö CAN-yhteydessä jarrujärjestelmän kanssa
* CAN-tiedonvaihdossa vaihteiston ohjauslaitteen kanssa on häiriö
* CAN-tietosähkettä ei tule ajopiirturille
Nyt olis mukava tietää nämä CAN-väylän reitit (piuhat), löytyykö mistään jotain sähkökaavioita liittyen tähän väylään. Vaikka netistä ettii, niin ei mitään löydy
Tallennettuja vikoja löytyi monta, mutta "KI mittaristo" antoi seuraavat tallennetut viat:
* Vika CAN-yteydessä moottorin ohjainlaitteen kanssa
* Häiriö CAN-yhteydessä jarrujärjestelmän kanssa
* CAN-tiedonvaihdossa vaihteiston ohjauslaitteen kanssa on häiriö
* CAN-tietosähkettä ei tule ajopiirturille
Nyt olis mukava tietää nämä CAN-väylän reitit (piuhat), löytyykö mistään jotain sähkökaavioita liittyen tähän väylään. Vaikka netistä ettii, niin ei mitään löydy

Mulla ois virta kaavioita mut ei cdi eli -00 asti
Tuohon can väylään en ossoo sannoo mittään mulla kerran ilmotti kun löi piuhan kiinni et keskusta ei läydy oli väärä ohjelma millä yrittivät

Tuohon can väylään en ossoo sannoo mittään mulla kerran ilmotti kun löi piuhan kiinni et keskusta ei läydy oli väärä ohjelma millä yrittivät


mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Mittarivikaa myös 312D -96.piku kirjoitti: Voi olla jossain kosketus häikkä tai nopeus anturi rikki![]()
Ainakin 412d:ssä ottaa nopeuden laatikossa.
Näyttää tuplanopeutta etenkin suuremmilla nopeuksilla ja moottorijarrutuksessa(!).
Valittavasti myös tulee tuplakilsat eli pitää korjata.
Onko kukaan purkanut tai korjannut laatikosta ko. mittaria? Onko vika itse mittarin anturissa vai siihen/rattaaseen kertyneessä liassa.
Ilmeisesti joku hammasratas kardaanin puolella, jota mittari sähköisesti lukee ABS-tyylisesti - ja nyt kun on ruostetta ja skeidaa, niin ei jaksa lukea jokaista väliä???
Missä anturi muuten tarkalleen sijaitsee, pääseekö helposti käsiksi?