Sprinter 312 -98 hytin lämmitys ongelma

Vastaa Viestiin
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Sprinter 312 -98 hytin lämmitys ongelma

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Ongelma alkoi ilmaantua hiljattain. Kierrosten laskiessa alle 2700, loppuu sisätilan vedenkierto. Olen jo sen verran kolunnut näitä keskusteluja, että ilmeisesti tuossa on alipaineella toimiva lämppärin hana? Voisiko siis kyseessä olla liian vähinen alipaine? Entä vedenkierto ylipäätään. Tuossa rintterissä on myös takatilaan asennettu erikseen lisälämmitin tuohon vedenkiertoon, jossa on erillinen käsin suljettava venttiili. Siellä kiertää lämmin vesi, tosin sen tehosta en tiedä, eli kulkeeko paineella vai ei.

Ajovalojen korkeudensäätökin suostuu toimimaan vain kun saa kunnolla kierroksia, eli voiko alipainepumppu aiheuttaa kaikki mainitsemani ongelmat?

Sprinterissä on ollut eberi, jota ei ole käytetty mun aikana, koska ei suostu toimimaan, enkä jaksa sitä ropaillakaan. Onko näissä sähköinen kiertovesipumppu AINA ja saattaisiko sen rikkoutuminen aiheuttaa tuollaisen oireen, eli kun vesipumppu saa kunnolla kierroksia, se jaksaa pumpata vettä kunnolla kiertoon, mutta ei pienemmillä kierroksilla ilman sähköistä pumppua?

Olisi kiva tietää, onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja onko ratkaisu ollut joku noista, vai olisko vielä vaihtoehtoja?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Alipaineella toimii valon korkeus, egr ja sisätilan ilmankierto mutta lämppärin hana on mekaaninen vaijerilla. Jos alipaine surkea esim valojen säätöön niin se pieni letku joka haarautuu isosta alipaineletkusta on tukos liitoskohdasta koska siellä on suodatin. Jarruthan tuosta katoaa jos alipainepumppu on finaalis ja se ei ole Motonetin myymä "vuoristorata" pumppu.
Ei ainakaan omas ole sähköistä kiertovesipumppua ja muutenkin tuo suoraruisku on kylmä vehje jos ei paina kaasua.

Laita se Eberi kuntoon tai hommaa toimiva tilalle... jos se sähköinen kiertovesipumppu on siellä sisällä.
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Viime talvena ei ollut ongelmaa tuon lämpimän veden kanssa. Se ilmaantui vasta äsken, eikä sillä ole eberin kanssa mitään tekemistä, koska ei ollut toiminnassa silloinkaan. En aio uhrata eberille aikaa, vaivaa ja rahaa, kun en sitä tarvitse täällä etelän pakkasillakaan.

Veden pumppauksen tehosta siis on pakko olla kyse. Keväällä on vaihdettu uusi vesipumppu, koska luultiin pienen vesivuodon olevan siitä. vaihdon jälkeen kuitenkin ilmeni, että jäähdytinvesi tihkuaa jostain muualta, kenties 5-pytyn kannantiivitseestä? Vesi tihkuaa ihan jostain siitä etupäästä, paikasta, jonne ei näe. Olen kuullut myös jostain toisesta "tyyppiviasta", mutten muista mistä siinä vuodosta oli kyse. Olen pärjännyt pienillä nesteenlisäyksillä tähän asti, kun ei ole ollut aikaa laittaa tuota kuntoon. Nyt on myös hieman enemmän alkanut häviämään nestettä. Voisiko siinä olla osa syytä paineen vähyyteen, tosin kyseessä melko vähäinen vuoto.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Yks paikka mihin ei näe on pakosarjan vierestä moottorin takaa öljyn ja nesteen lämmönvaihtimelle menevä vesiletku. Se letku saattaa olla huonos hapes läheltä lämmönvaihdinta ja pitää kosteana vitosen hehkutulpan alapuolista aluetta. Lämmönvaihdin on kiinni 3kpl torxia niin näkee paikan.

Paineen vähyyteen vastaa muut, mutta siinä jakoketjun kiristimen lähellä voi olla ruuveja löysällä... tarkemmin en osaa selittää mutta ne ainakin näkee.

Voisko vesihanas tai sen vivustos olla vikaa? Se on hankalas paikas kojelaudan sisällä ja siitä löytyy juttua mutta en muista missä viestiketjus.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asenna sähköinen kiertovesipumppu ellei jo ole. Virrat saa näppärästi lasinpyyhkimen moottorilta.
oulaistenliikenne.fi
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Kyllä

Viesti Kirjoittaja ramezo »

nyt alkaa näyttää oireiden puolesta että kannentiivisteen vaihdoksi meni. Pulputtaa "ilmaa" kun avaa korkin ja kun kone lämpeää, alkaa pukkaamaan hukkaputkesta paineella ulos nestettä. Lisäksi kone savuttaa sellaista harmaan sinistä savua, kuten monissa asiaa koskevissa kskusteluissa on lukenut. Enää ei nosta hyttiin lämpöä, vaikka pitäis kierroksia melkein rajoittimessa asti. Takapään erillislämppärille kyllä riittää lämpöä, se kun on lattiatasolla, eli ei tarvitse kovaa painetta nostaakseen konetta ylemmäs.

Pitää vielä tutkia joulun jälkeen, kun lämpenee säät. Otan auki lämppärin putket ja koetan huuhdella sitä, sekä termarin toiminnan testaan, vaikkei se pitäisi siihen vaiikuttaakaan. Koneen lämmöt kyllä heittelee .n82-90 asteen välillä, joka kielii kyllä kansiviasta?! Muistan lukeneeni myös hanaviosita, mutta kyseeseen ei voine tulla sellainen, kun nosti kuitenkin alussa kierroksilla lämpöä vaihtimelle. Tukos on mahdollista kyllä. Mahtaako tuolla olla jotain takaiskuventtiiliä, jos sitä koettaa huuhdella vääripäin normaalia virtaussuuntaa vastaan?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mulla on ainakin omassa rintterissä takaisku lisätty siihen putkeen joka nousee lämppärin kennolle kannen takapäästä. Eipä siitä tällä kelillä ole mitään hyötyä, kierroksen kun laskee tyhjäkäynnin paikkeille niin ilma viilenee saman tien.
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Kansiremppa

Viesti Kirjoittaja ramezo »

on kovassa menossa eteenpäin. 5-pytyn kohdalta se oli vuotanut. Kansi on taas asennettu paikalle plaanauksen jälkeen, mutta sitten tulikin mustia pilviä taivaalle. Nokka-akselin päässä "pukin" alla oleva puolirengas, sieltä 5-pytyn päästä otti ja hävivi TÄYSIN. Onko kellään purettua konetta, mistä olisi jäänyt kyseinen osa ylimääräiseksi? Mistä tuota osaa voisi kysellä, tietysti Veholta, mutta ideoita vastaanotetaan.

Seuraava murhe tuli, kun aloin asentamaan suutinputkia paikalleen. Mielestäni pois otettaessa oli niin loogisesti, ettei erehtymisen varaa ollut. Nyt kuitenkin niiden paikalle laitossa, en oikein tahtonut löytää oikeaa järejestystä varmasti. Osaako kukaan sanoa putkien järjestystä pumpun päässä. Pumpun päässä on kirjaimia aina liittimen kohdalla ABCDE, eli onko järjestys A=1, B=2 jne...?

Apua siis tarvitaan, jotta saadaan Rintteri taas matkaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän kyseistä "puolirengasta" ole kuin ykkösen puoleisessa päässä nokkaa ?
oulaistenliikenne.fi
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Kansiremppa

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Sepä tässä päänvaivaa aiheuttaakin, kun se 1-pytyn puolirengas löytyi auton takaluukusta, laatikosta, missä tuon kannen kiikutin koneistamoon. Koneistamon kaverille soitin, eikä se muista irroittaneensa sellaista, eikä itselläkään minkäänlaista muistikuvaa koko puolirenkaan olemassaolosta, kun se etummainenkin oli jäänyt siihen nokan irroittamisen jälkeen. Eli nyt tarvittaiisin varmaa tietoa/muistikuvaa, onko siinä sellainen vai ei. Ainakin siellä 5-päässä on samanlainen kolo, kuin 1-pytyn pässä ja nokka-akselissakin selkeä porras juuri siinä kohtaa akselia molemmissa päissä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole, varmasti.
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Homma etenee...

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Jep, homma etenee. Tänään saatin nokka paikalle ja ruiskuputket paikalleen. Ihan turhaan niiden kanssa hermoilin. Ne meni paikoilleen ihan suoraan, ei voinut järjestyksestä erehtyä. Kone lähti käymään ihan suht helposti. Yksi suutin vaan jostain syystä jäi vuotamaan, yllätys yllätys, 5-pytyn, eli se hankalimmassa paikassa oleva :/

Huomenna taas imusarja irti ja kokeilla saisiko sen suuttimen pitämään. Miksiköhän tuo ei tiivistynyt? Näissähän ei erillistä kupari tms. tiivistettä ole vaan kiristyy kärjestä tiiviiksi? Näin mulle ainakin sanottiin ja tuota uskoin, kun ne suuttimet paikalleen asensin.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kuva
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Yhä ongelmia

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Eli hommaa selvitelty. 5-pytyn suutin yhä vuotaa. Säksätys kuuluu, sekä selkeästi tuntuu ilmavirta kun käden lykkää käden lähelle suutinta. Siis suutin otettu auki ja tiiviste sieltä oli pois jäänyt, eli pudonnut syystä tai toisesta. Uusi tiiviste paikalleen ja suutin kiinni. Yhä sama säksästys. Seuraavaksi vaihdoin keskenään 2 ja 5 suuttimet. Sama suutin piti lyllä 2-pytyssä, mutta se 5 yhä säksätti. Seuraavaksi otettiin suuttimen pidikkeet ja vaihdettiin keskenään, ajatuksena, jos jostain syystä se ei kiristäkään suutinta kunnolla pohjaan. Sama vika yhä jatkui. Nyt alkaa olla ideat vähissä. Uskaltaako kokeilla laittaa kahta tiivistettä sinne, eli mitä se tekee esim. suihkun muodolle tms?
ramezo
Viestit: 15
Liittynyt: 26.10.2013 18:44

Vielä lisää asiasta

Viesti Kirjoittaja ramezo »

Eli lisätietoja asiasta. Kun kansi oli otettu irti, sain kaikki muut, paitsi juuri tuon 5-pytyn suuttimen irti helposti. Tuo 5-suutin otettiin irti siellä, missä kansi plaanattiin. Oli ollut kovasti kiinni. Kun tuo oli kerran kovaa kiinni, niin onkohan siellä siten jotenkin nuo pinnat vioittuneet? Jostain luin, että tuollaisen jälkeen se pohja pitäisi koneistaa? Mukavaa, kun kaikki on jo paikoillaan. Onnistuuko tuo koneistus vaikka kansi paikallaan? Mistä sellaisen pajan löytää Turun seudulta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”