pumba kirjoitti:Samuli H kirjoitti:Miten MK1 suhtautuu tuohon MK2:seen? Minä olin käsityksessä että tässä puhutaan juuri tuosta ykkössarjalaisesta kun ollaan tässä hintaluokassa. Tekeekö sellaisella kanttimallilla mitään? Omat kokemukset on vuosien takaa kaverin isän työautosta joka kyllä oli hyvin mukavakyytinen ja jämäkkä eli siis S70 MK1.
Tämä on siksi halpa(suhteellinen käsite)kun haluan itselleni takaisin MK1 koppasen,onhan tää 2 versio hiljasempi,vakaampi ym ajettava osat samoin halpoja(jos tietää mistä ostaa)viat suurin piirtein samoja kuin MK1 joitain pikku juttuja on mitä tullu paremmin esille kun on sähköä enenpi....mutta mun silmään vaan osuu enenpi toi 1 koppa....siksi laitan tän kiertoon toki ei paskempi ajaakaan just tuuppasin 300km ja kulutus kohtalainen 7-8l että ei paha,siinä tämä kori on parantunu että kulutus on pienentynyt roimasti MK1 nähden....
Yllä oleva pätee 97 I version ja 2001 II version vertailussa.
Kahden viimeisen vuoden suorakylkinen onkin sitten eri asia, koska tinaviitosen vapariversiot päivitettiin jo tuolloin, ja kone on tasan sama kuin pattikylkisessä ja niin on kulutuskin. Tankkikirjan mukaan ajoin omalla 2000-mallisella ympärivuotisen keskikulutuksen juuri alle 8 sadalle, ja se V70 oli vielä perheen ainoa vetokoukullinen ja ainoa suksilaatikon kuljetuslavetti. 99-mallin uusi moottori pudottaa kulutusta tehtaan mukaan 1.4 litraa sadalle ja omat havainnot 850, V70 ja S70 malleista vahvistavat sen.
Onko pattikylkisessä oikeasti enemmän sähkölaitteita? Saman moottorinvaihdoksen yhteydessä tuli käyttöön CAN -väylä ja pattikylkisen BSR-testeri keskustelee sujuvasti 99-mallista eteenpäin suorakylkisten kanssa myös. Ainakin meillä nähdyt 2 suorakylkistä ovat olleet erittäin huolettomia tässäkin suhteessa.
700-sarja oli Volvomaisen ketterä ja kääntyy tiukemmin kuin joku Toyota Yaris tai muu kömpelö möhkäle. Ei liioittelua, vaan fakta. Suorakylkinenkin kääntyy siinä missä joku nykypäivän kikotin, vaikka kääntöympyrä takavetoisesta parikymmentä senttiä kasvaakin. Pattikylkisellä se kasvaa sitten pari metriä. Suorakylkisen akseliväli on 10 senttiä lyhempi kuin 740, ja ellei se käänny riittävän tiukasti, ovat jäljelle jäävät vaihtoehdot vanha takaveto-Volvo, alkuoeräinen Mini ja Lontoon taksi.
Uusi on mukavampi, tilavampi ja hiljaisempi. Suorakylkinen V70 oli uutena hiljainen farkku, mutta siitä ajasta on kauan aikaa. S70 on sitä hiljaisempi, mutta ei mielestäni pärjää Pumban yllä esittelemälle pattikylkiselle.
Lisään sekä uuden että vanhan mallin tyyppivikalistalle moottorin yläpuolisen ja alapuolisen tukikumin. Helppo vaihtaa ja hintaa alun toista sataa yhteensä, mutta kannattaa vaihtaa ajoissa, ennen kuin eessuntaas heiluva moottori nitkuttaa pakoputken poikki.