päästöarvojen "kaunistelu"
päästöarvojen "kaunistelu"
http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_osak ... ia/8319614
Taitanee samaa harrastaa kyllä monet muutkin autonvalmistajat...
Taitanee samaa harrastaa kyllä monet muutkin autonvalmistajat...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Ja päästöt sen kun parenee, kun otetaan mikä tahansa 100tkm ajettu VAGina, millä se on perinteinen 1L/1000km öljymaitti tuossa vaiheessa
Edelleen en voi kuin ihmetellä miksi noiden päästö- ja kulutuslukemien mittauksille ei ole mitään virallista tahoa, vaan autovalmistajat saavat satuilla ihan mitä huvittaa.
Edelleen en voi kuin ihmetellä miksi noiden päästö- ja kulutuslukemien mittauksille ei ole mitään virallista tahoa, vaan autovalmistajat saavat satuilla ihan mitä huvittaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Rahallisesti aika iso juttu jos osake tippuu 22% ja miljardien sakot uhkana. Pari poloa saavat myydä että omilleen pääsevät... Varmasti vastaavaa vilppia on muillakin, ihan volkkaria vastaavia kulutus/päästöarvojahan kaikki valmistajat mainostavat.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Jos joku, niin BMW:n olettas olevan varma päästöjen muokkaaja. Sen verran utopistisia niiden ilmoittamat CO-arvot olleet jo kauan.Niillä jenkeillä oli ollut siinä testissä mukana BMW X5 diesel ja oli
läpäissyt sen testin puhtaasti vain volkkarit kärähti .
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Ei siitä ole kauankaan, kun joku Boschin jehu selitti, kuinka dieselauton pakoruutasta tulee puhtaampaa ilmaa ulos kuin mitä moottori imee sisäänsä
Ja tätä "uutista" ihan leviteltiin netissä..... Luulisi, että sen uskoakseen pitäisi olla lukutaidoton, joten mikä mahtoi olla kohderyhmä jutulle
Melkein insinöörinä, tiedän kyllä sen, että mitatessa voi saada ihan sellaisia tuloksia kuin haluaa. Tieteen metodihan on se, että tulokset ja mittausmetodit julkaistaan, jolloin kuka tahansa voi toistaa testit ja tuottaa omat tuloksensa. Kai autotehtaittenkin testit perustuvat johonkin direktiiviin.
Eiköhän ne tuolle jonkun sopivan syntipukin löydä. Minä voisin ilmottautua syntipukiksi miljardin euron korvausta vastaan. Taitavat kyllä löytää jonkun halvemman vaihtoehdon.
Ja tätä "uutista" ihan leviteltiin netissä..... Luulisi, että sen uskoakseen pitäisi olla lukutaidoton, joten mikä mahtoi olla kohderyhmä jutulle
Melkein insinöörinä, tiedän kyllä sen, että mitatessa voi saada ihan sellaisia tuloksia kuin haluaa. Tieteen metodihan on se, että tulokset ja mittausmetodit julkaistaan, jolloin kuka tahansa voi toistaa testit ja tuottaa omat tuloksensa. Kai autotehtaittenkin testit perustuvat johonkin direktiiviin.
Eiköhän ne tuolle jonkun sopivan syntipukin löydä. Minä voisin ilmottautua syntipukiksi miljardin euron korvausta vastaan. Taitavat kyllä löytää jonkun halvemman vaihtoehdon.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Kahdeksankymmentälukuiset Gm isokoriset hlöautot ovat pitkälti silloisen päästönormituksen muotoilemia tuotteita. Oli olemassa jonkunlainen keskimääräinen ajosykli, pituudeltaan puoli tuntia.
Kylmänä käyntiin ja muutama minuutti lähiökortteliajoa pysähdyksineen. Sen jälkeen x minuuttia highway-tyyppistä 30-55mph tasavauhtista ajoa, taas pari pysähdystä jne.
Ko syklin jälkeen haaviin kertyneet haitta-aineet ja hiukkaset sitten punnittiin ja niiden määrän perusteella jonkun indeksin piti osua kohdalleen.
Noh, jokainen joka näiden autojen saastelaitteita ja niiden toimintalogiikkaa sekä normiajoon täysin ihmeellisesti mitoitettua voimansiirtoa on ihmetellyt tajuaa kyllä miksi.
Joku 90-lukuinen parempi auto jo oli sellainen joka käytti moottoria aivan eri ohjelmalla oli pelti auki tai kiinni tai oli vaan vetopyörät rullilla ja toiset pysähdyksissä.
Virallinen totuus kuitenkin edelleen on että vanhat autot saastuttavat ja ovat turvattomia. Kyllä tämä keskustelu kohta unohtuu niin kuin DSG-ongelmat ja kaikki muukin kura, se on pienen autoteknisen aivopesun jälkeen sitä normaalia jenkkien hysterisointia vaan. Ostakaa ostakaa vaan.
Kylmänä käyntiin ja muutama minuutti lähiökortteliajoa pysähdyksineen. Sen jälkeen x minuuttia highway-tyyppistä 30-55mph tasavauhtista ajoa, taas pari pysähdystä jne.
Ko syklin jälkeen haaviin kertyneet haitta-aineet ja hiukkaset sitten punnittiin ja niiden määrän perusteella jonkun indeksin piti osua kohdalleen.
Noh, jokainen joka näiden autojen saastelaitteita ja niiden toimintalogiikkaa sekä normiajoon täysin ihmeellisesti mitoitettua voimansiirtoa on ihmetellyt tajuaa kyllä miksi.
Joku 90-lukuinen parempi auto jo oli sellainen joka käytti moottoria aivan eri ohjelmalla oli pelti auki tai kiinni tai oli vaan vetopyörät rullilla ja toiset pysähdyksissä.
Virallinen totuus kuitenkin edelleen on että vanhat autot saastuttavat ja ovat turvattomia. Kyllä tämä keskustelu kohta unohtuu niin kuin DSG-ongelmat ja kaikki muukin kura, se on pienen autoteknisen aivopesun jälkeen sitä normaalia jenkkien hysterisointia vaan. Ostakaa ostakaa vaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
En nyt oikein allekirjoita. '85 C-koppaisessa GM:ssä eli isoimmassa mahdollisessa oli TH200R4 ja muistaakseni n. 2,8 välityksinen peräruuvi. Vakiorengaskoolla välitykset olivat ihan älyttömän hyvät. 140-hevosvoimainen Y-koodin 307-maamoottori jaksoi liikuttaa liiteriä niin, että oikeastaan ainoa tilanne, jossa moottorin onneton teho kävi ilmi, oli täyskaasukiihdytys. Muuten voimaa oli tarjolla sopivasti jokseenkin joka tilanteeseen ja tuli ajeltua useita reissuja 11-12 litran kulutuksella.JuMu S kirjoitti:Noh, jokainen joka näiden autojen saastelaitteita ja niiden toimintalogiikkaa sekä normiajoon täysin ihmeellisesti mitoitettua voimansiirtoa on ihmetellyt tajuaa kyllä miksi.
Saastelaitteitahan tossa ei ollut, vaan export-varustus eli spreadbore-kaasutin ja perinteinen jakaja. Tai no EGR taisi löytyä. Sinänsä noi GM:n vanhat tietokoneohjatut ruiskut ovat tuttuja, enkä onnistu löytämään niistä mitään erityisen hölmöä. Joku KE-jet on mielestäni paljon sekopäisempi kehitelmä.
^Omaa kokemusta yhdestä '84 letukan koneisesta TH700-4R laatikolla. Paljon kilometrejä myös 307-koneisilla takana.
Kaikki saastelaitteet oli omassa helmessä paikallaan, eikä niistä isompaa haittaa ollut. Ei ollut mikään export-erikoisuus vaan ihan jenkeistä tuotua mallia. Ym tarkoitinkin juuri sitä saasteluokittelua mikä oli USA:ssa tuolloin pakollinen. Missään pikkareissa tai pakuissa ei tuommoisia ollut ja niinpä oli niissä moottoritkin sitten aivan eri maata.
Toisin kuin 307:ssa niin tuossa 305:ssa ei pohjavääntöä isommin ollut, kulki toisaalta lappu lattiassa ihan toiseen malliin kuin Olds-moottoriset versiot.
Tuossa oli se ylivaihde aivan turha (mutta juurikin tuon ajosyklin vaatima) varuste, kierrokset perävälityksen takia kasikympin vauhdissa juuri tyhjäkäynnin yläpuolella. Pienikin nousu tai vastatuuli niin alipainemittari kosahti punaiselle heti eikä tuolla sitä voimaakaan isommin ollut tarjolla. Sain kuitenkin oikein kiusallani pari tankillista maantieajoa ajeltua siihen 11-12l/100km lukemiin. Tuo kaasarin tietokoneohjaushan oli noissa toiminnassa vain ja ainoastaan sillä kuormitusalueella jolla soppa vielä kulki tyhjäkäyntipiirin kautta ja tietokone ohjasi solenoidilla bensanjakelua sekä pakosarjojen lisäilmaa, sytytyksen ajoitusta jne anturitietojen perusteella - sitten kun pääsuutinpiirin alueelle äityi rokkiorkesteri soittamaan ja ne (n850cfm virtaukselle mitoitetut) toisioläpät alkoivat raottua ei tuolla tietsikkaohjauksilla ja päästökertymillä ollut enää mitään merkitystä. Soppa virtasi vapaasti ja keulakoriste kohosi kivasti kun 1900kg lähti laukkaan.
Vermeet oli vaan mitoitettu sillä tavalla että ko lakisääteinen ajosykli käytännössä onnistui labrassa ajella läpi siten ettei moottorille mennyt kuin pipetillä annosteltu bensamäärä jota tuo tietsikka sitten hienosääti.
Moni sankari noista repi kaikki töpselit viisaudessaan irti. Tällöin oli solenoidi selällään ja jakaja turvallisen perusennakon kohdalla. Täyttä amerikkaa oli ajelu, bensaa meni säästäväisemmälläkin käytöllä enemmän mutta raskasjalkaisemmalle ei vaikutusta.
KE-jet ja muut viritykset ovat olemassa pitkälti sen takia ettei näitä itä-autojen alikokoisia moottoreita pystytä ajamaan niin pienillä keskipaineilla että pelkällä tyhjäkäyntiseoksen ja ennakon optimoinnilla maailma pelastuisi.
Kaikki saastelaitteet oli omassa helmessä paikallaan, eikä niistä isompaa haittaa ollut. Ei ollut mikään export-erikoisuus vaan ihan jenkeistä tuotua mallia. Ym tarkoitinkin juuri sitä saasteluokittelua mikä oli USA:ssa tuolloin pakollinen. Missään pikkareissa tai pakuissa ei tuommoisia ollut ja niinpä oli niissä moottoritkin sitten aivan eri maata.
Toisin kuin 307:ssa niin tuossa 305:ssa ei pohjavääntöä isommin ollut, kulki toisaalta lappu lattiassa ihan toiseen malliin kuin Olds-moottoriset versiot.
Tuossa oli se ylivaihde aivan turha (mutta juurikin tuon ajosyklin vaatima) varuste, kierrokset perävälityksen takia kasikympin vauhdissa juuri tyhjäkäynnin yläpuolella. Pienikin nousu tai vastatuuli niin alipainemittari kosahti punaiselle heti eikä tuolla sitä voimaakaan isommin ollut tarjolla. Sain kuitenkin oikein kiusallani pari tankillista maantieajoa ajeltua siihen 11-12l/100km lukemiin. Tuo kaasarin tietokoneohjaushan oli noissa toiminnassa vain ja ainoastaan sillä kuormitusalueella jolla soppa vielä kulki tyhjäkäyntipiirin kautta ja tietokone ohjasi solenoidilla bensanjakelua sekä pakosarjojen lisäilmaa, sytytyksen ajoitusta jne anturitietojen perusteella - sitten kun pääsuutinpiirin alueelle äityi rokkiorkesteri soittamaan ja ne (n850cfm virtaukselle mitoitetut) toisioläpät alkoivat raottua ei tuolla tietsikkaohjauksilla ja päästökertymillä ollut enää mitään merkitystä. Soppa virtasi vapaasti ja keulakoriste kohosi kivasti kun 1900kg lähti laukkaan.
Vermeet oli vaan mitoitettu sillä tavalla että ko lakisääteinen ajosykli käytännössä onnistui labrassa ajella läpi siten ettei moottorille mennyt kuin pipetillä annosteltu bensamäärä jota tuo tietsikka sitten hienosääti.
Moni sankari noista repi kaikki töpselit viisaudessaan irti. Tällöin oli solenoidi selällään ja jakaja turvallisen perusennakon kohdalla. Täyttä amerikkaa oli ajelu, bensaa meni säästäväisemmälläkin käytöllä enemmän mutta raskasjalkaisemmalle ei vaikutusta.
KE-jet ja muut viritykset ovat olemassa pitkälti sen takia ettei näitä itä-autojen alikokoisia moottoreita pystytä ajamaan niin pienillä keskipaineilla että pelkällä tyhjäkäyntiseoksen ja ennakon optimoinnilla maailma pelastuisi.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No juu. Oikeasti pahan mielen systeemi voisi olla vaikkapa Chryslerin Lean Burn. Siitä on suhtkoht hulvaton opetusvideo jossa selitetään monttööreille että mitä tämä uusi keksintö tekee.
https://www.youtube.com/watch?v=aPRt_d_1e4k
Tuon katsottuani en ollut ihan varma että ymmärränkö aiheesta nyt enemmän vai vähemmän.
305 ja 307 välinen ero alaväännössä on kyllä lopultakin aika suuri, nimittäin tuo C-korinen ei todellakaan meinannut hyytyä ylämäissä ylivaihteella. Turbiinilukko saattoi aueta hetkeksi mutta siinä se, en muista että vaihdetta ois kuitenkaan vaihtanut. Parhaimmillaanhan pitkä välitys oli satasen alueella ja moottoritieajossa. Mietin usein, että jos ois tarpeeksi pitkä suora, niin kuinkahan lujaan vauhtiin liiteri kiihtyisi jos vain pitäisi nilkkaa suorana.
https://www.youtube.com/watch?v=aPRt_d_1e4k
Tuon katsottuani en ollut ihan varma että ymmärränkö aiheesta nyt enemmän vai vähemmän.
305 ja 307 välinen ero alaväännössä on kyllä lopultakin aika suuri, nimittäin tuo C-korinen ei todellakaan meinannut hyytyä ylämäissä ylivaihteella. Turbiinilukko saattoi aueta hetkeksi mutta siinä se, en muista että vaihdetta ois kuitenkaan vaihtanut. Parhaimmillaanhan pitkä välitys oli satasen alueella ja moottoritieajossa. Mietin usein, että jos ois tarpeeksi pitkä suora, niin kuinkahan lujaan vauhtiin liiteri kiihtyisi jos vain pitäisi nilkkaa suorana.
OT: Kuulin tuossa *tutulta* että meidän Pontiakki olisi D:llä kiihtynyt suljetulla alueella johonkin 180km/h tienoille ja OD silmässä jäi huiput johonkin 150 nurkille.onre kirjoitti: Mietin usein, että jos ois tarpeeksi pitkä suora, niin kuinkahan lujaan vauhtiin liiteri kiihtyisi jos vain pitäisi nilkkaa suorana.
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että paikaltaan ei lulla kummoisesti lähtenyt mutta noin kolmenkympin vauhdista lähti takapuolituntumalla laukkaan suunnilleen kuin nykyään omistuksessa oleva 124 300TE, kakkosvaihteellahan tuo veti iloisesti toiselle sadalle. Ei ne hevosvoimat autoa kiihdytä vaan ne Newtonmetrit tai paunajalat.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 512374/304
tule tämä kyllä kalliiksi wolsulle tämä episodi.
mistä lienee johtuva että yankkeet juuri kansanauton nostivat tikun nokkaan ensimmäisenä teurastettavaksi, luultavasti tälläistä pientä kaunistelua on monilla mullakin merkeillä.
tule tämä kyllä kalliiksi wolsulle tämä episodi.
mistä lienee johtuva että yankkeet juuri kansanauton nostivat tikun nokkaan ensimmäisenä teurastettavaksi, luultavasti tälläistä pientä kaunistelua on monilla mullakin merkeillä.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Nimenomaan hevosvoimat liikuttaa, itseasiassa kilowatit. Vaikka vääntömomenttia olisi 5000Nm se ei liikuta minnekkään jos ei ole pyörimisnopeutta vetoakselissa.JuMu S kirjoitti:OT: Kuulin tuossa *tutulta* että meidän Pontiakki olisi D:llä kiihtynyt suljetulla alueella johonkin 180km/h tienoille ja OD silmässä jäi huiput johonkin 150 nurkille.onre kirjoitti: Mietin usein, että jos ois tarpeeksi pitkä suora, niin kuinkahan lujaan vauhtiin liiteri kiihtyisi jos vain pitäisi nilkkaa suorana.
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että paikaltaan ei lulla kummoisesti lähtenyt mutta noin kolmenkympin vauhdista lähti takapuolituntumalla laukkaan suunnilleen kuin nykyään omistuksessa oleva 124 300TE, kakkosvaihteellahan tuo veti iloisesti toiselle sadalle. Ei ne hevosvoimat autoa kiihdytä vaan ne Newtonmetrit tai paunajalat.
Ihmeellisistä kominaatioista:
Äijän ranskiksessa (n 2005 picasso) vissiin joku viherpiiperrys moottori/laatikkoyhdistelmä. Se ei sopinut mihinkään ajotilanteeseen. Ja matka-ajossa 1,8mylly vei saman kun 600 ässä....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Olen vähän yllättynyt, kun Winterkorn heitti pyyhkeen kehään otettuaan matsin Ferdinand Piechin kanssa ja voitettuaan. Taisi laskea, että lähtö tulee joka tapauksessa, joten parempi lähteä itse?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miten Mersulla on onnistuttu siinä että vajaan kymmenen tonnin jakeluauto, joka ei jaksa nousta edes mäkiä ylös kunnolla, on saatu viemään saman verran polttoainetta kuin 143-Scania.AK47 kirjoitti:Ihmeellisistä kominaatioista:
Äijän ranskiksessa (n 2005 picasso) vissiin joku viherpiiperrys moottori/laatikkoyhdistelmä. Se ei sopinut mihinkään ajotilanteeseen. Ja matka-ajossa 1,8mylly vei saman kun 600 ässä....
Mainitsemastasi syystä joudut lähtemään liikkeelle nollateholla.AK47 kirjoitti:Nimenomaan hevosvoimat liikuttaa, itseasiassa kilowatit. Vaikka vääntömomenttia olisi 5000Nm se ei liikuta minnekkään jos ei ole pyörimisnopeutta vetoakselissa.
Ajan säästämiseksi oikaistaan suoraan tehovääntöväännön loppuun: Koska teho on momentti x kulmanopeus on sama kumman kautta lasket, koska liikkeellelähdön jälkeen ne ovat tunnetussa suhteessa toisiinsa. Ajon aikana ei ole tehoa ilman voimaa ja vastoinpäin ja loppu on kertoimia.
Tehon kautta mallinnus ajovastukset tuntien ei vaadi laskentaa kaikkien välityssuhteiden läpi (olettaen, että ne on valittu suunnilleen oikein kiihdytystä varten). Tehon kautta mallinnukseen jää silti kaksi paradoksia. Liikkeelle lähtö tapahtuu nollateholla (seisova akseli) ja yhden vaihteen yli kiihdytettäessä maksimikiihtyvyys osuu maksimimomentin eikä maksimitehon käyntinopeudelle.
Momentin kautta mallinnus vaatii jokaisen vaihteen ja perävälityksen ottamisen huomioon, koska vaihteet kertovat momentin mutta eivät tehoa. Tässä mallinnuksessa pitää tietenkin muistaa, että vauhtia kiihdyttää vetoakselin eikä kytkinakselin momentti.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Sen verran käytän vielä silinteriä päässä että totean ajoneuvon vauhtia kiihdyttävän vain ja ainoastaan vetävien pyöräin kulutuspintain kautta tiehen välittyvien kitkavoimain vastavoimain resultantti.740 GLE kirjoitti:Tässä mallinnuksessa pitää tietenkin muistaa, että vauhtia kiihdyttää vetoakselin eikä kytkinakselin momentti.
Ei mulla muuta.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vääntömomentti ei riitä
No, liikkeelle lähdettäessähän ei pyörimisnopeus itse voimakoneessa - tässä siis esim polttomoottori, ole tulo nolla. Mutta turha kuvitella että vääntö olisi se joka liikuttaa. Joku dieselin ainesosa haihtuessaan ja hengitettäessä saa vissiin kertolaskuyksikössä aikaan toimintavajetta joillakin yksilöillä. Se tosiaankin pyörii sittenkin sanoi joku viisaaksi kehuttu. Ja niin se vaan on että pyörävetoisessa laitteessa liikkumisvoima tulee juurikin pyörimisnopeuden (itseasiassa kulmanopeus) ja vääntömonentin tulosta. Juuri tästä syystä autonkuljettajan joka ajaa polttomoottorikäyttöisellä laitteella tulee ymmärtää tuo kertolasku ja olla hajulla miten millä pyörimisnopeudella teho tulee ja millä ei. Harvassa autossa on suurimpana mittarina vääntömomenttimittari. Kiekkamittari monesta löytyy.740 GLE kirjoitti:Mainitsemastasi syystä joudut lähtemään liikkeelle nollateholla.AK47 kirjoitti:Nimenomaan hevosvoimat liikuttaa, itseasiassa kilowatit. Vaikka vääntömomenttia olisi 5000Nm se ei liikuta minnekkään jos ei ole pyörimisnopeutta vetoakselissa.
Ajan säästämiseksi oikaistaan suoraan tehovääntöväännön loppuun: Koska teho on momentti x kulmanopeus on sama kumman kautta lasket, koska liikkeellelähdön jälkeen ne ovat tunnetussa suhteessa toisiinsa. Ajon aikana ei ole tehoa ilman voimaa ja vastoinpäin ja loppu on kertoimia.
Tehon kautta mallinnus ajovastukset tuntien ei vaadi laskentaa kaikkien välityssuhteiden läpi (olettaen, että ne on valittu suunnilleen oikein kiihdytystä varten). Tehon kautta mallinnukseen jää silti kaksi paradoksia. Liikkeelle lähtö tapahtuu nollateholla (seisova akseli) ja yhden vaihteen yli kiihdytettäessä maksimikiihtyvyys osuu maksimimomentin eikä maksimitehon käyntinopeudelle.
Momentin kautta mallinnus vaatii jokaisen vaihteen ja perävälityksen ottamisen huomioon, koska vaihteet kertovat momentin mutta eivät tehoa. Tässä mallinnuksessa pitää tietenkin muistaa, että vauhtia kiihdyttää vetoakselin eikä kytkinakselin momentti.
Enivei, tuo mainittu picasso lienee kurjin moottori/vauhdelaatikkoyhdistelmä mitä olen ajanut ikinä. Ja bensaakin se imi kun sieni ajoi miten tahansa.
Viimeksi muokannut AK47, 24.9.2015 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kyllä moottori on vielä näihin päiviin saakka pyörinyt konepellin alla niin maan sun vimmatusti liikkeellelähdössä
Ihan varmasti en nollateholla lähde liikkeelle.
Tätä ei vaan jaksa...
Aikamoinen imagotappio tämä homma sakuille tosiaan on.
DAS AUTO
ja
IT'S GERMAN
Ja mitä niitä nyt onkaan, tarkoittaa nyt vissiin jotain ihan muuta
Kai tämä on vähän sama asia, kuin että kukaan ei ole terve. Häntä ei vaan ole riittävästi tutkittu.
Ihan varmasti en nollateholla lähde liikkeelle.
Tätä ei vaan jaksa...
Aikamoinen imagotappio tämä homma sakuille tosiaan on.
DAS AUTO
ja
IT'S GERMAN
Ja mitä niitä nyt onkaan, tarkoittaa nyt vissiin jotain ihan muuta
Kai tämä on vähän sama asia, kuin että kukaan ei ole terve. Häntä ei vaan ole riittävästi tutkittu.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Älä unohda pakoputkesta tulevan suihkuvirtauksen reaktiovoiman auton pituusakselin suuntaista vektorisuurretta! Noin ensialkuun.JuMu S kirjoitti:Sen verran käytän vielä silinteriä päässä että totean ajoneuvon vauhtia kiihdyttävän vain ja ainoastaan vetävien pyöräin kulutuspintain kautta tiehen välittyvien kitkavoimain vastavoimain resultantti.740 GLE kirjoitti:Tässä mallinnuksessa pitää tietenkin muistaa, että vauhtia kiihdyttää vetoakselin eikä kytkinakselin momentti.
Ei mulla muuta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Juu... Tuon kun laskin, niin yli sata Newtonia tuuppaa 5 litrasella moottorilla varustettua autoa 3600rpm kiekoilla (päässälaskun helpottamiseksi), eteen päin.
Mitä paksumpaa jööttiä putkesta tulee, sitä suurempi massavirta. Tässäkin volkkarikuski voittaa
Mitä paksumpaa jööttiä putkesta tulee, sitä suurempi massavirta. Tässäkin volkkarikuski voittaa
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho