Tesla?AK47 kirjoitti:No, liikkeelle lähdettäessähän ei pyörimisnopeus itse voimakoneessa - tässä siis esim polttomoottori, ole tulo nolla.
Ei voima, vaan teho on pyörimisnopeuden ja momentin tulo.AK47 kirjoitti:Ja niin se vaan on että pyörävetoisessa laitteessa liikkumisvoima tulee juurikin pyörimisnopeuden (itseasiassa kulmanopeus) ja vääntömonentin tulosta.
Minunkin autossani on käyntinopeusmittari, jossa voin tilanteen mukaan nähdä joko suurimman väännön tai suurimman tehon tai jonkin muun käyntinopeuden. Onko sulla vain tehomittari?AK47 kirjoitti:Harvassa autossa on suurimpana mittarina vääntömomenttimittari. Kiekkamittari monesta löytyy.
Teoriat sikseen, aika usein käy niin, että autoon sopivan kokoinen moottori on paitsi mukavampi ajaa, myös taloudellisempi. Vastaavaa kokemusta on ainakin Ford Taunus 1.3 vs 1.6 välillä ja Volvon 244 ja 744 mallien 2.0 ja 2.3 litraisista. Samoin Volvo 850 2-litran 5-sylinterinen on täysin turha vehje.AK47 kirjoitti:Enivei, tuo mainittu picasso lienee kurjin moottori/vauhdelaatikkoyhdistelmä mitä olen ajanut ikinä. Ja bensaakin se imi kun sieni ajoi miten tahansa.
Hennomman koneen voimat/tehot vaativat tiheämmän välityksen, joka tuhoaa pienestä moottorista teoriassa saatavan talousedun kokonaan. Eikä se silti mee mihkään.