Kirjotellaampa tännekkin kuulumisia.
Jylliksen alkumatka minun ohjaamana ei ole mennyt ihan ongelmitta...
Parisen viikoa sitten ilmeni tasavauhdissa kummallista nykimistä, jota tässä nyt on metsästetty ja putsattu/huolleltu paikkoja mutta tuo kummallinen satunnainen nykiminen vaan on ollut ja pysynyt.
Samalla kun tuo nykimiskohtaus ilmenee, tulee mittaristoon viesti "huolla moottori"
Mutta moottorin vikavalo ei ole syttynyt.
On vaihdettu ilmansuodin/polttoainesuodin mutta ei. Satunnaisesti nykii.
Nakkasin sitten kojelautaan orkkissoittimen tilalle tuollaisen 2din androidin jossa oli jo valmiiksi asennettuna Torque ohjelmisto ja kun romukasoja pengoin niin sieltä löytyi jo W220 ässän aikana hommattu OBD bluutuutti palikka.
Sieltähän sitä livadataa pääsi mittarein tutkimaan ajossa.
Noita seuraten tulin siihen tulokseen että kun auto alkaa tasavauhdissa nykimään niin EGR sekoilee omiaan ja ahtopaine nousee ajotilanne huomioiden aivan älyttömyyksiin. Vastaavasti koneeseen menevä ilmamäärä taas putoaa
Alla pari kuvaa samassa tilanteessa, ja samassa paikassakin muutaman tunnin välein.
Molemmat kuvat 110kmh mittarissa vakionopeussäädin päällä.
Tässä normaali tilanne vakkarilla 110kmh mittarissa. Auto kulkee kivasti pikkukaasulla.
EGR kiinni. =100% raitista ilmaa koneeseen.
Tässä sama vauhti vakkarilla, Sama paikka.
EGR sekoilee omiaan. Kova ahtopaine ja EGR auki ja nykimistä havaittavissa.
Moottorin ääni myös sellainen että töihin joutuu.
Tuossa yks ilta aloin sitten aukomaan mm EGR venttiiliä ja kaasuläppää. Noissa ei mitään paskaa sisällä ollut. Kaasuläppää en edes kerennyt irrottaa kun huomasin että ECU:n toinen johtosarja hankaa kaasuläpän runkoon...
Noh puhkihan se oli ittensä hinkannut...
Harmi kun ei tullut otettua kuvia siitä kun purin tuon suojaverkon pois tuosta päältä. Kaksi johtoa siellä oli jo kuparit esillä. Toinen oli käytännössä poikki ja johto hapettunut pilalle pieneltä matkalta. Sinne muutaman sentin pätkä uutta johtoa tinaten kiinni ja sukka päälle.
Puhki olevat johdot lähti ECU:lta koneelle päin joten voi olla että liittyvät tuohon EGR:n ohjaukseen.
Tuohon kaasuläpän kannen terävään klipsiin hankautunut.
Nyt on meny jo useampi sata kilometriä ilman nykimisiä mutta mittaristo ilmoittaa silti joka startissa että "huolla moottori heti"
EGR livedatakin käyttäytyy jotenkin loogisemmin. Ei seilaa eestas miten sattuu.
Häätyy käyä jossaki testerin päässä tutkimassa tarkemmin mitä tuo haluaa.
Torque näyttää tällaisia koodeja. Mutta ei osaa kuitata noita.
