Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Avataan syy miksi olen ajellut Fordilla taivasosuutta lunastaen...
Kolmisen viikkoa sitten sain puhelun, että origami "nykii, eikä käy kunnolla". Mittaristossa maininta "tarkasta seisontajarrun toiminta ja häiriövalot". Kaiken hyvän lisäksi oli sammunut tyhjäkäynnillä, startti oli ollut tuon jälkeen kohtuullisen pitkä.
Soitto autoliikkeesen, että mitteepä tehhään kun autolla ajettu meillä ollessa noin 2000km ja noin kuukausi? Sain kehoituksen hommata hinurin ja toimittaa auton liikkeeseen. Hinuri kävi hakemassa autoliikkeestä tuon Fordin, jotta rouva pääsi kotiin töistä. Kovin montaa sanaa ei autokauppias ehtinyt minun puhelun aikana sanomaan, mutta homma saatiin käyntiin...
Mentiin viikonlopun yli ja sain soiton töissä ollessani. Joo, siitä avensiksesta... Siihen pitäisi uusia egr, imusarja ja turbon joku venttiili? Oli kuulemma imusarja täysin tukossa. Homma olisi muuten kohtuullisen helppo järjestää, mutta yleisen tilanteen vuoksi osia ei saada kuin aikaisintaan huhtikuussa Mielessä kävi jo kaupan purku, mutta autoliike tuli vastaan siten, että imusarja ja egr laitettiin alkuperäiset.
Puuttuva anturi on tarvike, joka vaihdetaan aikanaan alkuperäiseen. Syy tähän puljaamiseen on se, että näistä pitäisi olla kampanja päällä mutta eivät voi kutsua autoja huoltoon kun osia ei ole saatavilla. Tehtaalta on tilattu noin 900kpl antureita, joista Suomeen tulee noin 100. Eivät uskaltaneet luvata, että olisiko tuosta erästä edes riittänyt meidän autoon osaa.
Minun ja autokauppiaan onni oli se, että kulut maksaa nyt maahantuoja. Myyjän kate olisi poltettu moninkertaisesti mikäli lasku olisi jäänyt heille maksettavaksi. Tein heti alussa selväksi sen, että minulle ei kannata laskua tuoda.
Nyt on origami pihassa ja kerätään kilometrejä tasaiseen tahtiin. Fordista jäi ihan ok fiilis käyttöautona.
Esitin kaksi kysymystä autoa hakiessani. 1. Paljonko oli laskun loppusumma... Aikansa konetta naputeltuaan huoltoneuvoja totesi loppusumman olevan noin 2500€. Erittelyä osien hinnoista en saanut mutta imusarjan hinta oli noin 1200€.
2. Oliko moottorin totaalinen rikkoutuminen lähellä... Tähän en saanut vastausta, mutta nettiautossa oli yksi vastaava hiukan suuremmalla ajomäärällä myynnissä ja siihen oli ilmoituksen mukaan kone vaihdettu.
Nyt oli minulla kohtuullisen hvvä tuuri. Hiukan piti kyllä alahuulta purra ensimmäisen puhelun aikana, mutta nyt näyttäisi kaikki kääntyvän parhainpäin.
Katsotaan aikanaan kunhan varaosatakuu on loppu, käykö origami piuhan nokassa kuten sokotakin.
Kolmisen viikkoa sitten sain puhelun, että origami "nykii, eikä käy kunnolla". Mittaristossa maininta "tarkasta seisontajarrun toiminta ja häiriövalot". Kaiken hyvän lisäksi oli sammunut tyhjäkäynnillä, startti oli ollut tuon jälkeen kohtuullisen pitkä.
Soitto autoliikkeesen, että mitteepä tehhään kun autolla ajettu meillä ollessa noin 2000km ja noin kuukausi? Sain kehoituksen hommata hinurin ja toimittaa auton liikkeeseen. Hinuri kävi hakemassa autoliikkeestä tuon Fordin, jotta rouva pääsi kotiin töistä. Kovin montaa sanaa ei autokauppias ehtinyt minun puhelun aikana sanomaan, mutta homma saatiin käyntiin...
Mentiin viikonlopun yli ja sain soiton töissä ollessani. Joo, siitä avensiksesta... Siihen pitäisi uusia egr, imusarja ja turbon joku venttiili? Oli kuulemma imusarja täysin tukossa. Homma olisi muuten kohtuullisen helppo järjestää, mutta yleisen tilanteen vuoksi osia ei saada kuin aikaisintaan huhtikuussa Mielessä kävi jo kaupan purku, mutta autoliike tuli vastaan siten, että imusarja ja egr laitettiin alkuperäiset.
Puuttuva anturi on tarvike, joka vaihdetaan aikanaan alkuperäiseen. Syy tähän puljaamiseen on se, että näistä pitäisi olla kampanja päällä mutta eivät voi kutsua autoja huoltoon kun osia ei ole saatavilla. Tehtaalta on tilattu noin 900kpl antureita, joista Suomeen tulee noin 100. Eivät uskaltaneet luvata, että olisiko tuosta erästä edes riittänyt meidän autoon osaa.
Minun ja autokauppiaan onni oli se, että kulut maksaa nyt maahantuoja. Myyjän kate olisi poltettu moninkertaisesti mikäli lasku olisi jäänyt heille maksettavaksi. Tein heti alussa selväksi sen, että minulle ei kannata laskua tuoda.
Nyt on origami pihassa ja kerätään kilometrejä tasaiseen tahtiin. Fordista jäi ihan ok fiilis käyttöautona.
Esitin kaksi kysymystä autoa hakiessani. 1. Paljonko oli laskun loppusumma... Aikansa konetta naputeltuaan huoltoneuvoja totesi loppusumman olevan noin 2500€. Erittelyä osien hinnoista en saanut mutta imusarjan hinta oli noin 1200€.
2. Oliko moottorin totaalinen rikkoutuminen lähellä... Tähän en saanut vastausta, mutta nettiautossa oli yksi vastaava hiukan suuremmalla ajomäärällä myynnissä ja siihen oli ilmoituksen mukaan kone vaihdettu.
Nyt oli minulla kohtuullisen hvvä tuuri. Hiukan piti kyllä alahuulta purra ensimmäisen puhelun aikana, mutta nyt näyttäisi kaikki kääntyvän parhainpäin.
Katsotaan aikanaan kunhan varaosatakuu on loppu, käykö origami piuhan nokassa kuten sokotakin.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Onko tuossa imusarjassa jotaki rikkinäisiä läppiä vai miksi se piti vaihtaa?
Tukkoisuuden takia noita osia ei tarvi kyllä vaihtaa, ne voi pestä.
Tukkoisuuden takia noita osia ei tarvi kyllä vaihtaa, ne voi pestä.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
En osaa sanoa. Tarkoitus oli pyytää entinen nähtäväksi mutta aikataulun vuoksi se jäi.
Pitäisi kaivella suojamuovien alta paikallaan oleva näkösälle tai etsiä netistä kuva. Tuskin oli ainoa laatuaan. Moottorin tyyppi on 1WW. Samaa moottoria on käytetty minissä ja joissain bemareissa? Alustanumerolla kun hakee auton tiedot niin vuosimalliksi näyttää 2016.
Merkkihuollon helpompi vaihtaa uutta osaa kuin ehjätä entistä
Hiukan uutisointia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tar ... en/8100192 JULKAISTU 26.03.2021 12:03 Olisihan tuon voinut hoitaa aikanaan pois järjestyksestä.
Pitäisi kaivella suojamuovien alta paikallaan oleva näkösälle tai etsiä netistä kuva. Tuskin oli ainoa laatuaan. Moottorin tyyppi on 1WW. Samaa moottoria on käytetty minissä ja joissain bemareissa? Alustanumerolla kun hakee auton tiedot niin vuosimalliksi näyttää 2016.
Merkkihuollon helpompi vaihtaa uutta osaa kuin ehjätä entistä
Hiukan uutisointia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tar ... en/8100192 JULKAISTU 26.03.2021 12:03 Olisihan tuon voinut hoitaa aikanaan pois järjestyksestä.
Syy imusarjan vaihtoon?Maahantuoja Toyota Auto Finland kuvaa tilannetta näin:
”Mahdollisessa ongelmatilanteessa pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä (EGR) takaisinkierrätettävien pakokaasujen jäähdyttimeen voi muodostua sisäinen jäähdytysnestevuoto. Vuotanut jäähdytysneste voi aikaansaada yhdessä pakokaasuissa olevien hiukkasten kanssa paikallisia, korkeita lämpökuormia aiheuttavia massapisteitä. Tämä voi johtaa pistemäisiin lämpövaurioihin, moottorinohjauksen menemistä vikatilaan ja ääritilanteessa imusarjan puhkeamista lämpövaurion kohdalta.”
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sen verran vaarallinen vika, että autonvalmistajien on ollut pakko tehdä takaisinkutsu, mitä tuossa googlella asiaa tutkin.
Bemarilla reagoitiin heti kun saivat selville mikä palovaaran aiheuttaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kym ... #gs.sya5tv
EGR venttiili jää auki ja sytyttää muovisen imusarjan palamaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005053810.html
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612082200037586
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005763388.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5b2 ... c69a3bcd6c
Bemarilla reagoitiin heti kun saivat selville mikä palovaaran aiheuttaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kym ... #gs.sya5tv
EGR venttiili jää auki ja sytyttää muovisen imusarjan palamaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005053810.html
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612082200037586
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005763388.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5b2 ... c69a3bcd6c
Tuohon eivät ymmärrettävästi vastanneet mitään, kun ilmeisesti on ollut koko auton tuhoava tulipalo lähellä ja totta kai sellaisen tilanteen tuoma hengenvaara.2. Oliko moottorin totaalinen rikkoutuminen lähellä... Tähän en saanut vastausta
wiimax.fi
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sokota sai uuden akun.
Entisen iästä ei tietoa.
Käyttökuluihin 120€. Kaupungista olisi saanut halvemmalla mutta käytetty aika ja polttoaineen hinta lisättynä halvempaan hintaan olisi nostanut hinnan samoihin.
Takuu 24kk.
Entisen iästä ei tietoa.
Käyttökuluihin 120€. Kaupungista olisi saanut halvemmalla mutta käytetty aika ja polttoaineen hinta lisättynä halvempaan hintaan olisi nostanut hinnan samoihin.
Takuu 24kk.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origamin puuttuva original paineanturi vaihdetaan nyt viikolla. Soittivat huollosta osan saapuneen. Ihmeen nopeasti tuli perille.
Saa tuonkin asian pois huolesta ja murheesta.
Saa tuonkin asian pois huolesta ja murheesta.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Entinen origami meni huutokauppaan. Eivät nähtävästi edes yrittäneet korjata? Oli siitä joku soittanut rouvalle ja hän oli kertonut miksi lähti meiltä vaihtoon. Soittaja oli tuumannut, että ei toinna alkaa huutamaan. Viimesin huuto oli 2550€. Liikkeellä oli hintavaraus, joten en tiedä menikö eteenpäin. Soittaja oli kysynyt liikkeestä vikavalosta ja myyjän kommentti oli ollut ”luistonestossa jotain vikaa”. Jokainen tavallaan.
Iisalmessa näytti olevan samanikäinen kuin ex myynnissä. Alle 250tkm ajettu ja kone käytetty auki. Hyvin selvittiin kun tuo 387tkm meni ilman koneen aukaisua / vaihtoa.
Matka jatkuu.
Iisalmessa näytti olevan samanikäinen kuin ex myynnissä. Alle 250tkm ajettu ja kone käytetty auki. Hyvin selvittiin kun tuo 387tkm meni ilman koneen aukaisua / vaihtoa.
Matka jatkuu.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
https://huutokaupat.com/3382310/toyota-avensis-2011
"Tarjous hyväksytty"
"Kyllä, moottorin häiriövalo, Luistoneston ja käsijarrunvalot syttyi kerralla. Viikon pysyi poissa nollaamalla vikakoodit."
"Tarjous hyväksytty"
"Kyllä, moottorin häiriövalo, Luistoneston ja käsijarrunvalot syttyi kerralla. Viikon pysyi poissa nollaamalla vikakoodit."
wiimax.fi
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Pääsivät eroon ja joku hommasi itselleen askaretta. Ihmeen pitkään pitivät myynnissä ennen huutokauppaa.
Osittainen huoltokirja hämmästytti. Itse kun tuota tarjosin vaihtoon niin myyjä totesi, että on ainakin huollettu.
Osittainen huoltokirja hämmästytti. Itse kun tuota tarjosin vaihtoon niin myyjä totesi, että on ainakin huollettu.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origamilla kävin päivän reissun. Matka-ajossa tuo manuaali menee siedettävästi, mutta kaupunkiin ei kyllä nappaa lähteä ollenkaan. Aika tiuhaan saa pykältää ja nyt pääsi kunnolla ajamaan myös "kutosella" kun kesärajoitukset voimassa. En ole juurikaan käyttänyt talvella ajellessa.
Tankilla piti kävästä ja viimesin mittariväli meni 6.13ltr/100km. Näyttää menevän koko ajan alaspäin. Kiinnostavaa nähdä, miten muuttuu kulutus kun alle ruuvataan kesärenkaat. Niillä ei ole kiire... Vaikka tie oli oli tänään +11c ja ilma +4c.
Tankilla piti kävästä ja viimesin mittariväli meni 6.13ltr/100km. Näyttää menevän koko ajan alaspäin. Kiinnostavaa nähdä, miten muuttuu kulutus kun alle ruuvataan kesärenkaat. Niillä ei ole kiire... Vaikka tie oli oli tänään +11c ja ilma +4c.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origamiin 270tkm huolto.
Öljyt, suodattimet ja lisätyönä etujarrulevyt sekä palat + katsastustarkastus. Samanlainen huolto tehtiin edelliseen melkolailla samoilla kilometreillä. Tästä huollosta kuluja noin 550€. Työn osuus noin 200€.
Heinäkuussa olisi mahdollisuus viedä leimalle.
Öljyt, suodattimet ja lisätyönä etujarrulevyt sekä palat + katsastustarkastus. Samanlainen huolto tehtiin edelliseen melkolailla samoilla kilometreillä. Tästä huollosta kuluja noin 550€. Työn osuus noin 200€.
Heinäkuussa olisi mahdollisuus viedä leimalle.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sokotaan nakkasin kesärenkaat alle kun töissä tuli tänään harjoiteltua kolmen auton verran.
Talvirenkaat alkaa olla ajettu loppuun. 195 65 15” sarja menee jossain vaiheessa hankintaan.
Kesärenkaat 205 60 16” menee kesän mittaan ostoon.
Uutisten mukaan nyt kannattaisi ostaa talvirenkaatkin tulevaa talvea silmäillen. Hintoihin tulossa melkoisia korotuksia. Työnantaja tämän jo ennakoi.
Joku voisi jo ajatella auton vaihtoa kun molemmat renkaat hankittava. Jos tällä nyt yhdet sarjat vielä malttaisi ajaa
Talvirenkaat alkaa olla ajettu loppuun. 195 65 15” sarja menee jossain vaiheessa hankintaan.
Kesärenkaat 205 60 16” menee kesän mittaan ostoon.
Uutisten mukaan nyt kannattaisi ostaa talvirenkaatkin tulevaa talvea silmäillen. Hintoihin tulossa melkoisia korotuksia. Työnantaja tämän jo ennakoi.
Joku voisi jo ajatella auton vaihtoa kun molemmat renkaat hankittava. Jos tällä nyt yhdet sarjat vielä malttaisi ajaa
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
En ole ikinä ostanut samaan autoon kaksia renkaita ja hyvin harvaan yksiäkään.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origamiin ruuvasin kesärenkaat alle. Jostain syystä en saanut nollattua rengaspainevalvontaan liittyvää herjaa pois mittaristosta. Kävin kyllä ajotietokoneen asetukset läpi ohjekirjan mukaan, mutta valo jää palamaan. Pitää kokeilla töissä testerillä näyttääkö se antureiden toiminnan.
Kait se on jonkinlainen turvavaruste tuokin. Näyttäisi edes ajotietokoneessa suoraan, mikä anturi ei toimi jos joku on mykkä.
Tojotalla nuo maksaa 100€ kpl plus työt
Ihme kyllä FXA jaksoi avata mutterit ilman "kiroilua". Talvirenkailla on tarvikevanteet, joten mutterit piti vaihtaa toisiin... Onneksi varastossa on yhdet ajamattomat talvirenkaat alkuperäisillä vanteilla, ilman paineantureita... Pitäisikö mittaristoon liimata pala mustaa teippiä merkkivalon kohdalle
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Kävin ajamassa koeajon ja parkissa rämppäsin vielä kerran nuo asetukset läpi. Nyt näytti sammuvan keltainen merkkivalo mittaristosta, mutta voisi tuo selkeästi kertoa "yhteys muodostettu" tms.
Tämähän ei näytä rengaskohtaista painetta.
Skodassa onneksi ei ole näitä venttiilejä, mutta sen rengaspainevalvonta on hiukan alkeellisempi. Uudemmissa sitten nuo venttiilit "riesana".
Tämähän ei näytä rengaskohtaista painetta.
Skodassa onneksi ei ole näitä venttiilejä, mutta sen rengaspainevalvonta on hiukan alkeellisempi. Uudemmissa sitten nuo venttiilit "riesana".
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Kirjanpidon mukaan ostin 17.8.18 Radar kesärenkaat Skodaan. Hinta 280€ asennettuna. Tänään sama sarja 350€ asennettuna. Ajojen vähenemisen vuoksi voisi olettaa renkaiden kestävän nyt kauemmin. Olivat vaihtokunnossa jo keväällä mutta nyt sain aikaiseksi käydä vaihtamassa. Vianorin valikoimassa sama rengas noin 430€ sarja.
Huomenna keikka rannikolle. Mietinnässä käynkö origamilla vai sokotalla
Huomenna keikka rannikolle. Mietinnässä käynkö origamilla vai sokotalla
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Ulkoilutin Origamia eilen.
711km, 14h kaikkine taukoineen ja kylässä käynteineen.
Vöyrillä meinasi mennä rainbow kasvisrasvatuutti nenään kun kaikki opasteet ja kaupan korttipääte ruotsiksi. Sentään eurot kelpasi maksuvälineenä. Toholampi - Vöyri välille oli pienin kulutus. 4.3ltr/100km. Kerran kävin tankilla ja viimesin tankki 5.7ltr/100km.
Ruokiin 15€.
Paluumatkalla koukkasin Kokkolan kautta. Siitä savoon ajellessa keskikulutus nousi pari desiä. Kaippa siinä oli nousua... Osansa kulutukseen teki koukkutelineessä matkustanut 29" maastopyörä.
Kotona alkuyöstä. Mukava oli ajella, mutta Vaasa - Kokkola väli oli yhtä tylsä kuin aiemminkin.
Pihaan saapuessa ajotietokoneen kulutus tasan 5ltr/100km.
711km, 14h kaikkine taukoineen ja kylässä käynteineen.
Vöyrillä meinasi mennä rainbow kasvisrasvatuutti nenään kun kaikki opasteet ja kaupan korttipääte ruotsiksi. Sentään eurot kelpasi maksuvälineenä. Toholampi - Vöyri välille oli pienin kulutus. 4.3ltr/100km. Kerran kävin tankilla ja viimesin tankki 5.7ltr/100km.
Ruokiin 15€.
Paluumatkalla koukkasin Kokkolan kautta. Siitä savoon ajellessa keskikulutus nousi pari desiä. Kaippa siinä oli nousua... Osansa kulutukseen teki koukkutelineessä matkustanut 29" maastopyörä.
Kotona alkuyöstä. Mukava oli ajella, mutta Vaasa - Kokkola väli oli yhtä tylsä kuin aiemminkin.
Pihaan saapuessa ajotietokoneen kulutus tasan 5ltr/100km.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sokota sai ulkoruokintaa kolmisen viikkoa. Iski kesken loman "sijaisuus", jonka otin vastaan mielelläni. Ajot tuli tehtyä työpaikan autolla.
Ennen työkomennusta varasin vianorille ajan Origamin tpms anturin vaihtoon. He tilasivat autoon valmiiksi koodatun anturin, joka vaihdettiin eilen... Eipä mennyt kuten kuitissa lukee "plug and play". Kahden tunnin työskentelyn jälkeen järjestelmä heräsi henkiin. Toyotan tietojen mukaan autossa pitäisi olla 8 muistipaikkaa antureille. Vianorin boschin testeri näytti vain 4+1, eli joka renkaanvaihdon jälkeen tulisi käydä testerissä mutka. Ajotietokoneessa on kyllä toiminto "vaihda rengas-sarja", mutta nyt mentiin testerin mukaan.
Valmiiksi koodattua anturia ei saatu muutettua auton tietoihin. Monen yrittämisen jälkeen asentaja koodasi hyllystä anturin samalla tunnisteella kuin toimimaton anturi oli. Ehdin jo soittaa Tojotan huoltoon ja sieltä vain todettiin "emme koodaa autoon tarvikeantureita". Mikäpä siinä, pitäkää tunkkinne. Joissakin vuosimalleissa valmistaja on suojannut auton niin, että tpms järjestelmään pääsee vain merkkitesterillä. Toyota on tässä kuulemma esimerkillinen
Siinä testerijumpan aikana akun jännite tippui alas ja vaihdettiin lennosta uusi akku... Pari kertaa on kesän aikana varoittanut vähästä virrasta, mutta nyt sille tuli metrit täyteen. Motonetistä ainoa sopiva agm akku, joka löytyi hyllystä oli MTX ja kustannuksiin merkitään 179€.
Näiden eri vaiheiden jälkeen mittaristossa palava merkkivalo sammui. Kohta saa vaihtaa talvirenkaat alle ja valoa saa katsella jälleen kun tulevissa talvirenkaissa ei ole antureita. Toyotan hinta anturille oli edelleen 150€/kpl töineen. Vianor otti 75€. Jos autossa on muistipaikka vain yhdelle sarjalle niin helpoin vaihtoehto on kloonata nyt olemassa olevat anturit myös talvirenkaisiin. Asentajan mukaan järjestelmä toimii kun vain muistaa, mikä anturi on missäkin renkaassa... Kesärenkaatkin on nyt muistettava merkitä paikalleen vaihdon yhteydessä.
Kävin iltapäivällä vielä mutkan muhoksella ja mennessä VT88:lla kivi tuulilasiin... Käytävä näyttämässä lasiliikkeessä, että meneekö korjaukseen vai joutuuko tekemään vahinko-ilmoituksen ja vaihdattamaan lasin uuteen. Olihan tuo joulusta alkaen ehjä. Sen minä olisin ymmärtänyt jos hiekkatiellä olisi napsahtanut, mutta valtatiellä...
Viimeisin kirjoitus näytti liittyneen pyörän hakuun. Niin tämäkin kun peräkontissa oli paluumatkalla toinen Trekin Stache 7. Löytyi "ajamaton 17.5" rungolla oleva semiläski, jonka ostin pois. Nyt ei tarvii pojan kanssa keskustella millä kukakin ajaa... Voi vaikka lähteä peräkkäin polkuja ajelemaan.
Saaga jatkuu nyt lomailun merkeissä. Jos innostuisi käymään vaikka Sokotallakin jossain...
Ennen työkomennusta varasin vianorille ajan Origamin tpms anturin vaihtoon. He tilasivat autoon valmiiksi koodatun anturin, joka vaihdettiin eilen... Eipä mennyt kuten kuitissa lukee "plug and play". Kahden tunnin työskentelyn jälkeen järjestelmä heräsi henkiin. Toyotan tietojen mukaan autossa pitäisi olla 8 muistipaikkaa antureille. Vianorin boschin testeri näytti vain 4+1, eli joka renkaanvaihdon jälkeen tulisi käydä testerissä mutka. Ajotietokoneessa on kyllä toiminto "vaihda rengas-sarja", mutta nyt mentiin testerin mukaan.
Valmiiksi koodattua anturia ei saatu muutettua auton tietoihin. Monen yrittämisen jälkeen asentaja koodasi hyllystä anturin samalla tunnisteella kuin toimimaton anturi oli. Ehdin jo soittaa Tojotan huoltoon ja sieltä vain todettiin "emme koodaa autoon tarvikeantureita". Mikäpä siinä, pitäkää tunkkinne. Joissakin vuosimalleissa valmistaja on suojannut auton niin, että tpms järjestelmään pääsee vain merkkitesterillä. Toyota on tässä kuulemma esimerkillinen
Siinä testerijumpan aikana akun jännite tippui alas ja vaihdettiin lennosta uusi akku... Pari kertaa on kesän aikana varoittanut vähästä virrasta, mutta nyt sille tuli metrit täyteen. Motonetistä ainoa sopiva agm akku, joka löytyi hyllystä oli MTX ja kustannuksiin merkitään 179€.
Näiden eri vaiheiden jälkeen mittaristossa palava merkkivalo sammui. Kohta saa vaihtaa talvirenkaat alle ja valoa saa katsella jälleen kun tulevissa talvirenkaissa ei ole antureita. Toyotan hinta anturille oli edelleen 150€/kpl töineen. Vianor otti 75€. Jos autossa on muistipaikka vain yhdelle sarjalle niin helpoin vaihtoehto on kloonata nyt olemassa olevat anturit myös talvirenkaisiin. Asentajan mukaan järjestelmä toimii kun vain muistaa, mikä anturi on missäkin renkaassa... Kesärenkaatkin on nyt muistettava merkitä paikalleen vaihdon yhteydessä.
Kävin iltapäivällä vielä mutkan muhoksella ja mennessä VT88:lla kivi tuulilasiin... Käytävä näyttämässä lasiliikkeessä, että meneekö korjaukseen vai joutuuko tekemään vahinko-ilmoituksen ja vaihdattamaan lasin uuteen. Olihan tuo joulusta alkaen ehjä. Sen minä olisin ymmärtänyt jos hiekkatiellä olisi napsahtanut, mutta valtatiellä...
Viimeisin kirjoitus näytti liittyneen pyörän hakuun. Niin tämäkin kun peräkontissa oli paluumatkalla toinen Trekin Stache 7. Löytyi "ajamaton 17.5" rungolla oleva semiläski, jonka ostin pois. Nyt ei tarvii pojan kanssa keskustella millä kukakin ajaa... Voi vaikka lähteä peräkkäin polkuja ajelemaan.
Saaga jatkuu nyt lomailun merkeissä. Jos innostuisi käymään vaikka Sokotallakin jossain...
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Joskus vuosia sitten tuli ostettua foorumin kautta Volvon kattotelineet ykköskoppaseen seiskakymppiin... En ole niitä hävittänyt kun kiinnikkeet on kattokaiteelliseen autoon. Joskus niitä mielestäni sovittelin sokotaan ja totesin, että kiinnikkeiden leveys ei riitä.
Tänään sitten katselin tallin vintillä, että tuossahan nuokin on vielä tallessa. Aikani niitä pyörittelin ja kas kiinnikkeiden leveyttä voi muuttaa ja näin saadaan kattotelineet sopimaan sokotaan.
Helpottaa muuten melko paljon reissuunlähtöä. Jos maastopyörät saa katolle niin koukku jää vapaaksi kärrylle. Nämä nykyiset pyörät vaativat hyvät telineet ja yksi teline ostettiiin viikko sitten. Thule FreeRide 532 on juuri rajoilla, että Trekin runkoputki menee kiinnikkeseen. Tulevalla reissulla minulla ei ole kärry mukana kun suurin osa harrastusvälineistä lähti jo maanantaina liikkeelle.
Koukkuteline on kätevä pyörien kuskaamiseen mutta hiekkatiellä ajon jälkeen pyörät on pestävä ennen ajoa.
Tänään sitten katselin tallin vintillä, että tuossahan nuokin on vielä tallessa. Aikani niitä pyörittelin ja kas kiinnikkeiden leveyttä voi muuttaa ja näin saadaan kattotelineet sopimaan sokotaan.
Helpottaa muuten melko paljon reissuunlähtöä. Jos maastopyörät saa katolle niin koukku jää vapaaksi kärrylle. Nämä nykyiset pyörät vaativat hyvät telineet ja yksi teline ostettiiin viikko sitten. Thule FreeRide 532 on juuri rajoilla, että Trekin runkoputki menee kiinnikkeseen. Tulevalla reissulla minulla ei ole kärry mukana kun suurin osa harrastusvälineistä lähti jo maanantaina liikkeelle.
Koukkuteline on kätevä pyörien kuskaamiseen mutta hiekkatiellä ajon jälkeen pyörät on pestävä ennen ajoa.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Mökkireissu alkoi sunnuntaina.
453km. 4.7ltr 100km 84 keskinopeus 5.25h ajoaika Kuopiosta mökille. Pari taukoa pidettiin tullessa. Matkatiedot ajotietokoneen näytöltä.
Tulitauossa kahvi, lettu, virvoke ja pari makkarapakettia 15€. Turistilta rahat pois.
453km. 4.7ltr 100km 84 keskinopeus 5.25h ajoaika Kuopiosta mökille. Pari taukoa pidettiin tullessa. Matkatiedot ajotietokoneen näytöltä.
Tulitauossa kahvi, lettu, virvoke ja pari makkarapakettia 15€. Turistilta rahat pois.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origami oli saanut ajoaikaa vuodelle 2024 saakka mökkireissun aikana. Yksi huoli vähemäpänä.
Oma mökkireissu on nyt paketissa. Tehokas viikko jokivarressa teki hyvää. Trippiin tuli noin 800km. Ajotietokoneen mukaan näytti vielä riittävän 200km, ennen tankkausta. Koko paluumatka sateessa ja pysähdyttiin vain kerran. Puolangan seolla kävin kahvilla ja tyttö otti välipalaa. Olisi käyty lounaalla kioskilla, mutta ei jaksanut odottaa tuntia sen avautumista.
Paltamossa oli porukkaa pipona... Kuhakunkku näytti olevan käynnissä. Veneitä jokiranta täynnä ja venekunnat majoittuneena maastossa.
Kahtoo nyt tuleeko vielä toinen reissu tälle syksyä vai jääpikö tekemättä. Syysloma sen näyttää.
Poika meni veljen kanssa Syötteelle bike parkkiin ja kuvien perusteella Stache 7 on kohta "kelvoton" ajoon...
Oma mökkireissu on nyt paketissa. Tehokas viikko jokivarressa teki hyvää. Trippiin tuli noin 800km. Ajotietokoneen mukaan näytti vielä riittävän 200km, ennen tankkausta. Koko paluumatka sateessa ja pysähdyttiin vain kerran. Puolangan seolla kävin kahvilla ja tyttö otti välipalaa. Olisi käyty lounaalla kioskilla, mutta ei jaksanut odottaa tuntia sen avautumista.
Paltamossa oli porukkaa pipona... Kuhakunkku näytti olevan käynnissä. Veneitä jokiranta täynnä ja venekunnat majoittuneena maastossa.
Kahtoo nyt tuleeko vielä toinen reissu tälle syksyä vai jääpikö tekemättä. Syysloma sen näyttää.
Poika meni veljen kanssa Syötteelle bike parkkiin ja kuvien perusteella Stache 7 on kohta "kelvoton" ajoon...
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sokota antoi vikakoodin kaasupolkimesta mutta kuittaamalla hävisi. Työkaveri kävi ajamassa lenkin ja tuumasi kevyesti kulkevan. Oli kuulemma tuntunut että menohaluja olisi enemmänkin.
Origamin putket ajettiin puhtaaksi. Koukkuun koppi ja 2 ponia kyytiin. Reissun kulutus 10,5ltr/100km. Itse en ajanut mutta kuulemma vaihteita oli saanut käyttää. Lisävalon asennuskin olisi nyt teoriassa mahdollista. Löytyi ohjeet miten saadaan pysymään automaattiset pitkät käytössä. Samanlaisella haaroittimella voisi ottaa myös parkin palamaan sulakerasiasta.
Mietin että laitanko prime 120W panelin vai ostaisiko siron yksirivisen ja upottaisi keulan säleikköön.
Käytäntö vaatii sitten motivaation asentamiseen. Se on varmaan nyt suurin tekijä. Kilpitelinekin pitäisi käydä ostamassa kun entinen meni auton mukana.
Origamin putket ajettiin puhtaaksi. Koukkuun koppi ja 2 ponia kyytiin. Reissun kulutus 10,5ltr/100km. Itse en ajanut mutta kuulemma vaihteita oli saanut käyttää. Lisävalon asennuskin olisi nyt teoriassa mahdollista. Löytyi ohjeet miten saadaan pysymään automaattiset pitkät käytössä. Samanlaisella haaroittimella voisi ottaa myös parkin palamaan sulakerasiasta.
Mietin että laitanko prime 120W panelin vai ostaisiko siron yksirivisen ja upottaisi keulan säleikköön.
Käytäntö vaatii sitten motivaation asentamiseen. Se on varmaan nyt suurin tekijä. Kilpitelinekin pitäisi käydä ostamassa kun entinen meni auton mukana.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Muutenkin kattotelinettä piti vähän säätää. Rälläkkä, porakone ja kilopultit. Nyt pysyy.
Toinen pyörä koukkuun kun ei raaskinut ostaa kahta telinettä.
On the road mökille via 78.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Olen varmaan kysynyt tätä aina kerran vuodessa mutta kysyn taas. Mitkä on tulevaisuuden mietteen kaluston suhteen? Toyota vaihtui uuteen mutta entäs Skoda? Oletko ollut tyytyväinen vai onko mitään vaihtoajatuksia tullut mieleen?
Vaihtoautomarkkina taitaa olla vielä hieman sekaisin koronan jäljiltä mutta onko ollut autokuumetta mihinkään suuntaan?
Vaihtoautomarkkina taitaa olla vielä hieman sekaisin koronan jäljiltä mutta onko ollut autokuumetta mihinkään suuntaan?
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Ainahan sitä saa haaveilla mutta mitään mahotonta kuumetta ei ole tullut. Ajot ovat tällä hetkellä kohtalaisen vähäiset.
Taajamassa sokotaa ei voi sanoa taloudelliseksi mutta pitkää matkaa tuolla ajaa mielellään. Eilenkin lähdin syötteeltä ja ajelin pysähtymättä savoon. Se vaan menee niin kepeesti.
Sokota on kärryn eteen just passeli.
Jos tuon vaihtaa tuoreempaan niin väliä saa maksaa reilun 4-5 numeroisen summan. Kaveri osti tuoreen rav4 hybridin ja olen sen elämää seurannut. Aika mukavan oloinen auto mutta sillekin soppa maistuu.
Uudempaa ocuakin olen katsellut mutta mitä saan vastineeksi velalle. Sitä kuitenkin pitäisi ottaa välirahaan.
Yksi ajatus on myös ollut se, että ajan sokotalla siihen asti kunnes talovelka on maksettu. Mökki olisi jo maksettu mutta opintovapaat ja koronan mukanaan tuomat lomautukset pistivät suunnitelmat uusiksi.
Velkaahan saa mutta ei kehtaa nyt edes ajatella asiaa kun seuraa korkojen kehitystä.
Avensis on ollut mieleinen auto tilojensa ja kulutuksen suhteen. Kärryn eteen siitä ei ole. 1,6d ei ole vetoauton moottori.
Taajamassa sokotaa ei voi sanoa taloudelliseksi mutta pitkää matkaa tuolla ajaa mielellään. Eilenkin lähdin syötteeltä ja ajelin pysähtymättä savoon. Se vaan menee niin kepeesti.
Sokota on kärryn eteen just passeli.
Jos tuon vaihtaa tuoreempaan niin väliä saa maksaa reilun 4-5 numeroisen summan. Kaveri osti tuoreen rav4 hybridin ja olen sen elämää seurannut. Aika mukavan oloinen auto mutta sillekin soppa maistuu.
Uudempaa ocuakin olen katsellut mutta mitä saan vastineeksi velalle. Sitä kuitenkin pitäisi ottaa välirahaan.
Yksi ajatus on myös ollut se, että ajan sokotalla siihen asti kunnes talovelka on maksettu. Mökki olisi jo maksettu mutta opintovapaat ja koronan mukanaan tuomat lomautukset pistivät suunnitelmat uusiksi.
Velkaahan saa mutta ei kehtaa nyt edes ajatella asiaa kun seuraa korkojen kehitystä.
Avensis on ollut mieleinen auto tilojensa ja kulutuksen suhteen. Kärryn eteen siitä ei ole. 1,6d ei ole vetoauton moottori.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Sokotaan nakkasin nastarenkaat alle. Nyt tein nosturilla lämpimässä hallissa. Kesärenkaat viton kontissa pestynä takaisin.
Saavat nykyiset renkaat kelvata alkutalven. 195 65 15” renkaistakin pyydetään mielenkiintoisia hintoja.
Saavat nykyiset renkaat kelvata alkutalven. 195 65 15” renkaistakin pyydetään mielenkiintoisia hintoja.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Origamin lisälämmitin on kaputt. Pitää käydä koodien luvussa ja katsella uusi lämmitin. Heater.fi sivustolla näyttää uusi maksavan noin 600€. Toimihan tuo yhden talven meidän käytössä
Sokotan leimaus lähestyy. Käsijarru pitää muistaa tarkastaa
Sokotan leimaus lähestyy. Käsijarru pitää muistaa tarkastaa
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Tojotan tarjous lämmittimestä asennettuna 1200€. Ei edes kirjallisena antanut. Kuulemma on saatavuus ongelmia. Sisähaara asennettuna 215€. Pitäkööt tunkkinsa.
Sokotan kävin leimaamassa. Aamulla piti toinen käsijarrun vaijeri kiinnittää satulaan kun oli päässyt irti. Kaheksan aikaan ulkona ohtalampun valossa oli oikein mieltä ylentävää harrastamista. Linkun herkistely ja muutama koejarrutus. Kelpasi. Näyttää tuollekin tulleen sen verran ikää, että jatkossa vuoden välein käytävä konttorilla.
Yhtä autoa kävin kahtomassa mutta koeajon jätin välistä. Rengas tyhjänä niin en viittiny kauppiasta häiritä. Eikä niitä kyllä näkynyt muutenkaan missään.
Erääseen autoliikkeeseen näytti tulleen vanha ”maija” myyntiin. Parempi kun pysyy niistäkin erillään.
Sokotan kävin leimaamassa. Aamulla piti toinen käsijarrun vaijeri kiinnittää satulaan kun oli päässyt irti. Kaheksan aikaan ulkona ohtalampun valossa oli oikein mieltä ylentävää harrastamista. Linkun herkistely ja muutama koejarrutus. Kelpasi. Näyttää tuollekin tulleen sen verran ikää, että jatkossa vuoden välein käytävä konttorilla.
Yhtä autoa kävin kahtomassa mutta koeajon jätin välistä. Rengas tyhjänä niin en viittiny kauppiasta häiritä. Eikä niitä kyllä näkynyt muutenkaan missään.
Erääseen autoliikkeeseen näytti tulleen vanha ”maija” myyntiin. Parempi kun pysyy niistäkin erillään.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
Vasara ja pätkä ”puuta”. Siitä on origamin jarrutyökalu tehty. Jäätyvät takajarrut on taas päivittäinen ihanuus.
Sokota ei ole niin ongelmallinen mutta näyttää tuokin välillä paukkuvan lähdöissä.
Vuoden vaihtuessa muuttuu työt. Paluu vuorotyöhön ja työmatka 105km sivu. Onneksi ei tarvitse päivittäin ajaa. Mietinnässä kummalla alan ajamaan.
Sokota on omaan käteen mieluisampi. Jos origamiin saisi jouluna lisävalon asennettua. Sopivasti taukoa kun kouluajot loppuu 22.12.
Sokota ei ole niin ongelmallinen mutta näyttää tuokin välillä paukkuvan lähdöissä.
Vuoden vaihtuessa muuttuu työt. Paluu vuorotyöhön ja työmatka 105km sivu. Onneksi ei tarvitse päivittäin ajaa. Mietinnässä kummalla alan ajamaan.
Sokota on omaan käteen mieluisampi. Jos origamiin saisi jouluna lisävalon asennettua. Sopivasti taukoa kun kouluajot loppuu 22.12.
Re: Pappilan kulkuneuvot. Skoda ja Toyota yhteensoppii...
25€ vahinko eilen Sokotaan. Käsi kävi vahingossa takalasin pyyhkijän kytkimellä ja rusahduksen saattelemana pyyhkijän varsi osoitti kohi vetokoukkua. Korkkasi kiinnityksestään. Onneksi tuon varren saa hankittua noinkin edukkaasti.
Hommattava uusi ja laitettava paikalleen kun auton saa sulamaan. Nyt on -18 joten kaikenlainen rassaaminen ulkona on mukavuusalueen ulkopuolella.
Hommattava uusi ja laitettava paikalleen kun auton saa sulamaan. Nyt on -18 joten kaikenlainen rassaaminen ulkona on mukavuusalueen ulkopuolella.