Rouvan Saab 9-5 Aero

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Takarenkaiksi tuli sitten "halvinta eli parasta" LingLongit. 58,40€/kpl toimituskuluineen 1001renkaista. Viime keskiviikkoiltana tilasin ja tiistaina tulivat eli kohtuunopea toimitus. Paistoviikko oli 23/15 eli ei kauaa ole kerenny hyllyssä happanemaan :D

Dunlopin kulumismuoto oli nätisti sanottu eksoottinen

Kuva

Vähän askarreltavaa Saappiin ja Corradoon

Kuva

Koiranluun vaihdoin jo viikonloppuna ja vaihto meni nätisti kun hain Sergeyltä ja kumppaneilta rälläkän lainaan vanhan irroittamiseksi. Tässäkin nuukapiheys iski kun Lemförder olisi maksanut 2.5-kertaisesti Delphiin verrattuna.

Jarrujen osalta ei tarvinnut uusia käsijarruhilppeitä ja takapaloja. Käsijarrukamat oli jossain vaiheessa uusittu kun yleensä kenkiä katselleessa voi hyräillä "missä muruseni on " ja takapalat oli todennäköisesti uusittu myyjäliikkeen toimesta. Olivat muuten ATE:n palat :D Käsijarru rupesi pitämään uusien levyjen kanssa. Kaikki levyt ja etupalat olivat ns. huolella loppuun ajetut eli olisi pitänyt uusia jo kun ostin auton.

Päiväajovalotkin sain toimimaan kun sain vihdoin ja viimein vedettyä johdon valokatkaisimelle. Usko meinasi loppua pienellä ulosvetäjällä pyyhkijänvarren kanssa mutta penetration oil ja pieni kopsuttelu vasaralla nin irtosi kovan pamauksen kera.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Oli se hienoa aikaa kun ei ollu erillisiä rumpujarruja käppärille.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

et kirjoitti:Oli se hienoa aikaa kun ei ollu erillisiä rumpujarruja käppärille.
...ja käppäri otti eteen :niinpaniin:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

jaa... sellaises en ole ollu edes kyydis, mutta noita oli varmaan aikoinaan.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ensimmäinen autoni oli cm 87 luiskanokkainen 900i sedan. Ei ollu kiva semmoinen eteen ottava käppäri. Olen sitten viihtynytkin paremmin takavetoisten ratissa kun aloin ostaa itse autoni!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kaikkea on taas kötöstelty aeron kanssa.

Jarrurempassa nesteitä ei keretty vaihtamaan ja ajatuksena oli vaihtaa ne samalla kun talvirenkaat. Reilu viikko sitten pulverimaalatut teräsputket osoittivat tasalaatuisuutensa ja molemmat takasatuloille menevät putket hajosi yhtäaikaa. Nuo olisi varmasti hajonneet ilmatessa eikä olisi tarvinnut "nauttia" pelkällä käsijarrulla jarruttamisesta automaatin kanssa. :twisted:

Loputkin nesteet oli sennäköiset että olisi pitänyt vaihtaa jo viisi vuotta sitten...putkethan olivat hajonneet tietenkin jostakin kohtaa tankinpäältä mennessään joten uudet tehtiin kuparista jotta kestävät auton loppuiän. Uudet sai vetää tulipelliltä asti ja liitoskohta on aika hölmössä paikassa. Ei kehdannut laittaa näkösälle liitoksia STT-nipoilla kun putket oli aika huonot koko pituudeltaan.

Torstaina operaationa oli jakoketjun vaihto kun piti jo ikävää kahinaa. Ei edes viitsitty katsoa paljonko kiristin oli ulkona :lol: Jännitystä oli ilmassa mitä koneen sisällä näkyy kun tuolla on ruotsissa ajettu huolto-ohjelman mukaisesti 30tkm öljynvaihtoväleillä :shock: mutta ei näkymät ei ollu ollenkaan pahat...yllättävän vähän öljylietettä mutta koko kone sisältä pitkien öljynvaihtovälien takia ruskea. Joskus -04 tullut huohotinpäivitys näyttää onneksi toimineen.

Kuva

Öljypohjassakin oli yllättävän vähän lietettä mutta sihdissä oli jonkinverran tavaraa. Sihti otettiin pois haitoilta. Alla näkyy öljypohjaa

Kuva

Laakerit oli vielä ihan ok. Yksi kampuran kaula on jäljistä päätellen satkun tai 2 kiero mutta se tuntuu olevan valitettavasti enemmän sääntö kuin poikkeus T7-koneissa. Tasapainoakselien ketju nypättiin pois ja uusi jakoketju uitettiin paikoilleen.

Termostaatti vaihdettiin myös. Termarikotelon eteen insinööri on keksinyt suunnitella johtosarjalle ihme metallitelineen joka on kivasti haitoilla termarinvaihdossa. Teline lensi roskiin ja jatkossa termarin vaihtaa viidessä minuutissa :D

Lopputuloksena hiljainen kone. Tuota tasapaino-akselien ketjun poisottamista ei edes huomaa mistään muusta kuin kulutuksen tippumisesta. Edellisessä femmassa tuo operaatiohan tehtiin perusteellisemmin ottamalla akselit kokonaan pois ja plommaamalla öljykanavat. Siinäkään asiasta tietämätön ei olisi huomannut mitään ja itsekin huomasi vain tyhjäkäynnillä D-päällä liikennevaloissa odottaessa pienen värinän joka todennäköisesti johtui ennemminkin yhdestä uretaanisesta moottorin kannatinkumista. Samainen kumi pitää vielä tilata aeroon kun näkyi olevan aivan loppu.

Katsotaan mikä on lopputulos kun pääsee ajamaan pitkää matkaa aerolla. Kulutuksen pitäisi tippua n. 1/2 litraa sadalle kun ketju on pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”