Mesen Mutterikerho (=BMW-lahko)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Joskus tavasinkin tuota, mutta tällä kertaa laiskotti sen verran, että ajattelin kysyä viisaammilta.

Tuohon e39:iin on muuten saatavissa koko service manualkin jostain netin syövereistä.
Kein siknatuur
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

laiska se oon minäkin aattelin ettei tarvi naputella näppäimiä

tihkukytkin siitä säädetään olikohan neljä asentoa tihkuhan on nopuden huomioon ottava
jos autossa on sadetunnistin niin silloin säädettävänä on sen herkkyys

takalasin pyyhkimessä ei taida olla muutkun tihku asento jossa pakin päällä ollessa pyyhin pyyhkii koko ajan ja siitä eteenpäin tökkäämällä pesee
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Saapikos Tapsalta tuommoseen pikkutiisseliin lisää voimaa? :oops:
Ei tuolla oikein tunnu ehtivän.. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Montakos toukkakuskia täällä kirjoitteleekaan...

Putkahtelee noita E39 topikkeja kuin sieniä syyssateella :D
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

E39 kuume senkun nousee taas, etenkin kun toukka tarve saattas tulla. Tietysti 30d :D
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Vensku_ kirjoitti:
Garcia kirjoitti:Mites nuo E39 farkut? Onko niissä vakiona takapäässä joku ilmapussihärdelli? Kestääkö se?
Ei o kaikissa. Kompurat niistä hajoilee kosteuden takia, tai jotain sellaista. Huhu kertoo et kaikissa facelitfteissä olis (01->), tai ainakin 530d malleissa. Mutta varmaksi en sano, se selviää kattomalla parhaiten. :D
Ei ole facelift & 30d vakiona ilmapusseja, mulla on yksi todiste siitä. :lol: Useimmissa, joissa ilmajousitus löytyy, tuntuu olevan Sport-jousitus. Enkä tarkoita sitä M-Sporttia.

Kestävyydestä en tiedä, mutta sen ilmapussihärdellin olisin kyllä omaani halunnut. :kuski:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Kyllä se varmaan täytyy alkaa E39 etiskeleen. Pitäis olla 525 tai 530 tärpätti ja tomaattilootalla. Farkku luultavimmin. Eikä missään nimessä M-sport tai ylipäänsäkään millään lerpakkeilla. Mitä papampi, sen parempi. :D
S204, AZT250
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

talidomi kirjoitti:Montakos toukkakuskia täällä kirjoitteleekaan...

Jos oikein hyvin menee, meitin toukasta saattaa kuoriutua perhonen. :D
Kein siknatuur
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Olisiko se kohta jo foorumin uudelleennimeämisen paikka.

MeBe.fi - Se lippispäisten pappojen vaihtoehto :happy:

Ei kyllä yhtään helepota kuumetta tämä lisääntyvä mutterikanta foorumilla.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mulqvist kirjoitti: MeBe.fi - Se lippispäisten pappojen vaihtoehto :happy:
:ope:
Kein siknatuur
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Haha, aika hyvä MeBe! :D

Onhan näitä e39:jä paljo täälläkin. Alkaa olee sellain nykypäivän "parempi corolla", varaahan näitä on ostella melkee kellä vaan, ylläpitokulut saattaa sitte joissakin yksilöissä yllättää... Ja pois ei haluais vaihtaa. 8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tämä 530d Touring on sellainen niinkuin S210 320cdi:n olisi pitänyt olla :mrgreen:
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Vaihdettiin iltasella vänkärin puolen narinanivel uuteen perää odotellessa. Huomenna jos toiselle puolelle.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tänään tuli asennettua käsijarru oikealle puolelle. No oli siel vanhakin, mut siitä ei ollu oikein mitään jälellä. :shock: Toki varakengät oli jo valmiiksi paksissa ollu pari vuotta, odotti motivaatiota (lue: vanhojen hajoamista), toiselle puolelle ne tuli silloin pari vuotta sitte vaihdettua, kun oli pinta irti, muttei jaksanu toista vaihtaa. :lol: (No olin just toisen puolen käyny läpi ja kasannu jne)
Ja kuskin etuiskarin yläpää, olipa harvinasen kettumainen, kun ei iskari irronnu navasta, niin piti paikallaan vaihtaa, mutta ongelmaksi tuli siis jousen puristaminen. Piti puristaa niin, että puristimien kääntiöpäät oli ylöspäin. Niitä oli sitte kiva yrittää siitä kasaan saada! Onnistui kuitenkin, ihan ei kolinat hävinny, kun vielä on kallistuksen vakaajan yhdystangossa snadi välys, mutta pahimmat toki lähti. Ois pitäny vaan silloin uusia kun uusi etuiskarit, mut ku on niin nuuka. Ja silloin ei ollu varaa ostaa ylimääräistä, makso tarpeeksi jo se remontti.

Mutta sainpa tänään BMW Scanner 1.4.0 toimimaan! 8) Tarvi yks pinni juottaa lisää yhteen scannerista, niin alkoi väylätkin löytymään. OBD-BMW 20 pin adapterista tavallaan puuttui yksi pinnien välinen kontakti (7 ja 8 pinnit obd päästä), adapterilla tuli K linja vaan 7 pinniin, ja scannerista 8 pinniin, kumma ku ei toimi. :lol: 7 ja 8 yhteen scannerista niin jo skulaa. 8)
Eikä siinä vielä kaikki, scannerin ohjelma herjas vaan hardware faulty ku käynnisti piuha kiinni ohjelman. :evil: Onneks sattui BTCF:ltä löytymään (googlen avustuksella toki) ketju asiasta, ja yks paini saman ongelman kanssa. Pitää olla piuha kiinni autossa, ennenkö tökkää koneeseen kiinni, ja vasta sitten ohjelma käyntiin. (en tiiä toimisko vaikka missä järjestyksessä, mahtais riittää että kaikki kontaktit on kytketty, ennenkuin käynnistää ohjelman?).
Vikakoodeja löytyi alun neljättäkymmentä varmaan, mm kaikista valoista tais olla herja LCM:ssä. :shock: . Mutta ne vakavimmat oli Rail paine herja, sitte toki EGR herja pitääkin olla. 8) , ABS:tä tuli herjaa vasen taka-anturi, magneettikenttä sekava ja joku venttiili rele... :shock:
No, kehä sieltä näytti olevankin rikki takaanta, anturia pois poratessa hajonnu. :( Uuden takalaakerin ostoon siis jossain välissä, ei kiinnostaisi, vaihto kun on tunnetusti täyttä tuskaa ja paskaa. :evil:
Sitte herjas valojen etupään korkeusanturista, signaali heikko... Muistaakseni oon tuon kyllä käyny läpi joskus woodoo:lla, eikä liitin näyttäny huonolta, onneksi nykypäivänä on sentään hyvin kosteussuojattuja liittimiä autoissa paljon. Voihan se anturi olla saanu sontaa sisäänsä akselin kautta vaikka. Katotaa josko vika ois hävinny nyt kun nollas, jos oli vaan jääny kummittelee...

Nyt ois tuollanen ELM327 Bluetooth boksi auki tässä nenän edessä, josko sille jotain keksis että sais heräämään. Pitäis kait joku parempi adapterijohto ostaa, jossa ois enempi kytkentöjä? Täähän vois vaikka muuten toimii ihan suoraan :?:

Vielä kun sen INPA:n sais toimimaan, prkl. Voi olla että ohjelma melkein toimiskin, ehkäpä mulla onkin siinä Johdossa vika, kun sitä yritettiin jollain VAG ohjelmalla raiskata, on se parempi flash:ättävä johto, niin jos siellä vaikka on vag interface sisällä, emmättiä :nocando:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

näkyyhän se tietokoneen laitehallinnasta onko se löytänyt vagcom piuhan vai inpan
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

No ei se ainakaa osa siihen ajureita löytää... Jotaa sellasta...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Olipa sulla vikakoodeja. :shock: Eikö tuo ABS:n vika ole sitten kummitellut mittaristossa tai peräti polkimessa mitenkään?

itse imuroin muuten joskus kymmeniä sivuja (ellen satoja) INPAn asennusohjeita ja toimintaperiaatteita amerikkalaisten foorumeilta. Voin laittaa tulemaan spostilla jos kiinnostaa? Pistä s-postia vaikka yksärillä, saat paluupostissa luettavaa. En tosin lupaa, että niistä olisi mitään hyötyä. :lol: Itse sain inpan pelaamaan niillä ohjeilla, jotka on jossain alkupäässä tätä ketjua. Tosin ohjeiden mukana tuli kaapelikin.

Tuo scanneri on ihan kätevä, sillä pystyy tekemään kivoja pieniä ohjelmointejakin. Livedataa sillä ei tainnut saada toisin kuin inpalla?

LCM:stä vielä sen verran, että jos sulla on valomuisti ja käännät valot pois ja päälle, tulee siitä merkintä vikamuistiin joka kerta. Itsekin tuota hämmästelin, valoja kun oli tottunut kääntelemään päälle ja sitten oli muistissa 217 kertaa sama koodi tästä aiheesta. Sen jälkeen jätin valot päälle-asentoon eikä ole koodia enää näkynyt.
Kein siknatuur
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sampo N. kirjoitti:
Tuo scanneri on ihan kätevä, sillä pystyy tekemään kivoja pieniä ohjelmointejakin. Livedataa sillä ei tainnut saada toisin kuin inpalla?
Ei saa livedataa. Melko turha laite, no automaattivalot laitoin toimintaan. Vikakoodit sillä saa mutta livedatan puute on iso miinus. No eihän se kallis investointi ole, halvempi ostaa itselle laite kun käyttää kerran Bemu liikkeessä laitattamassa rasti sopivaan ruutuun.
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Oisko tuossa scannerissa sitten ollut pensavekottimille livedata?
Vai mistä lienee jäänyt muistikuva livedatasta... :?
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

BMW-lahkolaisille tiedoksi, kahden meseläisen koeajamat alupallot olisi myynnissä.

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1626795
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

thabandit^ kirjoitti:Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
Kannattaa suoraan vaan kattoa se ohjainkortti webastosta, multa se puuttu kokonaan, mutta jossei puutu, niin todennäköisesti yhtä syöpynyttä mössöä se. :)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Vensku_ kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
Kannattaa suoraan vaan kattoa se ohjainkortti webastosta, multa se puuttu kokonaan, mutta jossei puutu, niin todennäköisesti yhtä syöpynyttä mössöä se. :)
Mitenkäs sen saa esille Webasta? Vasen etusisälokari irti ja näkee itse pömpelin, mutta mitäs sit? :?:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

thabandit^ kirjoitti:Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
Sarjaporttiin kytkettävä löytyis. 20-pin adapteria ei ole ylimääräistä, mutta onko tuossa jo obd2-pistoke jalkatilassa?
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ebayssa noita näyttää olevan ylimääräisenä, pari iltaa meni asennukseen tosin. Hintaa oli paketilla muistaakseni noin 30 euroa rahteineen. :D
Kein siknatuur
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

thabandit^ kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
Kannattaa suoraan vaan kattoa se ohjainkortti webastosta, multa se puuttu kokonaan, mutta jossei puutu, niin todennäköisesti yhtä syöpynyttä mössöä se. :)
Mitenkäs sen saa esille Webasta? Vasen etusisälokari irti ja näkee itse pömpelin, mutta mitäs sit? :?:
Seuraat mihin johot menee :lol: Eli taitaa olla se päälimmäinen musta muovimötikkä? (onko se musta ja muovia? :lol: )

Mulla oli tollanen näky ku aloin kattelee mikä on vikana. :evil: (Tosin oli tossa minigrip pussi liittimien suojana. :lol:

Kuva


_Hämis_ kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Olikos jollain INPA ja tarvittavat kaapelit 2001 E39:iin ylimääräisenä? Pitäisi webastosta saada vähän luettua dataa & vikakoodeja. :roll:
Sarjaporttiin kytkettävä löytyis. 20-pin adapteria ei ole ylimääräistä, mutta onko tuossa jo obd2-pistoke jalkatilassa?
Pitäis olla, 2000 lukusis pitäis olla molemmat ja jostain, mahdollisesti juuri 2001 mallisista pitäis kait 20 pinninen olla poistunu?


Voin myös suositella BMW Scannerin ostoa, maksaa n: 20e, eikä tarvi tuskailla INPA:n asennuken kanssa, se kun tuntuu toisinaan olevan helvetin vaikeeta. :evil: Ei sillä jos on vähäkin enemmän "nörtin vikaa", varmasti onnistuu. Ja on tottakai parempi.
Scannerissakin joutuu todennäköisesti vähän tinaushommiin, mut se nyt taas on helpompaa kuin Windowsin sielunelämän tutkiskelu. :lol: (jouduin juottaa 8 nastasta johdot 7 nastaan, tai ite tuli vaan yhdistettyä nuo pinnit. Ja kiinascannerissa tietty kytkemisjärjestys, että toimii, mut se nyt tuskin ketään haittaa :lol: )

esimerkiksi tuosta: http://www.ebay.com/itm/New-Scanner-1-4 ... 23&vxp=mtr
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Sarjaporttiin kytkettävä ei natsaa, koska sellaista ei ole saatavilla. :lol: Pitää siis olla USB-versio. Ja joo, tässä on jo OBD2-pistoke.

BMW Scanner 1.4.0 mulla on itsellänikin, mutta se ei osaa kertoa syvemmin tämän vikaa. Ainoastaan, että vikaa on. Mutta pitää koittaa perehtyä viikonloppuna tarkemmin vielä, että onko vikaa sittenkin käyttäjässä. :roll:

Autoa on kyllä sen verran pedanttisesti pidetty ja hartaudella, että epäilen ainakaan edellisen omistajan ottaneen mitään pois autosta. Tosin auto on ollut sellaisella alueella Saksassa, jossa lämpötila harvoin tippuu alle nollan. Saattaa koko weba olla hyvin hapettunut jumiin. :wink: :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hmmm... mistäs lähtien ne OBD:t oli pakollisia? Mun oma on 2000-mallinen ja siinä on molemmat, tosin OBD:stä ei saa mitään dataa ulos.

Noilla kulmilla se vaihtui ja saattaa hyvinkin olla, että OBD tarjoilee kelpo bittejä tuossa teikäläisen vaunussa.

Tuolta muuten tuli oma kaapelini, tosin ebayn kautta.

http://bmwcables.co.uk/index.html
Kein siknatuur
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sampo N. kirjoitti:Hmmm... mistäs lähtien ne OBD:t oli pakollisia? Mun oma on 2000-mallinen ja siinä on molemmat, tosin OBD:stä ei saa mitään dataa ulos.

Noilla kulmilla se vaihtui ja saattaa hyvinkin olla, että OBD tarjoilee kelpo bittejä tuossa teikäläisen vaunussa.

Tuolta muuten tuli oma kaapelini, tosin ebayn kautta.

http://bmwcables.co.uk/index.html
thabanditin vaunussa tuskin on enää sitä pyöreää liitintä konehuoneessa vai mikä sen vuosimalli on, oliskohan se kuitenkin tullut pakolliseksi dieseleissä 2004 vuonna pentsiinissä 2001
siinähän oli tosin se välimalli jossa oli molemmat liitännät kun tuli faselift
moottorin ecu puolelle kuitenkin siinäkin pitäis päästä siitä OBD liitännästä
ainakin lastutus onnistuu siitä
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”