XM tuli taloon

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

XM tuli taloon

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tännehän sopii hyvin tämä kaapista kurkkaus.

Jo muinaisessa menneisyydessä nähdessäni kuvia Citikan XM:stä, aloin haaveilla moisen hankinnasta jonakin päivänä. Sellainen päivä koitti, kun satuin huomaamaan tuolla Citikkaihmisten foorumilla myynnissä tämän '98 mallisen diesel-XM:n.

Onhan noita sillointällöin ollut myynnissä, joskin huomattavasti harvemmin kuin erinäisiä rahvaan Mersuja. Erottuvaksi tämän ilmoituksen teki loppukaneetti 'vaihdossa voidaan huomioida diesel Pösö 206'.

Muutaman meilin jälkeen pääsimme selvyyteen kauppaehdoista ja vielä kun vaihdokkaat miellyttivät molempia osapuolia, autojen kotiosoitteet vaihtuivat eilen.

Tällainen tämä Bertonen lahja maailmalle on:
Sivukuva
Kuskin pukki
Konehuones, josta tarkkasilmäinen havaitsee mister lucasin valmistaman hi-tech -pumpun :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10623
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Paljonko tuolla on tahkottu kilometrejä. Tarjoaa varmaan pehmyttä kyytiä ja tilaa riittävästi. :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Jos mersuja ei olis, niin varmaan ajelisin sitten sitikalla. Molemmat automaailman ehdottomia edelläkävijöitä.

Oma valinta sitikoista olis kuitenkin ehdottomasti SM. Ja sitten harrastepeliksi vois aatella DS:n.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Joskus olen tuollaista ajanut ja kerrassaan upea peli oli ajaa 8) Muotoilu ei miellytä minun silmää, mutta ne on taas niitä makuasioita.
Henkilökohtaisesti kuitenkin karsastan noita sitikoita, joten tuollainen jäisi kyllä hankkimatta :oops:
Onnea kuitenkin hankinnallesi :)
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Osaanottoni.

Joskus enemmänkin ranskanihmeiden kanssa tapelluna tiedän, että onnea tarvitaan rutkasti, ei ne muuten kasassa pysyy.

Tai sitten omaksuu sen "olalllaa"-periaatteen. Eli ei hermostu jumpan (tai useinmiten kylla hevin) tahdissa vilkkuvasta kojelaudasta tai ykskaks vaan toimimattomasta lasinnostimesta, koska ne korjaantuu melkein aina joskus itsestään. Joskus taas tarvitaan gynekologin apua, jotta saadan se ensimmäisenä purettavaksi tarkoitettu palanen pois sieltä jostain...

Eivaan onnea uhkanrohkealle.

Mukavat on kyydit ja hyvänluonteiset mootorit ranskanmasiinoissa!
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10623
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ei ole hinnan kiroissa nämäkään...
http://www.nettiauto.com/1427466 varusteitakin vaikka muille jakaa. Vaalea nahka on mielestäni aika tyylikäs. :D Tuo valoisuutta auton sisälle.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Onnea uudelle autolle. Siviilirohkeutta ei ainakaan puutu kun tuommoisen laittaa :lol: Harrasteautona voisi harkita. Kunnossa ollessaan mukava katti (sikälimikäli jos joskus on :roll:)
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hyvän kaverin kroonista sitikkaharrastusta pitkään ihmetelleenä voin rohkaista parilla positiivisella huomiolla. Kunnon sitikkamies ei arkipäivän pikku murheista ole moksiskaan. Muutama kuultu kommentti:

"Jos auto seisoo aamulla vihreässä lammikossa, ei syytä huoleen. Kuuluu asiaan!" :idea:

"Jos kaikki punaiset merkkivalot palavat tai eivät pala niin ne on taas jotain säätöjuttuja." 8)

"Pari hellännapakkaa taputusta oikeaan kohtaan kojelautaa korjaa yleensä kerralla enemmän vikoja kuin takavetoiseen saksanvaunuun uhrattu tuhat€uroinen." :lol:

Jostain syystä samainen kaveri osaa myös valtavan määrän niin rumia sanoja oheislitanioineen, että sivistyneen asialliseen anglosaksiseen virastokieleen harrastuksensa yhteydessä tottuneella herrasmiehellä alkavat korvat punoittaa moista liberaalia kielenkäyttöä kuunnellessaan. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Pappi kirjoitti:Paljonko tuolla on tahkottu kilometrejä. Tarjoaa varmaan pehmyttä kyytiä ja tilaa riittävästi. :D
Himpun yli 200 tkm, mutta mistä sitä noista ruuvatuista saksan tulokkaista tietää :wink:

Pehmeää on kulku lähtien penkeistä, joihin todella uppoaa. Tunne on vähän sama kuin joskus pikkunassina naapurin CX:ssä.

Ja vaikka tuo on aika kookas lotjake (124 sedanin pituinen, mutta 5 cm leveämpi), niin löpöä kuluu 6-7L/100km. Matka-ajossa likempänä kuutta. Ja tankki on 90L 8)
Terveisin
Tero
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mahtava auto.

Aika epäileväisiä ovat nämä meseläiset sitikan kestävyydestä. Itsellä on yksi kokemus sitikasta (xantia) eikä se välttämäti jää viimeseksi. Hydrauliputkien korroosio kai noissa on se vakavin puute vanhemmiten. Jos joku piippu pettää, ne kannattaa uusia kaikki kerralla. Tai siis uusii ennen ku joku pettää. Kyydiltäänhän nämä on jotain muuta kuin masokisteille suunnitellut jäykät sakemannit. Sitten kun kyyti alkaa muistuttaa volkkaria on aika uusia jousipallot. :lol:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä ajelisin sitikan C5:lla, vaikkapa 110-heppaisella HDI automaatilla jos voisin ostaessani sellaisen olla varma siitä että muutama vuosi menisi ilman isompia remontteja ja sähkövermeet toimisivat.
Niinniin, jos lehmät lentäisivät :( ... mutta kuitenkin, hintaansa nähden mahtavia autoja.

Vanhemmissa tahtoopi olla aina joskus alla läikkä "sammakon verta" eikä sen huomaaminen ole omiaan kohottamaan mielialaa. :happy:
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

dealer kirjoitti:Minä ajelisin sitikan C5:lla, vaikkapa 110-heppaisella HDI automaatilla jos voisin ostaessani sellaisen olla varma siitä että muutama vuosi menisi ilman isompia remontteja ja sähkövermeet toimisivat.
:happy:
Mitäsvarten sitten on autotallit avaimia pullollaan, jos pitäisi olla varma ettei auto mene jikki? Ei sitä mesenkään omistajan kovin syvälle työkalujaan kannata varastoida, saati Mondeolla ajavan :wink:
Minulla on ollut 3 citikkaa kaasunestejousituksella ilman mitään ongelmia jousituksessa, muita harmeja silleen sopivasti :oops:
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Ville S. kirjoitti:Mahtava auto.
Aika epäileväisiä ovat nämä meseläiset sitikan kestävyydestä.
Itse olen päässyt tosiaan pelkästään ajamaa tuollaisella XM:llä ja siltä pohjalta on pelkästään hyviä kokemuksia. PSA konsernin dieselit käsittääkseni erittäin kestäviä ja luotettavia. Tekniikan osalta en kestävyyttä epäile! Ranskalaisista kuulee paljon huonoa ja yhden Renault Laguna dieselin omistaneena voin sanoa, että jutuissa voi olla paljon perääkin. Rellu oli pikkuruokainen ja mieluisa ajaa, mutta vikoja oli paljon :!: Toisaalta, sitikan kanssa ei muuta yhteistä ole kuin valmistusmaa :roll:
Kuitenkin sitikka on siinä määrin erikoinen merkki, että en tohtisi sekaantua. Ennemmin kallistuisin Pösön suuntaan jos ranskalaista olisin itselleni uudelleen hankkimassa.
Jos rellu tuli kalliiksi, niin uskaltaisin väittää sitikan tulevan vielä kalliimmaksi jos huono tuuri sattuu :shock: Renault kuitenkin on hieman tavanomaisempi suunnittelultaan kuin esim Citroen :?
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

No joo vaan renaultti onkin Ranskan valtionyhtiön tuote. :x

Tietysti mikä tahansa "erikoisempi" auto voi tulla omistajalleen kalliiksi, jos vikoja kertyy samaan remonttiin enempi. Mitä hienompi laite, sen useampi kohta voi prakata. w123 200d:ssä ei ole montaa vikapaikkaa, w220 ässässä sitten taas on.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29103
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitäsvarten sitten on autotallit avaimia pullollaan, jos pitäisi olla varma ettei auto mene jikki? Ei sitä mesenkään omistajan kovin syvälle työkalujaan kannata varastoida, saati Mondeolla ajavan

No heitetääs pari esimerkkiä erimerkkisten autojen tyypillisistä vioista nuinniinkun autonasentajan kantilta katsoen:

- Vanhaan mersuun vaihtelen ilomielin narinahelat kerran vuoteen sun muuta isompaakin vaikka kerran kuussa, ne hommat voi tehdä vaikka vasemmalla kädellä silmät sidottuna.
Miettiä ei tarvitse mitään, senkun lappaa uutta halapaa osaa tarpeen mukaan ja taas ramppa kalakattaa aikasa :D

- C5:lla kun ajelee menemään talvilomareissulla ja puhallin lakkaa toimimasta, takaovien lukot lakkaavat avautumasta, takasivulasi avautuu itsestään epäsäännöllisin väliajoin 20 pakkasessa 100 vauhdissa tai yöllä auton ollessa parkissa kadunreunassa ... kasvaa salamannopeasti sarvi "ohtaan". :shock:
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Entinen työkaveri oli innostunut henkeen ja vereen noihin citikoihin. Ajeli juurikin XM:llä, useita kipaleita oli parhaillaan. En itse saanut mitään kiksejä tuosta autosta, vaikka oikein yritin tunnustella avomielisesti tuota jousitusta. Kai sitä on sitten niin mersunmies pohjia myöten.

Kaverilla ei ollut kylläkään vapaa-ajan ongelmia. Reikäklubiin ois päässyt heittämällä ja muutenkin vehkeet tuntui olevan ajokunnottomassa tilassa yhtenään. On tosiaan huomattavasti omituisempi korjata, kuin MB.

No Flossehan taitaa olla Harrasteautoilija myös, sitä tulee riittämään.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Suhteellista

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Huomenta!

Eilen tuli käytyä pumpalla ja loroteltua reipas 80L löpöä tankkiin. Seuraavan tankkauksen pitäisi tulla vastaan 1300-1500km päästä :wink:.

Tankkausreissulla tuli ajettua mutkan kautta kotiin. Matkamittariin soljahti 100km ihan huomaamatta. Tuo kokonaisuus penkistä renkaisiin toimii todella pehmeästi olematta kuitenkaan sellainen jenkkilaivan löysä. Ja takapenkilläkin on tilaa melkein 126 SELin verran, ainakin selvästi enemmän kuin SE:ssä, 124:sta puhumattakaan.

Onhan tuossa nuita härpäkkeitä, hydraulisysteemin palleroitakin taitaa olla kuusi tai seitsemän (vrt. Mersun korkeuden säädön kaksi). Ja sähköhärpäkkeitä riittää myös. Tämä vuosimalli on tarinoiden mukaan jo hieman paranneltu niistä alkupään sähkömurheisista. Maadotukset on laitettu kiinni ihan ruuvien alle tms.

Säännöllistä huoltoahan tuo kaipaa, jotta härpäkkeet pysyvät toiminnassa, mutta mikäpä muu peli ilman selviäisi. Ja tuskin tuossa sen enempää vikoja on kuin väyrysessäkään ja ruosteelle tuo ei ole kovin altis :lol:

Edit: Perheen Citikka-Mersu -ottelu on nyt 5-6. Eli, ei nuo Citikatkaan ihan vieraita huushollissa ole.
Terveisin
Tero
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Suhteellista

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dieselflosse kirjoitti:Tuo kokonaisuus penkistä renkaisiin toimii todella pehmeästi olematta kuitenkaan sellainen jenkkilaivan löysä.
Tuo onkin just se ero. Esimerkiksi veljeni olettaa, että jos sitikassa (isossa) saa mukavaa kyytiä, sen on pakko olla vähintään lötkö tai vellova ajoltaan.
Selitä siinä sitten, että mukavuus ja kohtuullisen tiukka ajettavuus on aivan yhdistettävissä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
jarmo65
Viestit: 109
Liittynyt: 05.11.2005 18:27
Paikkakunta: itäuusimaa

Viesti Kirjoittaja jarmo65 »

Eukolla on tommonen c5 farkku siinä on semmonen sport asento jousituksessa kun sitä painaa niin se ottaa yhden jousipallon lisää käyttöön ja autosta tulee jämäkkä. :ei_tajuu:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jarmo65 kirjoitti:......ja autosta tulee jämäkkä. :ei_tajuu:
:rollin:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Komee peli, XM on yksi tyylikkäimpiä autoja. C5 on kammottavan ruma kapine tuohon verrattuna.

TM:n testissä aikanaan moittivat noita istuimia siitä että meinaa pitemmillä matkoilla nukahtaa ja ei tee mieli nousta pois... 8)
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Makemyday
Lingua-Guerrilla
Viestit: 532
Liittynyt: 27.10.2005 19:37

Viesti Kirjoittaja Makemyday »

Tero, olen pahoillani että en ole aiemmin huomannut aihetta, säähän järkimies olet :)

Just tuommonen se itseäänkin himottaa, ja kovasti. Sitä kun on Citikoiden kanssa pulannut jonkin aikaa niin ei mikään ole vierasta, edes se sammakkoneste.

Sähköihin en itse koske, eikä koskaan ole tarvinnutkaan...

En on kade en ollenkaan :ää:
"?"

--
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Baskeri vinossa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Makemyday kirjoitti:Tero, olen pahoillani että en ole aiemmin huomannut aihetta, säähän järkimies olet :)

--

En on kade en ollenkaan :ää:
Järjestä en ole niin varma, mutta hauska laite tuo XM on. Ja citikkaihmisten joukkoonkin solahtaa ihan huomaamatta. Nämä itseropaajat ovat aika veikeää porukkaa.

Täytynee hommata baskeri ja kaulahuivi ajovarusteiksi. Nuo kuuluvat asiaan siinä, missä ulkosyrjästään reijitetyt nahkahanskat italialaiseen urheiluautoon 8)
Terveisin
Tero
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Täytyy kyllä sanoa, että mitään niin rumaa, en tiedä kun nuo sitikat yhtään hienoa en ole vielä nähnyt.
jarmo65
Viestit: 109
Liittynyt: 05.11.2005 18:27
Paikkakunta: itäuusimaa

Viesti Kirjoittaja jarmo65 »

Väyrynen :boing_boing:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

johtaja300 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että mitään niin rumaa, en tiedä kun nuo sitikat yhtään hienoa en ole vielä nähnyt.
Hyvinki pitkälti sammaa mieltä. :shock:

Tosin ajettavuudeltaan ovat kyllä hyviä.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

johtaja300 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että mitään niin rumaa, en tiedä kun nuo sitikat yhtään hienoa en ole vielä nähnyt.
Palturia.
Iso kissa

8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Aku P kirjoitti:
johtaja300 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että mitään niin rumaa, en tiedä kun nuo sitikat yhtään hienoa en ole vielä nähnyt.
Palturia.
Iso kissa

8)
Juu, tuo kissa on aikas namu. Lisäksi Xanttia on mielestäni yksi kauniimmista farkuista, mitä on tehty. Ja uusi C6 on muuten vain nätti...

XM on enemmän kategoriassa 'magee laite' kuin kaunis kissa.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä 2CV on ainoa oikea Sitikka ja piste :twisted: - luotettavin, mukavin, käytännöllisin, taloudellisin ja tietenkin kaunein 8) .

No juu, noita on ollut alla kyllä, Rätyn lisäksi AX (ei oikein Sitikka), BX, CX, Xantia ja XM. XM-farkku oli firman pirssi ja sellaisella päästelin kerran yhtä palaa Tampereelta Joensuuhun. Matka oli mieluista kokemus, tosin versio oli paremmasta päästä; V6, automaatti, ilmastointi ja muut herkuttimet.

Joskus on tullut aiemminkin sanottua, notta CX 25 Turbo 2:n kun saisi... pitää paikkansa edelleenkin. On muuten CX:n farkkuversio aivan helevetinmoinen laiva, noin tiloiltaan :)
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:Kyllä 2CV on ainoa oikea Sitikka ja piste
Missäs kohtaa asia menee Dyanen kohdilla munilleen? Minä kun en onnekseni näistä ymmärrä. :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”