

Vasta ne kehitti sitä aktiivista tasauspyörästöä xDrive malleihin, puolet vähemmän tarvii kääntää rattia, ei enää puske normaalisti nelivedon tavoin, vaan menee sinne minne ohjataan...

No, uusimmasta moottorista sitte lueskelin tuota uuden Stuttgartin C-ihmeen farmarin koeajoa. Kovasti kehuttiin, vähän oli ehkä joissain asioissa parempi kuin BMW, mutta kulutus toimittajia huoletti, BMW:n pätkämoottorit kun vievät polttoainetta huomattavasti vähemmän, puhumattakaan kuutosmoottoreista, joissa BMW vei jo ainakin toista litraa vähemmän sadalle...


Ignolstadtin ihmettä sitte odotettiin innolla, että se ampuu kummastakin ohi heittämällä... Hah, etuvetonen p*ska...

Uuden M3:n V8 painaa vain 202kg, olikohan 15kg vähemmän kuin edeltäjänsä R6 moottori...


Jossain näin mainoksen, ettei olisi ollut TM (ei varmaankaa), "BMW 535da, kulutus pienempi kuin lexuksen hybridissä, enemmän tehoa kuin porsche Boxterissa" (no se onkin mopoauto melkein



Kulutus tuollaisessa taitaa huidella jossain kuudessa litrassa, vaiko seittemässä, ei paljoa kuitenkaan kolme litraiselta moottorilta, automaattivaihteilla varustetulta isolta autolta, jossa suorituskyky kohdallaan!

Uusimmassa Autobildissä oli jonkin viheraktivistin kommentti, joka tyhjenteli ökymaastureiden renkaita, sitaattina jotenkin näin, "BMW:n X3 näyttää mörkö-SUV:lta, mutta kuluttaa alle 10 litraa sadalle", ja ei muuten tyhjennelly X3:sista niitä renkaita...


No, bemarillahan on muutenkin menossa tämä Efficient Dynamics "kamppanja", "enemmän tehoa, vähemmän kulutusta"... Perhana nuo Münchenin insinöörit osaa...

AB:ssa oli myös ajovaloista vertailu. Halogeeni, ksenon ja LED valot. Parhaat valot sedan luokassa, BMW 5er...


Yhdessäkään autossa ei muuten ollut ajovalojen säädöt täysin kohdallaan tehtaan jäljiltä!


Ihmettelin myös tuota, kuinka monessa uudessa autossa menee vastaantulijan kaistalle valoa, omassa 18 vuotta vanhassa pelissä vastaantulijan kaista näkyy ihan kirkkaana... Lamppuina Motonetin "Xenon", mutta se lasikupu on kyllä pirun iso verrattuna normaaliin H4:een, eli tavaraa ainakin löytyy polttimon sisältä, ja valokin aika valkoista...


Taisipa uudessa AB:ssa myös olla vertailu 123d ja 130i:n kesken, ja muutenkin tuota BMW:n nelipyttyistä kaksilitraista tuplaturbo diiseliä on ylistetty kovasti joka paikassa, toki yli 100hv/litra sarjatuotantodiiselistä ilman turboviivettä on kova saavutus!

130i:ssäkin oli tupla vanos ja valvetronic, suomeksi imu ja pakonokkien ajoituksen säätö, sekä muuttuva imuventtiilien nosto... Vai miten se meni? Rossifumi varmistaa...


Pakko nostaa hattua Baijerin pojille!

Toki, taitaa nykypäivän autoissa kuin autoissa olla niin paljon hajoavia osia, että ei ihan riitä että olisi vain vara ostaa se auto, sen pitäminenkin maksaa pirusti.


Ja ainakin AB:n testissä BMW olisi luotettavimpia, ja varmasti merkkiuskollisimpia autoja. Toki noissa noita kuluvia osia tuntuu olevan pirusti, kun on tottunut 80 luvun japanilaisella ajamaan, ajamaan nimenomaan, tuota kun onneksi tarvii niin pirun vähän huoltaa...

Varmasti on mercedekselläkin kehitys mennyt, mutta bemari on kovemmin päässyt otsikoihin, mersu kun tuppaa yleensä hienoimmat keksintönsä laittamaan aina tuohon S-sarjaan, ja sitä ei hirveästi mainosteta tyhjätaskujen lehdissä...

Mitä muu väki on huomannut kehityksessä?


OT: Uuden C sarjan ratti on ihan p***eleen ruma!

