Jeep Grand Cherokee (02): Ei käynnisty pakkasella

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
eikkamak

Jeep Grand Cherokee (02): Ei käynnisty pakkasella

Viesti Kirjoittaja eikkamak »

Toin Saksasta kesällä vm. 2002 Jeep Grand Cherokee:n. Autossa on 2,7 litran diesel. Autossa on lisäksi Startech:n SD4 sarja asennettuna (http://www.startech.de/homee.htm). Toivottavasti sillä ei ole osuutta näiden ao. käynnistysongelmien kanssa.

Tämän auton moottorihan on Mersun valmistama. Tämän vuoksi uskalsin toimittaa tämän keskustelunaiheen tähän foorumiin =).

Kaikkeen olen muuten tyytyväinen, mutta nyt tuli pakkasilla seuraavanlainen käynnistysongelma;

VIKA #1
Syyskuussa auto ei lähtenyt käyntiin. Ilman lämpötila n. 10 astetta. Akku kyllä jaksoi konetta pyörittää (autossa on siis vain yksi akku), joten tuskin on akun kunnosta kiinni (tai mitä minä olen sitä sanomaan). Hehkutettu normaalisti. Useita pitkiäkin starttausyrityksiä.

KORJAUSYRITYS VIKAAN #1
Hehkutulpat vaihtoon. Auto käynnistyi, mutta ilman lämpötilat pyörivät 15 asteen hujakoilla.

HAVAINTO #1
Kun ilma alkoi lähentyä nollaa (3-10 astetta), auto ei enää käynnistynyt normaalisti. Piti hehkuttaa useammin ja vähän pidempään. Lopuksi auto kuitenkin käynnistyi.

VIKA #2
-1 asteessa auto ei enää käynnistynyt. Akkua jaksoi taas pyörittää, mutta ei vaan käynnisty millään.

KORJAUSYRITYS VIKAAN #2
Auto hinattiin huoltoon. Käynnistyi huollossa seuraavana päivänä (ollut lämpimässä tallissa). Vaihdettiin polttoainesuodatin (olisihan tämä minun pitänyt muutenkin tehdä). Auto makasi -2 asteessa viisi tuntia. Lähti käyntiin kertaheitolla.

VIKA #3
Parin viikon kuluttua viasta #2 auto ei enää lähde käyntiin -1 asteen pakkasessa. Vian #2 ja #3 välissä on ollut noin 0-5 asteen lämpötilaa. Auto on lähtenyt käyntiin pikkuhiljaa huonommin ja huonommin.

HAVAINTO #2
Joskus käynnistymisen jälkeen (noin 3-5 asteen lämpötilassa) moottori sammuu noin neljän sekunnin kuluttua. Sen jälkeen jos yrittää startata, niin koko auto tuntuu heiluvan kovasti. Toisen käynnistysyrityksen jälkeen lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä. Tämä on tapahtunut noin neljä kertaa.

Itse en ole kovinkaan nerokas autoteknikko, mutta jos joku teistä osaa sanoa edes jotain vihjettä siitä, missä vika mahtaa olla. Näin ei pääse huoltamon henkilökunta ns. "viilaamaan" linssiä ihan kympillä.

Suuret kiitokset jo etukäteen!

/ Eikka
audimies
Mopomiesten kuningas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Teretulemast foorum!
Oisko moottorinohjainboxi vikatilassa? Tai sitten jokin anturi joka antaa boxille tiedon rikki? ( lämpömittari) toimiiko.
Vaikuttaisi siltä että ei tunnista kylmää ja lämmintä annan vinkin kysy -> www.jamant.fi Numeron löydät sivuilta on erikoistunut jeepeihin!
big jopo
dealer
Itämaan tietäjä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersun pellin alta moista vikaa lähdetään korjaamaan vaihtamalla ensin kaikki muoviset polttoaineputket o-renkaineen.

Testerissä käyttäminen saattaisi kertoa jotain sekin.

Voit myös kokeilla ottaa railputken etupäästä johdon irti; lähteekö käyntiin ?
Samalla jää vikakoodi muistiin.
eikkamak

Sähköpuolen yms.

Viesti Kirjoittaja eikkamak »

testit on tehty Saksassa Jeep:llä auton hankinnan yhteydessä. Kaikki oli ok.

Taidan viedä auton ensi viikoksi huoltoon (olen poissa maasta sen aikaa) ja kerron, etteivät tee mitään muutoksia / uudistuksia ennen minun hyväksyntää (Turhien kustannuserien minimoimiseksi).

Kiitos tähänastisista vastauksista ja avunannoista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”