Saabismiko sairautta? Varo tartuntaa!!!

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Saabismiko sairautta? Varo tartuntaa!!!

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jos oletetaan, että jollain Meseläisellä, kutsutaanpa häntä vaikka nimellä "Anton", olisi vain vähän rahaa (n. 1500€) ostaa nk. kauppakassi. Jos oletetaan että "Antonia" kiinostaisi ostaa naapurista Saab 900 -95 eli nk. New Generation 900 Suappi, joka on äskettäin leimattu, sillä on ajettu n. 273 tkm. Siihen on tehty vuoden sisällä täys jarruremppa, kytkin ja pakoputki kokonaisuudessaan uusittu, sekä jakohihnakin vaihdettu. Suappi on ruosteeton ja hyväkuntoinen ja lisäksi siinä olisi vakkari ja ilmastointi. Hintakin mahtuisi oletettuun rahamäärään ja saattaisi jäädä jotain ylikin. Olisko "Anton" hullu, tyhmä vai muuten vaan urpo? Onko noissa Saabeissa muutakin vikaa kuin vain se, että se ei ole Mersu? Huomioon otettavaa on myös se, että "Anton" on omistanut aikoinaan kolme 900 nk. Old Generation Saabia...

Sana on vapaa :wink:
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 16.11.2011 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10596
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Klisee... Saabismi on sairaus.

Fakta: Saab on ajajan auto ja ohjaamon ergonomia tukee tätä väitettä. En ole itse uskaltanut lähteä pidemmälle matkalle Saabilla, koska riski kaluston vaihtumisesta on ilmeinen.

Anton voi turvallisin mielin ostaa Saabin. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
petrereesa
Viestit: 64
Liittynyt: 13.12.2010 16:14

Viesti Kirjoittaja petrereesa »

Kaverin rouva on ajanut 10v. 900 -97 2.3 aut. Saabilla, tällä hetkellä mittarissa jotain 165 tkm.
Muistelen, että vain jarruja on laitettu ja pakoputki on vaihdettu. (merkkihuollettu).

Tyytyväisiä ovat, kaveri osti itselleen 9-5:n keväällä, että kaksi Saabia heillä :) .

Miten vaikuttanee tuo Saabin konkurssi osien saantiin :?:

Kannattaisiko ostotapahtumassa käyttää konkurssiuhkaa hintaa alentavana perusteluna :?:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Saappi ilman turboa on todella urpo eli kannattaa unohtaa.
Mersumiehet voi ajella onnellisena ilman turboakin.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Ei muuta kun kaupoille.
Eihän nuo GM-vehkeet välttämättä niin kestäviä ole kuin OG:t mutta hintakin on aika sopiva. Osia kyllä saa ihan varmasti.

Eikös saappaan koneet ole ketjulla eikä hihnalla muuten? Omassa vm93 OG:ssä oli :idea:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ettei vain NG satkun vapari ollu kuminarulla ja jollain motornikin aivoilla?

No, oli niinku oli mutta 500e alkaa olla kohdilla.
Avatar
lystis
Perämoottorin Kauhu
Viestit: 1796
Liittynyt: 19.4.2008 21:17
Paikkakunta: Invala

Viesti Kirjoittaja lystis »

Pappi kirjoitti:Klisee... Saabismi on sairaus.
Ja TurboSaabismi mielisairaus 8)
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.

- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

lystis kirjoitti:
Pappi kirjoitti:Saabismi on sairaus.
Ja TurboSaabismi mielisairaus 8)
Kuva
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

"Anton" päätti olla sekaantumatta GM-pohjaiseen saabismiin ja tähyää Mersujen lisäksi 80-luvun puolenvälin ja lopun saab-teknologiaan
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

et kirjoitti:Saappi ilman turboa on todella urpo eli kannattaa unohtaa.
Mersumiehet voi ajella onnellisena ilman turboakin.
Kyllä mersua ei voi ainakaan turbolla huonontaa. Bensa koneen mikätahansa jetti ruiskutus ja bensan kulutus/ hyötysuhde paranis huomattavasti. Kyllä se turbo pitäis olla laissa määrätty moottorin "apulaitteeksi" varsinkin mersuissa.
Star
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

OG ja mielellään turbo-16 ois kiva. Sen verran tuore että käkkäri ottaa taakse. Itseä miellyttäisi nuitten halpis-versio eli se missä katto on korvattu halvasti kankaalla 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

XUX63 kirjoitti:OG ja mielellään turbo-16 ois kiva. Sen verran tuore että käkkäri ottaa taakse. Itseä miellyttäisi nuitten halpis-versio eli se missä katto on korvattu halvasti kankaalla 8)
Mulla oli aikoinaan 2D 900i "viistokeula" -89 jossa käkkäri otti taakse. Mielestäni kun ulkonäköön tottui, niin oli hyvinkin linjakas vekotin ja etuvetoiseksi upea ajettava. Kajakkikaksikkokin on käynyt omistuksessa, oikeen hyväkuntoinen 96 siis, mutta piti myyä että sai vanhan Skodan romun ostettua :lol: Hyvin symppismalli mielestäni...

Nyt kiinnostaa mallit 99 ja 90, niitä kun en oo omistanu :oops:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

Vanja-eno kirjoitti:Nyt kiinnostaa mallit 99 ja 90, niitä kun en oo omistanu :oops:
Ittellä oli vielä tovin aikaa sitten 99, mutta kun se haluttiin väen vängällä ostaa, niin minkäs teet :nocando:

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
petri.n
Viestit: 164
Liittynyt: 25.11.2006 14:27
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuolla jossain myyntipalstan kätköissä on mulla myynnissä rapiat 180000km ajettu Saab 99 GL vm. 1984 vielä löytyy.
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

petri.n kirjoitti:Tuolla jossain myyntipalstan kätköissä on mulla myynnissä rapiat 180000km ajettu Saab 99 GL vm. 1984 vielä löytyy.
Ettei vain olisi kadonnut siinä Suuressa Rysähdyksessä..? Itse en ainakaan pienellä etsimisellä löytänyt. Kannattaa varmaan tekaista uusi ilmo.
® Mesen Porkkana-klubi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

XUX63 kirjoitti: Itseä miellyttäisi nuitten halpis-versio eli se missä katto on korvattu halvasti kankaalla 8)
Noi halpisversiot onkin ainoita mistä joutuu jotain maksamaankin.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

prehistorik kirjoitti:
petri.n kirjoitti:Tuolla jossain myyntipalstan kätköissä on mulla myynnissä rapiat 180000km ajettu Saab 99 GL vm. 1984 vielä löytyy.
Ettei vain olisi kadonnut siinä Suuressa Rysähdyksessä..? Itse en ainakaan pienellä etsimisellä löytänyt. Kannattaa varmaan tekaista uusi ilmo.
Niinpä, varsinkin jos haluaa myyä sen. Voorumilla SAATTAA olla joitain ihmisiä, jotka etsivät hyvää Mersua tai Saabia pienehkö rahatukko taskussa ILMAN VAIHDOKKIA :shock:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jos saappiin saisi dieselin niin se olisi täydellinen :D ja nimenomaan siihen og malliin, uudempia ei lasketa
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

XUX63 kirjoitti:Sen verran tuore että käkkäri ottaa taakse.
Ellen aiva kauhiasti valehtele, niin käkkäri vaikuttaa takapyöriin 87-88 :arrow:

Samalla pulttijako muuttuu 4x114.3:sta 4x108:iin.

Ensimmäiset viistokeulat (900) tuli muistaakseni -87. :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

eseestie kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Sen verran tuore että käkkäri ottaa taakse.
Ellen aiva kauhiasti valehtele, niin käkkäri vaikuttaa takapyöriin 87-88 :arrow:

Samalla pulttijako muuttuu 4x114.3:sta 4x108:iin.

Ensimmäiset viistokeulat (900) tuli muistaakseni -87. :roll:
Voi olla että pikkasen valhettelet... tai sitte se oon mää. Mun hataran tiedon mukaan kanssa ekat viistokeulat tulivat kyllä -87 ja käkkärikin alkoi vaikuttamaan takapyöriin kyllä jo joissain -87 malleissa ja mutta myös siitä -88 malleista eteenpäin myös ainakin NG:hen asti.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 17.11.2011 0:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Vanja-eno kirjoitti:Voi olla että pikkasen valhettelet... tai sitte se oon mää. Mun hataran tiedon mukaan käkkäri alkoi vaikuttamaan takapyöriin vasta -88 ja siitä eteenpäin.
Tarkistan asiantuntijoilta! :ope:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

^Mää tarkistin jo ja muokkasin viestiä :oops:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

varaosien puolesta muuten taitaa tohon 99 löytyy helpommin kuin 90seen..

ja bensakulutus on kyllä aina ollut noiden vanhempien saabistien hyvin varjelema salaisuus.. väittivät aina alle 9n menevän ja kun minä sellaisella yritin ajella niin en päässyt siihen 9.5l/100km muutakun tosi hellästi ajellen maantiellä pitkällä matkalla.. yleensä kympin.. ja kaupungissa minulla rasahti aina yli 12l. ja tämäkin nätisti ajellen, tiedä häntä paljonko olisi mennyt jos olisin kaverin autoa ajellu rankalla kädellä.. (sitä en tee kuin omilla ehkä.). ja saman kokoisella koneella ollut automaatti maza vei vain 9n kaupungissa. eli kun bensan palamiseen varautuu niin eipä siinä mittään.. lämmin talviauto ja muutenkin pohjoisessa suunniteltu.. ilkeän jäykkiä ovat olleet parkkeerata kaupungissa mutta maantiellä menee kyllä tukevasti.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

eseestie kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:Voi olla että pikkasen valhettelet... tai sitte se oon mää. Mun hataran tiedon mukaan käkkäri alkoi vaikuttamaan takapyöriin vasta -88 ja siitä eteenpäin.
Tarkistan asiantuntijoilta! :ope:
Katsoppa tuolta:
http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... a_osa5.pdf
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Vanja-eno kirjoitti:
eseestie kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:Voi olla että pikkasen valhettelet... tai sitte se oon mää. Mun hataran tiedon mukaan käkkäri alkoi vaikuttamaan takapyöriin vasta -88 ja siitä eteenpäin.
Tarkistan asiantuntijoilta! :ope:
Katsoppa tuolta:
http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... a_osa5.pdf
Kysäsen vielä enomiehiltä, ne on nuotten kanssa "muutaman" vuoden touhunnu. :wink:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

NonSenCe kirjoitti:ja bensakulutus on kyllä aina ollut noiden vanhempien saabistien hyvin varjelema salaisuus.. väittivät aina alle 9n menevän ja kun minä sellaisella yritin ajella niin en päässyt siihen 9.5l/100km muutakun tosi hellästi ajellen maantiellä pitkällä matkalla.. yleensä kympin.. ja kaupungissa minulla rasahti aina yli 12l. ja tämäkin nätisti ajellen, tiedä häntä paljonko olisi mennyt jos olisin kaverin autoa ajellu rankalla kädellä.
Itellä oli vm 93 OG900 2.1 vapari manuaali, se meni kyllä ysillä ja matka-ajoa 8 paikkeille ihan hyvin. Ja kulki aivan ok tuolla koneella.
Vanhemmat kaasarikoneet oli kai tuntuvasti janoisempia.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

eseestie kirjoitti:
lystis kirjoitti:
Pappi kirjoitti:Saabismi on sairaus.
Ja TurboSaabismi mielisairaus 8)
Kuva
Saabismi on sairaus. Turbosaabismi on luulosairaus!

Justaan yhen -87 90:sen Saapikkaan konesta auvoin. Yks nosturi oli halaki ja halakieman reunasta pala pois. Nostimen pyöriessä kuulu jumalaton kalakatus aina kun roso oli akselin suuntanen. Onneks nenä oli ehjä vielä, meni pelekällä kupin vaiholla.

NG900 ja 9-3 jne. kannattaa kammen alapyörä/dampperi käyttää irti ja laittaa lukkolliimaa hihnapyörän ruuveihin. Välillä aukeevat tuhoten jakokopan ja öljypumpun. :arrow: Kone pois, kansi irti, öljypohja pois, uutta osaa jakopäähän, ehkä laakeria jne.

EDIT: Em. 90 meni Oulu-Patalahden Esso -välin 6.15l/100km. 2.0l kasitappi Pierburg 175CD:llä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2557
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

-87 lie esitelty viistokeula, mutta olen tavannu vielä -89 pystykeulankin. Kässäri meni takapyöriin -88, jolloin muuttui myös tuo em. pulttijako. Meillä isäukko oli parikytävuotta pläkkärinä Saappikaupas.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kansallinen suojelukohde :idea: Onnittelut erillaisuuden puolesta :)
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

eseestie kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:
eseestie kirjoitti: Tarkistan asiantuntijoilta! :ope:
Katsoppa tuolta:
http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... a_osa5.pdf
Kysäsen vielä enomiehiltä, ne on nuotten kanssa "muutaman" vuoden touhunnu. :wink:
Enomies on ihminen ja ihminen voi muistaa väärin. Saab-kerhon kokoama painettu sana ei valhettele :wink:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”