BMW E46 325i onko lastutuksesta/ohjelmoinnista hyötyä?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

BMW E46 325i onko lastutuksesta/ohjelmoinnista hyötyä?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moi,

Onko tuollaisen vaparikponeisen bemarin ohjelmoinnissa sanottavaa hyötyä? Eivät nuo ohjelmointifirmat kovin paljoa sinne lisää saa-vain n. 15 heppaa ja vääntöä noin 20 Nm. Eivät kuulosta erikoisilta lisäyksiltä, mutta turbomoottorien potentiaalihan on tietysti aivan eri luokkaa kuin tuollaisten vapareiden. LIekkö tuostakin saatu heppoja lisäämällä vain kierroksia koneeseen? Mutta ei tuo kone/vaihteisto ainakaan luulisi
olevan miksollaankaan tuollaisista pikkumuutoksista.
Eli onko teidän näkemyksen mukaan tuosta käytännössä selvää lisävoimaa tuollaiselle kulkineelle. Helpoinhan se olisi ostaa tuollainen auto vaikka 320 D-koneella, niin saisi jo vääntöä aivan erillailla ja silti kulutus olisi minimiä.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Re: BMW E46 325i onko lastutuksesta/ohjelmoinnista hyötyä?

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kardaani kirjoitti:Moi,

Onko tuollaisen vaparikponeisen bemarin ohjelmoinnissa sanottavaa hyötyä? Eivät nuo ohjelmointifirmat kovin paljoa sinne lisää saa-vain n. 15 heppaa ja vääntöä noin 20 Nm. Eivät kuulosta erikoisilta lisäyksiltä, mutta turbomoottorien potentiaalihan on tietysti aivan eri luokkaa kuin tuollaisten vapareiden. LIekkö tuostakin saatu heppoja lisäämällä vain kierroksia koneeseen? Mutta ei tuo kone/vaihteisto ainakaan luulisi
olevan miksollaankaan tuollaisista pikkumuutoksista.
Eli onko teidän näkemyksen mukaan tuosta käytännössä selvää lisävoimaa tuollaiselle kulkineelle. Helpoinhan se olisi ostaa tuollainen auto vaikka 320 D-koneella, niin saisi jo vääntöä aivan erillailla ja silti kulutus olisi minimiä.
Käytännössä alle 10% tehon muutosta ei edes huomaa. Kannattaa sijoittaa raha vaikka parempaan audioon tai auton vaihtoon.

Vaparin virittely ilman osien vaihtamista on turhaa ja vaihtamallakin kyseenalaista. Ohjelmalla rampautetut Volvot saa uutta elämää lastulla, jolloin 140hv koneesta saadaan täydet 170hv. Noissa tehonrajoitus on tehty kaasuläpän avautumista rajoittamalla. Vakio 140hv lopettaa laulun ennen 5000 rpm, mutta automaatti haluaa vaihtaa 6500 rpm...

En tiedä muita vapareita joita on rajoitettu softalla.
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eipä noihin kannata, pitäs tehdä sitten niin paljon muutakin että olisi jotain iloa, nokat vaihtoon, putkisto, lyhyempää imusarjaa, kevyempää vauhtista jne. Sittenkin tulokset on menetettyyn rahamäärään nähden melko huonot. ESS ahdinpaketti jos löytyy tuohon malliin niin on paras tapa saada jotain pientä lisää.

ESS paketti schmiedmannilla sellainen 5500e saahan sillä jopa sata heppaa lisää.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”