Kakkosautoksi Carina

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Kakkosautoksi Carina

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

No niin, tilanteet muuttuvat aika vauhdikkaasi aina välillä. Vaimon ja lapsen piti lähteä junalla keittiöremonttia pakoon mutta vaimo totesikin aamulla että autolla on mukavampi kuitenkin liikkua lapsen ja matkatavaroiden kanssa.

Autoa kuitenkin tarvitsen töissä käymiseen (tai pikemminkin työajoihin, töihin ei ole matkaa kuin 700m), joten Volvon perävalojen hävittyä näkyvistä tietokone auki ja nettiautoon (tämähän onkin ollut meikäläiselle aina niin vastenmielistä... :lol: ). Sieltä oman paikkakunnan autot esille (löytyi kaikkiaan 41kpl) ja hintahaitarin alapäästä katsomaan mitä sieltä löytyy:
- pösö 205 1,1. Jos olisi isommalla koneella niin olisin saattanut kiinnostuakin
- corolla 1,6 -90. vähän ehkä kallis (1200) noin iäkkääksi
- mersu 300 124 korimallia 1300e tai 3kpl 1800e. hmm...
- mazda 626 -92 2,5v6, vähän alkoi kiinnostamaan...
- carina e -97 farkku 1,8 koneella, vajaa 400tkm ajettu, tammikuussa katsastettu. Ja entisellä naapurilla myynnissä.

Eli koiran kanssa aamulenkille ja carinaa katsomaan. Ruosteita siellä täällä, maalipinnassa käytön jälkiä, talvirenkaat asialliset, ei kesärenkaita. Sisäpuoli suurin piirtein ehjä mutta puhdistuksen tarpeessa. Auto käyntiin ja koeajolle. Kytkin, jarrut, vaihteet, muut hallintalaitteet toimivat hyvin. Moottori käy tasaisesti ja vetää hyvin, ei huohottele, öljyt aika vanhan näköiset. Loppulenkillä ilmaantui pieni nykiminen kevyesti vedätettäessa 2-3000 kierroksen välillä. Koeajon perusteella tulin tulokseen että täyttänee kakkosauton tarpeet ainakin joksikin aikaa.

Eli pienen tinkimisen jälkeen hinta kohdalleen, maksu ja paperit kuntoon ja autolla kotiin. Ainakin kotiin asti vielä toi, ei tarvinnut koiran kanssa jalkautua.

Katsotaan nyt miten pitkään japanilainen (tosin englannissa tehty) laatu kestää...
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tästä vähä maisteita Carinan laadusta, rattiakselin ristikkonivel:

Kuva

Kliks the videoo.

8)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
ville kinnunen
Viestit: 91
Liittynyt: 28.10.2010 23:18
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

oma kohtainen kokemus japanissa tehdystä vm89 carinasta,jos vaan kori pysyis ympärillä,niin tekniikka kyllä toimii :roll:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Kakkosautoksi Carina

Viesti Kirjoittaja Pappi »

JKor75 kirjoitti:- carina e -97 farkku 1,8 koneella, vajaa 400tkm ajettu, tammikuussa katsastettu.
Itselläni oli -1997 2.0TD XL farkku. Ostin 220tkm ajettuna ja ajelin mittarilukemaksi muistaakseni noin 360tkm ennen myyntiä. Ajallisesti pisimpään omistuksessani ollut auto. Huoleton peli. Semmonen harmaa varpunen.

Hyvä auto. 8)
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Lauantai-iltana tuli vähän tutkailtua lisää ko. kulkinetta. Tuon lievän nykimisen selvittämiseksi katselin vähän konepellin alle.
- ilmansuodatin ok
- virranjakajan kansi auki -> kannen sisältä valui hieman öljyä... kansi muutenkin likainen ja hapettunut eli pientä putsausta ja kansi takaisin paikoilleen
- tulpat: karstaisia, silmämääräisesti arvioituna kärkiväli suuri n. 1,5mm. Vai lieneekö normaali, ei ole pitkään aikaan tarvinnut bensavehkeiden kanssa pelata. No, putsaus ja takaisin paikoilleen.

Sunnuntaina tankki täyteen (95:sta)ja pari kuormaa purkujätteitä appiukon luokse. Nykimistä ei lauantain jälkeen ole enää esiintynyt mutta seuraillaan tilannetta. Muita huomioita kulkineesta:
- ohjaus, kytkin ja kaasu ovat tunnottomia, muuten auto on helppo ja vaivaton ajaa
- melutaso autossa on järkyttävä, lisäksi vielä kaikki kilinät, kolinat ja natinat
- suorituskyky, no, jaa... :D

Mutta kahden päivän ja 120km kuljettaa vieläkin paikasta toiseen...
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

JKor75 kirjoitti:- tulpat: karstaisia, silmämääräisesti arvioituna kärkiväli suuri n. 1,5mm. Vai lieneekö normaali, ei ole pitkään aikaan tarvinnut bensavehkeiden kanssa pelata. No, putsaus ja takaisin paikoilleen.
Tulpat vaihtoon, vaikuttais että tuolla kärkivälillä niillä on ajettu vähintään 100 tkm.
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

kakkosautolla on trippiin kertynyt nyt n. 400km. Muuten toiminut hyvin mutta alussa mainittu nykiminen ilmaantui taas. Tosin ilmenee vain pidemmillä matkoilla eli kun moottori lämpenee kunnolla.
Tulpat vaihtoon
=> kokeillaan ensi viikonloppuna korjaantuuko tuolla, samalla voisi vaihtaa öljyt ja suodattimen.
Keke1478
Viestit: 45
Liittynyt: 15.12.2007 19:42
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Keke1478 »

Ei häviä nykiminen tulppien vaihdolla-on ennemmin ominaisuus ko automerkissä. Muutenkin yliarvostettu merkki. "Suomi on tojotakansaa"
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ihan pakko kun tuo otsikko nappaa aina silimään :happy:

Kakkosautoksi Karina
Kolmosautoksi Kolffi
Nelosautoksi Niva
Vitosautoksi Vito
Kutosautoksi Kupla
Seiska-autoksi Sevy
Kasiautoksi Kaania
Ysiautoksi Yykaakoo
Kymppiautoksi kyr... *köh* siis Sampon auto :oops: :P

Lipesiköhän tämä nyt OT:n puolelle :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jovihava kirjoitti:Kymppiautoksi kyr... *köh* siis Sampon auto.
Penari on mulla vasta viides auto :no:
Kein siknatuur
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Ei häviä nykiminen tulppien vaihdolla-on ennemmin ominaisuus
tulkitsen tämän niin että 400tkm ajettu karina on edelleen kuin uusi :D

jovihavan viestiin: sinänsä otsikko on ehkä harhaanjohtava, kyseessä lienee ties kuinka mones kymmenes auto minulla. Mutta tällä hetkelle perheen kakkosauto :)
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Keke1478 kirjoitti:Ei häviä nykiminen tulppien vaihdolla-on ennemmin ominaisuus ko automerkissä. Muutenkin yliarvostettu merkki. "Suomi on tojotakansaa"
Mutta tulpanjohdot vaihtamallapa yleensä poistuu. Jos on sellaisen tartunnan jostakin lähelle parkkeeratusta Fordista sattunu saamaan. :lol:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Matti H
ooppelimies
Viestit: 1125
Liittynyt: 19.10.2010 12:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Tankkaa ennemmin tuota 98, Joutuu muuten vetämään tankilta uudet polttoaineputket. Ja kuluttaahan se hippasen vähemmän, pääsin alle kuuden afella parhaillaan.

Itsellähän oli se reilu 350tkm ajettu japsi carina e, hyvä kampehan se oli, Mitä nyt kytkin rupesi luistamaan ja ei innostanu ruveta korjaamaan joten vahinko kiertämään. Reilun 20tkm kerkesin ajella ja vois sanoa ettei oo parempaa autoa ollu, mutta en kyllä toistakaan enää ottais.

4A-FE nykii oikein sievästi tasakaasulla ajettaessa, kuulemma ihan normivaiva, ecu ei osaa ohjata suuttimia oikein siinä vaiheessa. Näin velipoika mulle sitä suomensi aikoinaan, itse se nykyään ajelee 1.8 britti carinalla, ja ei kuulemma ole muuta kuin vikaa. Lämpimällä koneella yks pytty lähtee pelistä poies, suutin, tulpat, polttoainepumppu, ecu, alipaine putket, tulpan johdot, puola yms, sytkä ja polttoainepuolen hommat vaihdettu uusiin ja ei oo vika hävinny, eivät tojota korjaamollakaan ole vikaa löytäneet.
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.

Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02

ex-Sammale-Rimera UGGly '95

® Mesen linttaklubi
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Jaahas, kohta kuukausi päästelty caarinalla. Eilen tuli käytyä ajamassa pitempi lenkki, n. 100km Kuopioon ja saman verran takaisin. Nykiminen jatkuu edelleen, alkaa tosin vasta kun moottori on kunnolla lämmennyt => ei ole haitannut työmatka/työajokulkineena kun matkat on lyhyitä. Nykiminen ilmenee vain kevyesti kaasua painettaessa, ei siis tasaisessa ajossa tai reilummin kaasua painettaessa, eli voisi jotenkin liittyä laihaseosjuttuihin...

Kuopiossa piti tankata, tripissä 540km ja tankkiin meni 50,5l :? Matkasta n. 2/3 osaa maantieajoa, loput kaupunkiajoa jossa matkat muutaman kilometrin luokkaa. Aamuisin kylmänä käyntiin, n. 10min tyhjäkäyntiä niin että lasit sulavat ja parin minuutin matka työpaikalle. Jos ei työssä tarvitsisi autoa niin tietysti kävelisin tuon matkan...

Niin, tankkasin tällä kertaa 98:a, mutta ei vaikuttanut nykimiseen eikä muuhunkaan käytökseen ainakaan niin paljoa että olisi huomannut.
mherpman
Viestit: 49
Liittynyt: 23.12.2010 13:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mherpman »

Viittä eri Carinaa kakkosta (kaasari ja ruisku) ja EEtä ajaneena voin tuumata että tuo nypyttäminen/nykimenen on ihan vaan ominaisuus. Nissanin ruiskut ne vasta pintakaasulla nypyttääkin, kun ecu katkoo ruiskutusta vähän väliä..

Toijota pajalla vaihtoivat virrajakajanakselilaakerin, kun kuulemma oli väljä ja siinä vika. Noh ei muutosta. useita satoja tuhansia noilla vedetty. Muuten pelaa kuin buikki, mutta pellit happanee varsinkin kakkosissa. Tekniikka kestää.

Se niistä bensoista... Se aine kun soveltuu lähinnä pienkoneisiin :)
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

minulla on korollassa 4-afe kone eikä nykyttele yhtään, toimii tosi hienosti ja kulutus automaatilla siinä seiskan ja kasin välissä normi-ajussa...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

kaarina on palvellut edelleen varmaan (tosin nykivään) tyyliin. Viikonloppuna sain vaihdettua tulpat, öljyt ja suodattimen, näillä toimenpiteillä ei ollut vaikutusta nykimiseen. No, katsotaan jos viitsii jossain vaiheessa perehtyä tuohon paremmin, toistaiseksi hoitaa hommansa noinkin.

Kulutus on edellisestä kerrasta tippunut, nyt on jo yli 600km tripissä eikä vielä ole ollut tarvetta tankata.

Kesärenkaat voisi lähiaikoina vaihtaa alle. Ai niin, ne täytyisikin jostain hommata... :) Jos nyt jollain sattuisi olemaan ko. kulkimeen sopiva kesärengas/vannepaketti EDULLISESTI niin saa tarjota.

Puuhaa riittää kyllä muutenkin, täytyisi tuo volvo katsoa katsastuskuntoon ja hakea kesäauto varastointipaikasta ajoon :D
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

kokkeiles laittaa hiuslakkaa tulupan johtoihi, jos johtoissa vikaa nii tuon homma jäläkee saattas nykimine loppua vähäksi aikaa.. villi veikkaus joka tuskin osuu kohdalleen :roll:
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

tuossa oli yhden kaverin kanssa puhetta ja hänellä oli korollassa sama vika, nyki kokoajan. vaihtoi lamda-anturin ja nyt toimii, kulutus putosi noin litralla...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

JKor75 kirjoitti:kaarina on palvellut edelleen varmaan (tosin nykivään) tyyliin. Viikonloppuna sain vaihdettua tulpat, öljyt ja suodattimen, näillä toimenpiteillä ei ollut vaikutusta nykimiseen. No, katsotaan jos viitsii jossain vaiheessa perehtyä tuohon paremmin, toistaiseksi hoitaa hommansa noinkin.

Kulutus on edellisestä kerrasta tippunut, nyt on jo yli 600km tripissä eikä vielä ole ollut tarvetta tankata.

Kesärenkaat voisi lähiaikoina vaihtaa alle. Ai niin, ne täytyisikin jostain hommata... :) Jos nyt jollain sattuisi olemaan ko. kulkimeen sopiva kesärengas/vannepaketti EDULLISESTI niin saa tarjota.

Puuhaa riittää kyllä muutenkin, täytyisi tuo volvo katsoa katsastuskuntoon ja hakea kesäauto varastointipaikasta ajoon :D
Kannattaa fintoyssin foorumilla kysellä ni apua löytyy nykimisen poistoon. :roll:

Alipaineletkut/kellot kannattaa tarkistaa, lambda vois olla syynä nykimiseen. Kaverin japsi 2.0l e carina lopetti nypyttämisen ko jonku alipaineletkun tulppasivat.


Tämä ei oo toyotan 90 ruiskukoneissa ominaisuus et ne nykii, kyl siel on "kilometrien tuomaa" pientä häikkää josta johtuu.
E46 330D & E46 328i
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Carinaan tuli vaihdettua kesärenkaat. Kaverilta löytyi octavian renkaat vanteineen koossa 175/80R14. Alkuperäinen kokohan olisi 185/65R14. Pulttijako on sama, keskireikä vanteissa vähän isompi. Nopeusmittarikin alkoi näyttämään lähes oikein :D

Nykimisvaivan takia irrotin kokeeksi kaasupolkimen asentotunnistimen johdon => nykiminen loppui. Oire tuli siis hoidettua sillä, varsinainen vika odottelee vielä vuoroaan.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

JKor75 kirjoitti:Nykimisvaivan takia irrotin kokeeksi kaasupolkimen asentotunnistimen johdon => nykiminen loppui. Oire tuli siis hoidettua sillä, varsinainen vika odottelee vielä vuoroaan.
Oisko tps sääjön tarpees jos ehyt. Ecu luulee et menee moottorijarrulle välillä ku ajelee pintakaasulla, siitä nykiminen.

Nykikö tämä muuten ku pintakaasulla rullatessa?
E46 330D & E46 328i
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Eipä nykinyt pintakaasulla tai tasaisesti ajettaessa. Nykiminen alkoi kun kevyesti lisäsi kaasua. Jos painoi reippaamiin kaasua niin nykimistä ei ilmennyt.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

JKor75 kirjoitti:Eipä nykinyt pintakaasulla tai tasaisesti ajettaessa. Nykiminen alkoi kun kevyesti lisäsi kaasua. Jos painoi reippaamiin kaasua niin nykimistä ei ilmennyt.
Eli se tps oli mahollisesti rikki ellei nyt ole varakartat eculla käytössä kun töpseli on kerta irti.
E46 330D & E46 328i
JKor75
Viestit: 105
Liittynyt: 20.10.2010 12:23

Viesti Kirjoittaja JKor75 »

Carina on toiminut toistaiseksi hyvin, edellisen viestin jälkeen ei ole muuta tullut kuin ajoa ja välillä tankkausta.
Eli se tps oli mahollisesti rikki ellei nyt ole varakartat eculla käytössä kun töpseli on kerta irti
Onkohan tuo ihan totaalisesti rikki vai elpyisiköhän tuo puhdistamalla tai pystyykö tuota itse korjaamaan? No, täytyy katsoa intoutuuko tuota enää tutkimaan, kakkosauton tarve on vähentytyt joten täytynee jossain vaiheessa laitella myynti-/vaihtoilmoitusta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”