Leemun linjuri
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Ei taida liittyä kuin löyhästi Leemun linjuriin, mutta aihealueeseen kuitenkin. Aika hieno.
https://huutokaupat.com/2309631/volvo-9 ... -830000-km
https://huutokaupat.com/2309631/volvo-9 ... -830000-km
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
On kyllä hieno laite.bercedes menz kirjoitti:Ei taida liittyä kuin löyhästi Leemun linjuriin, mutta aihealueeseen kuitenkin. Aika hieno.
https://huutokaupat.com/2309631/volvo-9 ... -830000-km
Meikäläisen auto ei ole kaikkineen maksanut edes tuon aihion hintaa
Siinä se on toisaalta tämän homman hienous, kun tarkastelee kuinka erilaisista lähtökohdista näitä harrastetaan
Re: Leemun linjuri
Jäähdytysnesteen tason tarkkailu aiheuttaa (henkisiä) ongelmia.
Täyttöputkessa on useampi mutka perätysten, joten kennon päälle ei ole näköyhteyttä.
Kävi mielessä, että toimisikohan systeemi jos laittaisin tuon kuvassa näkyvän peltipöntön tilalle läpinäkyvän korkillisen astian ja asettelisi sen jäähdyttäjän yläreunan tasalle
Täyttöputkessa on useampi mutka perätysten, joten kennon päälle ei ole näköyhteyttä.
Kävi mielessä, että toimisikohan systeemi jos laittaisin tuon kuvassa näkyvän peltipöntön tilalle läpinäkyvän korkillisen astian ja asettelisi sen jäähdyttäjän yläreunan tasalle
Re: Leemun linjuri
Pöntön ja letkujen vedon voi toki tehdä uusiksi mutta alemmaksi en lähtisi paisaria sijoittamaan. Tuon alkuperäisen järjestelyn luokkaa pitäisi olla korkeuseron jäähdyttimen yläpinnan ja ajatellun nestepinnan välillä että järjestelmä ilmaantuu eikä vaan ala kuplaa kuumanakaan tekemään.
Olisko kelpo ratkaisu laittaa pienempää läpinäkyvää säiliötä tai läpinäkyvää letkua "silmäksi" tuon alkuperäisen pänikän alapuolelle jolloin päivittäinen tarkastus helpottuu mutta itse toiminta ei siitä kärsi?
Olisko kelpo ratkaisu laittaa pienempää läpinäkyvää säiliötä tai läpinäkyvää letkua "silmäksi" tuon alkuperäisen pänikän alapuolelle jolloin päivittäinen tarkastus helpottuu mutta itse toiminta ei siitä kärsi?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Leemun linjuri
Periaatteessahan tuo saattaisi jollain tasolla onnistua jos vaihtaisi tuon täyttöputkesta paisariin tulevan letkun läpinäkyväksiJuMu S kirjoitti: ↑16.4.2021 7:59 Pöntön ja letkujen vedon voi toki tehdä uusiksi mutta alemmaksi en lähtisi paisaria sijoittamaan. Tuon alkuperäisen järjestelyn luokkaa pitäisi olla korkeuseron jäähdyttimen yläpinnan ja ajatellun nestepinnan välillä että järjestelmä ilmaantuu eikä vaan ala kuplaa kuumanakaan tekemään.
Olisko kelpo ratkaisu laittaa pienempää läpinäkyvää säiliötä tai läpinäkyvää letkua "silmäksi" tuon alkuperäisen pänikän alapuolelle jolloin päivittäinen tarkastus helpottuu mutta itse toiminta ei siitä kärsi?
Re: Leemun linjuri
Pienimuotoista sisäremonttia aloin tuossa tehtailemaan.
Likka kasvaa ulos petipaikastaan ja koirien määrä on tuplaantunut siitä kun häkkiasiat on suunniteltu.
Tälläerää ajatus on poistaa peräkkäiset häkit, tehdä tilalle makuusoppi likalle ja laittaa jonkinlainen veräjäratkaisu makuuhuoneen ovelle silläviisiin, että koirat saavat matkustaa makuukammarissa.
Likka kasvaa ulos petipaikastaan ja koirien määrä on tuplaantunut siitä kun häkkiasiat on suunniteltu.
Tälläerää ajatus on poistaa peräkkäiset häkit, tehdä tilalle makuusoppi likalle ja laittaa jonkinlainen veräjäratkaisu makuuhuoneen ovelle silläviisiin, että koirat saavat matkustaa makuukammarissa.
Re: Leemun linjuri
Näiden etu, että sisältä voi muuttaa rakenteita tarpeen muuttuessa. Teeppä tämä sama johonkin "tupperiin".
Re: Leemun linjuri
Toisaalta se on paha, että voi tehdä periaatteessa mitä vaan. Nämä pirulaiset kun eivät sitten koskaan ole valmiita vaan aina kytee joku ajatus, että "jos tosta vähän ja tonne jne. jne."
Re: Leemun linjuri
Ehtoohämärissä sain vähän seinääkin aikaiseksi
Re: Leemun linjuri
Pikkuhiljaa edistyy makuukomeron teko
Ei meinaa olla oikein aikaa tehdä, niin etenee tuskaisen hitaasti
Runko on kaikkea mitä sattui nurkista löytymään, päälipuoli on havuvaneria jonka pinnoitteesta ei vielä ole varmaa tietoa.
Sisäpuolelle tulee kovalevyä joka verhoillaan ainakin osittain jollain hieman pehmeämmällä.
Seinän sisälle tuli 13mm armaflexiä, sitä kun sattui pihaliiteristä löytymään. Ei se nyt mikään varsinainen äänieriste ole, mutta kai se hiukan pahinta kuminaa pois vie
Ei meinaa olla oikein aikaa tehdä, niin etenee tuskaisen hitaasti
Runko on kaikkea mitä sattui nurkista löytymään, päälipuoli on havuvaneria jonka pinnoitteesta ei vielä ole varmaa tietoa.
Sisäpuolelle tulee kovalevyä joka verhoillaan ainakin osittain jollain hieman pehmeämmällä.
Seinän sisälle tuli 13mm armaflexiä, sitä kun sattui pihaliiteristä löytymään. Ei se nyt mikään varsinainen äänieriste ole, mutta kai se hiukan pahinta kuminaa pois vie
Re: Leemun linjuri
Hiukan on nypitty taas eteenpäin, kesäkuun puolivälin tienoilla olisi vähän reissua tiedossa, joten pitäisi saada jotain valmistakin
Kannoin makkariin uusvanhan patjan. Siis uuden autoon, ei muuten. Samalla huomasin yhden huolenaiheeni realisoituneen.
Kattoverhoilu on jännästi pullistellut jo toissa talvesta lähtien yhdestä kohdasta makuuhuoneessa. Nyt sieltä on pompannut lista irti ja keskellä kattoa oleva "kerni" verhous on irronnut reunastaan samalla.
Märkäähän siellä on, eli katto vuotaa jostain
No ajellaan kesä ja syksyn tullen otetaan kattoa sitten auki ja tutkitaan remontin laajuus.
Tällä hetkellä suurin epäilys kohdistuu takimmaiseen kattoluukkuun tai poistoilmaräppänään, mutta saas nähdä.
Kotipihan parkki on sopivasti perä alamäkeen joten voi se pahimmassa tapauksessa tulla hyvinkin kaukaa..
Kannoin makkariin uusvanhan patjan. Siis uuden autoon, ei muuten. Samalla huomasin yhden huolenaiheeni realisoituneen.
Kattoverhoilu on jännästi pullistellut jo toissa talvesta lähtien yhdestä kohdasta makuuhuoneessa. Nyt sieltä on pompannut lista irti ja keskellä kattoa oleva "kerni" verhous on irronnut reunastaan samalla.
Märkäähän siellä on, eli katto vuotaa jostain
No ajellaan kesä ja syksyn tullen otetaan kattoa sitten auki ja tutkitaan remontin laajuus.
Tällä hetkellä suurin epäilys kohdistuu takimmaiseen kattoluukkuun tai poistoilmaräppänään, mutta saas nähdä.
Kotipihan parkki on sopivasti perä alamäkeen joten voi se pahimmassa tapauksessa tulla hyvinkin kaukaa..
Re: Leemun linjuri
Damn. No tietäähän mitä tekee ensi talvena jos ei paljastava ahaa-elämys ensin tule.
Vuosikymmeniä vanhaa ja auringonpolttamaa tavaraahan noissa kaikissa läpivienneissä taitaa tiivisteenä olla ja kun ei kovin usein pääse yläpuolelta pesemään on monin paikoin kosteutta hautovan (ja myös siirtävän) sammaleen tai jäkälän peitossa nuo saumat mitä olen nähnyt.Kaikki auki ja jotkut aurinkoa kestävät liimamassat tiivisteiksi niin mennee muutaman vuosikymmenen,
Ps. Mitä aluksi hommaamallesi Vanajalle kuuluu, vieläkö on tallessa?
Vuosikymmeniä vanhaa ja auringonpolttamaa tavaraahan noissa kaikissa läpivienneissä taitaa tiivisteenä olla ja kun ei kovin usein pääse yläpuolelta pesemään on monin paikoin kosteutta hautovan (ja myös siirtävän) sammaleen tai jäkälän peitossa nuo saumat mitä olen nähnyt.Kaikki auki ja jotkut aurinkoa kestävät liimamassat tiivisteiksi niin mennee muutaman vuosikymmenen,
Ps. Mitä aluksi hommaamallesi Vanajalle kuuluu, vieläkö on tallessa?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Leemun linjuri
Joo, näin meinasin, että syksyllä täytyy sen verran ajoissa aloittaa, että ehtii päälipuolelta paikkailemaan vuotokohtia ja sitten talvella parsia sisäpuoli takaisin kasapäähän.JuMu S kirjoitti: ↑12.5.2021 8:23 Damn. No tietäähän mitä tekee ensi talvena jos ei paljastava ahaa-elämys ensin tule.
Vuosikymmeniä vanhaa ja auringonpolttamaa tavaraahan noissa kaikissa läpivienneissä taitaa tiivisteenä olla ja kun ei kovin usein pääse yläpuolelta pesemään on monin paikoin kosteutta hautovan (ja myös siirtävän) sammaleen tai jäkälän peitossa nuo saumat mitä olen nähnyt.Kaikki auki ja jotkut aurinkoa kestävät liimamassat tiivisteiksi niin mennee muutaman vuosikymmenen,
Ps. Mitä aluksi hommaamallesi Vanajalle kuuluu, vieläkö on tallessa?
Sen verran tässä on hopeareunusta, että korirakenne on kaikkineen alumiinia, joten ei pitäisi tarvita muuta kuin kastuneiden materiaalien poiston ja uudelleen kasaamisen.
Arvailen rakenteen sisältävän verhoilun alla jonkin kovalevyn tapaisen ja sitten ulkopeltiä vasten on sekalainen kokoelma styroksia.
Vanajan kanssa kävi melkoisen katkerasti.
Itselläni ei ollut mahdollisuutta siirtää sitä omiin nurkkiin olemaan ja silloisesta säilytyspaikasta se uhattiin lähettää romumiehen matkaan. Lopulta löysin sille ottajan ja hän sitten teki mitä parhaaksi näki.
Alusta on tietääkseni olemassa, mutta kori on purettu pois. Mitä todennäköisimmin alustakin tulee joutumaan lihoiksi ja toivon mukaan edes osat menevät muihin autoihin, ettei hävitys olisi aivan täydellinen ja turha
Re: Leemun linjuri
Kattoluukun kiinnitys on tällainen:
Ei herätä erityistä luottamusta tiiviyden suhteen.
Samaten ilmanvaihtoräppänä näyttää siltä, että on suoranainen ihme jollei se vuoda
Ei herätä erityistä luottamusta tiiviyden suhteen.
Samaten ilmanvaihtoräppänä näyttää siltä, että on suoranainen ihme jollei se vuoda
Re: Leemun linjuri
Rapsuttele nuo vanhat tiivistemöhnät pois ja suljaa vaikka butyylimassalla saumat tiiviiksi niin saa ainakin tämän kesän olla rauhassa noiden kans.
Ettei tule monsuunisadetta joku yö sisällekkin.
Ettei tule monsuunisadetta joku yö sisällekkin.
Re: Leemun linjuri
Näin se on tehtävä.
Eliminoidaan lisävahinkojen synty ainakin ihan päivänselvistä paikoista.
Re: Leemun linjuri
Ei pidä surra, se maito oli jo kaatunut muilta jos oli tosiaan kori alkanut jo sortumaan. Nyt tässä oman "ison" projektin parissa möyhynneenä kovin tuntuu näihin vehkeisiin olevan kiinnostusta ja kaikeinlaisen osan tarvitsijaakin poikkeaa jutuilla milloín tuossa pihamaalla touhuaa rojun kimpussa.
Hyvä jos edes jotain osia jollekin käyttöön menee, minun puolestani joutaa näiden vanhojen ikiliikkujien tekniikat vaikka Afrikan vientiin ennemmin kuin lusikoiksi. Saa ne sieltä Ambomaalta sitten rahalla kaikki ostettua takaisin jos härmän korvessa entisöintibuumi iskeekin joskus päälle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Leemun linjuri
Näinhän se on. Kyllä se tavallaan oli nähtävissä jo kun seurasi pihalla seisovaa pikkuhiljaa lisää rapistuvaa ja sammaloituvaa raatoa, että kuinka tässä lopulta käy. Mutta kyllä se todellisuus lyö päin näköä kun seisoo sellaisen sekalaisen romukasan vieressä josta on yksityiskohtia helposti havaittavissa ja itse pystyt jo pelkän hajun perusteella sanomaan mistä kasa on peräisinJuMu S kirjoitti: ↑14.5.2021 12:01
Ei pidä surra, se maito oli jo kaatunut muilta jos oli tosiaan kori alkanut jo sortumaan. Nyt tässä oman "ison" projektin parissa möyhynneenä kovin tuntuu näihin vehkeisiin olevan kiinnostusta ja kaikeinlaisen osan tarvitsijaakin poikkeaa jutuilla milloín tuossa pihamaalla touhuaa rojun kimpussa.
Hyvä jos edes jotain osia jollekin käyttöön menee, minun puolestani joutaa näiden vanhojen ikiliikkujien tekniikat vaikka Afrikan vientiin ennemmin kuin lusikoiksi. Saa ne sieltä Ambomaalta sitten rahalla kaikki ostettua takaisin jos härmän korvessa entisöintibuumi iskeekin joskus päälle.
Allekirjoittanut sattuu "hiukan" olemaan sellaista romuun rakastuvaa sorttia, että on pelkästään hyvä kun sattuu asumaan hiukan ihmisten näkysällä ja emäntä jarruttaa pahimmat pöljyydet pois hankintalistalta
Jos sattuisin elelemään jossakin metsän siimeksessä itsekseni, niin voin kertoa, että olisi hiukkaspaljon siivottavaa nurkissa kun joskus aika jättää
On muutten taivaan totta tuo vientiasia. Hirveä itku on päällä kun vanhoja Volvoja, Kanikoita ja Mersuja raijataan etelän lämpöön. Kyllä ne kaikki olisi suomipojan ostettavissa yhtälailla, mutta kun ei niille ole kaikille täällä ottajia. Se on pirusti parempi, että menevät käyttöön kuin kuusakoskelle. Sieltä kun ei ole paluuta enää, edes osilla.
Re: Leemun linjuri
^Se tuohon vientiasiaan on vielä todettava että hiukan surettaa tulevaisuuden harrastajien ja kuljetusalan puolesta ylipäätään kun nyt viedään urakalla maasta pois ihan päivätöihinkin saati sitten "vara-autoksi" kelpoa kalustoa 90- ja 2000-luvun puoleltakin.
Syynä tietenkin jo suht nuorena vika-altis moderni tekniikka ja taustalla päästönormit jotka alkaa tehdä noiden vehkeiden käytöstä ansitarkoituksiin hankalaa - ainakin isompien asiakkaiden ja julkisen sektorin infrahommat pikälti sellaisia että pitää kaluston olla Euro-luokiteltua tai sitten ainakin vuosimalliltaan sitä ja tätä uudempaa. Asiakas on aina oikeassa mutta kovin pitkälle tulevaisuuteen ei osata ennustaa siellä missä tällaisia päätetään.
Uudempia linkkarista tehtyjä kilpurinkuljetusautojahan oli tässä taannoin pilkkahinnoilla myynnissä kun pääsi vähän yllättämään että kuormakoripykälät koskee niitä ja olivat siten jostain vuosimallista uudemmat joutumassa ajokieltoon. Tai näin ainakin ymmärsin mitä omistajien jupinoita jostain lueskelin. Riittävän vanhoissa vehkeissä on vaan puolensa.
Syynä tietenkin jo suht nuorena vika-altis moderni tekniikka ja taustalla päästönormit jotka alkaa tehdä noiden vehkeiden käytöstä ansitarkoituksiin hankalaa - ainakin isompien asiakkaiden ja julkisen sektorin infrahommat pikälti sellaisia että pitää kaluston olla Euro-luokiteltua tai sitten ainakin vuosimalliltaan sitä ja tätä uudempaa. Asiakas on aina oikeassa mutta kovin pitkälle tulevaisuuteen ei osata ennustaa siellä missä tällaisia päätetään.
Uudempia linkkarista tehtyjä kilpurinkuljetusautojahan oli tässä taannoin pilkkahinnoilla myynnissä kun pääsi vähän yllättämään että kuormakoripykälät koskee niitä ja olivat siten jostain vuosimallista uudemmat joutumassa ajokieltoon. Tai näin ainakin ymmärsin mitä omistajien jupinoita jostain lueskelin. Riittävän vanhoissa vehkeissä on vaan puolensa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: Leemun linjuri
Tulee paljon autoja myyntiin kun hoksaavat että ympäristötietoisen kaupungin julkinen liikenne hoidetaan kaasulla ja sähköllä.
Meille haaveilevat lietepaskan hyödyntämiseen laitosta josta saataisiin kaasua teollisuuteen ja liikenteeseen.
Sopimusten kesto ja hinnoittelu on tehty siten, että saa olla melkonen seppä joka kuolettaa hankinnat yhdellä sopimuskaudella.
Ei meillä ainakaan riemusta olla kiljuttu. Työntekijälle on hyvä kun kalusto uusiutuu mutta jollain ne pitäisi maksaa.
Yksi nykyisistä työkaluista olisi hyvä aihio vaikka mihin. Sopivan mittainen ja uudella moottorilla. Mahurina hyvä ajaa huonollakin tiellä. Kulutus noin 30ltr/100km linjalla.
Lähtökohta taitaa olla euro5 ja uudemmat plus nämä ekovehkeet
Meille haaveilevat lietepaskan hyödyntämiseen laitosta josta saataisiin kaasua teollisuuteen ja liikenteeseen.
Sopimusten kesto ja hinnoittelu on tehty siten, että saa olla melkonen seppä joka kuolettaa hankinnat yhdellä sopimuskaudella.
Ei meillä ainakaan riemusta olla kiljuttu. Työntekijälle on hyvä kun kalusto uusiutuu mutta jollain ne pitäisi maksaa.
Yksi nykyisistä työkaluista olisi hyvä aihio vaikka mihin. Sopivan mittainen ja uudella moottorilla. Mahurina hyvä ajaa huonollakin tiellä. Kulutus noin 30ltr/100km linjalla.
Lähtökohta taitaa olla euro5 ja uudemmat plus nämä ekovehkeet
Re: Leemun linjuri
Käytettyjen bussien markkinaa sekoitti viimevuonna jonkin verran ns. ylileveiden ja -pitkien autojen siirtymäkauden loppuminen.
yli 2,55m leveät ja yli 13,5m pitkät kaksiakseliset autot muuttuivat kelvottomiksi yhdellä kellonlyömällä kuin Lumikin vaunut ikään
Tällätietoa leveyden puolesta ainakin on kai myönnetty poikkeuslupia, mutta kukaan ei ole ainakaan minulle osannut kysyttäessä sanoa mitä hakemuksessa olisi hyvä lukea
Harmillisinta oli, että osa kauppasi näitä ylikokoisia ihan surutta mainitsematta asiasta mitään ja osa jopa hiukan totuutta venytellen
yli 2,55m leveät ja yli 13,5m pitkät kaksiakseliset autot muuttuivat kelvottomiksi yhdellä kellonlyömällä kuin Lumikin vaunut ikään
Tällätietoa leveyden puolesta ainakin on kai myönnetty poikkeuslupia, mutta kukaan ei ole ainakaan minulle osannut kysyttäessä sanoa mitä hakemuksessa olisi hyvä lukea
Harmillisinta oli, että osa kauppasi näitä ylikokoisia ihan surutta mainitsematta asiasta mitään ja osa jopa hiukan totuutta venytellen
Re: Leemun linjuri
Kyllähän noiden kanssa saa olla tarkkana kun ostaa. Moni kakku päältä kaunis. Kun pääsee montulle tai nosturille katsomaan mitä alta löytyy niin moni jättäisi ostamatta. Hattua nostan jokaiselle harrastajalle. Loput yllätykset sitten papereissa.
Tuonne lähti meidän talousalueelta pitkä jono autoja. Näyttävät löytäneen uudet omistajat. https://www.nettikone.com/yritys/ukkonen
Mittojensa puolesta tämä oli "soma". https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/P/Pohj ... 050809.jpg Näyttää olevan opetusautona nykyään.
Kesälomat kun alkavat niin saattaa monella olla aihioita myynnissä