Wiken Volvo V70 2.4 -99

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Meinasin vastata lyhyesti tuohon Karvanaaman Sportswagon-topicciin mutta sitte aattelin että jos tekis ihan oman topiccinsa. Vaikka en kyllä tiedä kiinnostaako ketään tällaiset vanhat romut, jää itselle ainakin jotain muistiin mitä kaikkea on tullut ropailtua.

Elikkäs, miehän tehin (taas :lol: ) peliliikkeen ja myypäsin taantumaa ennakoiden Subarun pois, kun sai vielä kohtuu hinnan. Ostin käyttikseksi 5v tauon jälkeen Volvon. :D V70 2.4 170hv vm. -99. Mittarissa 265 tkm ja kahta viimeistä merkintää lukuun ottamatta täysi merkkiliikkeen huoltokirja. On se taas mukava ajella Volvolla, noiden ergonomia ja ajettavuus sopii meikäläiselle vaan ihan täysin. Kaikenlaista pikku laittoa tietysti on, lamppujen vaihtoa, kuskin oven rajoitin, oikean takaoven lukkoa pitäisi herkistellä (sisävalo ei sammu), takaluukun pumput vaihtaa... Ja tehdä kunnon sisäsiivous. Mites noista lähtee nuo helmamuovit irti? Jos tsekkaisi onko siellä mitään ruosteen alkua, muuten koppa on ihan hyvän näköinen. Calixin RE480 pitäs tuohonki punoa paikoilleen, kun näytti olevan säteilylämppärillä. Kojelaudan päällinen täytyy metsästää jostain hyväkuntoinen (olin yllättynyt että se lähtee erikseen irti eikä tarvitse koko kojelautaa irroittaa). Siinä on tarrajälkiä ja joku on mennyt lotraamaan purkki tolkulla silikonia, kiiltää ihan järkyttävästi. Luonnossa pahemman näköinen mitä kuvissa. Yritin putsata Auto Glymin Tar Removerilla, silikoni lähti ihan hyvin mutta sitä jäi noihin röpelökohtien painanteisiin. Ja tarrajäljet jäi. Nythän se vasta komean näköinen onkin... :idiot:

Kuskin penkin kulman paikkausta kysyin seku MG-Verhoilusta Mersuilijoiden kokemusten innoittamana, ja siellähän onnistuu tuon korjaus, eikä ollut edes pahan hintainen. :D Täytyy tässä myöhemmin syssyllä ajella reissu siellä.

Ihan kopsakalta vielä tuntuu tuollainen vanha Volvo, kulkee suoraan eikä kilise eikä kolise. Ilmastointikin tuntui toimivan. Näissä 99-00 vuosimalleissa on vissiin tyyppivikana kaasuläppäkotelo (sähköinen kaasu?) ja ilmamassamittari. Huohotinsysteemille pitää tehdä "kumihanskatesti" ja tsekata onko vielä oikein tukossa.

Taakse vois melkein hommata myös roiskeläpät, luulen että tuo takapuskuri on joskus maalattu tai ainakin fiksattu. Ei oikein kivet hakkaisi puskurin alareunaa kun olisi läpät.

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Siistiltä vaikuttaa kuvissa!
Peliliikkeet on kyllä kivoja. Onnea hankinnalle!

Ainakin 850 helmat ovat kiinni muoviniiteillä alapuolelta ja päistä, helpoin lienee porata vanha pois.
Kokeilin kylläkin kampeamalla kun ei tarvinnut vanhan helman pintaa säästellä, pari niittiä jäi käyttökelpoisiksi.
Ei maksanut vaivaa, Motonetista sai Rellun tai sitikan vastaavia niittejä pussillisen 6-7 eurolla.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Oih. Kunnon arkkupakastin. Tähän sopisi kylkeen hyvin joku kylmälaitteen mainos samaan tyyliin kuin aikanaan Volvo R-Sport teksti. :D

Istuinosa näytti ehjältä. Minulla murtui vastaavasta penkistä vasemman puolen vahvike reiden kohdalta.

Ajatonta muotoilua. 8)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitoksia. Toivottavasti yhteiselo alkaa ilman suurempia yllätyksiä. Ensivaikutelmat on kyllä todella hyvät, kun saan vielä nuo kaikki pikkujutut fiksailtua.

Arkkupakastin tuosta tosiaan tulee mieleen. :lol: Näyttää vielä autolta ja tunnistaa Volvoksi kilometrinkin päästä. Omaan makuun tuossa S/V70 kopassa on ehkä hieman jo sellaista 90-lukulaista "pyöristelyä". Esim. 850/940/960 sisustus näyttää minusta hienommalta kun on enemmän viivoittimella vedetty. Mutta ihan tyylikäs tuokin on, ei sillä.

Maalipinta on jo menettänyt parhaan kiiltonsa. Naarmut ei niin näy tuossa valkoisessa, mutta jos tuon kesällä myllyttäisi niin alkaisi kiiltää kuin uusi Upo Jääkarhu. 8)

Pappi, istuinosa on ehjä ja takapenkitkin sen näköiset että ei ole paljoa istuttu. Jollain naisella ollut ekat 20v käytössä. Likaiset nuo penkit kyllä ovat, tarvis kunnon vesi-imuripesun. Katto oli täynnä koirankarvoja, sen sain putsattua sellaisella tarrarullalla. Ja sitä mustaa karvaa oli, luulin että verhoilu on likainen mutta se oli ihan karvojen peitossa reunoja myöten, takaa tuulilasiin asti. En tiedä miten on noinkin levinnyt, ihan kuin staattinen sähkö olis vetäny ne karvat kattoon. :lol:

Otsonointi pitänee teettää/tehdä kun saa sisustan pestyä. Sisällä on aika vahva Wunderbaumin sulotuoksu. :x
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja dealer »

https://www.veikonkone.fi/6438014205519 ... _5EALw_wcB

Tuollaisella hoituu otsonointi näppärästi. Ei kannata ainakaan laitteen hintaa enempää maksaa siitä hommasta mihinkään.

Kovin on jo vähentyneet tuon korimallin volvot tien päältä. Mukava että vielä löytyy hyväkuntoisia / hyvin pidettyjä yksilöitä. Itsellä tulee ensimmäisenä näistä mieleen suurehko kääntösäde, tosin vasta seuraava malli taitaa olla varsinainen vekslausmasiina. Satalankkuihin tottuneelle joka tapauksessa järkytys, kun U-käännös ei onnistukaan noin vain.
Hintataso lienee nykyään sellainen että saa kyllä rahalle vastinetta kun kunnossa olevan löytää.

Karvojen poisto verhoiluista, on muuten ällistyttävän hyvä värkki tämä harja:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... rotusharja
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos Dealer otsonaattorivinkistä! Tuollainenhan se on hommattava. Ei ole pahan hintainen!

En mie ainakaan voi moittia tuon kääntösädettä, yllättävänkin ketterä. Mk2-koppaisen muutaman vuoden omistaneena, se oli kankea auto. :lol: Vähän auttoi kun vaihtoi ohkaisemmat kääntymisrajoittimet, auto kun oli tehtaalta 17" pyörillä niin oli ne paksuimmat rajoittimet. Ei tahtonut jalkapallokenttäkään riittää. :shock: Tämä nykyinen on tullut tehtaalta pienimmillä 15" pyörillä, joten tässä ei varmaan rajoittimia ole, jos näissä on sellaisia muutenkaan ollut. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kerosiini
Viestit: 769
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Onnea hankinnasta! Nuohan on vielä lujia kamppeita, mutta toki ikä alkaa painaa ja ihmeellisiä (mm. sähkö) vikoja riittää.

Isän '99 dieselissä on takaoven valokatkaisijassa sama vaiva ja se toimii kun oven laittaa vähän voimakkaammin kiinni. Liekkö sitten lukkolaitteessa herkisteltävää? En ole tutkinut..
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Muistaakseni lukon sisällä on pieni mikrokytkin, joka vanhetessaan alkaa juonittelemaan.

Omassa 850 tdi:ssä taisi takakontin lukon mikrokytkin oireilla.

Onko tässä Wiken autossa nivomaticit vai normi iskunvaimentimet takana? Normi iskareilla ja kuormajousilla sai perän pysymään suorassa ja ajettavuus ei kärsinyt, vaikka peräpää oli hiukan pintakova.

Oi niitä aikoja. :rock:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tässä näytti pikavilkaisulla olevan ihan normi-iskarit takana. Iskarien ulkonäöstä päätellen lienevät vielä alkuperäiset. Edessä alkaa iskarien rungot ja ne jousilautaset olevan jo kohtuu hapettuneessa kunnossa. Varmaan joutuu uusimaan iskarit joka nurkkaan jossain vaiheessa.

Olen selvitellyt tuota lukkoasiaa mikä noissa alkaa vikomaan. Siellähän on tosiaan mikrokytkin (voi hyvänen aika miten toteutettu yksi sisävalon ohjaus...), jota sellainen puolikuun muotoinen vipu painaa kun lukkolaite pyörähtää kiinni-asentoon. Netistä lainattu kuva selventää asiaa, tuo oikean puolimmainen mikrokytkin ja vipu jossa lukee "PA":

Kuva

Foorumeilla tuskaillaan noiden mikrokytkimien kanssa ja mietitään mistä saadaan korvaavia osia. Mitä mie tässä automaatio-alan ihmisenä olen pähkinöinyt, vika ei voi olla tuossa mikrokytkimessä itsessään. Se lienee olevan avautuvalla koskettimella, eli kun tuo muovivipu painaa kytkintä, se avautuu. Jos siis valo palaa koko ajan, vika ei ole kytkimen likaisuudessa, huonossa kontaktissa, vaan siinä että tuo vipu ei vain yksinkertaisesti paina kytkintä tarpeeksi. Johtuuko kulumisesta vai mistä. Tuohon voisi olla korjauksena esim leikata sentin pätkä nippusidettä ja liimata se tuon vivun päälle "lisämateriaaliksi" jollain superpikaliimalla. :roll:

Satuin löytämään netistä kohtuu huokeasti ihan uuden lukkolaitteen vieläpä juuri tuohon vikovaan oveen, niin ostin sen. Pitää ottaa tuo vanha sitten pöydälle ja keksiä siihen ratkaisu jolla ongelma on lopullisesti korjattu. Muutkin ovet ja takaluukku on käytävä läpi kuitenkin joskus.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tulipa vaihettua takaluukun pumput uusiin romanialaisiin Stabilus Lift-o-maatteihin. Jo nousee lunkka herkästi ja ylimääräiset huokaisut katosi. Työhommissa kun tulee turvamaiharit jalassa liikuttua kohtuu paskaisissa olosuhteissa, vaihdan aina autolle mennessä toiset kengät jalkaan. Kerran tuli V40:n takaluukku niskaan talvipakkasella kun olin siinä kyyristyneenä ottamassa kenkiä pois. Teki muuten aika höpöä, joten siitä lähtien jos luukku antaa pienintäkään merkkiä että puhti on loppu - pumput vaihtoon. :lol:

Onkos näissä jo muovinen tuo takaluukku niinkuin 2-sarjassa? Kopisee vähän muovisesti kyllä. Parempi jos on - ei ruostu. :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vähän pohdintaa. On näissä vanhoissa Volvoissa jotain mietitty näin kotihuoltajaa ajatellen. Öljyt + öljynputsari, moottorin ilmansuodatin ja raikkari on helposti vaihdettavissa ihan kotitallissa. No tuo öljynvaihto nyt suodattimen osalta ole niin helppo kuin OM601-603 koneissa tai M116/M117. Mutta ei ole sellaisessa paikassa että et pääse käsiksi ilman että kädet on verillä. Lamppujen vaihto onnistuu ilman puolen keulan purkua.

Ilmastoinnin suuntausläppiin pääsee käsiksi helposti hanskalokeron tai kojelaudan alamuovit irroittamalla. Ei tarvitse purkaa puolta autoa. Lämppärin kennon voi vaihtaa todella helposti - tämäkin oli vielä entisestään helpotettu mk2-sarjassa.

Takaluukun muovipaneeleissa on C-malliset klipsit joilla ne on kiinni. Ei saa rikki vaikka voimalla kiskot. Ei hajoa mikään. Osa vaan irtoaa. Katkaisijoiden lamput on vaihdettavissa, ei tarvitse ostaa uutta katkaisijaa.

Ovipahveissa mentiin mk2-sarjassa vielä pidemmälle, niissä niitit on päältä läpipainettavia - keskiosa sisään ja nasta irti. Ei tarvitse pelätä että joku paikka ratkeaa kammettaessa.

Ruostesuojaus on tosi hyvä. Ei näistä kori lopu varmaan ikinä jos viitsii joskus pestä ja vahata.

Niinkuin Dealer tuossa kommentoi, miksihän näitä näkyy niin vähän enää tien päällä? Eihän nämä "tinakoneet" niin huonoja ole? Jos jonkun kaasuläppäyksikön joutuu vaihtamaan 150tkm välein, ei ole minusta syy pistää autoa romikselle ja hommata uutta. Sen 600€ saa äkkiä menemään uudemman rottelon kanssa. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos S/V70 olisi takavetoinen niin niitä olisi vielä paljon liikenteessä. Se ei tietenkään selitä tuota miksi on katukuvasta vähentyneet reilusti. Kuitenkin varsin mukava auto kuljettajan paikalta arvostellen.
Noita kiersi paljon vaihtoautoina naapuriliikkeessä kun olin Lintosella töissä ja siinä aina jotain laiteltiin ja huollettiin. Huollot on tosiaan helposti tehtävissä ja kaasuläppäkotelon muistan vaihdetun useampaankin yksilöön. Takajousien vaihto oli lievästi sanoen p*rseestä, ja takavakaajan (?) vaihdossa oli jotain omituisen hankalaa myös. Moottorissa oli joku pikku huohotinletku tms joka rikkoutuu ja sen kautta imee pölyt moottoriin -> kone väljä ennen pitkää. Tämä siis bensakoneissa 10V/20V
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nitä on tosiaan nykyään melko vähän liikenteessä.
Mikä lie kun ei nuo näytä koskaan olevan ruosteessakaan.

Työkaverilla on ollut työnalla pari vuotta vanhempi T5R:ä joka on nyt ajossa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kaikki Volvot mitä itsellä on ollut ovat pysyneet ruosteettomina. Nekin vähäiset kiveniskut mitkä olivat ottaneet väriä pysyivät samanlaisina omistusajan.

Tässä ykköskoppasessa on oma tunnelma. Iso ero kun hyppää kakkoskoppasen kabiiniin.

Diesel manuaalina oli kyllä ”vähäruokainen” ja miellyttävä ajaa. Ainoa miinus kun kummassakin päässä moottoria remmit.

Alapalloniveltä ei ainakaan dieseliin saanut erikseen. Piti vaihtaa koko tukivarsi ja aikanaan olivat hinnoissaan. Mikä lie nykyisyys osien hinnoittelussa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
kerosiini
Viestit: 769
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Isällä on kakkosautona ollut V70 TDI '99 7vuotta/120tkm. Laiskasti sitä on pesty, mutta ei ne vain ruostu. Vaihteisto on ollut suurin ongelma (automaatti) ja vaihdettu meidän aikana kahdesti :lol:

Alapalloja näistä menee vähintään joka toiselle leimalle ja tosiaan koko tukivarsi menee silloin vaihtoon. Helppo vaihtaa ja maksaa 50-80e mutta on se melko pöljä ratkaisu.

Volvolla on tosiaan ajateltu huoltojen kannalta paljon ja tuo V.A.G:n TDI on paljon mielusampi huoltaa V70 kuin oman '99 Transporterin keulilla :happy:

Mulla on sitten tontilla '97 TDI varaosabiili jos Wikke sattuu jotain osaa omaansa tarvimaan!
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Orkkis etualatukivarsi näyttäs olevan 230€/kpl. Tarviketta saa paljon edullisemmin.

Onhan näissä tietysti auton vanhuudesta johtuvia vikoja, esim juuri nuo ovien mikrokytkimet. Jos ei itsellä pysy työkalut käsissä ja alat korjauttamaan ne Wetterillä, vaihtoon menee koko lukkoyksikkö á 300€. Kyllä siinä kohtaa loppuu monelta mielenkiinto.

Huohotinsysteemi öljyloukkupönttöineen näissä on herkkä paikka. Se alkaa ajan saatossa tukkeutumaan. Varsinkin jos on ajettu huonoilla öljyillä ja liian pitkillä vaihtoväleillä. Jos se menee tukkoon, alkaa kone puskemaan öljyä ulos stefojen kautta. Tarkistus on helppo, kone kunnolla lämpimäksi ja kumihanska öljyntäyttöreikään. Jos hanska meinaa imeytyä sisään, on systeemi kunnossa. Jos se alkaa paisumaan kuin ilmapallo, on äkkiä tehtävä jotain.

Huohotinletkut ja öljyloukkupönttö ei hirmu kalliita ole. Imusarjan joutuu vain vaihtaessa käyttämään irti kun ne on siellä alla. Vois melkein tuohon omaan vaihtaa nuo ihan harjoituksen vuoksi että sais olla sen suhteen huoletta. Velipojalla on minun vanha V70 2.4 -07 ja isällä saman ikäinen 2.5T. Noihin on homma jossain vaiheessa myös edessä, vois opetella tekemään vaihdon itse niin saa nuo toisetkin autot sitten korjattua, säästää korjaamolaskussa pitkän pennin.

Yksi tyyppivika, ilmeisesti eritoten vuosimalleissa 1999 ja 2000, on akun plusnavalta pääsulakerasiaan menevän kaapelin hapettuminen. Tilanteen näkee heti kun avaa MAIN FUSES -boksin kannen. Tuossa minun autossa on kaapeli ottanut joskus lämpöä, laitan myöhemmin kuvan siitä. Mittasin resistanssin ja jännitehäviön siitä kaikki suurikulutuksiset sähkölaitteet päällä, näytti olevan kunnossa. Liekö sitä joskus puhdisteltu. Mutta kaapeli on sen verran irstaan näköinen, että uusin sen sopivassa välissä. Jos tuossa kaapelissa alkaa syntymään jännitehäviötä, alkaa tapahtua ihme asioita kun ABS-purkit yms menee sekaisin.

Kerosiini, kiitos tiedosta! Ei ole pitkä matka hakea jotain jos sattuu tarvimaan. :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pintaruosteethan ei vie autoa paaliin, aina löytyy kuitenkin joku jolla ego mahtuu kuskin paikalle vaikka auto kukkii jos se muuten on tekniikalleen kestäväksi havaittu ja toimii kuten pitää.
Se on sitten eri juttu jos menee ihan väyryseksi, joka taas on hyvä esimerkki saman aikakauden täysin epäonnistuneesta ruostumisen vastustamisesta.
Automaattivaihteisto saattaa tosiaan olla sellainen näissä että sen hajoaminen on viime vuosina vienyt monet yksilöt purkaamolle, oliko niin että kahta eri versiota automaattia on ja toinen kestää vähän paremmin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vaihteisto on Aisinin tekemä. Joskus kun vaihdatin omaani öljyjä niin melkosen mustaa kuraa oli tullut ulos. Turbiinissa ei ole proppua. :evil: Paljon jää vaihtamatta kun ei saa kaikkea kerralla ulos.

Volvofoorumilla oli joskus kuvia kun huuhtelemalla vaihtavat. Oma hommansa siinäkin
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tässäpä kuva pääsulakerasiasta. Akun plusnavassa "pääkaapelikengässä" on kiinni liitin, josta lähtee kaapeli pääsulakerasialle. Jonkun syyn vuoksi sulakerasian pään kontakti on joskus huono, ja liitos ottaa hiukkasen lämpöä. Tuo kaapeli ei ole yhtä paksua jöötiä, vaan koostuu neljästä rinnakkaisesta ohuemmasta johdosta, olisko jotain 4mm2 per johto. Kaapeli ei ole pitkä, ehkä 50-70cm, mutta se on nivottu kiinni auton johtosarjaan. Pitää vaikka ens kesälomalla ottaa hommaksi ja avata johtosarjanippua sen verran että saa tuon kaapelin sieltä ulos. Ilmanputsarin joutuu kokonaisuudessaan irroittamaan, se sukeltaa sen alta.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kerosiini
Viestit: 769
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Pappi kirjoitti: 23.10.2022 18:41 Vaihteisto on Aisinin tekemä. Joskus kun vaihdatin omaani öljyjä niin melkosen mustaa kuraa oli tullut ulos. Turbiinissa ei ole proppua. :evil: Paljon jää vaihtamatta kun ei saa kaikkea kerralla ulos.

Volvofoorumilla oli joskus kuvia kun huuhtelemalla vaihtavat. Oma hommansa siinäkin
Bensoissa mahtoi olla kahta eri Aisinia, Dieseleissä vain yhtä (aw50-42le). Öljyjen vaihto huuhtelemalla aika simppeli. Öljyjäähystä letku irti ja jäteöljyastiaan, kone käyntiin. Välillä lisätään mittatikun putkesta uutta öljyä ja taas mylly pyörimään. Muistaakseni 12l on suositeltu määrä mitä vaihtoon yhteensä kuluu.

Mystisiin V70 sähkövikoihin liittyen: Konehuoneessa on tuulilasin ja sulakerasian välissä vielä yksi releboksi minkä kansi ruuveilla kiinni. Siellä on YJ-releen tyyppisiä releitä 2-3, jotka viallisena saa aikaa jänniä ilmiöitä. Mm. Meidän yksilössä oireili tietyt sähkölaitteet (lämmityslaite+sähkölasit ainakin) niin, että meni 3-10min ajoon lähdöstä ennen kuin alkoivat toimia :lol:

Ja muistaakseni mitä kylmempi ilma oli niin sitä kauemmin meni ennen ku alkoi virta kulkea lämppärille jne asti. Tähänkin vaivaan löytyi vasta lontooksi googlettelemalla diagnoosi ulkomaan foorumeilta.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Aloin tänään sitten vaihtamaan kuskin oven rajoitinta, kun ovesta kuului naske ja pauke avattaessa. Noh, eihän se itse rajoitin rikki varmaankaan ollut, vaan itse vastakappale on ratkennut irti A-pilarista. :( Joku seppä sitä oli aiemmin jo hitsaillut, ja vanha sauma on pettänyt. :supersad:

Ilmeisesti tämäkin on ominaisuus näissä S/V70 ja 850 -kopassa. Pitää kesällä ottaa ovi irti ja korjata tuo kunnolla. Onneksi oven pitäisi lähteä helposti irti, sähköt menee "Peugeotmaisen" pyöreän irroitettavan liittimen kautta. Ovea pitää kiinni saranoissa yksi ruuvi per sarana, jonka jälkeen sen voi nostaa pois tapeistaan. Samantyyppinen ratkaisu kuin talon ovien saranoissa, ei tarvitse alkaa kohdistelemaan ovea irroituksen jälkeen mitenkään. Onkohan ruotsalainen insinööri varautunut ennakkoon. :lol:

Ovipahvista on tietenkin irronneet liimauksistaan muoviset vastakappaleet, joihin muovikiinnikkeet tulevat. Pitää huomenna hakea uusia kiinnikkeitä pussi Motonetista ja sellaista mäskiä, että vastakappaleet eivät enää irtoa.

Kuskin oven lukkoon pitää tehdä samalla patenttikorjaus ja vaihtaa kuitenkin tuo uusi rajoitin. En nimittäin enää aio tuota ovipahvia irroittaa. :lol:

Jotain positiivista kuitenkin - sain vaihdettua loputkin kojelaudan nappuloiden valot. Käytin auki myös mittaristovalojen himmentimen, valot sammuivat joskus itsestään ja pikku napautus säädinpotikkaan palautti ne. Sieltähän löytyi useampi kylmäjuotos jotka korjasin. Samalla puhdistin liukupotikan PRF 7-78 potentiometrien puhdistus- ja voiteluaineella, joka on osoittautunut loistavaksi esim. vanhojen radioiden rätisevien potikoiden kanssa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

On kaksi asiaa, jotka Volvo osaa tehdä paljon paremmin, mitä Mersu. Istuimet ja ruostesuojaus. Äitimuorilla on juurikin tämmönen vastaavanlainen auto, eikä se suostu ruostumaan millään eikä mistään. Ja istuin on ihan eri planeetalta kuin vastaavan aikakauden Mersuissa.

Ainoa mikä minulla tökkii niin se, että isoksi autoksi yllättävän ahdas sisätiloiltaan. Minä jos laitan kuskinpenkin niin, että minulla on siinä hyvä olla (eli ihan taakse), niin takapenkillepä ei enää kummanenkaan pygmi mahu.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3026
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Meillä oli aikanaan 850 ja samat puheet pätee siihen. Mukava auto, hyvät penkit ja näennäisesti iso. Kulutus toki olikin sitä.
Meille se ostettiin, kun tuli ensimmäinen turvakaukalo ajankohtaiseksi, se kun ei mahtunut Firebirdiin. Kohta 17 vuotta sitten siis.
Selkä menosuuntaan-kaukalo ei sitten käynytkään kuin vänkärin penkin taakse, kunhan kiskoi sen ensin ihan etuasentoon ja nosti selkänojan aivan pystysuoraan. Pakko oli hommata joku oikeasti tilava auto heti, kun toinenkin turvaistuin ilmoitti tarpeestaan.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vilkaisin vänkärin puolelta minkä näköinen tuon rajoittimen pellin kuuluisi olla. Ei se pilari ole kuin ehkä millistä peltiä, vänkärin ovea nitkuttaessa näkee kuinka pilarin pelti elää. :shock:

Tässä se kuskin puoli:

https://www.youtube.com/watch?v=zNJy2msm0pE

Pitää putsata nuo vanhat hitsausröysteet pois ja katsoa millainen pitsi sieltä löytyy alta...

Käytin W126:tta tallista ulkona, siinä ei nitku rajoittimet ja elä pilarit. Ovi painaa muutenkin varmaan 4x tuon Volvon oven verran. :happy:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Moni kun vielä reuhauttaa oven rajotinta vasten auki niin väsyyhän se pelti. Melkonen vipuvarsi kun sopivasti aukaisee.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tulipa hitsattua rajoitin kiinni. Ei siitä edelleenkään kaunis tullut minun hitsaustaidoilla, mutta kiinni tuntui jäävän. Saa nähdä repsahtaako ekalla oven aukaisulla kun saan oven paikoilleen. :x Pintaan vetaisin POR-15 pari kunnon kerrosta, siihen primeri ja Motonetistä sprayllä Volvon Polar Whiteä pintaan. Ihan siisti korjaus tuli, kehtaa jopa puolen metrin päästä katsoa (maalipintaa siis). Hitsausjäljen peittää onneksi tiiviste.

Lämmityslaitteen kenno meni myös paikoilleen. Oli yllättävän helppo homma. Samalla kun nesteet olivat kartanolla, vaihdoin Volvon orkkis 90 asteen termarin ja laitoin letkulämmittimen entisen paistinpannun tilalle. Nyt ainakin puhaltaa polttavan kuumaa, luulisi tarkenevan -30 pakkasilla. :)

Takaoven lukon sain myös vaihdettua, sekään ei aiheuttanut ylimääräistä päänvaivaa. Ovipahvien kiinnikemuovit liimasin laatikosta löytyneellä Bisonin Crystal -rakennusliimalla. Tuolla liimasin talon väliseinien alapuut ja kynnykset betonilaattaan, eiköhän yhdet muovipalikatkin pysy ovipahvin kuttaperkassa.

Nyt toimii sisävalot myös takaovesta ja uskaltaa laittaa ovet kakella lukkoon ja kytkeä hälyt päälle. :shock:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Volvolla on tullut nyt vaan ajeltua. Täytyy sanoa että on kyllä aika hemmetin hyvä laite ajaa. Ohjaus on hydraulitehosteinen eikä mikään pakkokeskittävä (josta en tykkää yhtään). Jotain samaa Mersujen kanssa. Penkit on ihan loistavat, maantiellä cruise päälle ja siinä voi rentoutua. Ei tarvitse muuta kuin pitää peukaloa ratissa ja määritellä ajosuunta. Auto ei vetele eikä puolla mihinkään suuntaan, vaan kulkee kuin juna kiskoilla. Yllättävän hiljainenkin tuo on, en tiedä mutta tuntuu että jopa hiljaisempi kuin mk2 ??

Hifit on myös yllättävän hyvät näin vanhaksi autoksi. SC-901 orkkisradio on ilmeisesti Alpinen valmistama. Salavalikosta löytyy taajuuskorjainasetukset, siellä voi valita onko auto V70, S40 jne. Hyvin kyllä potkii ja ääni on kirkas. Laittelin eilen bluetooth-mokkulan CD-vaihtajan liittimeen, niin nyt voi kuunnella musiikkia puhelimesta Spotifyn kautta. Ihan loistavaa.

Uudet umpiot tilasin Skandixilta, pitää ne vaihtaa kun saapuvat, saa valotehoon parannusta ja ulkoinen ilmekin kohenee. Onhan nuo entiset jo aika tummuneet ja erottuvat selvästi valkoisessa autossa. Voisi samalla käyttää irti lampunpyyhkimen moottorit ja fiksata ne, minulla on uudet pyyhinvarret ja sulat hommattuna. Joku entisistä omistajista on nykinyt varret pois, niinkuin näissä nyt on yleensä ollut tapana.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Muistaakseni radio on näissä hyvä. Alpine laatua?

Pikkunen päivitys voisi olla alkuperäisen vahvistimen lisääminen vänkärin penkin alle. Vai oliko se optio mk2 sarjassa. En nyt muista tarkalleen. Netistä löytyy varmaan infoa🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Pappi kirjoitti: 06.11.2022 11:01 Muistaakseni radio on näissä hyvä. Alpine laatua?

Pikkunen päivitys voisi olla alkuperäisen vahvistimen lisääminen vänkärin penkin alle. Vai oliko se optio mk2 sarjassa. En nyt muista tarkalleen. Netistä löytyy varmaan infoa🤫
Tässä on vahvistin, ainakin mankan takaa lähtee johto liittimestä jossa lukee AMP. Pitääpä vilkaista penkin alle näkyykö sitä siellä.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Wiken Volvo V70 2.4 -99

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vaihdoin Volvoon kojelaudan päällisen parempikuntoisempaan. Entinen oli pilattu niillä s%€"#"€n silikonisuihkeilla. :x :x :x

Yritin puhdistella, huomatkaa jäljet. Pinta meni mutta silikoni jäi. :evil:

Entinen:
Kuva

Ja paikalleen meni:
Kuva

Sisustan ilme muuttui täysin. Nuo silikonisuihkeet on vihonviimeinen keksintö! Niillä saa nätin Mersun mattapintaisenkin kojelaudan pilattua hetkessä ja lopullisesti. :idiot:
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”