Kompressorin asennusta Kleemanilla / uusin MB Enthusiast !

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Kompressorin asennusta Kleemanilla / uusin MB Enthusiast !

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yritykseni on viime keväästä asti edustanut Kleemannia Suomessa.
Pari viikko sitten tuli kutsu Kööpenhaminaan koulutukseen.

Aluksi tarvitaan luonnollisesti auto....hmm...mielummin V8....vaikka tämmönen, W230 500 SL, mittarissa reilu 15 000 mailia....kotipaikka Essex ( Lontoon liepeillä).

Kuva

Ensimmäiseksi täytyy moottorista poistaa "imusarja"

Kuva

Kuva

Kuva

Ja jotainhan sinne täytyy laittaa tilalle eli Eaton tyyppinen vesijäähdytetty kompressori.

Kuva

Näyttäisi istuvan paikoilleen mukavasti...

Kuva

Ja ettei menisi ihan työnteoksi pitää syödäkkin välillä, maan tapaan leipää ja sen seittemää sorttia lisuketta.
Sen verta olivat vieraskoreita, että nyt oli poikkeukselisesti myös tarjolla lämmintä ruokaa.

Kuva

Vasemmalla reunassanäkyy "vanha konkari" Kenneth joka asensi autoon pakosarjat ja pakoputken alkupäät, eli ensimmäiset kati poistettiin.
Keskellä varsinainen työparini reilu parikymppinen Danny, joka nuoresta iästään on varsinainen konkari näissä hommissa ja työ sujui rutiinilla.
Lisäksi hän oli todella hyvä opettamaan / selittämään...hmm...pomottamaan...

Vissiin tulin sanoneeksi jotain kun sitä tuossa niin naurattaa...

Pöydällä on Kompressori esivalmistelussa.

Kuva

Tässä on menossa kopressorin ja coolerin täyttä nesteellä.
Danny on sen näköinen, että "Nyt laitetaan vähä virtaa päälle"...saadaan kiertovesipumpulla hiukan autettua nesteen menoa...

Kuva

Nyt on kaikki tarvittavat "vermeet" kiinni....hiukan mittareita.....Star Diagnosia kiinni ja testailemaan.
Auton sisustan väri oli ..hmm..varsin korjaamoystävällinen.

Kuva

Kuva

Ensimmäisenä ajoime dynamometrissä testin mittasimme tehot ja väännön....ihan mukavat tulokset ..tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm.
Lopuksi kävime vielä moottoritiell ajamassa pari testi lenkkiä varmistuakseme kaiken toimivuudesta. Pari pientä säätöä ja homma oli valmis.

Lyhykäisyydessään autoon asennettiin kompressori + tarvittavat lisukkeet:
- muutoksia polttoainepuolelle
- ECU:n päivitys
- pakosarjat / pakoputken alkupää
- cooleri kompressorille
- em. liittyen kiertovesipumppu yms. pikkusälää.

Homma on ohi ja nyt voi jo hiukan "nojailla". Oikella oleva Kenneth varmisti vielä erikseen kysymällä...."Enhän vain hymyillyt kuvassa?"

Kuva

Auto lähti tänään Englantia kohden ja asiakas oli ilmeisen tyytyväinen tapahtuneeseen muutokseen.

Perkule.....laitoinkohan mä sen kopuran hihnapyörän kunnolla kiinni.. :roll:
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 06.9.2007 11:16. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Köyhä meininki. 8) Odotan mielenkiinnolla jatkoa. :D
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1006
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Kompressorin asennusta Kleemanilla

Viesti Kirjoittaja isk »

Lucky-Dog kirjoitti:Ensimmäiseksi täytyy moottorista poistaa "imusarja"
Meneekö ne noistakin tukkoon?? :shock: :roll:
Pistä eegeeär jumiin. :idea: :whisper:
Viimeksi muokannut isk, 16.1.2007 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tulikos toi meelsu tuliaisena pohjanmaalle? :roll:
big jopo
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Muistit kait kertoa suomalaisesta korinvaihdosta? :? :shock: :roll: :D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Daimler kirjoitti:Muistit kait kertoa suomalaisesta korinvaihdosta? :? :shock: :roll: :D
Eipä hätää Tanskassa on autoveroprosentti kaikenkaikkiaan 180 %:tia....hiukan hymyilytti esim. ECU päivitykseen tullut Porsche Cayanne...keltaset kilvet, takapenkit olivat poissa ja kaksipaikkainen.
Ilman em. muutoksia hinta olisi tuplat :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:idea:
Saakos noita rivikutosiin :?:

:twisted:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Heikki H.
Häjy
Viestit: 843
Liittynyt: 29.9.2005 23:12
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Minkälaanen se jäährytys systeemi on jolla kuuleroidaan se ahto ilima? Komiaan pakettiin Kleimannin poijjat on saanu kuarrutettua hilut, kun moottorin ulkonäkö ei ton enempää muutu. Saako noihin vaihdettua tuota komressoria ruodsalais malliseen tulparuuviin?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Heikki H. kirjoitti:Minkälaanen se jäährytys systeemi on jolla kuuleroidaan se ahto ilima? Komiaan pakettiin Kleimannin poijjat on saanu kuarrutettua hilut, kun moottorin ulkonäkö ei ton enempää muutu. Saako noihin vaihdettua tuota komressoria ruodsalais malliseen tulparuuviin?
Kompressorin sisällä menee neljä rivoitettua "pötköä" joiden läpi vesi kiertää. Esim. kuvassa 6 näkyy kompuran etupäässä kun putki muuttu 4:stä yhdeksi.

Ja tuohon jälkimmäiseen, että se on tuplaruuvi :lol:....jaa..empäs ookkaan tuosta mallista varma...on se tupla.
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 16.1.2007 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kompressoori-Dogi kirjoitti:tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm
Maltoikko olla sanomatta että Suamessa tommoset tehot otetaan OM603sesta? :wink: :lol: :lol:
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Rässi66 kirjoitti:
Kompressoori-Dogi kirjoitti:tehoa 475 hv ja vääntöä reilu 650 Nm
Maltoikko olla sanomatta että Suamessa tommoset tehot otetaan OM603sesta? :wink: :lol: :lol:
No arvaappa....... :roll: :roll: :roll:





...en malttanu... :lol: :lol:.....tosin tuo SL:n omistaja olsi saattanut oudoksua ehdotustani toimenpiteen turhuudesta ja suosituksestani ostaa riisseli satakaksnelkku :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hienot kuvat ja hieno toimintakertomus! Autokin oli melko hieno :shock:. Jäikö multa jotakin lukematta vai kauanko tuolla kokoonpanolla piti hääriä pirssin kimpussa ennenkuin tuli valmista?
Kein siknatuur
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Työt aloitettiin tiistai aamulla ja grande finale koitti perjantaina.

Tuolla on joskus menty "isoa kovaa" 338 km / h, 55 AMG väykky.

Kuva

Tällä 500:lla ML:llä tuli ajetu testilenkkiä....noin 500 hp.....
Kuva

...kuten tuossa oikealla olevalla 500:lla SL:llä.....

Kuva

....hmm....melenkiintoisia testattavia kumpainenkin

Sitten meinasi tulla...lusikallinen......Claus, toinen omistajista, antoi kyytiä piristetyllä W211 AMG 55 kompressorilla, tehoja noin 630 hp, hiukan tiuhempi perä yms.

Kuva

......vai olisiko tämä kuitenkin se turvallisin vaihtoehto...

Kuva
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 16.1.2007 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Eikös tuo kompura ole niinkuin "remmiahdin" :oops: :oops:

Niin tota sitä tässä vaan amatöörinä ihmettelin, että mistä toi ottaa "voimansa" ei ainakaan näy mitään hihnapyörää... :?

Vai onko se tuolla takana, yhdessä kuvassa näkyy jotenkin ihankuin tuolta takaa tulisi joku sinneppäin viittaava asia??
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Bousta kirjoitti:Eikös tuo kompura ole niinkuin "remmiahdin"?
Kyllä, joo. Tuossa lounaspöytäkuvan jälkeen seuraavassa näkyy voimanottoakseli möykyn oikeassa reunassa alhaalla.
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuossa näkyy hiukan paremmin...

Kuva
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Rässi66 kirjoitti:
Bousta kirjoitti:Eikös tuo kompura ole niinkuin "remmiahdin"?
Kyllä, joo. Tuossa lounaspöytäkuvan jälkeen seuraavassa näkyy voimanottoakseli möykyn oikeassa reunassa alhaalla.
No enhän mä sitten ihan "amatööri" ole :lol:
Samaa kuvaa katselin ja mietin tota juttua. Ei vaan oo näitten ranskisten kanssa noita remmejä nähny niin paljon :lol: jos yhtään :shock:

Mitäs muuten mahtaa kustantaa tollanen imusarja/remmi? varmasti aika paljon :cry:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Bousta kirjoitti:Mitäs muuten mahtaa kustantaa tollanen imusarja/remmi? varmasti aika paljon :cry:
Vois melekeen sanoa, et jos pitää kysyä, niin ei oo varaa... :wink:
Kattelin niitte nettikauppaa: viissatasen pakosarjat = kolme tonnia,
200/230 kompuroihin kaksi hihnapyörää+uusi remmi = pari tonnia.
[Köyhä kateellisena]Melko arvokasta. Kleemann on. :wink: [/Köyhä kateellisena]
Viimeksi muokannut Rässi66, 17.1.2007 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Rässi66 kirjoitti: 200/230 kompuroihin kaksi hihnapyörää+uusi remmi = pari tonnia.
:?: :?: :?:

:arrow:
Lucky-Dog kirjoitti:
Varastossa on mm:
009 111 02 30----C, E, CLK 200 /230, G1------780 €
009 111 11 04----SLK 200 / 230 ,G2-----------780 €
009 271 01 80----M271-C180 (K-Box)-------- 1050 €
009 271 01 71----M271 SLK 200--------------1640 €
009 271 02 00----M271 C/CLK 200------------1640 €
009 271 02 01----M271 E200-----------------1640 €

Rässi66 kirjoitti: Melko arvokasta. Kleemann on. :wink:
Se on hiukan suhteellista mihin vertaa, jos laskee esim. sijoitettu rahamäärä / saadut hevosvoimat...melko edullistakin. Sen minkä toi Kompurasatsi töineen maksaa, niin sillä rahalla ei esim. Brabuksen kohdalla kannata pahemmin jarru painella. Vai mitähän maksais ku 500 ;sta SL:stä otetan pata pöydälle:
- porataan 6.3:ksi
- männät
- alakerran veivit
- kansihomma yms.

Mikä hintaero on esim. normi SL:llä ja AMG:n versiolla.

Kuinka moni superiturbomies on laittanut tunnollisesti kaikki kulut ylös ja laskee sille työllekkin jotain, jos itse on tehnyt.

Ajakaa MB Herlevin pihaan, antakaa vapaat kädet ja ilmoittakaa loppusumma......elämä on :lol:

Noita em. juttuja kun hiukan pyörittelee, niin ei se nyt niin hirveen kallista ole kuitenkaan. Jos tehoja haluaa lisää aina se jotain maksaa. Niitä joita em. juttuja tekee ei ihan joka oksalla ole. Miksiköhän ei ole ?
Noo ostappa esim. uusi V6 SLK, uusi V8 ässä, uusi W211 55 AMG kompura......ja sitten alat niihin kehittämään puhtaalta pöydältä lisää tehoja.

Paljonkos meni jo rahaa pelkkiin autoihin.... :roll: :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kopressoori-Dogi kirjoottaa taas asiaa.
Eihän toi suhteessa esmes kohdeauton hintaan oo ees kallista.
Se vaan pers'aukiselle tuntu kovalta joku 3000e pakosarjoista, ku letukkaan saa 1/10 osalla.
No tietenkin valmistusmäärät on hieman eri kokoa, ja onhan nuo sentää oikee rosteria.

Noi mun hinnat nostin sieltä heidän nettikaupasta, näköjään viralliselta dealerilta edullisemmin.
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mielenkiintoinen raportti: kiitos L-D. Olisipa omatkin työmatkat tuommoisia. :D Ensi viikolla pitäisi mennä Saksaan istumaan kokoukseen. Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Rässi66 kirjoitti: Noi mun hinnat nostin sieltä heidän nettikaupasta, näköjään viralliselta dealerilta edullisemmin.
......noo, yritän pitää "omiensa" puolta.... :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ssdesign
Mr.Tuning
Viestit: 551
Liittynyt: 03.10.2005 7:30
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja ssdesign »

Oliskos tuommosta kompurasarjaa saatavana E420 Paavoon?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Laadukas keikka ja raportti. Kyllä tuollaiset "koulutuspäivät" kelpaisivat itsellekin, meidän alalla ne tahtovat olla niitä iänikuisia kylpylä- tai laivaseminaareja, hohhoijakkaa... :?
Olisihan sitä kiva koppuloida omaakin lossia, joka on parhaillaan hovijonglöörin hoteissa. Nyt vaan pitää jännittää, notta paljonko kulkuhalut nousevat öljyn ja eritoten ilmansuodattimen vaihdolla :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kaapo kirjoitti: Olisihan sitä kiva koppuloida omaakin lossia, joka on parhaillaan hovijonglöörin hoteissa. Nyt vaan pitää jännittää, notta paljonko kulkuhalut nousevat öljyn ja eritoten ilmansuodattimen vaihdolla :shock: :lol:
No jos ei noilla tehot nouse, niin suosittelen näitä:

-Karvanopat +10 hv
-Wunderbaum +15 hv
-Krominen pakoputken pää +25 hv
-Neonvalosarjahässäkkä auton alle +35 hv

Kaiken kruunaa tietysti "SEL 600" merkki takakonttiin, joka nostaa tehoja noin 200 hv:lla. Suosittelen kuitenkin vakavasti, että alkaisit miettimään koneen vahvistusta jos nuo kaikki aiot lyödä kiinni :ope:
Kein siknatuur
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

^ nuot vain toimii "todistetusti" toyotissa :idea: :D
Tai ainaki tuntuu siltä kun kylällä pyörähtää... :roll:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

ssdesign kirjoitti:Oliskos tuommosta kompurasarjaa saatavana E420 Paavoon?
420:stä en ole varma (ainakaan ei ole enää taulukoissa), mutta 430:seen homma onnistuu.

:arrow:
http://www.kleemann.dk/site/Main/perfor ... kompressor
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Tommonen olisi ollut kiva omana 420:een... mutta jos tuommoinen sarja löytyisi, niin mitenpä leimaaminen, kun on kuitenkin vähäpäästöisiä?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

^ Onhan nuilla jottain sertiä nuista päästöistä, piisanneeko?
Ja sanoohan nuo jottain sopivuudestakin.
KLEEMANN kirjoitti:KLEEMANN Kompressor Systems are CARB and TÜV approved and are available for all models (1997- ) with normally aspirated (NA) V6 and V8-engine.
Pro HVM
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Suomessa kun ollaan, niin voi olla ettei kelpaa vaikka tulisi EU:n direktiivikansleri hakkaamaan pykäliä suomalaisen katsurin kalloon. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”