Terve! Ja -tuloa foorumille.
Vastaan ensin viimeiseen (ihan luulon varmuudella). Jos käyttää jotain puolen kilon ahtopaineita, niin sitä voinee vielä pitää liki yhtä luotettavana kuin alkuperäistä. Jos nälkä kasvaa syödessä ja ahtoja lykkää pari kiloa, niin moottorin joutaa sulattaa kaljapullonkorkeiksi alta aikayksikön. Ellei sitten ole tuuria tai taitoa enemmän kuin.... kellään?
130km päivässä tulee varmasti halvemmaksi dieselillä. Lasketaanpa:
-Noin 500km viikossa
-Diesel maksaa 0,9e/litra
-Bensa 1,15e/litra
-Bensamersu kuluttaa 9 litraa satkulla
-Dieseli imaisee 7 litraa
48 viikkoa kertaa 500km = 24 000km
Bensaa menee 240 x 9 litraa = 2160 litraa, joka kerrotaan 1,15e:llä = 2484 euroa
Dieselille sama lasku: 240 x 7 x 0,9 = 1512e
Tiisseliin pitää vielä laskea verot ja molempiin vakuutukset, mutta ei siitä tonnin eroa "oheiskuluissa" tule millään.
Ja sitten autonvalintaan:
Jos neljätonnia on putjetti (minulla oli muuten sama putjetti omaan ensiautoon, se vaan oli vuonna markka-aika

), niin katsoisin nuita vähän vanhempia Mersuja. Eli käytännössä W123-korista. Neljällätonnilla kun saa kohtuullisen W124:n tai tosihyvän W123:n.
W123:n moottoreista 280:ä kannattaa välttää käyttöautossa. Bensaa menee rrkeleesti, pitää hirmu pahaa ääntä, ei ole alavääntöä, ja ei kai sitä kukaan ole luotettavimmaksikaan haukkunut... Osat on kalliita (taitaa olla vain 250:ssä kalliimpia). Harrasteautoon 280E on ainoa oikea valinta. Harrastamista riittää niin paljon että kypsyttää, mutta saapa siitä kutiteltua kiukkuakin enemmän kuin muista kys. korimallin koneista. Jos päätät ostaa W123 dieselin, niin osta 300D. Se on kylläkin aivan legendaarisen laiska peli, mutta pienemmät dieselit on suorituskyvyltään jotain vielä paremmin mieleenpainuvaa.
W124:n bensamoottoreista kutoset on taipuvaisia alaväännön puutteeseen, mutta ylhäällä vetää kohtuu kivasti. Kyseessä lienee vika, eikä ominaisuus, mutta se on niin yleinen että voisi lukea ominaisuudeksi. Bensapihejä vehkeitä, esim. 260E taitaa mennä parhaillaan alle 8 litralla (vai mitä Jani?) vaikka on iso auto. Dieseleistä taitaa olla ajokelpoisia 250D ja 300D. Turbolla varustettuna vakionakin kerkiää kohtuullisesti, ja viritettynä kuulemma päästään melko lähelle katuvireisen kakslitrasen bensakoneen tehoja. Ei huono suoritus. Mutta taitaa olla noissa isoissa diisseleissä 4000e hintahaarukan alapäätä (en ole seurannut hintoja, arvasin vain). Kannattaako sitä sitten huonoa ostaa, vaikka kone olisikin (tehtaalta tullessaan ollut) hyvä?
Mielipideasioitahan nämä paljolti on. Minun mielestä Autossa pitää olla :
-Kardaani
-Sen verran tehoa ettei v-tuta
-Muitakin periaatteita on olemassa, joista en jousta koskaan. Niitä periaatteita voi toki muuttaa fiiliksen mukaan.
