Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuinkas kovasta pakkasesta Mersu on laitettu tulille ?

Itse tein juuri "oman ennätykseni" ... ajattelin että laitan TDT:n vähäksi aikaa käyntiin ennen töihin lähtöä :arrow: pihalle :arrow: ei kuulu sisätilalämmittimen hurinaa :?: jaahas, kytkinkello jumissa klo 22 kohdalla :shock: :evil: no, kokeillaan :arrow: hetki piti saatella startilla mutta tasaisesti ja kalisematta jäi käymään. 8)

Ja pakkastahan on se -38 astetta... :D

En olisi uskonut, nytpä tuon tietää että tarvittaessa pääsee liikkeelle lämmittämättäkin. Koneessa 5w40 öljyt.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mahto olla rolinaa tienoilla.Sattuiko edes sydämmeen? Vaikka toisaalta,kaverin vanhemmat ostivat vuonna 1986 uuden W124 200D:n eikä siihen ole tänäpäivänäkään asennettu lohkolämmitintä.Asia on vaan kuulemma jäänyt kun auto on lähtenyt aina käyntiin. :shock:
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kyllä tuo -38 alkaa olemaan oman kipurajan yli, mistä en raaskis laittaa konetta käymään ilman lämmitystä. :huh:

Ilmeisesti käyntiin lähtevät kunnossa ollessaan "mistä vaan".


Tutkin aamutuimaan pakkasennätyksiä, ja silmiin pisti tuo Vostokin lämmin HEINÄKUU:

Maapallon pakkasennätys -89,2 C , Vostok Antarktika, 21.7.1983
Suomen pakkasennätys -51,5 C , Kittilä Pokka, 28.1.1999

Voi olla että Vostokissa ei mersua käynnistettäs edes keskikesällä :wink:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

700tkm ajetun 300D:n pistin muutama vuosi sitten käyntiin 36 asteen pakkasesta. Ei ollut niin tarkkaa, kun oli niin paljon ajettu.Ei lähtenyt heti, mutta kun 15s startin jälkeen lähti, niin lähti täysin tasaisesti. Ei rykinyt, yskinyt, eikä juuri savuakaan tullut. Se vain käynnistyi ja pysyi hetken päästä käynnissä ilman kaasun painamista (ELR-ei siinä toiminut.

Nykyisen kanssa olen ollut hellempi. Moottorilla on ajettu täysrempan jälkeen alle 10tkm. Jostain reilusta 20 pakkasasteesta olen käynnistänyt. On käynnistynyt aina välittömästi, pienellä startin pyörähdyksellä. Kovemmalla pakkasella ELR-on nostanut pakkosyötön omaisesti kierrokset ensin 1200 ja siitä normaliksi. Aika luottavainen olen tuon nykyisen moottorin kanssa siitä, että se lähtee niin kylmästä kuin Kainuuseen ikinä tulee.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tuota omaa koslaa tuli toissa talvena joskus ahdisteltua, kun ei ollut vielä tolppapaikkaa. Ei tainnut yli kolmen kympin olla mutta kyllä se semmoisesta pakkasesta lähti jollakin viiden sekunnin sahauksella. Nyt ei välttämättä enää lähtisi. :( Siinä on vissiin pikkuhiljaa menossa akku tai startti – satunnaisesti pyörähtää aika vaivalloisesti käyntiin jopa lämpimänä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Kerran talves teen kausikoestuksen että n. -20 pamahutan käyntii, (2,5 D) ,vain pakkotilanteessa ilman lämmitystä.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VALMET 5oo -69
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Tänään -33 astetta, jouduin käynnistämään ilman lämmitystä. Naapurin sisätilanlämmitin oli poksauttanut tolpasta sulakkeen.

Hyvin tuo lähti, ei nostimetkaan jääneet raksuttelemaan.
124.023
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Ei varmaan yli kolmenkympin pakkasesta oo tarvinu tarttailla, mutta sitä lämpösemmistä on lähteny ilosesti tulille. Itseasiassa tuo lähtee paremmin kylmänä käyntiin, ei ehi kun avainta näyttää. No ei sitä kyllä lämpösenäkään sahata tarvi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Viime talavena 8pätkä tdi:ssä oli jokunen hehku pimiänä, eikä tietenkään lohkolämmitintä vaan rikkinäinen artikki :evil:
Kolomenkympin pakkasesta piti laittaa käyntiin :shock: yritin enstä hehkutellen ja tarttaillen ei onnistunu :shock: No sisätilan lämppäri konehuoneeseen tohottaa lohkonkylkeen ja corolla töihin :D 4 tunnin päästä volvo lähti käyntiin ilman onkelmia :D Lohkolämmitin laitettiin samana päivänä ja vaihettiin akku niin rupes artikki pelaamaan :x
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Diisseliä ei ole tullu yritettykkään yli kolmenkympin repiä käymään.
Aikanaan bensakorolla tärähti kun palmun alta, mittari näytti -41 astetta pakkasta, ei vaan oikeen lämmenny kun nesteet oli syväjäässä, jäähytinnesteet aiheutti jää-hytin kuskille :x
Piti sitte täräyttää viereisen huoltsikan pasuhalliin sulamaa ja vaihella nesteitä ja myöhästyä töistä pari tuntia. Ei kannata lainata akoilta autoa, noin siinä käy :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

Roikassa yritän autoani aina pitää yli kymmenen pakkasilla, mutta aine se ei ole mahdollista,auto ei joka päivä yövy omassa pihassa. Mutta eipä ole ongelmia ollut ,yli -25 on ollut pakkasta ja niin vain kasivinkkeli on hörähtänyt kolisemaan kun on avainta näyttänyt, paremmin kuin yksikään omistamistani mersuista... ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaipa tuo melkoisesta pakkasesta vielä lähtis mutta kun startti ei jaksa pyörittää konetta jossa on melekeen kymmenen litraa kymppikuuskymppistä siirappia sisässä :cry:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kolmisen vuotta sitten ex w124 200d rykästiin -38asteen pakkasesta käyntiin.. ihan tökkimättä lähti ja kävi heti tasasesti...

Viime talvena ex w124 300d farkku rykästiin -36 asteesta pari päivää seisseenä ja hyvin sekin lähti käyntiin. :D

Talvisin onkin koneissa ohuemmat öljyt. :D
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

kuujalka kirjoitti:. ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Velipojalla oli GMC vandura 6.2 diiseli.Istuttiin siinä tuvassa kaffella isäukon kanssa kun velipuolikuu pisti vanin käyntiin ilman lämmitystä ja pakkasta oli -25,ukolla tuli kahvia nenästä kun se kuunteli miten amerikanrauta kylmänä rolisee.."nyt se män rikki!"!
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

Hienostokorva :lol: :lol: saattaahan se motti aluks vähän sepeliä murskata..... :wink:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kuujalka kirjoitti:Ryli -25 on ollut pakkasta ja niin vain kasivinkkeli on hörähtänyt kolisemaan kun on avainta näyttänyt, paremmin kuin yksikään omistamistani mersuista... ja autohan on -88 GMC vani kuus piste kakkosella diisselissä.
Mutta sitä kolinaa ei kestä ilman Peltoreita vainajatkaan... :shock: :)

Juu. Lantikka ilman lämmitystä -- kipuraja 20 asteen paikkeilla. Tänä aamuna oli -17, vähällä oli ettei ollut laakin peli. Pikkuinen toinen starttaus vaadittiin. -24 asteessa ei toivoakaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?

Viesti Kirjoittaja stanger »

dealer kirjoitti:Kuinkas kovasta pakkasesta Mersu on laitettu tulille ?

Itse tein juuri "oman ennätykseni" ... ajattelin että laitan TDT:n vähäksi aikaa käyntiin ennen töihin lähtöä :arrow: pihalle :arrow: ei kuulu sisätilalämmittimen hurinaa :?: jaahas, kytkinkello jumissa klo 22 kohdalla :shock: :evil: no, kokeillaan :arrow: hetki piti saatella startilla mutta tasaisesti ja kalisematta jäi käymään. 8)

Ja pakkastahan on se -38 astetta... :D

En olisi uskonut, nytpä tuon tietää että tarvittaessa pääsee liikkeelle lämmittämättäkin. Koneessa 5w40 öljyt.
:shock: onko sielä ollu niin kylmä? :shock: :eec: :eec:
BMW E31 V12
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Fiat Uno S70 on lyöty käymään -35 asteessa ilman lohkoa. Tosin apuvirtaa piti antaa virkeämmästä akusta. Mutta lähti erittäin pienellä sahaamisella.
Sitten tulivatkin jo öljyt pihalle. Mutta onneksi vain tikun reiän kautta :lol: .

Mersu lähtee aina joko lämpimästä tallista tai vähintään lohkon päästä.
Ilman lohkoa on kerran kyläpaikasta jouduttu lähtemään -28 asteessa. Kertapyörähdyksellä käyntiin (= 100 Ah akku + 5W-40 öljyt).
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

-97 220D väyrystä revin käyntiin parikin kertaa 36-37 asteen pakkasesta neljä-viisi vuotta sitten. Hiukan startilla auttoi ja jäi käymään, ilman savuja.

190d lähti kolmesta kympistä vielä käyntiin ilman isompia ongelmia.

w123 oli tarkempi, yli 20 astetta alkoi olemaan liikaa.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:
Mersu lähtee aina joko lämpimästä tallista tai vähintään lohkon päästä.
Ilman lohkoa on kerran kyläpaikasta jouduttu lähtemään -28 asteessa. Kertapyörähdyksellä käyntiin (= 100 Ah akku + 5W-40 öljyt).
Ääni tälle. M103 oli järjettömän hyvä lähtemään kylmillä käyntiin, -28:ssa sekunnin murto-osassa tulille. Vähän kävi melkein sääliksi, kun kone käy 700 varvia minuutissa öljynpainemittari vastamiettii nousemista.

Nyt diskoillessa ehtii kyllä paineet (veren- ja öljyn-) kohota ennen kuin mosa on edes auttavasti tulilla. :lol:

Voimasavua, anyone? :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

bendixi takkuaa niin aamulla oli -29 astetta.Eli hetken jäähtyneillä hehkuilla lähti 5sek startilla käyntiin...200ree siis...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Ei ole mersu, mutta tuli mieleen..

MF 165 MultiPower on kerran saatu -10°C pakkasesta käyntiin ilman lohkolämmitintä.. :wink:

Tuo on ihan ehdoton maksimi..
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Äsken täräytin mönkijän (Polaris sportman 425) tulille -28* pakkasessa, sähköstartilla ei kuulunut inaustakaan, mutta kolmannella nykäisyllä käyntiin kuin palmun alta. :shock: Härvelillä tuli viimeksi ajettua joskus ennen joulua. :lol: Kuivasumpun öljysäiliökin oli täysin jää hileen peitossa ennen käynnistystä. Muutenkin kyseisen härvelin toimintavarmuus on ainakin tähän mennessä ollut omaa luokkaansa. :shock:
BMW 318d -09
Avatar
Juho R
Viestit: 107
Liittynyt: 08.6.2006 20:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Eipä oikein lähde käyntiin kun lämpö alle -20 200d mersu, vaikka akku pyörittäisikin, lohkossa pitää olla kun pakkasta enempi.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Täällä etelän helteissä (-18) Matikkikin lähti hyvin ekalla. Hieman hidas oli ensimmäinen pyörähdys, mutta siitä se jatkoi hyvin. Pitäisi varmaan vaihtaa ne talviöljyt - nyt taitaa koeessa olla 10W40:t. :shock:

Edittiä: Jahas, -18 ei voikkaan kirjoittaa sulkujen kanssa, tulee cool :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

3.0D pystäri lähti parin minuutin sahauksella käyntiin... Olikohan 35 astetta pakkasta.

Suparu Leone 1.6 lähti noin neljästäkympistä.

Datsuni ei lähteny tänä aamuna, -27 astetta. :evil:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
raggari
Viestit: 103
Liittynyt: 08.12.2006 20:09

Viesti Kirjoittaja raggari »

w126:lla ennätys -22,

tänää -32 ni valitsin suosiolla saabin 8)

on muuten saab myynnissä,
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=102309

350e katsatettu auto 2x renkailla, voiko auto olla halvempi?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

OT: TOYOTA Avensis D4D -03, 262tkm. Pakkasta -27, ei käyntiin, akku kyllä jaksoi mutta ei vaan käynnistynyt. Eberillä 10 min ja sitten lähti.
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Itselläni on autoilu-ura melko alussa (ikää 17v ja risat, peltoautolla sahaillaan silloin tällöin) niin ei ole paljoa käytännön kokemusta auton talvivarustelusta. Jotain eroahan porukan autoilla tuntuu olevan, kun osan kiisselit lähtee vajaassa -40 celsiuksessa tulille, toisten ei taas inahda -20 celsiuksen jälkeen.

Mitkä asiat siis vaikuttaa eniten kylmäkäynnistykseen? Ja millä auton kylmäkäynnistystä voi parantaa? Jotain persuhyviä kikkoja siis kaivataan.
Avatar
Juho R
Viestit: 107
Liittynyt: 08.6.2006 20:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Onko muuten ketään kuullut tämmösistä ns. oppivista koneista, varsinkin diisselit, eli jos autoa pitää roikassa paljon, kun pakkasta niin ei lähe kyllä käyntiin jos piuha joskus unohtuu, ja sitten toinen ääripää joka ei koskaan pidä piuhassa, ja aina lähtee koneet tulille.
Eli kerran roikkaan opetettua konetta, vaikka olisi täysin kunnossa, ei saa käyntiin kovemmilla pakkasilla. :D
Onko ihan essonbaarilegenda vai jotai perää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”