Rengaskoko vaihtui, mites paineet?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Rengaskoko vaihtui, mites paineet?

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Morjensta.

Alkoi ottamaan pölykapselien ulkonäkö hermoon joten ostin sitten vanhojen 195/65 R 15 - peltivannerenkaiden tilalle oikein komijan näköiset 16 tuuman "muka kaksoispuolaisiksi" kuvioidut 5-puolavanteet.
Eli nyt ajellaan sitten 205/55R16 94 H XL (ainakin kumin mukaan :-)) - renkailla.

Vaan sitten se päänvaiva: Auton ohjekirja kertoo lahjomattoman tiedon että auton rengaskoko on 195/65 R 15 ja rengaspaineet edessä ja takana tasan 2 bar. Vaan uusi kumi on littanampi ja leveämpi, eli sepä tarvinneekin enemmän painetta. Paljonko on "Enemmän"?

Autohan on tietystikin *köh**köh* Renault Laguna Farmari :oops:

Kertokaa nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä ohjeet. Kumit pitäisi panna auton alle viikonloppuna eikä vaimo edes vielä tiedä että kumit ja vanteet ei ole viimekesäiset. :twisted:

-Fantasos, sormi suussa.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nykyaikaiseen matalaprofiiliseen sopii laittaa sellaiset 0,5 lisää, jotkut pistävät jopa lähelle kolmea. Kummallakin paineennostolla renkaasta saa vakiokokoa tuntuvasti täristävämmän ja uraherkemmän :lol:
Saattaapa renkaassa olla jopa kylkeen painettuna max. suositus. Mutta itse kysyisin vielä renkaan myyjältä.
Omalla kohdalla ei tosin kauppias osannut sanoa eli kokeilin itse. Autohan oli lähes rata-alustainen Turbo Uno. Ei muuta kuin tziisusteipit kulutuspintojen poikki ja katsomaan mistä alkaa kulua ensin, reunoilta vai keskeltä ja paineita säätämään sitten sen mukaan.
Viimeksi muokannut Kaapo, 19.4.2007 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Itellä talvella 205/50/16 renkaissa 2.8 kiloa painetta, moni rengas ammattilainen, ei siis vain asentaja :lol: on suositellut minulle renkaiden suurkuluttajalle että hieman enemmän mitä "ohjeet" sanoo, mikä huolestuttavinta, samat ohjeet on antanut myös hieman tutumpi rengasalan "johtoportaan" mies, jolle joskus saattaa eksyä jopa kravatti kaulaaan :eec: :lol: pistä nyt ainakin se 2.5 kiloa sinne painetta.

Kesärenkaissakin meillä paineet 2.8, 17" ja 18" renkaissa, on se muuten kyllä ihan hyvä lukema tuo 2.8 kun se käy miltei kaikkiin renkaisiin :shock: 8)
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Terve järki!

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Joops, soitin rengaskauppiaalle. Sanoi että 2,5 ne on panneet sinne kumin sisään ennen kuin minulle antoivat. Ja että se 0,5 on hyvä lisä tuossa vaihdoksessa.

No, tulipahan saatua täältäkin samat vahvistukset. Voisi kirjoittaa ylös ohjekirjaan ihan mahdollista seuraavaa omistajaakin ajatellen. ;-)

-Fantasos, sormi poissa suusta. :D
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

no itseasiassa mulla ois sama kysymys. tulossa uudet 225/17" w124 250 autoon. mites paineet? ja pitääkö sitten kävästä myös katsastuskonttorissa näyttämässä noita vanteita vai miten se homma toimii?
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

BLIZ kirjoitti: 225/17" ?
Mites on tuo prohviili, lieneekö jo 45 noin isolla tuumakoolla ja tuolla leveydellä. Kyllä siihen silloin kolmea saa jo tarjota.
Käytännössä konttorilla ei mielestäni tarvitse käydä ennen kuin leveys ylittää lokarin reunan tai renkaan kantavuus menee solmuun mm. liian pienen ilmatilavuuden vuoksi. Mutta eikös tuohon ole vastaus myös rekisteriotteessa tai ohjekirjassa. Jos niiden maksimiarvoista mennään kovasti ulos, niin konttorilla on käytävä. Sitten on vielä tämän renkaan kääntymisvara huomioitava.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

joo 225/45/17 taitaa olla oikea koko. rekisteriotteessa oli 15" laitettu. eli taitaa olla konttoriin meno. Eikös tommonen rengas mahdu ihan hyvin kääntyilemään siellä w124 alla. tajunnu edes ajatella tollasta :)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Kaapo kirjoitti:Käytännössä
ilman muutoskatsastusta renkaan leveyttä voi muuttaa enintään 30 mm ja vanteen nimellishalkaisijaa 26 mm (yksi tuuma). Enintään leveyttä voi suurentaa 102 mm ja renkaan halkaisijaa 51 mm. Muutosten seurauksena auton raideleveys ei saa muuttua alkuperäisestä 30 mm enempää.
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

PK kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Käytännössä
ilman muutoskatsastusta renkaan leveyttä voi muuttaa enintään 30 mm ja vanteen nimellishalkaisijaa 26 mm (yksi tuuma). Enintään leveyttä voi suurentaa 102 mm ja renkaan halkaisijaa 51 mm. Muutosten seurauksena auton raideleveys ei saa muuttua alkuperäisestä 30 mm enempää.
tarkottaa suomeks sanottuna että katsastusasemella lomps ku on vanteet paikallaan?
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Sitähän se katsastus konttorille vie mese miehen tie :arrow:
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Benzo kirjoitti:Itellä talvella 205/50/16 renkaissa 2.8 kiloa painetta, moni rengas ammattilainen, ei siis vain asentaja :lol: on suositellut minulle renkaiden suurkuluttajalle että hieman enemmän mitä "ohjeet" sanoo, mikä huolestuttavinta, samat ohjeet on antanut myös hieman tutumpi rengasalan "johtoportaan" mies, jolle joskus saattaa eksyä jopa kravatti kaulaaan :eec: :lol: pistä nyt ainakin se 2.5 kiloa sinne painetta.

Kesärenkaissakin meillä paineet 2.8, 17" ja 18" renkaissa, on se muuten kyllä ihan hyvä lukema tuo 2.8 kun se käy miltei kaikkiin renkaisiin :shock: 8)
Tuosta innostuneena kävin lisäämässä painetta renkaisiin, BF-Goodrich g-force 205-55-16... Ceen ajettavuus parani huomattavasti ilmanlisäys toimenpiteellä... :D
Taas oli apua Mese.Fi tiede :shock: foorumista.. :idea:
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”