Mitä maksaa auton maalaaminen?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mitähän siihen ässän maalaukseen mahtaa tarvikkeet maksaa?? Äkkiseltään laskin, että viikon työtunnit on laskettu tuohon kolmeen tonniin ja se on aika paljon se.

Purkaminen ja kasaaminen ottaa kaksi päivää hionta, teippaus ja ruiskutus reilun päivän... menikös se näin? :roll:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti: Mihinkään nyrkkipajoille ei siis missään tapauksessa mennä, vaan tarjouksia kysellään tavoista poiketen useammasta paikkaa.
Eiköhän paikallisilla autoharrastajilla olisi tiedossa jotain paikkaa.. Joskus nuo nyrkkipajat tosiaan tekee kuitenkin sitä parasta jälkeä, eihän vehokaan taida olla paras huoltofirma vaikka iso onkin :roll: Ihan summassa en autoa veisi mihinkään, jonkunlaista "näyttöä" pitää kyllä löytyä valmiista autoista..
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Terho lienee aivan oikeassa. Maalari on laittanut extraa koska nyt korjataan HYVÄÄ autoa ja siitä pitäisi saada vieläkin parempi. Hankala tehtävä.

Minäkin vielä kysyn, että miksi se pitää maalata? Jos pintaan kiiltoa haluaa niin voihan sen vaikka myllyttää tai vetää sillä jollain ihme käsittelyllä joka on niin pirun kova pinnaltaan.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3651
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Maksaahan se maalaus. Joskus kaveri maalautti ammattilaisella vanhan kasarihotrod- ankanper*e-Carinansa, ja tuon jälkeen päiviteltiin porukalla summaa jonka 2-sävyisen metallipunaisen värin veto vimpanpäälle tehtyine pohjineen kustansi. Maksoikohan tuolloin peräti 3500mk? :shock:

Oliskohan pääsyy automaalauksen kasvaneisiin kustannuksiin siinä, että maalarit ovat täystyöllistettyjä uudempien autojen kolarikorjauksien kanssa sponsored by vakuutusyhtiöt? :roll:

Tilanne vuonna 1977. Presidenttinä UKK.

Vilho peruuttaa T-kaupan pihalla pari vuotta vanhalla Opel Asconallaan Tapanin Saab 96:n keulaan. Opelin ohut kromipuskuri painuu linttaan naarmuttaen hiukan takahiekkapeltiä ja takalokasuojaa. Saabin matkustajalentokoneen kestävä ponttoonipuskuri ottaa törmäyksen vastaan vaurioitumatta. No ehkä eturekisterikilpi taipui hiukan.

Miehet sopivat asian paikan päällä ja paiskaavat kättä päälle. Oma moka, miettii Vilho ajellessaan kohti kotia jossa Elsa jo on kattanut päivällispöydän. Seuraavalla viikolla Vilho käy näyttämässä Opelia merkkihuollossa. Puskuri kustantaa 200mk. Asentamiset, oikomiset ja paikkamaalit lupaa tuttu ystävällinen työnjohtaja urakkahintaan 150mk. Korjaamoajan Vilho saa saman viikon loppupuolelle. :D

Tilanne vuonna 2007. Presidenttinä SDP.

Astrid peruuttaa pankin omistamalla vuoden vanhalla Kia-maasturilla Citymarketin parkkiluolassa Ronin työnanatajan liisaaman Ford Mondeon keulaan. Kian vetokoukku painuu läpi Fordin muovisen etupuskurin, joka murtuessaan särkee myös maskin ja toisen etuvalaisimen muoviset kiinnitysklipsit. Vetokoukku tunkeutuu myös läpi ilmastoinnin kennon, ja jäähdytinkenno taipuu alkaen vuotamaan. Myös Fordin konepelti taittuu lievälle vekille. Kian takapuskuri naarmuuntuu, pakoputki nurjahtaa irtipoikki taka-akselin ylityksen kohdalta taittuen alaspäin, ja rikkoo pudotessaan takapuskurin alle jäävän "offroad-henkisen" turkkilevyä muistuttavan muovisen "pohjapanssarin" kiinnikkeineen.

Ronin paikalle kutsuma poliisi toteaa Astridin syylliseksi tapahtumaan, autot hinataan Astridin vakuutusyhtiön laskuun lähimpiin valtuutettuihin kolarikorjaamoihin arvioitaviksi. Ronin työnantajan liisaaman Fordin korjauskustannuksiksi lasketaan Cabas-ohjelmalla 9000 euroa, josta osien osuus on 4800 euroa loppujen jäädessä asennuksien ja maalauksien hinnaksi. Maalattavaksi määrätyt osat ovat puskuri, maski ja konepelti. Myös toinen sisälokasuoja vahvikkeineen kaipaisi uutta maalia, mutta jätetään suojamuovien taakse piiloon jäävänä kohteena käsittelemättä. :huh: Lisäkustannuksia Astridin vakuutusyhtiölle koituu korvaavan auton järjestämisestä Franchising Advertising Managerina toimivalle Ronille kuukauden ajaksi. :shock:

Kian vaurioiden hinnaksi arvioidaan automaahantuojan kiireisen oman korjaamon valtuuttamassa "apupajassa" 3900 euroa, joista osien osuus 2500 euroa. Lisäkustannuksia vakuutusyhtiölle tulee mahdollisesti tulevaisuudessa, ensimmäisessä Kian katsastuksessa todetaan murtuma vetokoukun ja taka-akseliston kiinnityksissä. Oikeusprosessi on vielä kesken. :shock:

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

AM kirjoitti:[Eiköhän paikallisilla autoharrastajilla olisi tiedossa jotain paikkaa.. Joskus nuo nyrkkipajat tosiaan tekee kuitenkin sitä parasta jälkeä, eihän vehokaan taida olla paras huoltofirma vaikka iso onkin :roll: Ihan summassa en autoa veisi mihinkään, jonkunlaista "näyttöä" pitää kyllä löytyä valmiista autoista..
Mitä mulla on kokemusta auton maaluuttamisesta niin iso vakuutusyhtiön suosima kolari korjaamo on tähän mennessä tehnyt huonoimman työn.
Siksipä olemme maaluuttaneet pikkupajalla koska homma tehdään viimeisenpäälle siellä ja hinta on kohtuullinen.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Itse maalautin 500-sarjan bemarin konepellin ja etupuskurin. Osat vein
irrallisina ja riisuttuina maalaamoon. Kustannusarvio oli kolmella
maalaamolla sama eli 700 euroa. Koko auton maalaaminen olisi
luultavasti maksanut hyvinkin vähintään kolme tonnia avaimet käteen
-periaatteella.

Nykyiset vesiohenteiset maalit ovat tosiaan paljon kalliimpia kuin
vanhat maalit. Maalari valitteli, että neliöhinta nousi rankasti, kun
siirryttiin uusiin maaleihin EU:n määräyksestä. Maalauksessa on
lisäksi paljon työtä, kun kerroksia tulee paljon ja jokainen kerros
hiotaan. Maalin tulee kuivua hiontakuivaksi, mikä kestää paljon
kauemmin uusilla maaleilla kuin vanhoilla. Vaikka maali kuivataan
uunissa, se on viikon ajan niin pehmeää, että sitä pitää tarkoin
varoa. Aiemmin maali kovettui hyvin jo kuivauksen aikana.

Jos uusi maali ei ole pakkomielle, niin kannattaisi pitää auto
alkuperäisessä maalissa. Monet arvostavat juuri alkuperäistä
maalipintaa, joka Mersussa on erittäin paksu, kova ja sileä. On
erittäin vaikea saada yhtä laadukas maalaus jälkikäteen. Se ei onnistu
jokaisella maalaamolla. Jos pinnassa on pesukoneen naarmuja tms., ne
lähtevät ammattilaisen myllytyksellä.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaksi vuotta sitten oman lossin ylimaalaus pohjatöineen oli aika lailla tasan 1500€. Hitsattavaa tai paklattavaakaan ei ollut. Helmalistojen ja puskurien sekä maskin purku ja kasaus suoritettiin itse, mutta muilta osin auto vietiin maalarille "vahat pinnassa" ja ikkuna- sekä ovikromit paikallaan, jotka sitten maalari irrotti ja kiinnitti.
Lossien pinta-ala on sama, samoin pohjatöiden tarve. Ilmeisesti maaluutyö on indeksilläkin korotettuna 100% kalliimpaa Tajunkankaan maalaamossa kuin Tampereen keskustassa. Ehkä siellä venäläiset oligarkit ovat rahoillaan "pilanneet" markkinat, kun Mansessa taas tarjouksia kyselevät myöskin entiset komukat, mutta persaukiset :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”