Kuinka usein tarkastat / uusit autosi sytytysosia?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Kuinka usein tarkastat / uusit autosi sytytysosia?

Viesti Kirjoittaja Matti »

:ope: Tarkastatko säännöllisesti autosi korkeajännitejohtojen, virranjakajan kannen ja pyörijän kunnon? Ettei johtojen päissä ole korroosiota, johdot eivät ole halkeilleet, virranjakajan kansi on puhdas ja kuiva, kannessa ei ole halkeamia, kannen elektrodit eivät ole palaneet, kannen keskellä oleva hiili on ehjä ja pääsee liikkumaan, virranjakajan pyörijä on kunnossa? :arsespank:

Edellä oleva koskee ainakin W201 2.0E mallia, en tiedä millaiset systeemit on Mersun eri mallisarjoissa tai uudemmissa / vanhemmissa vuosimalleissa...

Asia tuli mieleen kun autoni alkoi sytystulppien vaihdon jälkeen hieman pätkiä tyhjäkäynnillä. Epäilen juuri jotain hapettumaa ym. vikaa sytytysjohdoissa, en ole vielä ehtinyt lähteä CRC/kossu -pullon kanssa tutkimaan asiaa. Auto on vähällä ajolla ja syksyn kosteus on ehkä tuonut mukanaan pienen ylläri-pyllärin! :shock: Johdot ovat mallia -92, eli originellit ja ehkäpä jo tiensä päässä...? Siksi ajattelinkin kysyä että kuinka on asian laita muissa malleissa - miten sytytysosat kestävät tai kuinka usein yleensäkin huollatte/tarkastatte/vaihtelette niitä?

On varmaan järkeviä ihmisiä jotka vaihtavat kaikki sytytysosat uusiin säännöllisesti välttääkseen ongelmat? Itse en kyllä tule kiinnittäneeksi huomiota tuohon puoleen, mikäli auto vain toimii normaaisti...
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mitkä sytytys osat :roll: :wink:
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

kerta vuoteen tulee tulpat vaihettua ja muutoinkin tarkastettua
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:roll: öö, no tuota oisko nuista "käyttis" romuista ehkä noin kerran vuoteen.

Paremmista kulkineista tulee sitten tarkisteltua useammin.
BMW E31 V12
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Eipä tule nykyään tarkastettua(siirryin 3vuotta sitten jäykkäjohtoisiin autoihin) :lol: mutta sitä ennen oli vajaa 2vuotta bensa-auto niin kyllä siitä tuli uusittua sytkäosat viimeistään vuoden välein
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Riippuuhan tuo autostakin. Jos sattuu olemaan kutoskoneinen mersu, siis bensa 8) , niin eipä noita kaikkia syttyosia tee mieli vaihtaa joka vuosi..aika kalliita ovat. Jos osat halpoja niin mikäs niitä vaihtaessa, en nyt kyllä ihan joka vuosi vaihtaisi sittenkään..
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mikä on pyörijä ??? :shock: Kuulostaa hauskalta. Virranjakajan kannesta oon joskus kuullut puhuttavan. Tulpat vaihettiin hovikorjaajan toimesta kesällä. Ne mie tiiän mitä ne on ko katoin vieressä vaihtoa.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eldorado kirjoitti:Mikä on pyörijä ??? :shock: Kuulostaa hauskalta. Virranjakajan kannesta oon joskus kuullut puhuttavan.
Pyörijä on se juttu joka siellä kannen alla pyörii ja jakaa kipunaa jakajan kannen eri nastoille ja sitä kautta tulpille.

Olihan mulla kuvakin 124.031:n syttövehkeistä. Osa numero #23
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itse asiassa se on pyörrin :shock:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei niihin kannata mennä koskemaan, lakkaavat pian toimimasta. Jos asiat on sillä mallilla, etä autossa on bensakone, niin pitää olla vähintään 8-sylinteriä, niistä voi hyvällä tuurilla olla 6 pelissä mukana :roll:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Noh, eipä aleta viilaamaan pilkkua taas :D Mitenkähän esim. guru-HVM:n sytytysasiat? Muistaakseni nimim. Benzo mainitsi jossakin topicissa vaihtelevansa säännöllisesti jotain sytytyspiuhoja ja virranjakajan kannen, vai muistankohan väärin...

Oletteko sitä mieltä että 15-vuotta vanhat originellit ajan patinoimat vuosikerta-Beru -sytytysjohtoni olisivat kenties jo vaihtotavaraa? Vai meneekö toiset 15-vuotta kun vain putsaan :shock:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

AM kirjoitti:Itse asiassa se on pyörrin :shock:
Gooklen äänin 219 - 4150 se on edelleen pyörijä. Näin.

Jaa niin ne virtavehkeet? Katoin tulupan ruohonleikkurista tänäkin kesänä. Oli ihan hyvä vielä.
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No on se minustakin pyörijä , tai sillä nimellä aina kutsun, pyörrin kuulostaa hölmölle. No silti se virallinen nimi on kai pyörrin.

Eihän taas mene offtopikiksi

:huh:
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

No kuinkahan usein Väyrysestä boxi räjähtää... korreloiko se tuota sytytysosien uusinta tilannetta? :lol:
Kuva
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

AM kirjoitti:No on se minustakin pyörijä , tai sillä nimellä aina kutsun, pyörrin kuulostaa hölmölle. No silti se virallinen nimi on kai pyörrin.

Eihän taas mene offtopikiksi

:huh:
Rässi66 kirjoitti:
AM kirjoitti:Itse asiassa se on pyörrin :shock:
Gooklen äänin 219 - 4150 se on edelleen pyörijä. Näin.

Jaa niin ne virtavehkeet? Katoin tulupan ruohonleikkurista tänäkin kesänä. Oli ihan hyvä vielä.
Niin taikka lähetyssaarnaaja, taikka hu*ra... Rakkaalla viholaisella on monta nimeä... :happy:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Noissa liuotinkäyttöisissä tuli pidettyä ihan tapana sitä että aina ku vuodenaika vaihtuu lämpötilaltaan huomattavasti erilaiseksi, vaihdetaan koko pläjäys ihan varmuuden vuoksi. Ei paljon paskaakaan maksa, ja onpa ainakin sitten "tällä-se-kyllä-toimi"-varaosia vianetsintäpuuhiin.

Tätä nykyä tarkastuskohteet on enemmänkin akun kengät ja startti.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Juuri pari päivää sitten vaihoin tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän.

Oli entiset aika hirveessä kunnossa, edellinen omistaja varmaan ajellu 100tkm samoilla tulpilla ja virranjakajalla varmaan toiset samanmoiset. Tulppien kärkivälikin oli jo 1.2mm luokkaa. :evil:

Jos nyt ottas vaikka käytännöksi itellä että vaihtaa tulpat ja virranjakajan 2 vuoden välein. Eipä nuo nyt konkurssiin vie, ainakaan w201 kohdalla :D
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kerran vuoteen tarkastelen jos muistan.

Ei noita ole viimiseen viiteen vuoteen tarvinnu vaihella.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Keväällä vaihoin perämoottoriin uuvet tulpat.....nii ja siinä ruohonleikkurissa oli miullakii ihan ok tulppa vielä. Aijuu ja siskonpoijaan pihamopoon piti vaihtaa uus häiriösuojaamaton tulppa(ei ollu muita pakissa, sori naapurit jos telkussa näkyy jotain ylimäärästä).
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

405 pösöön oisinko kerran vaihtanu tulpat

TZR:n tulppa meni muutaman kerran uusiks..

Mersssu en oo moisia remppoja tehny, hehkutulpat oon edelliseen ja nykyseen kerran vaihdattanu :shock:

Venemoottoreihin joka kevät uudet tulpat, saa hakee aina pahvilaatikollisen noita tulppia :lol:

Ruohonleikkureihinkin varmaan pitäs vaihtaa tulpat, uudempaan ei viel oo ainakaan vaihdettu kertaakaan, onkohan se nyt vuoden ollu jo..vanhempaan on taatusti vaihdettu joskus vaikka en sitä itse muista, ei kai se samalla tulpalla voi höristä 6-7v :roll:

E: Polarikseen ja Lynxiin vaihtuu joka kerta kun lumen tultua tulee otettua ajoon...
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

®ÐÐ kirjoitti: ei kai se samalla tulpalla voi höristä 6-7v :roll:
Heleposti. Meilä on ikivanha riksrattoni leikkuri johon ei ole etes oljyjä koskaan vaihettu. Varmaan yli 20vuotta vanha vehe.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Mika.T kirjoitti:
®ÐÐ kirjoitti: ei kai se samalla tulpalla voi höristä 6-7v :roll:
Heleposti. Meilä on ikivanha riksrattoni leikkuri johon ei ole etes oljyjä koskaan vaihettu. Varmaan yli 20vuotta vanha vehe.
Taitaapi olla jotain vuodelta 94-95 tuo meijänkin rikstrattoni, ei huolto ongelmia. :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eilen tutkin Ässän syttyvehkeitä. Pyörijästä oli osa alkanut muuttua savuksi 8)
Puhdistin sen ja virranjakajan nappulat sisältä. Ei kun kokeilemaan, voi kun käy tasaseen taas. 8) 2€:n kolikko pysyy pystyssä venttiilikopan päällä, silloinkin kun kone on käynnissä. 8)
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”