Toinen Eerolan taidokas raportti
Koeajon kohteena on 2006-vuosimallin Buick Rendezvous 3,5 litran V6-koneella ja CXL-varustetasolla. Autolla on ajettu vajaa 5000 km ja se on väriltään valkoinen. Käytännössä auto on siis aivan uusi. Lähestyn autoa ja Meksikon ihme hymyilee leveää detroitilaista dollarihymyään kromimaskinsa takaa ja vilkuttaa valoillaan uuden kuljettajan tervetulleeksi.
Avaan valkoisen oven. Vaaleanruskea nahkasisusta on tyylikkään näköinen. Kojelaudassa olevat jalopuukoristeet lisäävät arvokasta vaikutelmaa. 2000-lukuisen Buickin ensivaikutelma yllättää positiivisesti.
Kierrän auton taakse ja avaan tavaratilan luukun. Pysäköintitutkan anturien yläpuolelta löytyy kahva, josta lukko aukeaa sähköisesti. Sotkuisella kelillä pysty perä olisi varmasti kurassa ja niin olisivat nyt kädetkin. Onneksi autovuokraamot yleensä pesevät autot ennenkuin ne lähtevät uudelleen kiertoon. Valtava luukku aukeaa korkealle ylös. Matalammassa autotallissa saisi olla katon kanssa varuillaan.
Tavaratilasta leikkaa aika suuren osan kolmas penkkirivi. Sen penkit ovat heppoisen näköisiä ja matalia. Aikuista takariviin tuskin saisi istumaan kuin huumorimielessä. Lisäpenkit kaatuvat näppärästi alas ja vapautan tilan laukuilleni.
Lattiasta ei tule täysin tasainen penkkien kaaduttua, mutta homma toimii kuitenkin huomattavasti paremmin kuin W163-korin ML-Mersussa, jota koeajaessani hämmästelin, kuinka kolmannen penkkirivin vuosikymmeniä vanha toteutus on voinut periytyä sota-Mersusta aina premium-SUV:iin saakka. Laitan laukut sisään ja huomaan "vertailulaukkuni" avulla tavaratilan käyttökelpoisen alueen olevan syvempi kuin C-farmarin tavaratila on leveä.
Kiipeän kuljettajan paikalle ja vetäisen oven kiinni. Mersu-tyylistä arvokasta sulkeutumisääntä ei kuulu. Mutta mikään ei myöskään rämähdä. Ameriikan Parempi Auto. Autossa istutaan korkealla ja näkyvyys ympäri on hyvä. Säädän osittain sähkösäätöisen penkin kohdalleen. Säädöt ovat monipuoliset. Ohjauspyöräkin säätyy, mutta ainoastaan korkeussuunnassa. Melko hyvä ajoasento löytyy pian ja lähden liikkeelle.
Siirrän ratissa olevasta valitsimesta vaihteen D:lle. Vipu ei tahdo liikkua P-asennosta lainkaan pois. Ja kun se vihdoin suostuu siirtymään, valinta menee yli. Iterointia... N:lle... Eikun... Noniin! Ja vaihde on vihdoin päällä.
Painan kaasua tavalla, johon olen tottunut Mersussa. Buick hyökkää eteenpäin ja mittaristoon syttyy luistoneston toiminnasta kertova viesti. Etupyörät vetäisivät tyhjää. Tämä "maasturi" ei ole neliveto. Kaasu on erittäin kevyt. Ja niin on jarrukin. Pian polkimien vaatimaan voimaan tottuu ja auto alkaa liikkua vähemmän kantikkaasti.
Kaarran autolla liikenteeseen. Tarjottimen kokoiset sivupeilit peittävät käännöksessä sen alueen, jolle olen suuntaamassa. Jos olisin hiukan pidempi kuin keskimittainen, näkisin varmaankin peilien yli. Mutta noin puolet miehistä ja vielä suurempi osa naisista ovat minua lyhyempiä. Ja potkupalloäideillehän tätä autoa pääasiassa markkinoidaan... ...olen ymmärtänyt.
Ajan epätasaista betonikatua kohti moottoritietä. Huomaan että jotain puuttuu! Alusta ei jysähtele. Ulkoa ei kuulu meteliä. Moottorin ääni ei kuulu matkustamoon. Rendezvous loistaa hiljaisuudellaan. CXL-varustetason autossa on laminoidut lasit, äänettömyyteen tähtäävät alustaratkaisut ja lisä-äänenvaimennusmateriaalia korissa. General Motors on onnistunut hienosti tehdessään hiljaista autoa. Tunnelma on aivan eri luokkaa kuin saman alustan jakavissa minivaneissa.
Laitan XM-radiosta soimaan countryä. Parempaa keskitasoa edustava audiojärjestelmä toistaa satelliittikanavalla soittavaa Keith Urbania mukavasti. Hiljainen ympäristö tekee musiikin kuuntelusta nautittavaa. Jos counrty sattuu maistumaan. Meno on oikeastaan aika mukavaa. Ohjauskaan ei ole mikään ylikevyt, toisin kuin monissa muissa uuden mantereen autoissa. Mietin, tuleeko Mersuforum saamaan koeajoraportin, jonka on kirjoittanut GM-herätyksen saanut Mersu-mies...
Tulen moottoritien monikerrosliittymään. Auto kulkee pehmeästi yli matkalla olevien epätasaisuuksien. Liittymäkaista alkaa jyrkän käännöksen oikeaan. Käännän rattia. Raskas kori haluaisi jatkaa matkaansa suoraan eteenpäin ja 17" aluvanteilla istuvatkorkeaprofiiliset renkaat alkavat taipua alle. Lyhytakselivälinen kaupunkimaasturi nostaa sisempää takarengastaan ja jatkaa puskemistaan kohti ulkokaarretta. Buick on selkeästi tehty mukavaan maantie-etenemiseen eikä reipastahtiseen kaarreajoon. Vakuuttavan rauhallisen suoraan kulkemisen vuoksi mutkaan tuntuu hyvältä tulla liian kovaa, mutta ratin kääntäminen paljastaa totuuden. Vauhtia pitää olla rampissa 30 km/h vähemmän kuin alustasarjalla viritetyllä C-Mersulla.
Serpenttiini loppuu ja painan kaasua. V6 kiertää korkealle kun se yrittää saada painavaa "laatikkoa" moottoritietahtiin. 3,5 litran moottori ei ole mikään vääntöihme. Diesel-kone olisi hieno laji. Nyt bensatankkiin syntyy melkoinen pyörre kun autoa kiihdytetään moottoritienopeuteen. Tasakaasullakaan kulutuslukemat eivät putoa juuri alle 12 l:n. Viides pykälä automaattiin saattaisi auttaa hiukan. Ajotietokoneen kertoma 14 l/ 100 km keskikulutus sekalaisessa ajossa on aika hurjaa katseltavaa. Asia on kuitenkin korjattu mitoittamalla myös tankki tilavuudeltaan tämän mukaiseksi, jotta matka ei joka nesteelle joudu pysähtymään. Detroitilaista logiikkaa...
Saavutan moottoritienopeuden ja asetan monitoimiviiksen päästä vakionopeudensäätimen hyvään matkatahtiiin. Ja Tekniikan maailman toimittajat jaksavat vielä vinoilla Mersun monitoimiviiksestä... Otan penkilläni mukavan rennon asennon ja avaan yhden etumatkustamon lukuisista koteloista hakeakseni aurinkolasit nenälleni. "Kläps", muovinen kotelo aukeaa ilman Mersusta tuttuja hidastuksia ja pehmennyksiä. Pieni tyylirikko nahkasisustaisessa autossa, jonka jalopuiden keskelle musiikki tulee satelliitin kautta. Katosta aukeaa DVD-näyttö viihdyttämään Mercedes-Benz -turvaistuimessa matkustavaa takapenkin raatia. Matka etenee ja polttoainetta palaa.
Yhteenveto: Buick Renvezvous CXL on ihan kiva kaupunkimaasturi. Yleisestiottaen en ole noteerannut General Motorsin tuotteita juuri miksikään. Siksi Rendezvous oli melkoinen yllätys. Autotarjoaa erinomaiset tilat 4 matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Auto on erittäin hiljainen ja sen varustetaso on erinomainen. Rendezvous on karkeastiottaen saman kokoinen auto kuin W163-korin ML-Mersu. Siksi Mersu-miehen on vaikea ohittaa näiden kahden vertailua.
Koeajettu auto maksaa Yhdysvalloissa $32575. W163-ML350 maksoi ennen uuden mallin tuloa USA:ssa hinnat alkaen $35591. Tämä on aika mielenkiintoinen asetelma. Molemmissa on saman kokoinen moottori. Käytännön suorituskyvyssä ML voittaa Rendezvousin hienokseltaan. ML on oikeasti nelivetoinen. Buick on ratkaisuiltaan ainakin 5 vuotta uudenaikaisempi. Ja mukavuusvarusteissa Rendenzvous vetää pidemmän korren joka saralla.
Koska olen Mersu-mies valintani olisi selvä. Tinkisin ilman muuta DVD-viihdekeskuksesta ja XM-satelliittiradiosta ja sijoittaisin muutaman lisätonnin Mersuun. Perustelisin päätökseni arvon säilymisellä ja Mersun teknisellä kestävyydellä, vaikka se olisikin valmistettu Alabamassa. Mutta tämän auton päämarkkina on Yhdysvalloissa. Premium-SUV:n ostaja harvoin ajaa autollaan paria vuotta pidempään. Tässä yhtälössä ei arvon säilymisellä ja teknisellä kestävyydellä ole mitään merkitystä vaan pelkillä tunneseikoilla. Ja kyllä uuden Buick Rendezvous CXL:n dollarihymy leveä ja kiiltävä on!
Eerola
*Koeajo* Buick Rendezvous
Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic