Tohtiiko ostaa, part 2.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
olke
Viestit: 9
Liittynyt: 24.8.2006 20:45
Paikkakunta: Kempele

Tohtiiko ostaa, part 2.

Viesti Kirjoittaja olke »

Hei taas,

Nyt kiikarissa 1987 250TD farmari, 370 000km mittarissa, manuaali, kattoluukku ja ilmastointi(!), juuri katsastettu, hinta alle 3000e. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota koeajolla? Omistaja sanoi ilmastoinnin toimivan kunhan vain laittaa ainetta, noinkohan? Ajattelin katsastaa myöhemmin 1+1 pakuksi. Vähän hirvittää hankkia yli 20 vuotta vanhaa autoa vaikka kuvassa näyttääkin orkkikselta.. Kommentoikaa vaiks tunnettuja vikoja?
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tutki tarkkaan, ettei korroosio ole päässyt ottamaan valtaa autosta. Jos mahdollista niin lattiamatot ja takapenkin istuinosa irti niin saa jo osviittaa mikä on tilanne.

Tekniikka on varmaa noissa. Olisi hyvä jos saisi laittaa koneen käyntiin kylmästä ja kuulostella lähteekö kaikki sylinterit heti mukaan.

Kaikkia alustan kolinoita kannattaa myöskin kuunnella. Yleensä ne on helppo korjata, mutta sillä voi tinkiä hintaa alaspäin.

Tuossa nyt jotain, muut saa jatkaa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Jos olet täydellisyyteen pyrkivää tyyppiä, voit huoleti varata alkupaloiksi tonnin-puolitoista, niin saat pitkästi huoletonta menoa.
Tämä pätee vuosimallista riippumatta.
Liikuu kyllä ja vie ilman tuotakin rahaa, mutta ei yleensä kaduta tuon luokan satsaus.
olke
Viestit: 9
Liittynyt: 24.8.2006 20:45
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja olke »

Kiitoksia, lauantaina mennään kaverin kanssa katsomaan pirssiä.
Kysymyksiä: Entä jos kaikki pytyt ei lähde heti käyntiin, mistä se kertoo? kai se myyjä saa laittaan lohkiksen päälle? Joku kertoi että moottorin lämpötilan vaeltelu kertoo kansivaurioista, onko näin? Saako mersun motti huohottaa ollenkaan? Pitääkö paisuntasäiliöön kurkata? Muistelen että aikaisemmassa autossa 940TDIC:ssä oli sellaista vaaleaa vaahtoa siellä muttei se menoa haitannut, söi vain 2 litraa öljyä per 10 000km..
Avatar
kerosiini
Viestit: 776
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Jos ei lähde kaikilla pytyillä kylmänä käymään niin hehku tai kaks voi olla pimeänä. Entisessä 300TD:ssäni oli 4.pytyn hehku kaputt ja lähti aina kylmänä viidellä ja sitten lopulta se kuudeskin sieltä heräsi. Kokeile ylävesiletkua, jos on pehmeä niin nou hätä, jos kova niin kansipahvi vaihtokunnossa tai kansi halki.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Yleensä ottaen moottori on ihan huolettominta osaa näissä autoissa.
Alustaan taas saa menemään lähes aina kivasti osia.

Jos moottorin vikoja etsitään niin korva on tärkeä. Tasainen välillä katoileva läpsytys kertoo venttiilinnostajien takertelusta. Ei riko mitään, mutta ei-mukava pitemmän päälle. Nostajat maksavat---ööö, oisko 250 erkkiä satsi. Joku voi muistaa paremmin. :roll:
Kannentiivisten sisäinen öljyvuoto ketjukoteloon voi myös aiheuttaa nostajien toimimattomuutta. Mieluiten siis valitse auto joka käy nätillä äänellä.
Alipainepumppu saisi myös olla kertaalleen vaihdettu. Rikkoontuessaan tiputtelee osansa nokkaketjun väliin-- ei halpaa eikä mukavaa.

Vesitilaan taitaa harvemmin tulla öljy,tai painevuotoja. Hyvähän se on kuitenkin katsoa ettei paisuntasäiliössä ole öljyä.

Hihnankiristysmekanismi vaatii säännöllistä osien vaihtoa. Monesti kuuluu kierroksia nostettaessa aikamoinen pärähdys joka johtaa taas pikku investointiin. Kiristinpyörää , laakeripukkia ja vaimenniniskaria sitten vaihtamaan. Ei mikään mahdoton homma, mutta maksaahan nekin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”