Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Jos ajatellaan jarrulevyä, jossa on jarrupala pinta-alaltaan a, ja jarrusylinteriin johdetaan paine p, niin saadaan aikaan kitkavoima joka jarruttaa voimalla f.

Mitä tapahtuu voimalle f jos jarrupalan pinta-ala pienenee vaikka puoleen (siis a=a/2), mutta jarrupaine pysyy samana. Mikään muu ei asetelmassa muutu.

Muuttuuko f suuremmaksi, eli tehostuuko jarrutus

vai

Pieneneekö voima, eli heikkeneekö jarrutus?

Minulla on (jopa kokemuspohjainen) näkemys asiasta, mutta mitäs arvon raadi on mielipuolta? Tämä voi tuntua yliyksinkertaiselta, mutta tiedän että tästä on takaraivotietona eriäviä näkemyksiä.

Elekee sitten alakako riijellä, ettähän? :naughty: :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mitään en tiedä mutta aikas visainen kysmysys.
Jos palojen pinta-ala pieneneen niin pintapaine kasvaa joten vois tuossakin tapauksessa jarrutus tehostua,
mutta taidan tällä kertaa uskoa että pienentynyt pinta-ala vähentää jarrutus tehoa :?
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Näin puoliunessa päädyin sellaiseen tulokseen, että pintapaine kasvaa, mutta koska palan pinta-ala on pienempi niin jarrutusvoima pysyy likimain samana. Kun pienempi pinta-ala joutuu tekemään samanverran työtä kuin alkuperäisen kokoinen pala niin se lämpenee ja kuluu nopeammin. Eli kestävyysnäkökohtien takia jarrupala on iso.

Nyt menen nukkumaan.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Fysiikan oppien mukaan jarrutusteho on sama, kaava kuuluu:
F=liikekitkakerroin x jarrupalaan vaikuttava voima

pinta-ala ei vaikuta kitkakeroimeen teoriassa, käytännössä kyllä :?
Annan ääneni pienemmälle palalle (siis sillä jarruvoima suurempi) koska sen lämpötila nousee suuremmmaksi (ero ympäröivään lämpötilaan on suurempi) :arrow: energiaa (häviää) johtuu ympäristöön tehokkaammin :roll:

ja tämä oli sitten ihan hatusta :wink:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuossa käy niin että yksittäisessä jarrutuksessa jarruteho on suurempi mutta pienempi jarrupala kuumenee voimakkaammin ja siitä seuraa jarrupalan sekä levyn lasittuminen joten toistoissa jarruteho onkin huonompi.

Muistan tämän omakohtaisesti kun vielä kannatin Datsun-merkkisiä autoja joista löytyi tulitikkuaskin kokoiset jarrupalat. Yksittäinen jarrutus onnistui miellyttävästi ja hyvällä tuntumalla mutta jokaisen täysjarrutuksen jälkeen täytyi jarrupalat uusia ja ne uudet jarrupalat maksoi silloin markka-aikana n.20mk.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Se palan pinta-ala ei teoriassa vaikuta tehoon, eikä paljoa käytännössäkään. Toki tuo lämpeäminen vaikuttaa, riippu tietenki mihin lämpötila-ikkunaan palat on tehty jne.

Mutta palan kestoon pinta-alalla pääasiassa vaikutetaan, isompi A+paksuus on tilavuus ja siten enempi massaa kulua.

Sitten jos hifistellään niin pienempi pala vänkää helpommin poikittain->kiilavaikutusta ja tietty suurempi pintapaine painaa palaa levyn sisään, jotenka yhdistettynä nopeampaan lämpeämiseen voi jopa pari ekaa jarrutusta olla tehokkaammat pienemmällä palalla :idea:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos vasen takajarru pitää paremmin kuin oikea, ei autoon saa leimaa. Pitää siis rälläköidä vasemman puolen paloihin pikku urat ja jarrut pitää tasaisesti.

Pienempi pala -> pienempi jarruteho. :D

Ei ole kokemusta. :whistle:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jos levylautasella pyörii levy ja tyrkkään siihen neulan, ei levyn vauhti juurikaan hiljene. Jos tyrkkään siihen sormen, vauhti hidastuu huomattavasti. Ja jos länttään siihen kämmenen, alkaa levysoitin pyöriä alapuolella vastakarvaan :shock:

Eli vastaan: pinta-alalla on merkitystä :nocando:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vaikka suurempi pinta-ala kompensoituu kaavassa pienemmällä pinta-paineella käytännössä suurempi pala jarruttaa paremmin.

Eikös se häipyminen johtunut palan liima-aineen höyrystymisestä ja sen tekemästä kaasupatjasta palan ja levyn väliin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kytkimessä kuparisintterilevy jossa on vain kolme lapaa, nappaa äkäsemmin kuin tavallinen pyöriä levy (tosin materjaalikin on ehkä toisentapaista). Takapahnamoottoriportterissa taasen ei toisen puolen takajarrukenkät raapinut kiinni koko matkalta ja sen puolen jarruteho oli merkittävästi heikompi, jopa niin että tieliikennekäyttö oli vaakalaudalla asioita tutkivan insinöörin mielestä. Nämä havainnot kumoavat huomioarvoltaan selvästi toisensa, joten vastaan että ei sen niin väliä, jarrut ovat vaan vauhdin surma.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jiitek kirjoitti:Vaikka suurempi pinta-ala kompensoituu kaavassa pienemmällä pinta-paineella käytännössä suurempi pala jarruttaa paremmin.

Eikös se häipyminen johtunut palan liima-aineen höyrystymisestä ja sen tekemästä kaasupatjasta palan ja levyn väliin.
Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Easy Rider kirjoitti:Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.
Jokkiksessa tai rallicrossissa käytetään tässä tilanteessa ns. korijarrua, jonka jälkeen 100m takaa-ajo vapaalla tyylillä varikolla :!: :fillari:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Easy Rider kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:Vaikka suurempi pinta-ala kompensoituu kaavassa pienemmällä pinta-paineella käytännössä suurempi pala jarruttaa paremmin.

Eikös se häipyminen johtunut palan liima-aineen höyrystymisestä ja sen tekemästä kaasupatjasta palan ja levyn väliin.
Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.
Toinen mies yritti tätä samaa etuvetoisella ja epämääräisten kuvioiden jälkeen havaittiin tilanteesta selvityn yhdellä rikkoontuneella moottorin kumityynyllä.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Niinhän se niin menee, ettei kitkakerroin ole (teoriassa) riippuvainen pinta-alasta. Käytännössä asialla on kuitenkin merkitystä ja jarrupalojen pinta-alan pienetessä pienenee myös jarruvoima.

Hyvänä esimerkkinä menköön viime katsastus: takapään jarruvoima ei ollut riittävän suuri ja hylky tuli. Jarrut auki ja kas, paloista oli puolet häipynyt; siis niiden pinta-alasta. Uudet palat alle ja kaikki ok.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

jovihava kirjoitti:Elekee sitten alakako riijellä, ettähän? :naughty: :lol:
Saatetaan kohta alkaakin jos et ala paljastamaan niitä omia tutkimustuloksiasi.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Onhan se kitkapinta aina laajempi isomassa palassa joten isompi parempi.

Jostain syystä tehokkaammissa jarruissa on aina isommat levyt ja palat :?: Vai onko tämäkin "taas" suomalaisten katsastusmiesten ilkeyttä? :?
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Isommat levythän luonnollisesti lisää jarrutehoa koska jarruvoiman vipuvarsi pitenee, eli Nm tulee "m"ää lisää N pysyessä samana :shock:

Sama vaikutus on jos pienennät renkaita, halkaisijaa siis.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä jarruvoima kasvaa
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

dry kirjoitti:Jos levylautasella pyörii levy ja tyrkkään siihen neulan, ei levyn vauhti juurikaan hiljene. Jos tyrkkään siihen sormen, vauhti hidastuu huomattavasti. Ja jos länttään siihen kämmenen, alkaa levysoitin pyöriä alapuolella vastakarvaan ...
:lol: :lol: :lol:

Erittäin hyvää käytännön sovellusta fysiikasta.
Pinta-alalla ei kuitenkaan ole vaikutusta kitkaan mutta pienen pinta-alan tuomat sivuoireet ( mm. lämpiäminen ) sitten vaikuttavat muuhun käyttäytymiseen ja kestävyyteen. Eli vastaus kysymyksen on että jarrupalojen pinta-alan pienentämisellä heikennetään jarrutehoa.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Onko ne Portterissa niin paljon eri kokoa nuo jarrut kuin S124:ssa :?:
Tosi Linttakuljettaja säästää aina oikeassa paikassa. :idea:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Huomisaamun Kalevaanko meinas lohivaja ne tutkimustulokset laittaa? :roll:

Vastaan kuitenkin, että pinta-alan pienentyessä jarrutusmatka pitenee samalla poljinvoimalla työskenneltäessä suhteessa siihen mikäli palat ois isommat.!
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Meissenkeri kirjoitti:Tuossa käy niin että yksittäisessä jarrutuksessa jarruteho on suurempi mutta pienempi jarrupala kuumenee voimakkaammin ja siitä seuraa jarrupalan sekä levyn lasittuminen joten toistoissa jarruteho onkin huonompi.
Minusta tuo Meissenkeri tiivisti oamnkin käsityksen aiheesta tarkkaan, joten lainaan sen tähän :idea:

Joskus kauan sitta muuan kaveri ajeli Dusterilintalla. Tunnettu tosiseikkahan on että jenkeissä tuppaa olemaan takapainoiset jarrut, net on kait suunniteltu semmoisiksi sen takia kun niissä on myös automaattilaatikko, niin se jarruttaa tasaisemmin, eikä mene etupyörät sujona liukkaalla.

Noh, katsastuksessa sitten auto pomppasi juurikin jarrutasapainon vuoksi, eli koska takajarrut ottivat liikaa. Kaverini näppäränä miehenä arveli että tämäpä on äkkiä korjattu. Käytti takarummut poisa, ja leikkasi jarrukengästä hihnaa lyhyemmäksi.

Ja sitten uusintanäytölle. Mitäs tapahtuikaan, jarrut olivat entistä takapainoisemmat :shock:

Eikös pinta-alan pienetessä pintapaine kuitenkin kasva jos oletetaan että osaan vaikuttava voima pysyy samana? Eli sama määrä voimaa välittyy osan läpi, mutta pienemmältä pinta-alalta?

Teoreettisissa materiaaleissa ja kaavoissa sillä ei kait ole merkitystä, mutta todellisissa mielestäni on, koska materiaalit ovat huokoista ja jopa joustavat jonkin verran, silloin suurempi pintapaine saa aikaan suuremman jarruttavan voiman.

Eikös silläkin ole jotain merkitystä että onko renkaan pinta sileä vai nypyläinen? Eikös teoriassa tilanne pitäisi olla sama molemmissa tapauksissa, mutta käytännössä ei ole.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin, kyllähän ne vormuloissakin vanhan liiton slicksit piti paremmin kuin uudet uritetut. :wink:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Sivonen kirjoitti:Niin, kyllähän ne vormuloissakin vanhan liiton slicksit piti paremmin kuin uudet uritetut. :wink:
Ja jarrut hiilikuidusta, että saadaan lämmöt ylös ja enemmän energiaa harakoille :wink:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Rumpujarrun tapauksessa homma on vähän vaikeampi selvittää.
Itsetehostus saattaa mullistaa kuvioita.

Levyjarrua voisi olla helpompi ajatella. :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

romu kirjoitti:Rumpujarrun tapauksessa homma on vähän vaikeampi selvittää.
Itsetehostus saattaa mullistaa kuvioita.

Levyjarrua voisi olla helpompi ajatella. :roll:
Näinpä ja tuossa Jokikalan esimerkkitapauksessa jos tempoo sylinterin puolelta kenkää sitä tavaraa pois, kasvaa jäljellä olevalle osalle käytännön vipuvarsi suuremmaksi, koska kengän yläosa ei toppaa sitä ja haukkaa aika hanakasti varsinnii etummainen kenkä. Mopon jarruja joskus viilattiin juur tuolviisiin. Piti traijaloijessa paremmin mutta vauhdista hidastus ei ollutkaan juuri sen kummempi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vähän OT:a tai mainittiinhan se transkopteri jo.

Joihinkin Volkkarimerkkeihin maksaa jarrupalat aivan possuna, enempi kuin jäähdytetyt levyt ja ainaki Koivusen kautta...
Palasarja tarvikkeena 47€ ?? Näinkö se menee?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jiitek kirjoitti:Vähän OT:a tai mainittiinhan se transkopteri jo.

Joihinkin Volkkarimerkkeihin maksaa jarrupalat aivan possuna, enempi kuin jäähdytetyt levyt ja ainaki Koivusen kautta...
Palasarja tarvikkeena 47€ ?? Näinkö se menee?
palasarja tarvikkeena golffiin 90€ eikä ahista yhtään :?
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jiitek kirjoitti:Vähän OT:a tai mainittiinhan se transkopteri jo.

Joihinkin Volkkarimerkkeihin maksaa jarrupalat aivan possuna, enempi kuin jäähdytetyt levyt ja ainaki Koivusen kautta...
Palasarja tarvikkeena 47€ ?? Näinkö se menee?
Uudempiin koptereihin kun ei Koivusen kautta saa kun Ferodoa niin saattaapi maksaa kolminkertaisesti tuohon ilmoittamaas
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mistähän hinnoista tässä nyt puhutaan? Varaosaliikkeen tiskillä, hinta nettona sellaiselle hyvänpäiväntutulle? 141€ ?? Taijan olla liian vanhojen autojen kanssa tekemisissä... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”