Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?
Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?
Jos ajatellaan jarrulevyä, jossa on jarrupala pinta-alaltaan a, ja jarrusylinteriin johdetaan paine p, niin saadaan aikaan kitkavoima joka jarruttaa voimalla f.
Mitä tapahtuu voimalle f jos jarrupalan pinta-ala pienenee vaikka puoleen (siis a=a/2), mutta jarrupaine pysyy samana. Mikään muu ei asetelmassa muutu.
Muuttuuko f suuremmaksi, eli tehostuuko jarrutus
vai
Pieneneekö voima, eli heikkeneekö jarrutus?
Minulla on (jopa kokemuspohjainen) näkemys asiasta, mutta mitäs arvon raadi on mielipuolta? Tämä voi tuntua yliyksinkertaiselta, mutta tiedän että tästä on takaraivotietona eriäviä näkemyksiä.
Elekee sitten alakako riijellä, ettähän?
Mitä tapahtuu voimalle f jos jarrupalan pinta-ala pienenee vaikka puoleen (siis a=a/2), mutta jarrupaine pysyy samana. Mikään muu ei asetelmassa muutu.
Muuttuuko f suuremmaksi, eli tehostuuko jarrutus
vai
Pieneneekö voima, eli heikkeneekö jarrutus?
Minulla on (jopa kokemuspohjainen) näkemys asiasta, mutta mitäs arvon raadi on mielipuolta? Tämä voi tuntua yliyksinkertaiselta, mutta tiedän että tästä on takaraivotietona eriäviä näkemyksiä.
Elekee sitten alakako riijellä, ettähän?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Näin puoliunessa päädyin sellaiseen tulokseen, että pintapaine kasvaa, mutta koska palan pinta-ala on pienempi niin jarrutusvoima pysyy likimain samana. Kun pienempi pinta-ala joutuu tekemään samanverran työtä kuin alkuperäisen kokoinen pala niin se lämpenee ja kuluu nopeammin. Eli kestävyysnäkökohtien takia jarrupala on iso.
Nyt menen nukkumaan.
Nyt menen nukkumaan.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Fysiikan oppien mukaan jarrutusteho on sama, kaava kuuluu:
F=liikekitkakerroin x jarrupalaan vaikuttava voima
pinta-ala ei vaikuta kitkakeroimeen teoriassa, käytännössä kyllä
Annan ääneni pienemmälle palalle (siis sillä jarruvoima suurempi) koska sen lämpötila nousee suuremmmaksi (ero ympäröivään lämpötilaan on suurempi) energiaa (häviää) johtuu ympäristöön tehokkaammin
ja tämä oli sitten ihan hatusta
F=liikekitkakerroin x jarrupalaan vaikuttava voima
pinta-ala ei vaikuta kitkakeroimeen teoriassa, käytännössä kyllä
Annan ääneni pienemmälle palalle (siis sillä jarruvoima suurempi) koska sen lämpötila nousee suuremmmaksi (ero ympäröivään lämpötilaan on suurempi) energiaa (häviää) johtuu ympäristöön tehokkaammin
ja tämä oli sitten ihan hatusta
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuossa käy niin että yksittäisessä jarrutuksessa jarruteho on suurempi mutta pienempi jarrupala kuumenee voimakkaammin ja siitä seuraa jarrupalan sekä levyn lasittuminen joten toistoissa jarruteho onkin huonompi.
Muistan tämän omakohtaisesti kun vielä kannatin Datsun-merkkisiä autoja joista löytyi tulitikkuaskin kokoiset jarrupalat. Yksittäinen jarrutus onnistui miellyttävästi ja hyvällä tuntumalla mutta jokaisen täysjarrutuksen jälkeen täytyi jarrupalat uusia ja ne uudet jarrupalat maksoi silloin markka-aikana n.20mk.
Muistan tämän omakohtaisesti kun vielä kannatin Datsun-merkkisiä autoja joista löytyi tulitikkuaskin kokoiset jarrupalat. Yksittäinen jarrutus onnistui miellyttävästi ja hyvällä tuntumalla mutta jokaisen täysjarrutuksen jälkeen täytyi jarrupalat uusia ja ne uudet jarrupalat maksoi silloin markka-aikana n.20mk.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Se palan pinta-ala ei teoriassa vaikuta tehoon, eikä paljoa käytännössäkään. Toki tuo lämpeäminen vaikuttaa, riippu tietenki mihin lämpötila-ikkunaan palat on tehty jne.
Mutta palan kestoon pinta-alalla pääasiassa vaikutetaan, isompi A+paksuus on tilavuus ja siten enempi massaa kulua.
Sitten jos hifistellään niin pienempi pala vänkää helpommin poikittain->kiilavaikutusta ja tietty suurempi pintapaine painaa palaa levyn sisään, jotenka yhdistettynä nopeampaan lämpeämiseen voi jopa pari ekaa jarrutusta olla tehokkaammat pienemmällä palalla
Mutta palan kestoon pinta-alalla pääasiassa vaikutetaan, isompi A+paksuus on tilavuus ja siten enempi massaa kulua.
Sitten jos hifistellään niin pienempi pala vänkää helpommin poikittain->kiilavaikutusta ja tietty suurempi pintapaine painaa palaa levyn sisään, jotenka yhdistettynä nopeampaan lämpeämiseen voi jopa pari ekaa jarrutusta olla tehokkaammat pienemmällä palalla
Jos ei kulje niin kromaa se.
Jos levylautasella pyörii levy ja tyrkkään siihen neulan, ei levyn vauhti juurikaan hiljene. Jos tyrkkään siihen sormen, vauhti hidastuu huomattavasti. Ja jos länttään siihen kämmenen, alkaa levysoitin pyöriä alapuolella vastakarvaan
Eli vastaan: pinta-alalla on merkitystä
Eli vastaan: pinta-alalla on merkitystä
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kytkimessä kuparisintterilevy jossa on vain kolme lapaa, nappaa äkäsemmin kuin tavallinen pyöriä levy (tosin materjaalikin on ehkä toisentapaista). Takapahnamoottoriportterissa taasen ei toisen puolen takajarrukenkät raapinut kiinni koko matkalta ja sen puolen jarruteho oli merkittävästi heikompi, jopa niin että tieliikennekäyttö oli vaakalaudalla asioita tutkivan insinöörin mielestä. Nämä havainnot kumoavat huomioarvoltaan selvästi toisensa, joten vastaan että ei sen niin väliä, jarrut ovat vaan vauhdin surma.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.Jiitek kirjoitti:Vaikka suurempi pinta-ala kompensoituu kaavassa pienemmällä pinta-paineella käytännössä suurempi pala jarruttaa paremmin.
Eikös se häipyminen johtunut palan liima-aineen höyrystymisestä ja sen tekemästä kaasupatjasta palan ja levyn väliin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Jokkiksessa tai rallicrossissa käytetään tässä tilanteessa ns. korijarrua, jonka jälkeen 100m takaa-ajo vapaalla tyylillä varikollaEasy Rider kirjoitti:Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Toinen mies yritti tätä samaa etuvetoisella ja epämääräisten kuvioiden jälkeen havaittiin tilanteesta selvityn yhdellä rikkoontuneella moottorin kumityynyllä.Easy Rider kirjoitti:Lopullinen häipyminen tapahtuu kun kymmenvuotiaat jarrunesteet kiehahtaa satuloisissa. Nimim. Pienempää sisään ja kylkijarrutus.Jiitek kirjoitti:Vaikka suurempi pinta-ala kompensoituu kaavassa pienemmällä pinta-paineella käytännössä suurempi pala jarruttaa paremmin.
Eikös se häipyminen johtunut palan liima-aineen höyrystymisestä ja sen tekemästä kaasupatjasta palan ja levyn väliin.
Niinhän se niin menee, ettei kitkakerroin ole (teoriassa) riippuvainen pinta-alasta. Käytännössä asialla on kuitenkin merkitystä ja jarrupalojen pinta-alan pienetessä pienenee myös jarruvoima.
Hyvänä esimerkkinä menköön viime katsastus: takapään jarruvoima ei ollut riittävän suuri ja hylky tuli. Jarrut auki ja kas, paloista oli puolet häipynyt; siis niiden pinta-alasta. Uudet palat alle ja kaikki ok.
Hyvänä esimerkkinä menköön viime katsastus: takapään jarruvoima ei ollut riittävän suuri ja hylky tuli. Jarrut auki ja kas, paloista oli puolet häipynyt; siis niiden pinta-alasta. Uudet palat alle ja kaikki ok.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Yksinkertainen kysymys jarruista, mitäpä sanotte?
Saatetaan kohta alkaakin jos et ala paljastamaan niitä omia tutkimustuloksiasi.jovihava kirjoitti:Elekee sitten alakako riijellä, ettähän?
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
dry kirjoitti:Jos levylautasella pyörii levy ja tyrkkään siihen neulan, ei levyn vauhti juurikaan hiljene. Jos tyrkkään siihen sormen, vauhti hidastuu huomattavasti. Ja jos länttään siihen kämmenen, alkaa levysoitin pyöriä alapuolella vastakarvaan ...
Erittäin hyvää käytännön sovellusta fysiikasta.
Pinta-alalla ei kuitenkaan ole vaikutusta kitkaan mutta pienen pinta-alan tuomat sivuoireet ( mm. lämpiäminen ) sitten vaikuttavat muuhun käyttäytymiseen ja kestävyyteen. Eli vastaus kysymyksen on että jarrupalojen pinta-alan pienentämisellä heikennetään jarrutehoa.
® Mesen linttaklubi
Minusta tuo Meissenkeri tiivisti oamnkin käsityksen aiheesta tarkkaan, joten lainaan sen tähänMeissenkeri kirjoitti:Tuossa käy niin että yksittäisessä jarrutuksessa jarruteho on suurempi mutta pienempi jarrupala kuumenee voimakkaammin ja siitä seuraa jarrupalan sekä levyn lasittuminen joten toistoissa jarruteho onkin huonompi.
Joskus kauan sitta muuan kaveri ajeli Dusterilintalla. Tunnettu tosiseikkahan on että jenkeissä tuppaa olemaan takapainoiset jarrut, net on kait suunniteltu semmoisiksi sen takia kun niissä on myös automaattilaatikko, niin se jarruttaa tasaisemmin, eikä mene etupyörät sujona liukkaalla.
Noh, katsastuksessa sitten auto pomppasi juurikin jarrutasapainon vuoksi, eli koska takajarrut ottivat liikaa. Kaverini näppäränä miehenä arveli että tämäpä on äkkiä korjattu. Käytti takarummut poisa, ja leikkasi jarrukengästä hihnaa lyhyemmäksi.
Ja sitten uusintanäytölle. Mitäs tapahtuikaan, jarrut olivat entistä takapainoisemmat
Eikös pinta-alan pienetessä pintapaine kuitenkin kasva jos oletetaan että osaan vaikuttava voima pysyy samana? Eli sama määrä voimaa välittyy osan läpi, mutta pienemmältä pinta-alalta?
Teoreettisissa materiaaleissa ja kaavoissa sillä ei kait ole merkitystä, mutta todellisissa mielestäni on, koska materiaalit ovat huokoista ja jopa joustavat jonkin verran, silloin suurempi pintapaine saa aikaan suuremman jarruttavan voiman.
Eikös silläkin ole jotain merkitystä että onko renkaan pinta sileä vai nypyläinen? Eikös teoriassa tilanne pitäisi olla sama molemmissa tapauksissa, mutta käytännössä ei ole.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Näinpä ja tuossa Jokikalan esimerkkitapauksessa jos tempoo sylinterin puolelta kenkää sitä tavaraa pois, kasvaa jäljellä olevalle osalle käytännön vipuvarsi suuremmaksi, koska kengän yläosa ei toppaa sitä ja haukkaa aika hanakasti varsinnii etummainen kenkä. Mopon jarruja joskus viilattiin juur tuolviisiin. Piti traijaloijessa paremmin mutta vauhdista hidastus ei ollutkaan juuri sen kummempi.romu kirjoitti:Rumpujarrun tapauksessa homma on vähän vaikeampi selvittää.
Itsetehostus saattaa mullistaa kuvioita.
Levyjarrua voisi olla helpompi ajatella.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Uudempiin koptereihin kun ei Koivusen kautta saa kun Ferodoa niin saattaapi maksaa kolminkertaisesti tuohon ilmoittamaasJiitek kirjoitti:Vähän OT:a tai mainittiinhan se transkopteri jo.
Joihinkin Volkkarimerkkeihin maksaa jarrupalat aivan possuna, enempi kuin jäähdytetyt levyt ja ainaki Koivusen kautta...
Palasarja tarvikkeena 47€ ?? Näinkö se menee?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
www.prokuvaukset.com