Moottorin huohottamisen syy/seuraus+kokemukset

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Moottorin huohottamisen syy/seuraus+kokemukset

Viesti Kirjoittaja Malm »

Moro,

Nyt kun olen niin töpinöissäni suunnittelemassa tuohon uuteen autoon kaikkia remontteja, niin ajattelin avata tälläisen yleismaailmallisen tiedetopickin huohottamis syy/seuraus suhteista.

Eli minä itse, en mikään tätä alaa opiskellut ihminen, vain harrastelija. Olen pähkäillyt huohotuksen tulevan moottorin ohivirtauksesta eli kun pytyssä puristetaan painetta niin männänrenkaitten yli valuu liika paine pois ja moottori näin ollen huohottaa.

Olenko oikeilla jäljillä vai kuvittelenko omia?

Minkälaisia kokemuksia porukalla on huohottamisesta?

Itsellä oli noin vuoden ajan käytössä OM601:llä varustettu W124:n eli kansankielellä kakssatanen hirvikoppa. Moottori oli vaihtokone saksasta tilattu ja muka kilometrit olivat 250 tkm kun laskettiin siihen vielä ajetut kilometrit vaihdon jälkeen. Kone toimi kyllä hyvin ja oli pirtsakka, mutta öljyntäyttökorkki ei meinannu pysyä avonaisena paikoillaan tyhjäkäynnillä. Siinä ja siinä oli ettei lähtenyt hyppimään muille maille ja kädessäkin tuntui aika voimakas höhkäys kun kokeili.

Nyt minä olen ihan töpinöissäni tämän OM617:n kanssa, eli suomeksi kolmisatanen mannelavetti. Mittarissa 622tkm, mikä voi olla hyvin paikkaansapitävä sillä kunhan postissa tulee minulle uusi rekisteriote niin siinä tulee olemaan järjestysnumero 5. Eli ei mikään kiertopalkinto. Tämä ei huohota ei sitten yhtään. Taino, ainakaan 20km ajamisen jälkeen, en tiiä sitten 300km motarilla niin saattaa sieltä pikkuhönkäys tulla. Ei ehkä ole pirtsakoin OM617 millä olen ajanut, mutta tähän voi olla niin monta eri syytä, ajattelin tuossa että kunhan katsastan sen, niin vaihdan jakoketjun, ja vien PP:lle, siinä ootellessa voisin sitten säätää vaikka venttiilit :D

No mutta, kommentoikaa ja kertokaa kokemuksia. Tämähän huohottaminen on vähän samankaltainen legendajuttu kuin öljynpaineetkin mutta kiva näitä on siltikkin lukea

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mullakin tuntuu öljykorkin reiässä kättä vasten semmoinen puksutus, öljykorkki kuitenkin pysyy päällä. Kilometreistä en ihan 100-varma ole, kohta 250tkm taulussa. Kokeneen mersukorjaajan mielestä ihan normaalia tuommoinen huohotus.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huohotuksen syyn olet käsittänyt oikein.

Omassa 124 300D:ssä ei korkki liikahdellut vaikka sen avasi ja vähän kaasutteli; ei huohottanut.
Alakerralla oli ajettu reilut puoli miljoonaa ja kannella 130 tkm.
wiimax.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Juu, saataahan se olla niin että mulla tuo kone puskee kaikki paineet kansipahvin välistä kun on niin paskanen ettei viittiny ees kuvaa ottaa :happy: :happy: :eek:

No ei vaiteskaan, tokkopa tuo edes kävis jos asia olisi näin. :D

-risto
Viimeksi muokannut Malm, 20.2.2006 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Saksanpeleissä huohotus johtuu monesti siitä, että niillä on ajettu pitkiä öljynvaihtoväleja huonoilla öljyilla. Männänrenkaat ovat sen takia jumissa, eiväkä tiivistä kunnolla.

Huohotuksesta ei oikeastaan ole sen kummemmin haittaa. Saattaapahan öljyä kulua normaalia enemmän. Sylinterikansi, jakoketju ja ruiskutusjärjestelmä määräävät moottorin käynnin, pirteyden ja kulutuksen. Huohottava saksantuontikone saattaa siis oikeasti olla vähän ajettu. Ainoastaa männänrenkaat ovat jumissa. Jos öljyt on vaihdettu ajallaan, eikä ole ajettu millään kuralla, niin ei huohotusta juurikaan ole vielä 0,5 miljoonan jälkeenkään.

Itse ostin 320tkm ajetun saksantuonti 300D-moottorin. Huohottimesta puski sankka höyrypilvi. Moottori oli kuitenkin pirteä, öljynpaineet hyvät, eikä se öljyäkään juuri syönyt. Pidin kilometrejä lähinnä vitsinä kunnes jouduin moottorin kuitenkin avaamaan 15km myöhemmin. Siinä ei ollut merkkejä suurista ajomääristä. Jakoketjun alkuperäinen laahainkaan ei ollut kulunut kuin juuri havaittavasti. Moottori oli vain saatu niin tukkoon huonoilla öljyilla ja huoltamattomuudella että se huohotti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tuo Perttu-tohtori se tietää, omat ja tuttavien kokemukset ovat samansuuntaisia. Ässän öljynvaihtolapussa luki jotain "#!%¤#!/" :shock: Minulle tullessaan kone rallatti, Teboilin rasvoilla rallatti vielä runsaammin. :x

Siitä se on asettunut kun sai pesun ja muuta kuin kalanmaksaöljyä sisäänsä. :D
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

kovastihan nyt isoilla pakasilla autoja seisahteli tien poskeen huohotinputkien jäätymisen vuoksi. itsekkin yhden kerran tien poskeen jäin, mutta en toki omalla autolla 8)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu. Ei se huohotus pahasta ole ennenkuin kone alkaa huohottamaan niin paljon että huohotus ilma ei kerkeä poistua huohotinputken kautta pihalle.

Sen jälkee alkaa moottorin sisällä paine nousta niin korkeaksi että öljytikku pullahtaa pihalle ja kone pukkaa öljyt mittatikun kautta pihalle.yms. stefoista vuotaa jne...

Tasainen puhallu öljykorkista antaa merkkejä siitä että jokainen sylinteri "vuotaa" suunnilleen samanverran ohi. Vastaavasti "puksuttava" puhallus viittaa siihen että vain yksi sylinteri puhaltaa ohi. Joka taas voi viitata katkenneeseen männänrenkaaseen.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

HVM kirjoitti:Tuo Perttu-tohtori se tietää, omat ja tuttavien kokemukset ovat samansuuntaisia. Ässän öljynvaihtolapussa luki jotain "#!%¤#!/" :shock: Minulle tullessaan kone rallatti, Teboilin rasvoilla rallatti vielä runsaammin. :x

Siitä se on asettunut kun sai pesun ja muuta kuin kalanmaksaöljyä sisäänsä. :D
Mitäs teboilin rasvaa käytitte jotta saitte rallattelloo?
Itse olen ajatellut shpd:t vaihtaa meseen...
:roll:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sami R kirjoitti:
HVM kirjoitti:Tuo Perttu-tohtori se tietää, omat ja tuttavien kokemukset ovat samansuuntaisia. Ässän öljynvaihtolapussa luki jotain "#!%¤#!/" :shock: Minulle tullessaan kone rallatti, Teboilin rasvoilla rallatti vielä runsaammin. :x

Siitä se on asettunut kun sai pesun ja muuta kuin kalanmaksaöljyä sisäänsä. :D
Mitäs teboilin rasvaa käytitte jotta saitte rallattelloo?
Itse olen ajatellut shpd:t vaihtaa meseen...
:roll:
No miun tapauksessa Diamondia. Tiiselipuolen rasvoista en tiedä mitään. :roll:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Joo o.
Kiisselirasvat, esim. mineraali shpd:t ovat kyllä toimineet ihan hyvin mersuissa. Hintakin on kohtuullinen, vrt mobil. Luokitukset ovat tosa tebikan shpd:ssä kyllä himpun verran huonommat, kuin delvac mx 15W40. Mutta vanhaan koneeseen riittää hyvin MB 228.3.
^Olikos sulla hydr. nostajat jotka rallatteli?
Ne saattoivat olla tukossa, ja paineita ei kertynyt tarpeeksi.
Millä öljyillä sait rallattelun loppumaan?
Pesitkö koneen millä aineilla?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sami R kirjoitti:Joo o.
Kiisselirasvat, esim. mineraali shpd:t ovat kyllä toimineet ihan hyvin mersuissa. Hintakin on kohtuullinen, vrt mobil. Luokitukset ovat tosa tebikan shpd:ssä kyllä himpun verran huonommat, kuin delvac mx 15W40. Mutta vanhaan koneeseen riittää hyvin MB 228.3.
^Olikos sulla hydr. nostajat jotka rallatteli?
Ne saattoivat olla tukossa, ja paineita ei kertynyt tarpeeksi.
Millä öljyillä sait rallattelun loppumaan?
Pesitkö koneen millä aineilla?
Hydraulisetpa hyvinkin. Raplatus loppui Shellin Helixillä, ja ilman mitään pesua. Seuraavassa vaihdossa käytin pesuaineet koneessa, fortea se ei ollut, ja merkkiä en enää muista. Sitten vaihdettiinkin sujuvasti Esson ultroniin, ja siitä sitten Castrollin magnateciin. :shock:

Castrollissa taidetaan pysytellä. 8)
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Serkkupoika nuukana äijänä suunnitteli Volkkarin 1.6l dieselkoneeseen aikoinaan avarampia huohotusväyliä, kun vakiovermeet ei enää riittäneet... :lol:
Aika hyvin se kuitenkin kittuutti sillä menemään, olikohan tuolla jotakin 800 000km kantturoille konetta avaamatta ajeltu, kun kävi viskaamassa sen paalaamoon... :roll:
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

Vähän vanha ketju mutta pakko kysyä... Autoni 190e vuosimallia -91 oli tossa sähköpajalla ja kun kävin hakemassa auton pois niin korjaaja sanoi että huomasi auton huohottavan aika lailla ja että kannattaisi näyttää jollekin. No, kävin yhdelle korjaajalle näyttämässä, mies avasi öljykorkin ja sehän puhalsi aika lailla ilmaa sieltä. Muuta se ei osannut sitten sanoa kuitenkaan kuin että vie merkkihuoltoon.

Onko toi nyt sitten "normaalia" huohotusta vai olenko nyt niin sanotusti kusessa ja koneremontti edessä?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

J kirjoitti:Vähän vanha ketju mutta pakko kysyä... Autoni 190e vuosimallia -91 oli tossa sähköpajalla ja kun kävin hakemassa auton pois niin korjaaja sanoi että huomasi auton huohottavan aika lailla ja että kannattaisi näyttää jollekin. No, kävin yhdelle korjaajalle näyttämässä, mies avasi öljykorkin ja sehän puhalsi aika lailla ilmaa sieltä. Muuta se ei osannut sitten sanoa kuitenkaan kuin että vie merkkihuoltoon.

Onko toi nyt sitten "normaalia" huohotusta vai olenko nyt niin sanotusti kusessa ja koneremontti edessä?
Jos auto toimii hyvin eikä vie litratolkulla öljyä niin ei kannata tehä mitään muuta ku ajaa vaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

jari_w123 kirjoitti:Jos auto toimii hyvin eikä vie litratolkulla öljyä niin ei kannata tehä mitään muuta ku ajaa vaan.
Tyhjäkäynnin kanssa on ollu ongelmia (sammuillu valoihin ym.) mutta nyt ne on kunnossa eikä vie öljyä, ainakaan litrakaupalla :) Ajossa en oo huomannu mitään outoa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

J kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Jos auto toimii hyvin eikä vie litratolkulla öljyä niin ei kannata tehä mitään muuta ku ajaa vaan.
Tyhjäkäynnin kanssa on ollu ongelmia (sammuillu valoihin ym.) mutta nyt ne on kunnossa eikä vie öljyä, ainakaan litrakaupalla :) Ajossa en oo huomannu mitään outoa.
Joo elikkä aja meneen vaan :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
J
Viestit: 18
Liittynyt: 27.4.2008 18:12

Viesti Kirjoittaja J »

jari_w123 kirjoitti:Joo elikkä aja meneen vaan :wink: .
Joo, tuli vaan hätä kun ens viikolla pitäs heittää reilu 600 kilsan reissu tolla mut eiköhän sillä pääse perille ja takasin. Tosiaan ei tossa muuta oo ollut kun tyhjäkäynti on häröillyt ja sammuillut vähä miten sattuu mutta ne on nyt selvitetty.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”