Kesärenkaat

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ite oon rengasasentajaelämässäni todistanut muutaman kerran tapauksia joissa nettikaupan asiakas jää yksin ongelmineen takuuasioissa. Esimerkki: Renkaassa pyöreysvirhe tai "kova vyönsolki", rengas jupuuttaa. Asennuksen tehnyt liike syyttää rengasta, aivan oikein. Nettikauppa sysää syyt asentajan/tasapainottajan niskaan. Asiakas ei tiedä ketä syyttää ja "sotii" kahteen suuntaan, eikä asennusliike ja nettikauppa tee pienintäkään yhteistyötä tai ota kontaktia suoraan toisiinsa. :?

Ehkä asioihin on tullut muutoksia ja käräjät käyty jos jotkut jopa julkista yhteistyötäkin jo tekevät. :nocando:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

WannabeMB kirjoitti:Tulihan ne renkaat sieltä, juuri niinkuin TaTsi ennusti eli viime viikon perjantaina. Homma toimi kyllä loistavasti ja nyt renkaat on jo vanteilla. Tulipahan taas opittua uutta.
Hieno homma! :D
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

prehistorik kirjoitti:Paikallisesta rengasliikkeestä Michelinit (225/45 17"), koko sarja 490 € rengastöineen, alle asennettuna + kierrätysmaksuineen. Ei jaksa enää puljata tilaamalla ulkomailta.
Eipä kyllä kannatakaan;

Camskill: 511.55 Euro :shock:

Mutta "vakiokoossa" = 290.38 Euro, eli olisi kannattanut. Täällä viime kesänä 380€. :D
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 18.9.2025 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tähän en osaa vastata muuta kuin että:
TÄH :shock:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mitä isompi nopeusluokka, sitä nopeammin rengas kuluu, koska kumiseos on pehmeämpää. :kuski:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

eseestie kirjoitti:Mitä isompi nopeusluokka, sitä nopeammin rengas kuluu, koska kumiseos on pehmeämpää. :kuski:
Harmittavasti omat kokemukseni ovat ristiriitaisia, jos pelkkää nopeusluokkaa tuijotetaan.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Ari66 kirjoitti:
eseestie kirjoitti:Mitä isompi nopeusluokka, sitä nopeammin rengas kuluu, koska kumiseos on pehmeämpää. :kuski:
Harmittavasti omat kokemukseni ovat ristiriitaisia, jos pelkkää nopeusluokkaa tuijotetaan.....
Jaa, eikö ne meinannu kulua millään... Vai? :lol:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei kulu ei...

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

AK47 kirjoitti:Mites kantavuus, vaikuttaako miten paljon jos puhutaan vaikkapa 91-95 kantavuusluokista.
En tiedä kantavuusluokituksen vaikutuksista, muuta kun sen että kannattaa ainakin valita semmoiset renkaat missä kantavuus riittää. :wink:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tuossa kantavuusluokkia kiloina, jottain muutakin: viewtopic.php?t=22610&highlight=rengaskokoja
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Erot ajettavuudessa taitaa olla eri rengasvalmistajien tuotteiden kesken suuremmat kuin saman valmistajan XL- ja normikantavuuden renkaissa. Useimmat valmistajat eivät yleensä edes tee samankokoisena kuin jompaa kumpaa kantavuusluokkaa. Kulumisen suhteen samansuuntaisia aavistuksia nopeusluokissa: Valmistaja- ja mallierot suurempi tekijä kuin saman valmistajan saman kokoisissa nopeusluokka.

Suurempi nopeusluokka :arrow: Pehmeämpi kumi :arrow: nopeampi kuluminen. Järkeenkäypää. Toisaalta nopeamman luokan renkaiden tulee sietää suurempaa jatkuvaa nopeutta, eli lämpökuormaa sulamatta alle. Nopeimman ajon renkaiden kuluminen voikin näin ajatellen olla vähäisempää kuin vaikkapa H-luokassa.

Myös nopeusluokka voi vaikuttaa ja usein vaikuttaakin renkaan ajo-ominaisuuksiin, runkorakenteeseen ja jäykkyyteen, vaikka vertailtaisiin saman mallisarjan renkaita. Muidenkin kuin nopeuskesto-ominaisuuksien erojen takia tulisikin puhua suorituskykyluokasta tms. Ensiasennusrengasta selvästi matalampaan luokkaan ei tulisi siirtyä, vaikka suomessa ei kovaa saa ajaakaan.

Matalaprofiilinen rengas kuluu nopeammin kuin korkeampi verrokki, johtuen ehkä osin huonommasta kyljen joustosta ja renkaan mukautumisesta tien pintaan, lisäksi asentokulmavirheet tulevat helpommin esiin. "Tuninkipyörillä" tulisikin käyttää miedompia pyöränkulmia. Tuore kumi kuluu nopeammin kuin hieman seissyt tuote. Paljon ajavan kannattaakin ottaa parivuotias kesärengas jos suinkin hyllyyn on jäänyt. Rengas on vielä ihan turvallinen ja toimiva, kuluminen vaan hitaampaa.

Loppukaneettina mainittakoon että renkaan osuus kulumisnopeudessa on vain yksi osa. Kuuma hellekesä syö eri tahtiin rengasta kuin sateinen ja viileä. Ohjauskulmat, tasapainoitus, ilmanpaineet, jalan paino, auton paino, auton alustan kunto ja ajoympäristö vaikuttavat myös suuresti kilometritulokseen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Easy Rider kirjoitti:Loppukaneettina mainittakoon että renkaan osuus kulumisnopeudessa on vain yksi osa. Kuuma hellekesä syö eri tahtiin rengasta kuin sateinen ja viileä. Ohjauskulmat, tasapainoitus, ilmanpaineet, jalan paino, auton paino, auton alustan kunto ja ajoympäristö vaikuttavat myös suuresti kilometritulokseen.
Tähän vielä lisätäkseni:

Vanha karhea asfaltti syö rengasta enemmän, kun uusi vähemmän karhea asfaltti. Ei kannata ajaa urissa, missä on useimmiten karheampi asfaltti mitä muualla tiessä.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

minkälaista kokemusta on kumhon renkaista raskaan auton alla?

kattelin tuossa niin olis edukkaat 245/40/19 koossa (209e/kpl) tuolla rengas-onlinessa. :roll:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

camskillillä olis 140e/kpl... hyvin on ainaki 17 tuumasena kestäny Kuhmot.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
|Teemu|
Viestit: 165
Liittynyt: 03.11.2010 18:49
Paikkakunta: Suomen Pittsburgh

Viesti Kirjoittaja |Teemu| »

Paljonko olette laittaneet painetta 225/45R17 renkaisiin eteen/taakse? (Allekirjoituksen autoon siis, varmaan jonkin verran enemmän kuin vakiorenkaisiin..!?)
W213 E200d A Exclusive/Avantgarde -19
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

2.5bar... Saa olla enemmänkin jos mielii laittaa... :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 20.9.2025 0:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
roud-ari
Viestit: 59
Liittynyt: 12.12.2010 13:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Camskilliltä kattelin kumeja mutta eivät tällä hetkellä toimita Suomeen :!: Sain tällaista palautetta kun kyselin sähköpostilla:

Due to us changing courier companies we have currently postponed TYRE deliveries to all Scandinavian countries.

Please note that car parts are unaffected by this and are still taking orders.

Service will resume as normal approximately by Monday 22nd August.

Eli vaihtavat kuljetusyhtiötä, ens maanantain arvelevat homman taas jatkuvan.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Renkaisiin tulee EU-laatuluokitus:
http://www.iltasanomat.fi/autot/renkais ... 65514.html
-Kankkuselta kysyttiin aikoinaan, millaiset renkaat olet valinnut ralliin:
-Mustat ja pyöreät :!: :lol:
Kuva
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1373
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Pitää tuohon S203:een hommata uudet kesärenkaat ja nythän olisi sopiva aika siihen hommaan. Vanteita mulla ei vielä ole, mutta ajattelin hommata siihen nykyisten 15 tuumasten tilalle 16 tuumaset kesävanteet. Varteenotettavia rengaskokojahan tuossa 16 tuuman koossa on 205/55 ja 225/50.

Miten on meneekö nuo kummatkin koot sävysästi 7 tuumaa leveälle vanteelle, vai pitää tuolle 225/50 koolle olla 7,5 levee vanne?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6033
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Väsynyt Mies kirjoitti:Pitää tuohon S203:een hommata uudet kesärenkaat ja nythän olisi sopiva aika siihen hommaan. Vanteita mulla ei vielä ole, mutta ajattelin hommata siihen nykyisten 15 tuumasten tilalle 16 tuumaset kesävanteet. Varteenotettavia rengaskokojahan tuossa 16 tuuman koossa on 205/55 ja 225/50.

Miten on meneekö nuo kummatkin koot sävysästi 7 tuumaa leveälle vanteelle, vai pitää tuolle 225/50 koolle olla 7,5 levee vanne?
Kyllä se on paras laittaa 225 leveelle 7.5" levee vanne.

Mitä tulee tämän topikin edelliseen viestiini, niin siksi ei tullut kumhojen kulumisesta tai muustakaan viestiä kun koko kottero meni katon kautta ympäri kun takapäästä lähti pito mutkassa 70 vauhissa... Että semmoiset kumhot. Ne oli paskimmat renkaat mitä mulla on ikinä ollut. Käytetyt GoodYear F1 tms mikä oli edellinen niin 3mm kulunut rengas piti monta kertaa paremmin kuin uusi kumho. Ihan kuin ois talvella ajanut lumessa siihen mutkaan nuilla kumhoilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”