Nippu kysymyksiä viisaiden vastattavaksi:
Huomasin saksanmaalla ajellessa, että varsinkin Shell -huoltamoilla oli myynnissä useampaa diesel -laatua, kuten Biodiesel ja V-Power.
Mitähän tuohon Biodieseliin on siellä sotkettu?
Vaiko kokonaan rypsistä/rapsista tuotettua?
Entäs V-Power?
Millä perusteella sitä "poweria" lisää tulee ?
Mikä on Biodieselin ja V-Powerin pakkasenkesto?
Polttoainelaadut ?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
En uskaltanut.JS kirjoitti:Kokeilitkos näitä V- tai bio-litkuja?
Muutenkin jännitti, millaista ainetta sieltä saa.
Kas kun palata kuitenkin piti Pohjolan pakkasiin.....
Nolompi juttu, jos -10 ºC -kelissä olisi mennyt rapsinsiemen poikittain polttoainelinjaan ja hyydyttänyt auton menohalut, esilämmittimestä huolimatta

Kyllä se saksan biotiisseli aika luomua on. Sitä tehdään kasveista ja jatkossa myös puusta:
Kauppapolitiikka 25.5.2005:
Biodieseliä puusta
Puupohjaisten dieselien projektisuunnitelmat keräsivät runsaasti kiinnostuneita. Näkyvin oli Hessenin, Brandenburgin, Ala-saksin ja Volkswagenin SunFuel-biodieselhanke. Hankkeen menestyksen taustalla on mm biodieselin verottomuus. Sunfuel on synteettinen polttoaine, joka valmistetaan kahdessa vaiheessa. Ensin tuotetaan kaasu, josta jalostetaan biodiesel.
Maa- ja metsätaloudelle hanke tuo uusia mahdollisuuksia jalostaa kasvi- ja puuperäisiä käyttämättä jääneitä raaka-aineita. Olennaista uudessa biodieselin tuotannossa on hyvä hyötysuhde verrattuna
perinteiseen öljykasvipohjaiseen biodieseliin. Puusta saadaan uudella menetelmällä enemmän biodieseliä kuin vastaavalla pinta-alalta saatavista öljykasveista. Hehtaarilta rapsipeltoa saadaan noin tonni rapsiöljypohjaista dieseliä. Uudella kaasutusmenetelmällä saadaan kasvilajista riippuen samalta alalta noin viisi tonnia uutta biodieseliä.
Kauppapolitiikka 25.5.2005:
Biodieseliä puusta
Puupohjaisten dieselien projektisuunnitelmat keräsivät runsaasti kiinnostuneita. Näkyvin oli Hessenin, Brandenburgin, Ala-saksin ja Volkswagenin SunFuel-biodieselhanke. Hankkeen menestyksen taustalla on mm biodieselin verottomuus. Sunfuel on synteettinen polttoaine, joka valmistetaan kahdessa vaiheessa. Ensin tuotetaan kaasu, josta jalostetaan biodiesel.
Maa- ja metsätaloudelle hanke tuo uusia mahdollisuuksia jalostaa kasvi- ja puuperäisiä käyttämättä jääneitä raaka-aineita. Olennaista uudessa biodieselin tuotannossa on hyvä hyötysuhde verrattuna
perinteiseen öljykasvipohjaiseen biodieseliin. Puusta saadaan uudella menetelmällä enemmän biodieseliä kuin vastaavalla pinta-alalta saatavista öljykasveista. Hehtaarilta rapsipeltoa saadaan noin tonni rapsiöljypohjaista dieseliä. Uudella kaasutusmenetelmällä saadaan kasvilajista riippuen samalta alalta noin viisi tonnia uutta biodieseliä.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.