Yleistä lisävaloista keskustelutopic.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

sillo, ku vastaantulija on jo kolmannen kerran räpsäyttänyt pitkiään :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

man 12-224 kirjoitti:Mitens se menikään !
Milloin vaihdetaan lyhyemmille valoille kohtaamis tilanteessa ?
_________________
:tuumaus: toinen vaihtaa ensin... :naama:
Kun pitkien valokeilat kohtaa. :wink:


Rasittavaa ku toiset vaihtaa heti ku 5 km mutkan takaanta näkyy toinen auto. :evil: :evil: :evil:

Sitte pidetää vaan kylmästi pitkät päällä. 8)

Kyllä sitte ku toinen mahdollisesti kytkee pitkät uudestaan päälle, niin voi pitää sitte sopivan kauan, tai sitte ku alkaa tuntua siltä että kohta se väläyttää, niin sitte lyhkäsille. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

potox kirjoitti:sillo, ku vastaantulija on jo kolmannen kerran räpsäyttänyt pitkiään :lol:
Kyllä tuossa vaiheessa ajan kaukovaloilla läpi asti, jos ei ensimmäisen kehotuksen jälkeen lähivaloille pudota :x
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Aamulla kahtelin, että alkaa olla valoisaa ainakin töihin mennessä. Melkeen voisi ruuvata molemmista lisävalot kesätauolle. :?
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Pappi kirjoitti:Aamulla kahtelin, että alkaa olla valoisaa ainakin töihin mennessä. Melkeen voisi ruuvata molemmista lisävalot kesätauolle. :?
Ai jotkut käy päivällä töissä... :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Riippuen työvuoroista. Lähtö yleensä klo 06:00 ja paluu päivästä riippuen klo 17:30, 20:00, 22:00, 00:30 tai 07:30. :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuli väkästelytettyä :shock: oma katkaisin lisäpitkille, alkoi hävettää kun kototaipaleella kilometrin päässä tojolla/nisulla kurvaileva autoilija varmaan nähnyt kuin oman autonsa varjon edessään... 8) Samoin on kiva jo pitemmästä matkasta tiputtaa nuo ämpärit pois ja ajella omilla pitkillä likemmäksi, ei mene niin ihmisillä pasmat sekaisin.

Sen kummemmin miettimättä laitettiin vipstaaki vaihdekepin juureen koska rikkisärkihalkihan toi viilutus alkaa jo eniten tuolta olla.

Nokalla Bosch 225 pistevalot xenoneilla ja omat valot releistettynä. Näkyy.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Punaisesta nostin valopatteriston kesäteloile tänään. Pitää tyytyä loppukevään omiin valoihin. Päivä pitenee... :D
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Edellisillä sivuilla ihmettelin X-visioneiden syttymisaikaa. Nyt on seitsemän eri lamppua omien lisäksi nähtynä ja kaikki ne syttyy samaan malliin. N. ½ minuuttia menee kylmällä polttimolla ennen kuin se on valjennut täysin kirkkaaksi. Eivät taida vaihtamalla kummeta. Näkeepähän sitten, kun aikanaan joutuu polttimoita uusaamaan. Mutta muuten hyvät valot.
aje
Viestit: 17
Liittynyt: 24.9.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja aje »

Tuli värkättyä Biltsun "voittaja pönttöihin" moottoripyörästä yli jääneet xenonit odottamaan syksyä. Helposti mahtuivat kaikkineen kopan sisään, ballastit mallia slim. H11 kynttilät tilailin ebaystä, olikohan 14 eur.

Irrallaan testaillessa kuvio vaikutti olevan ihan ok, ehkä aika
pistemäinen kuten jostain lueskelinkin näillä olevan.

Pari talvea olen käyttänyt Hellan Rallye 1000 FF:iä, meni vähän hermot niiden rakenteeseen joka on aivan käsittämätön. Samoin niissä on outo juttu kun ei ole oikeastaan ollenkaan kuviota, tavallaan sellainen yleisvalo.

Tuossa olkkarikuvat halogeenilla ja kaasupurkauksella. Silmällä ero on värissä isompi, halogeenin ollessa valjun keltainen. Se mitä kamera ei oikein kerro on se, että xenonilla kyljellään olevan soikion yläreunassa on pistemäinen kirkkaampi pallero.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut aje, 12.5.2012 10:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pari vuotta olen käyttänyt Hellan Rallyetä, meni vähän hermot niiden rakenteeseen
Se on tosiaan tyhmästi rakennettu umpio.
Bosch 190 + xenonit niin on hyvä ja helppo asentaa / kasata :wink:
aje
Viestit: 17
Liittynyt: 24.9.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja aje »

Vertailun vuoksi Hella 1000FF kuvio. Se on vähän tuommoinen sumuvalo mallinen. Auttaahan se toki sekin ja on hyvä esim mutkaisilla pikkuteillä.

Onhan referenssiluvussakin eroa, 17,5 vs 30.

Kuva
deffa
Viestit: 40
Liittynyt: 06.10.2006 22:53
Paikkakunta: Pohojonen

Viesti Kirjoittaja deffa »

Itellä samat kokemukset tosta 1000ff mallista. Bosch touring 190 ollu vuosia suosikki, viime talvena taas keulille ihka uudet moiset ku vielä sai "vanhalla" hinnalla. Nuisa posseissa on miusta hyvä rakenne ja valokuvio. Hajavaloa on mielestäni vähän. Xenoneillaki ovat eri hyvät valot, vaikka jotku valittaa ettei voi sopia ku on vanhanmallin lasi nuisa lampuissa. Ens talveksi vois ne xenonit nuihin laittaa, tämä talvi mentiin ihan 55w hehkuilla.
aje
Viestit: 17
Liittynyt: 24.9.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja aje »

Kevyesti aiheeseen liittyen, tuikut on tulossa autoon jossa alkuperäinen referenssiluku on 12,5!

Seat Altea.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Kyselin tätä jo tuolla pakujen puolella mutta liitetäänpä tänne kun alkaa mennä jo henkimaailman puolelle.

Ajattelin asentaa tärskäyttää 2011 vitoon lisäpitkät. Sen verran kävin veholla kyselemässä, että itse umpiolle tuleva johtosarja on täysin samanlainen xenonissa kuin halogeenissäkin. Siitä ennen umpiota minä aina oon herätteen releelle rosvonnu, janiin ajattelin nytkin tehä.

Kysymys kuuluukin. Muistaako/tietääkö joku mihin johtoon tulee pitkien virta? Se on kuitenki mun mielestä helpoin paikka rosvota. Siellä liittimessä on numerot ja johdotki on eri väreillä, mutta just nyt ei oo neulaa ja yl.mittaria millä mittailla.

LISÄYSTÄ!

Joopasten joo. Kävin tuossa pikkusen yleismittarilla riehumassa ja todettava seuraavaa. Todennäköisesti pitkien virta tulee liittimen keskimmäiseen napaan (7 rivissä 2 päällekkäin) ylärivissä. Puna-valkoinen arviolta 1,5mm2 johtoon.

Muttamutta. Kertokaapa te viisaammat sähkögurut, MIKSI oi miksi siihen johtoon tulee ~5V jännitettä lyhyet valot päällä ja kun räppää pitkät niin tulee normi 12V. CAN-väylästä kai tämä jotenkin johtuu, mutta mitä tapahtuu jos tuosta ottaa rosvolla lisäpitkien ohjausvirran, kulutustahan siitä juuri ei synny.

Edit.

Hoksasin tuossa että antaako se tuota matalaa jännitettä sen takia että johtosarja on irti umpiosta?

EDIT 2

Se on juurikin näin kuten yllä kuvattu. Liitin kiinni puna-valkojohtoon tulee pitkien virta 0/12V
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Onko kellään kokemuksia noista kiinnikkeistä tekeekö mitään?

http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2697
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2694
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kelvollisia kiinnikkeitä ovat :roll:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Onkos IlkkaMoilasella toiminu pitkät Vitossa hyvin?

Meillä on artturissa ongelma, ettei ballastit kestä pitkissä. Viikosta kuukauteen kestää.

Eka veikkailtiin että vastaantulijat täräyttää valoja, ja ballasti hajoaa siitä, kuskin puolella ku ei oo kestäneet kun sen viikon-kaks. Kuskinpuolelle vaihdettii ballasti, ja sekin sammui aikasemmin, kunnes nyt meni repsikanpuolenkin ballasti mykäksi. Kesti vissii parisen kuukautta.

Mutta sitte aloin miettimään, että tuohan on CAN väylä auto. Lisäpitkien heräte on rosvottu suoraan repsikan pitkältä valolta. Eli nyt jos lisäpitkien kytkin on päällä asennossa, niin sehän testaa noita valoja -> rele saattaa ehtiä vetämään pikkusen ja antaa pienen jännitepiikin välillä pitkien ballastille. :arrow: tämä rikkoo ballastin?

Pitkäthän on X-visionin Dominatorit, kyllä muuten näki, niin kauan kun toimi. :wink: (artturin omat valothan on ihan paskat, siis pitkät)
Ja käsittääkseni nuo valot ei oo mitenkään huonolaatuiset, mutta nyt auto rikkoo ballastit? :?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

dealer kirjoitti:Kelvollisia kiinnikkeitä ovat :roll:
Liekkö nuilla sais isot valot pysymään kiinni? Kummat pareet, niin ei tarttis molempia hommata?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näillä pysyi Bosch 225 satakakslankun maskissa, ylätuet pitää tottakai olla:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2694
Avarimaskiin tämä malli ei käy.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Juu, tuet tietysti maskiin. Normi classikkihan Se mulla on
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ite olen ajatellut josko ensi kesänä tekis semmosen valoraudan tohon lankun keulaan ettei turhaan roikkuisi maskissa. Eli puskurinkorvakkeista pakutyylinen putki johon samalla ylätuet kiinni.

Noi 225-kokoset Bossilaiset vaan painaa niin paljon että väpättämään rupeaa valokeila töyssyisellä taipaleella - antaa se muovinen maskiritilä sen verta aina periksi - ja konepeltikään se ei pysy kuin ihan ylimmässä asennossa ilman tukikeppiä. Ja onhan noissa johtojen kytkemisissä ja kiinnittelyissä oma hommansa keväisin ja syssyisin. Lisäksi olen haaveillut ruåttintuliaisena sitä kolmatta ämpäriä keskelle keulaa, joko täytyy ruveta etujousia vaihtamaan?
:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

JuMu S kirjoitti:joko täytyy ruveta etujousia vaihtamaan? :lol:
Ei kaukaa heitä.. :?

Vähä saman ongelman kans oon paininu, aikasemmin lankussa oli semmonen perus kilvenalusteline josa 225:set, iliman ylätukia ku en jaksanu alkaa vääntelemään semmosia. (toki ne ois voinu hyvinkin pultata maskiinki kiinni ne ylätuet, 200D kun oli niin eihän siitä nyt peltiä tarvi aukoa.. :ope:)

Nyt sitte tälle talavia laitoin matikkiin 225:set tuohon maskiin kiinni ylätukien kans niin ne tosiaan tuppaa väpättämmään siltiki, lisättynä vielä sillä ku matikisa pittää aina olla pelti pystössä niin kyllähän se rupiaa ahistamaan.. :lol: Isot on huolet.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Maskikiinnityksen kanssa pitää muistaa varmistaa että kumit joihin maski tukeutuu ovat umpion vieressä paikallaan, umpio säädetty niin että ne tukevat maskia, ja umpio kunnolla kiinnitetty.
Usein umpiot liikahtavat taaksepäin heti ensimmäisellä kerralla kun konepellin lyö kiinni raskaiden valojen kanssa.
Kun tuo on kunnossa valot eivät väpätä maskissa.

Puskurikiinnitys olisi paras mutta siitä tulaa jokseenkin näkyvä rakennelma kun tekee oikeasti tukevan.
Ei se tosin minua(kaan) haittaisi, talvella näkyvyys ohittaa tärkeysjärjestyksessä ulkonäön.

Pojan ceessä oli 3 isoa Hellaa kilpilevyssä ja ylätuet puskurin pintamuoviin maskin alle, ei se kovin tukeva kiinnitys ollut mutta kohtuullinen kuitenkin.

Tarvittaessa maskikiinnikkeet voi rakentaa niin että laittaa maskin taakse kilvenalustelineen ylösalaisin, kiinnikkeet maskin läpi ulos. Siihen kun pulttaa valot kiinni niin ei anna maski yhtään periksi :wink:
Joku oli joskus laittanut tuollaisesta kuvaa Meselle ja itsekin kokeilin yhteen autoon. Tosi hyvä. Xenonien ballastit levyn taakse :idea:

Muuten, komeita valokiiloja saa taivaalle kun nostaa pellin pystyyn ja nappaa xenonit päälle.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2095
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Miten kestää faceliftin peltiin upotettu maski tuon lisävaloasennuksen? Ja oottako vetänyt nuo virtajohdot sen äänieristevillan reunaa pitkin akun puolelle? Mulla oli keulalla sillon taxissa hellat xenoneilla, ja niihin piti porata reiät koppaan. Ei enää semmosia ainakaan. Boschin 225 sisään taitaa mennäkin xenon-polttimo heittämällä? Ja yhdet, mitä voin suositella hinta/laatu-suhteelta, ovat britaxin 225. Melkosen kiva kuvio, korkeutta ja leveyttä. Ja xenon menee sisään heittämällä.

Tuosta diilerin ohjeistuksesta, jotta tuleeko sen kilpitelineen korvat reilustikin siitä maskista ulospäin, jos sen sinne sisään kääntää?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuosta diilerin ohjeistuksesta, jotta tuleeko sen kilpitelineen korvat reilustikin siitä maskista ulospäin, jos sen sinne sisään kääntää?
Riippuu telineestä eli kannattaa mittailla / sovittaa ensin. Siis että yltää varmasti, tuskin ne missään liian ulos tulee.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Ite aattelin valoiksi niitä bilteman h11 polttimollisia, niihin sopis xenonit kokonaan kopan sisään.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... alo-42362/
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2095
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

shrteam kirjoitti:Ite aattelin valoiksi niitä bilteman h11 polttimollisia, niihin sopis xenonit kokonaan kopan sisään.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... alo-42362/
Täähän on se testivoittaja ollu ainakin ruottissa, suomessakin tais menestyä ihan kelvollisesti. Ei tuokaan huono vaihtoehto ole, hmm..
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Paljonko on tavan 55w halogenin lumenet?

Oiskohan tuommosesta mihinkään? 1800 lumenia
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-H7-50W-CR ... 56572deb29
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Heitä vesilintua noilla, siis älä osta. Hinta jo kertoo, ettei ole hyvät vielä leditekniikaksi. Tai jos ylimääräistä on reilu satku, niin kokeile, sittehän tiietään. :lol:
Xenonit on vielä jälkiasennussarjana ne, mitkä jyrää pitkissä.
Alkuperäisiä LED-pitkiä jos riittää rahkeet ostamaan (600e kappale?), niin sitte asia onkin toinen. 8)

Ja kaikkihan tietää jo sen, että pitkien säännökset on muuttuneet, siis että katolle saa laittaa pitkät, vaikkei olisi etuakselin etupuolella. :wink:
Kunhan ei häikäse suoraan tai epäsuoraan kuljettajaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”