Tehopenkin kertomaa ja vääntömomentin laskukaavat

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tehopenkin kertomaa ja vääntömomentin laskukaavat

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Huomenta!

Uteliaisuus voitti ja ajelin farkun tänä aamuna tehopenkkiin Klaukkalaan.

Mittauksen tuloksena takapyöriltä tuli ulos 78kW (106hp) ja moottoriteho näyttäisi 102kW (139hp). Eli, pumpun viritys oli onnistunut, teho ei alkuperäisestä laskenut :wink:

Klaukkalan piirturi piirsi ainoastaan tehokäyrän, joten vääntö pitää kalkuloida itse. Olisiko kenelläkään heittää laskukaavaa? Kierroksia ja tehoahan siihen syötetään ja vastaukseksi saadaan vääntöä...

Sinäällään yllätyin tuon pumpun säätämisen aiheuttaman huipputehomuutoksen vähyyttä. Käytännössä tehoa tuntui tulevan huomattavasti lisää. Ilmeisesti lisäpotku on tullut tuonne välikierroksille.

Ovat mersuinsinöörit optimoineet imusarjan ja pakoputken tuolle orkkisteholle, joten huiput eivät nouse ilman virtausten helpottamista. Pelkkä kakku ei riitä.
Terveisin
Tero
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

P = Mw,

jossa P = teho, M= momentti ja w = kulmanopeus, eli 2*Pii*kierrosluku (kierrosta/s)

Mutta käytä tuota, nopeampi: http://www.autisticcuckoo.net/tools/uni ... torque.php

EDIT: paitsi jos teet Excel-taulukon tms. niin sitten kaava tietenkin on kätevämpi.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Oletkos varma, että autossasi oli ennen pumpun laittoa saman verran heposia kuin uutena?

Pumpun säätöhän on hyvinkin voinut nostaa tehoja 10-15hv :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo tuolla kaavallahan se kannattaa tehdä ja excel-taulukkoon toki, penkkilapusta kun lukee vaikka 500rpm välein tehot niin tarkkuus on jo varsin riittävä. Piirrä sitten kuvajaiset ja laita näytille mielellään.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4426
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nii,mikä oli tuo penkitetty mylly?200,250,300d?Turbo-vapari?
Kyselee utelias ypäjältä(joka eilen lähetti pumpun Mynämäelle).
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

kilander kirjoitti:Nii,mikä oli tuo penkitetty mylly?200,250,300d?Turbo-vapari?
Kyselee utelias ypäjältä(joka eilen lähetti pumpun Mynämäelle).
Oisikohan se 606 vapari... Eli 24V 300D.
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Excelin kertomaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kyllähän noita kuvia tulkitsemalla tulokset paranee... :wink:

Aika tasainen vääntökäyrä...

http://img.photobucket.com/albums/v655/ ... o_2000.jpg



Edit: Nyt on teho/vääntökäyrät kierroksilla 2000-5000. Väännön voisi tuolla välillä piirtää viivottimella... 8)
Viimeksi muokannut dieselflosse, 11.5.2006 7:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Re: Excelin kertomaa

Viesti Kirjoittaja jusamb »

dieselflosse kirjoitti:Kyllähän noita kuvia tulkitsemalla tulokset paranee... :wink:
Aika tasainen vääntökäyrä...
http://img.photobucket.com/albums/v655/ ... 0_teho.gif
Millaista viivaa tuli kierrosten alkupäässä?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Excelin kertomaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

jusamb kirjoitti: Millaista viivaa tuli kierrosten alkupäässä?
Kuka sitä nyt alle 2500 arvoista välittää, kun ajossa ollaan koko ajan punaisen rajalla... 8)

Noh, syy korkeaan alarajaan löytyy automaattilaatikosta. 2500 on alin kierrosluku, josta plotterin piirtämiä käyriä voi edes jotenkin luotettavasti tulkita. Tuon alla piirto on pelkkää siksakkia.

Ps. Sain itse tulkitsemalla tuon huipputehon pari kilovattia korkeammalle kuin Klaukkalan Dieselin kaveri - olenkohan turhan optimistinen... :boing_boing:

Pps. Tehtaan lupaama huippu vääntö on 210Nm, nyt tuo laskento-osio näyttää 215Nm.
Terveisin
Tero
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ihan järkevän oloiset käyrät vaparidieseliin, mittaus on vain lopetettu ennen aikojaan. 5000rpm yläpuolellakin lie ainakin jonkin verran potentiaalia koska siihen mennessä vääntömomentti ei vielä laske (pumpun säädin ei vielä ala rajoittamaan vetäviä kierroksia).
I drive an Opel. What's your excuse?
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Melitos kirjoitti:Ihan järkevän oloiset käyrät vaparidieseliin, mittaus on vain lopetettu ennen aikojaan. 5000rpm yläpuolellakin lie ainakin jonkin verran potentiaalia koska siihen mennessä vääntömomentti ei vielä laske (pumpun säädin ei vielä ala rajoittamaan vetäviä kierroksia).
5500 vedettiin, mutta tuossa 5000 pintaan teho droppassi. Maksimikierrokset ovat n. 5700.
Terveisin
Tero
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Uskomattoman tasainen vääntökäyrä - ihailtava suorastaan. Tuolla ajelis jo manu-laatikollakin :roll: tai sitten ei :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

XUX63 kirjoitti:Tuolla ajelis jo manu-laatikollakin :roll: tai sitten ei :wink:
Juu, jos olisi yksivaihteinen manu :lol:
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusi käyrä 2000-5000

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Huomenta!

Luin piirturin kirjaamaa tulosta tarkemmin ja kyllä se teho oli luettavissa 2000:llakin. Lisäsin tuloksen aiempaan taulukkoon...

Tulosta voipi ihailla tuosta linkistä pari viestiä taaksepäin.

On se vain kumman tasainen tuo vääntökäyrä. Viivottimella voisi piirtää.
Harmi, kun ei tullut otettua lappua ennen Pasin käden jälkeä. Olisi mukava tietää, mikä on hänen osuutensa tulokseen. Onko kommentteja Pasi?
Terveisin
Tero
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Moro

Tutun näköstä vääntösuoraa oli lapussa :lol:
Itte ko käytin mennäsyksynä justiinan kauppakassin penkissä niin pahasti samantyyppinen oli viiva, ehkä jopa vielä suorempi, toki lukemat jäi arvailun varhaan ko se ei saanu kierroksia mitattua. Siinon 7 mm elementit pumpussa, hepoja oli vain 72 pyöriltä.
Aika mukava ajettava tuomosella sääjölä ainaki minun mielestä. 250 TD:ssä on sama säätö. Siinä kans saapii aijjaa vaikka viittäkymppiä viitosella eikä se mutise yhtään.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4426
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Tehopenkin kertomaa ja vääntömomentin laskukaavat

Viesti Kirjoittaja kilander »

dieselflosse kirjoitti:Huomenta!



Mittauksen tuloksena takapyöriltä tuli ulos 78kW (106hp) ja moottoriteho näyttäisi 102kW (139hp).

Sinäällään yllätyin tuon pumpun säätämisen aiheuttaman huipputehomuutoksen vähyyttä..

Olikos tuommosessa koneessa vakiona 136hp.?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehopenkin kertomaa ja vääntömomentin laskukaavat

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

kilander kirjoitti:
Olikos tuommosessa koneessa vakiona 136hp.?
Juu 100 kW, eli 136hp. Vääntöä vastaavasti 210Nm.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”