Uteliaisuus voitti ja ajelin farkun tänä aamuna tehopenkkiin Klaukkalaan.
Mittauksen tuloksena takapyöriltä tuli ulos 78kW (106hp) ja moottoriteho näyttäisi 102kW (139hp). Eli, pumpun viritys oli onnistunut, teho ei alkuperäisestä laskenut

Klaukkalan piirturi piirsi ainoastaan tehokäyrän, joten vääntö pitää kalkuloida itse. Olisiko kenelläkään heittää laskukaavaa? Kierroksia ja tehoahan siihen syötetään ja vastaukseksi saadaan vääntöä...
Sinäällään yllätyin tuon pumpun säätämisen aiheuttaman huipputehomuutoksen vähyyttä. Käytännössä tehoa tuntui tulevan huomattavasti lisää. Ilmeisesti lisäpotku on tullut tuonne välikierroksille.
Ovat mersuinsinöörit optimoineet imusarjan ja pakoputken tuolle orkkisteholle, joten huiput eivät nouse ilman virtausten helpottamista. Pelkkä kakku ei riitä.