Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mariini kirjoitti:Ei kaanialta kyllä tule enää mitään V8 rintamalla, riippuu ihan sitten mitä MANnilta alkaa tulemaan, eikös se ole kanssa ihan rivikuutosten valtakuntaa? Veikkaan, että seuraavat mallit menee rakenteiltaan suht käsikädessä ja V8:t tippuu pois kokonaan Euro VI:n ansiosta.

VO-LO-VO! :fu:

:wink:
-Kannattaa käydä tutustumassa:
http://www.scania.fi/uutiset/calendar/2 ... vaani.aspx

Mielenkiintoista nähdä, yhtenäistyvätkö Scanian ja MANin moottorit ajan myötä kuten Volvolle ja Renaultille on käynyt - Volvo ei ole tosin antanut Renaltin käyttöön 16-litraista "kuningas-6:staan", joten Scaniakaan ei ehkä anna MANille kasiaan, varsinkaan kun, saksalaisille ei kuorma-autojen tehokilpailussa pärjääminen tunnu olevan tärkeää. :?
Kimmo Koo kirjoitti:Tässä kun on veturin vaihto mielessä ja uutta tekis mieli.

Volvo on nykyaikaisin vahvin ja kallein.
Jokaiseen merkkiin liittyy puutteita. Mersussa merkkaa akseliväli saako täysilmalla tai rautaetupäällä.
Caanjalta ei saa tarjousta.
Scanian puutteita ovat mielestäni myös 11-litrainen moottori (jos joku kokee juuri sen "oikean kokoiseksi") ja yli 500 hv R6 (hypättävä 16,4-litraiseen V8:iin, jos haluaa 520:n). :roll:
Kuva
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Jaa ne on päässeet kuin päässeetkin yli 700hv vielä, "Seison korjattuna." :nerd:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Vuonna 1968 Euroopassa oli hullu vuosi, mutta Mäntsälässä oli rauhallista. Airion vetävällä etuakselilla varustetut Mercedes-Benzit kotipihalla: LA 1623, LAK 2620 ja LA 1620. Kyllä tuli puut pahemmastakin paikasta!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Fiat/Ivecon 16-litraisesta R6:sta alkaa pikkuhiljaa tihkumaan tietoja; moottori valmistetaan Bourbon-Lancyn tehtaalla, Keski-Ranskassa:
http://autoindustrynewsletter.blogspot. ... ead-f.html
Viimeksi muokannut Laaksonen, 03.6.2014 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Laaksonen kirjoitti:Fiat/Ivecon 16-litraisesta R6:sta alkaa pikkuhiljaa tihkumaan tietoja
Auto Industry Newletter kirjoitti:While adhering to Tier 4B and Stage IV emission regulations, the engine, with four valves per cylinder, delivers up to 570kW with maximum torque of 3,320Nm at 1,500 rev/min in its single stage version and up to 630kW with maximum torque of 3,500Nm at 1,400 rev/min in its double-stage version.
570Kw/775hv ja kahdella turbolla 630Kw/857hv. Kilpailun makua :roll: Luu kurkkuun Volvolle :kake:

Kuva

Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Näin se pitää tehdä, annetaan kilpailun jatkua! 8)

Kohta ajetaan puut mettästä fiiateilla! :pappa:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
thenq
Viestit: 62
Liittynyt: 14.10.2011 21:16

Viesti Kirjoittaja thenq »

Onko joku oikeesti kiinnostunu noista ivecon paskoista? :roll:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kimin vormulatalli ei noista "p*skoista" ainakaan luovu:
Kuva :roll:
Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vaikka ajankin Volvolla autohommissa, pakko todeta Ivecon olevan pätevästi suunniteltu. Kaveri sanoi, että suurimmat puoliperävaunu kuormat saadaan tehtyä silloin, kun veturina on Iveco Stralis. Siellä paikas käy kaikkea mahdollista kalustoa.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

C-Klasse kirjoitti:Vaikka ajankin Volvolla autohommissa, pakko todeta Ivecon olevan pätevästi suunniteltu. Kaveri sanoi, että suurimmat puoliperävaunu kuormat saadaan tehtyä silloin, kun veturina on Iveco Stralis. Siellä paikas käy kaikkea mahdollista kalustoa.
Tarkotatko että omapaino alhainen vai jotenkin akseliväit sun muut kohdallaan?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vensku_ kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti:Vaikka ajankin Volvolla autohommissa, pakko todeta Ivecon olevan pätevästi suunniteltu. Kaveri sanoi, että suurimmat puoliperävaunu kuormat saadaan tehtyä silloin, kun veturina on Iveco Stralis. Siellä paikas käy kaikkea mahdollista kalustoa.
Tarkotatko että omapaino alhainen vai jotenkin akseliväit sun muut kohdallaan?
Pitää kysyä kaverilta, onko tietoa. Tuli vaan joskus maininneeksi. Ymmärtääkseni kysees oli venäläisten 4x2 -veturit.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuli vaan mieleen ku Renut on kanssa tosi kevyitä, eli saa paljolti hyötykuormaa. Mut taitaa Iveco olla samaa kastia. :P

Voihan se olla et on sitten ehkä kevyin? :shock:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Vensku_ kirjoitti:Näin tuossa perjantaina uuden FH16 Volvon, Kulhelmin, paikalliin sorakeisari. Oli 770 teholukema ovissa, ja kilvissäki luki 770, kirjaimia en muista... Mistähän moinen, eiks 750 pitäny olla tehokkain, vai onko tässä piiloteltu? ;)
En tiedä vaikka Kulhelmilla olis 770 heppanenkin, mutta tänään bongasin uudenkarhean 4 akselisen 750 heppasen Volvon Kulhelmin teipeillä.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

OskuV kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Näin tuossa perjantaina uuden FH16 Volvon, Kulhelmin, paikalliin sorakeisari. Oli 770 teholukema ovissa, ja kilvissäki luki 770, kirjaimia en muista... Mistähän moinen, eiks 750 pitäny olla tehokkain, vai onko tässä piiloteltu? ;)
En tiedä vaikka Kulhelmilla olis 770 heppanenkin, mutta tänään bongasin uudenkarhean 4 akselisen 750 heppasen Volvon Kulhelmin teipeillä.
Et rekkaria pannu merkille? :) Tos mun yksilös numerotkin oli 770
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuollainen lipui rannan ohi. Aika makeet speksit...
http://www.tilaussaunat.com/saunabussi- ... n-vipsauna

Mitähän bussi maksais ostaa omaksi eikä vain kiertoajelu?
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Volvo tuntuu edelleen olevan edelläkävijä kuorma-autoissa sekä moottoreiden että vaihteistojen osalta; nyt 13-litraisiin koneisiin kaksoiskytkin I-Shift:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/volvo-shift-double-clutch/
Kuva
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Vensku_ kirjoitti:
OskuV kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Näin tuossa perjantaina uuden FH16 Volvon, Kulhelmin, paikalliin sorakeisari. Oli 770 teholukema ovissa, ja kilvissäki luki 770, kirjaimia en muista... Mistähän moinen, eiks 750 pitäny olla tehokkain, vai onko tässä piiloteltu? ;)
En tiedä vaikka Kulhelmilla olis 770 heppanenkin, mutta tänään bongasin uudenkarhean 4 akselisen 750 heppasen Volvon Kulhelmin teipeillä.
Et rekkaria pannu merkille? :) Tos mun yksilös numerotkin oli 770
No sitten se on eri auto. Hienon näkösiä noi Kulhelmin autot, ja tehotkin tuntuu olevan kohdallaan 8)
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mascus kirjoitti:Moottorin teho 571 hv

Kuva
Scania p 124 @ Mascus
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

^ ^ ^ Volvon I-Shift Dual Clutch:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MR5iFgJBpYk[/youtube]
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Mun pitäs mennä kokeilee tota kaksoiskytkinvaihteistolla olevaa volvoa. Lupasivat ilmottaa koska sellanen saapuu kokeiltavaks. 8)
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kerrotko Suomeksi mitä tuo kaksoiskytkin tarkoittaa? Eikös nykyään kaikki ole automaatteja?
(pitäis varmaan olla puuttumatta viestiketjuun kun ei ole vuosiin ajanu...)
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Se on vähän niinku volkkarin dsg.. Mun käsittääkseni vetoon ei pitäs tulla taukoja...
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ville500 kirjoitti:Se on vähän niinku volkkarin dsg.. Mun käsittääkseni vetoon ei pitäs tulla taukoja...
Nimenomaan. Tuossa videossa näkyy asia oikein selvästi.

Selvennykseksi vielä, eli kaksoiskytkin vaihteisto on käytännössä 2 vaihteistoa sisäkkäin, toisella vaihteistolla on parittomat vaihteet ja toisella parilliset. Se kumpi kytkin on kiinni, määrittää käytössä olevan vaihteen. 2 vaihdetta on siis aina kytkettynä, mutta vaan toisenkautta vetoa vuorotellen. Vaihtohetkellä tietysti on käytännössä pieni hetki kun molemmat on tavallaan kytkettynä, eli juuri ennenkö toinen irrottaa, toinen ottaa kiinni ja vetokatkosta ei tule. :)

Mitenköhän muuten tuo Volvon laatikko osaa hyppiä pykäliä yli, kaipa se osaa. :)

Tietty 6->8 ei onnistu ilman vetokatkosta, et se ois hypättävä sitte 6->9...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Volvon FH:ta jälleen Ocean Race -versiona:
Kuva
http://news.volvogroup.com/2014/05/21/v ... e-version/ 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Scanian ja Mackin V8:ien väitetään olevan yhdessä kehitettyjä:
http://www.bigmacktrucks.com/index.php? ... operation/
Mackilla ei tosin ollut koskaan 15,6-litraista vaan 14,2-litrainen suurennettiin jo 1980 16,4-litraiseksi:
http://www.mackgranite.com/default.aspx?pageid=9043
Scanialla joka sylinterillä on oma kansi, Mackilla taas 2 sylinterin kesken jaetut:
Kuva :happy:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

MAN esitellyt vihdoin kauan odotetun 15,2-litraisensa; huipputehossa mennään Mersun ohi 640 hv:aan:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/man-d38-comes- ... e-control/
Viimeksi muokannut Laaksonen, 02.7.2014 1:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mersu vääntää paremmin, +100nm noissa pienemmissä malleissa, tehoikkammassa on sitte samat väännöt, 3000nm, vaikka mersussa on vähemmän tehoa. Eiks OM473 oo sillä perusteella sitte parempi? :D
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Henkilökohtaisesti olen seurannut kuorma-autojen tehokehitystä tästä MANin 600-heppaisesta alkaen, joka tuli n. 20 v. sitten:
Kuva
Tuon 18,3-litrainen V10 oli ymmärtääkseni yhdessä Mersun kanssa kehitetty joskus 80-luvulla.
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=571
Mielenkiintoista nähdä tuleeko tulevaisuudessa MANilla olemaan Scanian kanssa mitään yhteistä moottoria. :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuljetus Pihlava Oy Kiikoisista otti käyttöön uuden Arocs 3263L 8x4 -puutavara-auton, jonka toimitti Kari Keidas Veho Hyötyajoneuvot Porin toimipisteestä. Toivotamme mukavia kilometrejä upean siniselle uutukaiselle!
Kuva
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”