Ratin ja alustan tärinä, vianselvitys apua kaivataan!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Ratin ja alustan tärinä, vianselvitys apua kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Lyhykäisyydessään ratin ja alustan tärinä alkaa olla huomattavaa n.90km/h vauhdissa ja voimistuu sen mukaan mitä enemmän vauhtia on.

Autoa on kokeiltu kolmilla eri renkailla, joista kaksi sarjaa ovat takuulla tärinättömiä toisessa autossa eli renkaat eivät ole tärinän lähde. Mitä matalampi renkaan profiili niin sitä terävämmältä tärinä tuntuu.

Katsastuksessa todettiin aavistus välystä oikean ylätukivarren puslassa ja vasemman puolen alatukivarren pallonivelessä, joka kiinnittyy ilmajouseen. Välystä oli kuitenkin niin vähän, etteivät ne aiheuttaneet otteeseen merkintää.
Voikohan tärinä johtua noista vai olisikohan joku muu syyllinen?

Melkein tuntuu, että kovasta vauhdista vähän kovemmin jarrutettaessa tärinä vielä voimistuu.

Kyseessä 2006 vuoden w221 S-Mersu
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kardaanin tukilaakeri (t)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voisi epäillä että jompikumpi etunapa on kiero :? kun rattiakin täristää...
wiimax.fi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Missäs kunnossa jarrut on ?
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Pitää vilkaista, että miltä tuo kardaani näyttää. Toisaalta epäilen, että tärinä ei ole voimansiirrosta peräisin ja esimerkiksi kaasua painettaessa veto sinällään on silkin pehmeää.

Onko napojen tarkistukseen jotain hyviä kotikonsteja kierouden selvittämiseksi?

Jarruvoimien jako on tasainen ja jarrut sinällään tehokkaan tuntuiset. Orkkis levyt, mutta sormella tunnusteltaessa levyssä tosin tuntuu pykellystä. Levyt ei uudet, mutta toisaalta eivät ihan loppuun ajettujen näköisetkään. Paloissa pintaa vielä ihan ok:sti, joskin ainakin matkustajan puolella toisella puolella levyä oleva pala oli toista kuluneempi. Nyt muistin, että katsastaja sanoi, että levyt näyttää siltä, että ovat joskus ottaneet vähän reilummin lämpöä. Matkustajan puolen levyä kokeilin jokin aika sitten pyöritellä ja ei mitenkään erityisen selkeästi haukannut missään vaiheessa kiinni. Pitää kuskin puolta käydä tänään vielä tarkastelemassa.

Päivittelen tänne sitä mukaa, kun jotain selviää, niin onpahan tulevaisuudessakin jollekin mahdollisesti iloa tästä topicista :)
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Kardaania nyt tutkiskeltu. Molemmat kumiset rättinivelet olivat ok. Ainoastaan pientä hiushalkeilua paikoittain, mikä tuli esille kun kumille loi painetta ruuvimeisselillä vääntämällä. Kardaani itsessään pyörii äänettömästi ja ei heilu käsin heiluttelemalla. Tukilaakerista en osaa varmaksi sanoa sen kuntoa, sillä sen tarkistaminen vaatinee jo jonkinlaista purkamista?

Kuskin puolen eturengas pyörii vaivattomasti ylös tunkattuna eikä levy tunnu ahdistavan matkalla. Matkustajan puolella tosin oli pientä nihkeyttä yhdessä osassa levyä, mutta ei mitään järin suurta.
Tuo napojen tarkistelu pitäisi vielä suorittaa, kun siihen jonkinlaisen konstin keksisi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ärsyttävän tutunoloinen vaiva.. :roll:

No, oma versio navan suoruuden tarkistamiseen kotikonstein, samaten jarrulevy ja moni muu:
Auto ylös, rengas pois, satula irti ja roikkumaan
Alustapukki siihen lähelle (tms) ja asetellaan lyijykynä päälle
Asetellaan kokonaisuus siten et kynä makaa tukevahkosti pukin päällä ja viedään kokonaisuus niin lähelle et kärki koskee siihen mitä nyt halutaankaan selvittää (levy/levy navan kohdalta/napa..)
Pyöritellään ja ja katellaan miltä näyttää
Heitot näkyy suht selkeesti kun tuijottelee sitä kynän kärkeä
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Kävin hakemassa heittokellon ja ainakin levyjen osalta nyt on jotain järkeviä lukemia esitettäväksi. Kaikki männät liikkuvat kevyesti eli jumia jarruissa ei ole. Kävin heittämässä pienen lenkin autolla samalla tarkastellen erilasilla jarruvoimilla, että vaikuttaako jarruttaminen tärinään - ei vaikutusta.

Kuva
Matkustajan puolelta jarrulevyn yläreunasta luettuna heittoa 0,09mm.


Kuva
Kuskin puolella heittoa vähemmän, 0,04mm verran.

Mitä mieltä raati on näistä luvuista? Voisiko tuo levyjen heittoa aiheuttaa tämän kokoisissa levyissä sen verran epätasapainoa, että se ilmentyisi tärinänä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sulla kello vinossa.

Jos vaikka 45 astetta vinossa niin 41% liian pieni luku. Kuvasta ei kulmaa oikein kunnolla näe. Mutta voisi olla jopa 30 astetta vinossa.

Kymppi alkaa olla liikaa jo - tuntuu kyllä jarrutettaessa. Mutta onko levy vinossa vai vaihteleeko paksuus vai onko ropelilla?

Mutta eipä heittokellolla saa mitattua levyn tasapainoa.

Toivottavasti syy selvenee ja saa ajella ilman tärinöitä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Ahaa, täytyypä ottaa uusiksi sitten. Ekaa kertaa kun käyttää niin menee näköjään harjoitteluksi :lol:

Heittoa oli saman verran molmmin puolin levyä. En muista varmaksi oliko samassa kohtaa kierrosta, mutta oletettavasti oli
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Semmone kysymys heräs, onko ollut vai yhtäkkiä/vähitellen tullut vaiva? Toisaalta levyjen heiton aiheuttamaksi vaikea mieltää jos jarruttelu ei vaikuta millään tavalla, olettais että jarrupolkimessakin tuntuis jotain. Levyjen tasapaino sit erikseen.

Mitenkäs se kardaani, jos ei ala vaiva löytymään niin siitä niveltä kannattaa kokeilla, varsinkin jos tärinä on sellainen ei-oikein-tiedä-mistä-tulee. Sitä saati laakeria vaikea toki purkamatta kokeilla mutta laakerin kannatinkumin varmaan pääsee kattomaan et on yhtenä kappaleena.
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Uudet mittaukset suoritettu ja kellosta näppäisty samalla kuva. Näyttääkö nyt kellon kulmat siltä miltä pitääkin?

Kuva

Uusilla mittauksilla kuskin puolen levyn heitoksi yläreunasta mitattuna tuli 0,03mm
Matkustajan puolen levyn yläreuna 0,1mm ja levyn alareuna n.0,04-0,05mm. Levy heittää ylhäältä siis melkolailla enemmän kuin alhaalta. Voikohan tässä olla syy siihen, että varsinaista jarrutäristystä ei ole, kun kovimmat lukemat tulevat ylhäältä ja palan kosketusalueella on suurimmaksi osaksi pienempää heittoa? Mittasin tältä puolen myös levyn "navan" ja siinä heittoa tuli 0,02mm.


Ostin tämän auton parisen kuukautta sitten ja tärinä oli alusta alkaen. En osaa valitettavsti siis kuvailla tärinän syntyhistoriaa. Purkuhommiin ja kardaanin tukilaakerin tutkiminen varmasti jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, jos vikaa ei ns. helpommin tarkistettavasta paikasta löydy.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Xhaust kirjoitti:Uudet mittaukset suoritettu ja kellosta näppäisty samalla kuva. Näyttääkö nyt kellon kulmat siltä miltä pitääkin?

Kuva

Uusilla mittauksilla kuskin puolen levyn heitoksi yläreunasta mitattuna tuli 0,03mm
Matkustajan puolen levyn yläreuna 0,1mm ja levyn alareuna n.0,04-0,05mm. Levy heittää ylhäältä siis melkolailla enemmän kuin alhaalta. Voikohan tässä olla syy siihen, että varsinaista jarrutäristystä ei ole, kun kovimmat lukemat tulevat ylhäältä ja palan kosketusalueella on suurimmaksi osaksi pienempää heittoa? Mittasin tältä puolen myös levyn "navan" ja siinä heittoa tuli 0,02mm.


Ostin tämän auton parisen kuukautta sitten ja tärinä oli alusta alkaen. En osaa valitettavsti siis kuvailla tärinän syntyhistoriaa. Purkuhommiin ja kardaanin tukilaakerin tutkiminen varmasti jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, jos vikaa ei ns. helpommin tarkistettavasta paikasta löydy.
Nyt on kello nätisti ;)

Mutta että joku saa ylä ja alareunasta eri heiton... Oisitko mitannut irtonaista levyä... Kun palojen kohalla vielä vähempi...

Pistää vaikka parilla vastakkaisella pultilla levyn napaan kiinni. Se yksi orpo levyn kiinnitysruuvi saattaa olla löysällä tai tyystin puuttua.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tarkoititko levyn ulkoreuna vs levyn heitto navan vierestä? Tietysti voi tuokin täristää, mutta kun ei tarkemmin tiedä miten voimakasta se on, ei tuon ihan tolkuttomia luulis ottavan. Luulis levyn heittojen muuttuvan jarruttaessa.

Oliko levy nätisti navassa kiinni, siis että tasaseen paikoillaan? Ettei ollu ruostetta tms navassa joka vois levyn asentoon navan suhteen vaikuttaa?
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Joo juuri tuota levyn sisä- ja ulkokehää tarkoitin. Levyä en käyttänyt irti, mutta päällisin puolin vaikutti hyvältä. Pitää kurkata levyn alle lähiaikoina miltä siellä näyttää ja samalla mitata pelkän navan suoruus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”