Ville S. kirjoitti:Pännäri on vieläki paska akku. Kai sitä niihinki mahtuu toimivia yksilöitä... Vai muistikko kokeilla tartata, sisävalo syttyy huonollaki patterilla
Akku-keskustelua
-
HVM
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3207
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Niin minullakin lukeedry kirjoitti:Mulla lukee akussa Mercedes-Benz![]()
Oli autossa kun sen hain - lisäsin vettä ja latasin syksyllä... Ja toimii vieläkin
Selvästi rupee hyytymään jo mutta vielä jaksaa startata
Son hyvä akku
® Mesen linttaklubi
No löytyhän täältä akku keskustelua,ei tarvinnut uutta topiccia avata.
Pitäis tästä lähteä akku ostoksille,tympäsee jo pikkuhiljaa apuvirralla laittaa autoa käyntiin
Pari tuntia uskaltaa pitää sammuksissa,sen jälkeen on aika heikkoa starttaus..Auto lataa eikä ihmeemmin pura akkuakaan,ei vaan kelpaa virta akulle
Vartan Blue akkuja on nyt molemmissa autoissa kun niistä hyvää kokemusta,nyt tosin tämä sedanin akku oli aika lyhytikäinen joten voip olla että jotain muuta tälläkertaa testaillaan.Harmi vaan kun valikoima täällä on aika heikko,joko Varta tai sitten joku halpapaska...Saapa nähdä minkä sitä ostaa
Pitäis tästä lähteä akku ostoksille,tympäsee jo pikkuhiljaa apuvirralla laittaa autoa käyntiin
Vartan Blue akkuja on nyt molemmissa autoissa kun niistä hyvää kokemusta,nyt tosin tämä sedanin akku oli aika lyhytikäinen joten voip olla että jotain muuta tälläkertaa testaillaan.Harmi vaan kun valikoima täällä on aika heikko,joko Varta tai sitten joku halpapaska...Saapa nähdä minkä sitä ostaa
En tiedä onko mulla vain tuuri käynyt, mutta nytkin on joku halpa oldham merkkinen akku ollut nokalla 5,5 vuotta eikä mitään ongelmia ja webastoa käytellään talvella. Autona siis W123 diesel. Isälläni oli taannoin W123:sessaan korealainen akku joka kesti lähes 9 vuotta.
Sitten taas olen joiltain kuullut, että ei W123:sissa kestä akku paria vuotta kauempaa.
Ihmetyttää kyllä.
Sitten taas olen joiltain kuullut, että ei W123:sissa kestä akku paria vuotta kauempaa.
Hii,ostinpa sitten tavoistani poiketen halvimman mitä löytyi,jos ei nyt halpa ja hyvä olekaan niin ainakin halpa.Edellinen kun ei ollut kumpaakaan...Kesti reilut 2 vuotta.No osasyynä varmasti siinä että joutuu koville,paljon käynnistyksiä ilman lämmitystä ja muutenkin virtaa syöviä vehkeitä autosta löytyy.Pari kertaa kun se pääsi tyhjäksi niin...se on aina akun menoa(paitsi keltasella optimalla).
Niin nyt ostin akun merkiltään Perion,tai jotain.Kuulostaa ihan hyvälle
No samalla kun laitoin sen lataukseen niin otin sen omat tarrat pois ja lätkäisin vanhasta vartasta vartan tarrat tilalle
Kyllä tuli hieno ja kalliin näköinen 
Niin nyt ostin akun merkiltään Perion,tai jotain.Kuulostaa ihan hyvälle
Pitäisi minullakin vaihtaa akku talvea vasten, kun viime talvena oli jo useamman kerran webaston käytön jäljiltä tyhjä 
Akku pitää olla vähintään 100 Ah, jotta virtaa kestää vähän pidemmänkin webaston käytön jälkeen. Vaihtoehtoja on tähän mennessä kaksi, molemmat KL-Varaosista:
- Bosch Silver => 115 €
- Joku AGM => 165 €
Tuo AGM on vissiin juurikin tarkoitettu autoihin, joissa on lisälämmitin. Onko kellään käyttökokemuksia? Kannattaako 50 euron lisäpanostus vai onko sekin akku finaalissa kahdessa vuodessa?
Entäpä muita vaihtoehtoja? Vartalla oli kai suunnilleen sama akku kuin Bosch Silver, mutta hinnaltaan jostain syystä pari kymppiä kalliimpi KL:ssä..
Akku pitää olla vähintään 100 Ah, jotta virtaa kestää vähän pidemmänkin webaston käytön jälkeen. Vaihtoehtoja on tähän mennessä kaksi, molemmat KL-Varaosista:
- Bosch Silver => 115 €
- Joku AGM => 165 €
Tuo AGM on vissiin juurikin tarkoitettu autoihin, joissa on lisälämmitin. Onko kellään käyttökokemuksia? Kannattaako 50 euron lisäpanostus vai onko sekin akku finaalissa kahdessa vuodessa?
Entäpä muita vaihtoehtoja? Vartalla oli kai suunnilleen sama akku kuin Bosch Silver, mutta hinnaltaan jostain syystä pari kymppiä kalliimpi KL:ssä..
Itsellä on ollut jonkun vuoden tuo Exide Ultra W123 dieselissä ja erittäin tyytyväinen olen ollut siihen. Yhdessä TM:n testissä se sai toiseksi parhaimmat kylmäkäynnitysominaisuudet. Vain se erikoinen akku Optima jossa on niitä sylintereitä pystyssä meni edelle, mutta se olikin tosi kallis.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!

V123 langin osia saa tarjota!

Ja muistakaahan vielä akkuja ostaessanne ettei se ampeeritunti määrä ole kaikki kaikessa... kylmäkäynnistys virta on etenkin diisseleissä ratkaiseva tekijä. Hyvästä käynnistys akusta löytyy yli 800A kylmäkäynnistys virta.
Tiisseliin ei kannata edes harkita talvekeleillä alle 500 Ampeerin kylmäkäynnistysvirtaa omaavaa akkua.
Tiisseliin ei kannata edes harkita talvekeleillä alle 500 Ampeerin kylmäkäynnistysvirtaa omaavaa akkua.
Jaa'a. Liekö itselläkin akun osto edessä. Tässä viime viikolla alkoi auto pelleilemään käynnistyksen yhteydessä. Silloin tällöin meinaa startti pyörittää huonosti ja kone lähtee sillälailla "junksahtamalla" käyntiin. Käynnissä ollessa akun napojen yli on n 14 V (laturista maahan 14,1 V eli tuollakin välillä näköjään hassaantuu tehoja harakoille). Sammuksissa ollessa on jännitettä piirun verran yli 12 V. Mikään laite ei isommin vuoda virtaakaan – testasin virtamittarilla miinusnavan ja johdon välistä.
Akkutalossa kavin testauttamassa akun ja sanoivat, ettei se ihan loppu ole mutta ei enää mikään priimakaan. Kyseessä Vartan sininen 62 Ah.
Pitänee vielä tulevana viikonloppuna katsastaa moottorin maadoitus yms. Toissa viikolla käytettiin vaihdelaatikko irti ja samalla moottorin maajohto.
t.
Risto
Akkutalossa kavin testauttamassa akun ja sanoivat, ettei se ihan loppu ole mutta ei enää mikään priimakaan. Kyseessä Vartan sininen 62 Ah.
Pitänee vielä tulevana viikonloppuna katsastaa moottorin maadoitus yms. Toissa viikolla käytettiin vaihdelaatikko irti ja samalla moottorin maajohto.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
dollarihymy
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
mulle on nytten iskostunut päähän tuo OPTIMA - akku sana..
katselin tuota nykyistä vielä muistaakseni kevällä siinä näkyi se vihreä ( valo) akku kunnossa.. nesteet pinnassa..
nyt ei enään mokomaa väriläiskää siihen linssiin tule.. ja nestettä ei sa lisättyä
kestääkö talvea enään, odotanko hyytymistä, epätietoisuus on vallannut pääni aj sieluni tässä akku showssa..
ajattelin koittaa optimaa.. en tiedä miksi
joten kaippa ostan optiman sitten vielä ennen kovia pakkasia 
katselin tuota nykyistä vielä muistaakseni kevällä siinä näkyi se vihreä ( valo) akku kunnossa.. nesteet pinnassa..
nyt ei enään mokomaa väriläiskää siihen linssiin tule.. ja nestettä ei sa lisättyä
kestääkö talvea enään, odotanko hyytymistä, epätietoisuus on vallannut pääni aj sieluni tässä akku showssa..
ajattelin koittaa optimaa.. en tiedä miksi
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Optiman akku oli myös kaverin traktorissa... Ihmeellisen idioottivarma murikka. Hintaahan tuolla taitaa olla melkeen tuplaten normiakkuun.
Saakohan rahalle kuinka vastinetta?
Tuolta tietoa lisää... http://kotisivu.mtv3.fi/Iirola/optima.html
Saakohan rahalle kuinka vastinetta?
Tuolta tietoa lisää... http://kotisivu.mtv3.fi/Iirola/optima.html
Mulla on DeSotossa punakantinen optima.. Ostin sen vanhana ja on toiminut moitteetta jo monta vuotta. Eikä ole ollut talvien yli seisomisista moksiskaan.
Oikeastaan ainoa akku joka jaksaa pyörittää tuota konetta "normaalisti"
Ässässä tuli sitten keltakantinen optima mukana kun sen ostin.. Hyvin tuntuu kutvonen tarttaavan.
Nimenomaan tuo punakantinen on tarkoitettu juurikin käynnistys akuksi isoihin koneisiin... Siinä on suurin kylmäkäynnistys virta noista optimoista.
Oikeastaan ainoa akku joka jaksaa pyörittää tuota konetta "normaalisti"
Ässässä tuli sitten keltakantinen optima mukana kun sen ostin.. Hyvin tuntuu kutvonen tarttaavan.
Nimenomaan tuo punakantinen on tarkoitettu juurikin käynnistys akuksi isoihin koneisiin... Siinä on suurin kylmäkäynnistys virta noista optimoista.
Pari viimeisintä akkua on oleet faam:eja . TB myy ja 2 vuoden takuu. Kyllä sen painosta tuntee kunnon akun, kun vertaa johonkin halpa-akuun puolitoista kertainen paino. Eivätkä ole uuvahtaneet yli 25 asteen pakkasilla niin kuin nuo lauhkealle ilmastovyöhykkeelle tarkoitetut halpikset. Niin vaikka se nimi olisi lupaava niin kuin starter , ne on ihan pa***ja.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Jep, jep. Ihan outoja merkkejä ovat tosin nuo Tranet ja Bannerit.Tenta kirjoitti:1. Trane ja jaetulla 2. sijalla Banner ja Exide.
Lähde: TM 18/06
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Minulla onkii Zap
Ei vaan kyllä se on tähän asti palvellut ihan hyvin, pakkasillakin. En tosin tiedä että kuin vanha se on kun oli autossa jo kun ostin sen... Eli kaksi vuotta se on jo palvellut hyvin. Exide ultra oli pystärissä, mutta jotenkin tuntui ettei se oikein jaksanut, tosin syyksi osottautui se että maadotuskaapelin kiinnityskohdasta oli pelti ruostunut lähes kokonaan pois
Eli kai sekin oli ihan hyvä akku... Olisi pitänyt napata se tohon S124. Kummatkin ovat yli 100Ah...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Zapista viime talvelta kokemuksia et pelaa tuo.... joskus uuden vuoden seutuun laitoin saapa nähdä vaan kestäääkö pitempää mitä exsidet kun ne tuppa hajoon kadessa vuodessa ja tuosta 100ah zapista oli paria versiota ei muista kumpi toi oli mut kun hajoaa niin kokeillaan exiden extremeä et tekeekö mitään...mut on se mystinen juttu tuo akun kesto kun joskus kestää ja joskus ei....laturinakin on nyt 90a eli siitä tuskin on kiinni ja c-tekki hoitaa talvella lisälatauksen kun eberiä käytetään....vai pitäisikö eberille asentaa oma akku perä konttiin tuollainen keltainen optima...ja rele väliin etu akun ja optiman väliin et on eroitettu toisistaan... tuppaa tuo eberi rasittaan akkua.....mut ei haittaa on se luksusta...
kumma se kun hankook on pelannut escossa 3v ilman ongelmaa olisko vika siinä kun ei ole turhia lisävarusteita....ja seisonnassa ollut pitkiä aikoja....kun ostin halvimman....siksi hankook
kumma se kun hankook on pelannut escossa 3v ilman ongelmaa olisko vika siinä kun ei ole turhia lisävarusteita....ja seisonnassa ollut pitkiä aikoja....kun ostin halvimman....siksi hankook
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
-
dieselflosse
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
TM testasi
Terve!
Huomasinpa tuossa pari päivää sitten tulleessa TM:ssä olevan akkutestin. Tosin vertailussa ovat noiden puhdistusaineella käyvien mopoautojen akut (68Ah)...
En vielä lukenut testiä sen tarkemmin, mutta yllätyksekseni huomasin Bilteman pudonneen häntäpäähän.... Niin muuttuu maailma.
Huomasinpa tuossa pari päivää sitten tulleessa TM:ssä olevan akkutestin. Tosin vertailussa ovat noiden puhdistusaineella käyvien mopoautojen akut (68Ah)...
En vielä lukenut testiä sen tarkemmin, mutta yllätyksekseni huomasin Bilteman pudonneen häntäpäähän.... Niin muuttuu maailma.
Terveisin
Tero
Tero
Re: TM testasi
Korjaus: 62 Ah.dieselflosse kirjoitti:Terve!
Huomasinpa tuossa pari päivää sitten tulleessa TM:ssä olevan akkutestin. Tosin vertailussa ovat noiden puhdistusaineella käyvien mopoautojen akut (68Ah)...![]()
En vielä lukenut testiä sen tarkemmin, mutta yllätyksekseni huomasin Bilteman pudonneen häntäpäähän.... Niin muuttuu maailma.
Akkujen kuvien ja valmistusmaiden perusteella Bilteman ja Hankookin akku tulee samalta tehtaalta. Eipä se Hankookkikaan aivan parhaimmasta päästä ollut. Mutta täälläkin kehuttu Banner oli kakkosena
Ja Boschin akuissa oli ongelmia, kun yksi oli oikein hyvä, toinen todella surkea, ja tämän tilalle maahantuojalta saatu keskinkertainen. Eli todella suurta laadunvaihtelua Boschin akuissa