Akku-keskustelua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
juu-zo
Viestit: 373
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

W202 sanoi tänään että ei suostu lähtemään käyntiin enään nykyisellä akulla. Starttia jaksoi pyörittää vaivaisesti pari kertaa. Hirveästi ei tunnu ottavan latausta vastaan 20km työmatkalla vaan akun varaus on hiipunut selkeästi tässä pikku hiljaa. Varmaankin tuo kontissa oleminen pitää akkua sen verran kylmänä ettei se oikein -20 pakkasilla tuolla matkalla lataa juuri ollenkaan. Kannattaako suosiolla käydä hakemassa uusi akku vai pitäisikö vielä latailla tuo nykyinen ctekillä ja katsoa elpyykö se ollenkaan? Viikonloppuna myös pidempi 250km reissu tiedossa, joten tuon matkan aikana luulisi akun ainakin latautuvan kunnolla.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: Akku-keskustelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

HVM kirjoitti:En yrityksistä huolimatta löytänyt topikkia jossa haukumme toistemme akkuja, joten avaan nyt sellaisen. :idea:

Ostin eilen uuden akun ässään. Merkki on "Banner", koska muuta ei ollut paikallisella huijarilla tarjolla. :( Onko joku muu mennyt samaan vipuun, vai eikö "Exide" olekkaan enää tänä päivänä elinehto mersua käyntiin sahatessa? :roll:

Akku on perinteinen 88Ah, käynnistysvirtaa se antaa huhujen mukaan 640A. :roll:

Entinen akku oli Saksassa asennettu Bosch, kapasiteetti sama, mutta käynnistysvirtaa rupiset 400A. :shock:

Tekeekö Bannerilla tuon taivaallista? :roll:

Hintaa 79,90, eli tarvitaanko tälläkin kertaa tervaa ja höyheniä? :roll:
nonnii, tämä kyseinen akkuhan on edelleen ässässä kiinni ja toimii erittäin hyvin :kuski:
että en sanos mitenkään huonoksi kyseistä akkumerkkiä :ope:
ostin kyllä toissakesänä hätäpäissäni uuden 100A akun valamiiksi mutta taitaa mennä se akku valamiiksi ennen kun tarttee sitä :wink:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Täällä Biilhelveden sataämpäritiimanen on kohta kahen vuojen sissään mätä. Koskapa ehkä:

Kesällä kyykkäs dynamo, enkä kehannu ruveta ennenpäin vaihtelemaan. Pukkailin ovensuusta Rintteriä käyntiin. Liekö patteri siitä lattuun puutteesta vetäny kärsäänsä.

Jotapaitsi: Nyt ei taho pakkasilla olla eloa, tokkopa tuo tyhjä jäätynyt paristo mitään latinkia haluaa viijen kilometrin työmatkalla nielläkään.

Onneks on latarattori lämpeessä, saa siitä lykätä apukipunaa. Tallinaapuri tyrkkäs vielä järeät valuleukaset pitkät kaapelit kouraan, jotta pie hyvinäs. Töissä onneks saa lattailla tarvitessa :D

Eebershärveliä ei tohi käyttää ensnäkkää, heti on mehut tiessään. :idea:

Kaipa tuo komero olis taas akkuakin vajaa, muttei millään ny kärsis semmosiin joutaviin kallista rahhaa sylikäsin syytää. :?

Semminni kun koneski alkaa olla laijassaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tommonen euroglope 100Ah hyyty pakkasten tultua. Ei jää lintta käymään ilman lämpimän lisäakun jännitettä.

Siis kyllä se jaksaa startata mutta mylly sammuu 2 sekunnin jälestä. Vaihtelevasti jaksaa startata 5-20 kertaa muttei pysy käynnissä.

Ainoa millä tilanne parani oli että laittoi lisäakun startin ajaksi. Lucas huutelee jotain ettei se kommunikoi kunnolla tjsp kun vikakoodeja kurkisteli.

Mutta huonoin akku toi euroglobe mitä oon ikinä ostanu. Oisko toi 3 talvea kestäny. Muut akut on kestäneet 5-7 vuotta keskimäärin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
juu-zo
Viestit: 373
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

En kuitenkaan käynyt tänään vielä akkukaupoilla. Tuuppasin vartaan ctekin kiinni pariksi tunniksi ja startti pyöräytti koneen komiasti käyntiin. Käväsin samalla jonkinlaisen lenkin ajamassa. Aamulla laturi vielä pariksi tunniksi latailemaan ja katsotaan sitten viikonlopun reissun jälkeen miltä akku vaikuttaa.
Avatar
APL
Viestit: 58
Liittynyt: 26.2.2011 2:05
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja APL »

Eilen meni oman mursun ahteriin hieman alkuperäistä Vartaa pidempi Boschin S6:nen. Lähes yhdeksän (9) vuotta, aika hyvin jaksoi orggisakku!! Miinusnavassa on 07 vuosiluku.
NesteMy Best or Nothing
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aikaa olla AGM:t maahantuojilta loppu. Meillä viimeistä viedään varastosta, maanantaille varattu erääseen 211:een.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Easy Rider kirjoitti:Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Itse olen pärjännyt viimeisen 5 vuotta toisen hylkäämillä akuilla mistä on saanut vielä uudenveroisia korkit avaamalla ja lisäämällä tarvittaviin kennoihin nestettä.

Ennen vanhaanhan säännöllinen nesteiden tarkistus ja lisäys kuului normaalitoimenpiteisiin, nykyään akut ovat samanlaisia mutta huoltovapaita eli suomeksi niistä on päälisen korkit muurattu umpeen. :roll:

Boschin akun olen viimeksi ostanut uuden, kesti farkkulintassa 3 vuotta ja meni kerralla oikkariin.

Ns. halvemmat akut tuntuvat olevan sen verran vanhempaa suunnittelua / valmistusta että niistä on vielä korkit jätetty näkyviin, sellaisia olen kaikille suositellut. ( ehkä vähän oma lehmä ojassa) :lol:

Kun rintteristä tuo kaverin vanha hankookki pettää niin kokeilen siihen uuden keltaisen optiman, niistä on maastureiden kanssa hyviä kokemuksia :idea:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Easy Rider kirjoitti:Minua lähinnä v*tuttaa kun mittarilla oon romuakkukasoista poiminut "yksilöitä" ja menny niillä vuosisotalla etteenpäin. Ootapas kun varsin asiakses rahalla ostat uuven niin. Ois taas vuosiksi räjähtävää virtaa, vaikka jakkaa muillekin. P*skan liekki, kehveli on ollu koko patteri. Sama per*ele tuntuu riivaavan Äpäräsiittiönkin akkuja.
Itse olen pärjännyt viimeisen 5 vuotta toisen hylkäämillä akuilla mistä on saanut vielä uudenveroisia korkit avaamalla ja lisäämällä tarvittaviin kennoihin nestettä

Ennen vanhaanhan säännöllinen nesteiden tarkistus ja lisäys kuului normaalitoimenpiteisiin, nykyään akut ovat samanlaisia mutta huoltovapaita eli suomeksi niistä on päälisen korkit muurattu umpeen. :roll:
Mulla on nyt yks 175 Ah harkko hämmästelyssä, jotta saisiko siitä ZiL:iin käyntiinkammennuspatterin. Vuokraukko pisti Valumönttiin uuven.

Puolitoista litraa lorottelin vihkivettä kennoihin, mutta luulenpas ettei pikkunen C-tek ymmärrä nuan isoa patteria. Häätynee viijä kustannuspaikalle lattuisiin ja syväperäsempiin testerianalyyseihin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mikäs akku tällaiseen perusp***n kannattaisi ostaa? Auto on -02 E220CDI farkku, jossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Joku sanoi, että 100Ah, mutta AGM ei saa/kannata olla. Entäs akun merkki?
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Olisko kenelläkään tähän kohtaan mitään järkevää kommenttia...huomenna pitäisi mennä akkukauppaan...
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Minulla väykyssä (220 CDI, webastolla) 2v vanha Exide antautui melko yhtäkkisesti. Nyt on saman kokoluokan (n. 100 Ah) Bosch ollut paikoillaan reilut pari vuotta. Autohan ei ole ollut koko aikaa ajossakaan ja tuota bossilaista on latailtu ahkerasti, vielä ei ainakaan ole mitään väsymisen merkkejä osoittanut. Tämä nyt on varsin suppea otanta, suosittelen joka tapauksessa jonkinlaista ylläpitolaturia, esim. Ctekin mallistosta. Bentonia en voi suositella, ainakin minulle sattuneessa mallissa piuhat olivat itsestään kompostoituvaa mallia...

Edit: Tarkempaa mallia en muista, akku on ns. tavallinen (ei agm) ja maksoi n. 150e.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

iso 100ah silver bosch on mullakin nyt ollut.. 100ah shczhznajaiderin akku tyhjeni niin perusteellisesti (autossa olleen yllättävän ison virtavuodon takia) että en luottanut siihen enää.

(jos akku näyttää 4v niin vaikka se motonetissa oltaisiin saatu ladattua parin kolmen päivän aikana takaisin toimimaan yli 12v akkuna niin en vain halua työautossani pitää sellaista akkua enää.)

exiden ja vartan akkuja meni jossain vaiheessa tosiaan useampi aika tarkkaan parin vuoden käytön jälkeen täysin sudeksi ilman varoitusta (eri autoissa). osassa jopa voltit pysyi mutta amppeeritunnit katosivat oudosti, 12.5v näyttänyt akku ei enää startannut 1.6litran 80uvun bensakonetta. joten niitä akkuja en halua enää ostaa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bosch ja Varta eivät ole takuutapauksia aiheuttaneet.
Ainut josta tiedän että on ollut useita p*skoja on Sznajder, en suosittele kenellekään. Jonkin verran myytiin ja ainakin yli puolet jouduttiin takuuseen vaihtamaan.
Cartechnicia myös myyty jonkin verran eikä niistä vielä yhtään takuutapausta, alle satasen akku (95Ah).
wiimax.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mie ostin kesällä 100 Ah Hankuukin kahella kympillä, ilman takuutodistusta. Saapas näkee mitä kenkä tekee... Tämän vuojen mallia ja täysiä tenkuja näytti testeri.

Oliko ollu väärin napaisuus vai miksi palautettu liikkeeseen ilman hyvitysvaateita.. :nocando: Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Easy Rider kirjoitti:Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään. :D
Joo, jos se on printteris niin eihän siinä tarvi kun laturin että pysyy käynnis.
Pitkä-korkea ainakin helppo työntää käyntiin kun on manuaaali :)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10634
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Paikallisella verstaalla olisi zap merkkiset akut tarjouksessa. Tulee mieleen halpahallin zip tuotteet, joista ainakin osa on hyviä.

Vihreeseen tulee varmaan tälle talvea akun vaihto eteen.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

et kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Pakko oli hinnan tähen ottaa ja vielähän tuo on pelannu, puolitoista kuukautta ajellu menemään. :D
Joo, jos se on printteris niin eihän siinä tarvi kun laturin että pysyy käynnis.
Pitkä-korkea ainakin helppo työntää käyntiin kun on manuaaali :)
On sitä tuotakin talvisin tönitty, kun Eepershärveli imee mehut patterista. Nöyrän olosesti lähteny tyrkkimällä ainaan.

Tuo ostamani akku lienee kuitenkin "ihka uus", toivotaan jotta talaven yli elää ja saa kaminaakin kyöttää..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Toisessa Zilissä meillä on Tjumenin akkusavotan tuote ollut kiinni todistetusti viitisen vuotta, kuka tietänee patterin esihistoriasta, kun auton edellinen omistajakin on jo kotvan ollut maakuunteluasemalla.

Käyttö hyvinkin satunnaista ja lataus 18A:n Moskovan dynamon harteilla. Ainaan on Tumanskilla nöyrästi hörähtäny ja ottanu ravia tai laukkaa. Ihime akku. :idea: :lol:

Toisen vehkeen kanssa on saanut käyttää salamarautaa tämän tästä. Akkuja on ollut monta, uusiakin. Lattuu on sääjössään, se kolometoloppanen reles. :!:

Liekö nuo vieraskorreita vehkeitä akkuin suhteen, mene ja tiedä? :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Bosch 100Ah sinne nyt sitten meni. Paikalla akun virtaa toimittanut mikälie 72Ah ei olisi talvella paljoa hymyilyttänyt, etenkin jos olisi käyttänyt Eberiä yhtään.

Mikä ihme noissa akuissa tekee sen, että ovat niin **run kalliita...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Andy kirjoitti:Mikä ihme noissa akuissa tekee sen, että ovat niin **run kalliita...
Kysynnän ja tarjonnan laki. Tarjonta tekisi kilpailulla halavempia akkuja, mutta lyijyn kysyntä tekee niistä kalliita. :idea: Onpa ne tosin päivä päivältä teknillisempiä, kun autotkin vaatii jatkuvasti aina vain teknillisempiä akkuja. :?

Mää ja myö romuakkuja, aina kaljaraha lähtöö. :!:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akut ei juuri nyt ole kalliita jos vertaa tilanteeseen muutama vuosi sitten kun lyijyn hinta oli korkealla.
wiimax.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hintakehitys vastaa viiveellä. Kauppiaat tykkää pitää hinnan kohallaan, kunnes kilpailu iskee ja pistää alentamaan. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Varmaan myös talvipakkasten aikaan voi hinta olla kohollaan, kun menekki ja saatavuus eivät kohtaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”